Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zo maar een herinnering aan de vaart.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 07 aug 2009 14:42 #82139

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Gemis.

Lang geleden, toen ik op een zeesleper van Wijsmuller voer, heb ik mijn gebit eens laten mishandelen door een smoelsmid in Las Palmas. Als gevolg van de behandeling door die bewuste smoelsmid, zat ik met een vulling die er in no time weer uit kwam. Dus later in Holland opnieuw naar de tandarts. Er moest weer geboord worden en er kwam een nieuwe vulling in. Helaas, het gat was nu zo groot dat het geen steun had aan de zijkant, dus na een tijdje pleurde de vulling er weer uit. Weer vullen dus, met het zelfde resultaat. Jammer dan, dat werd trekken en Albert kreeg een plaatje met één tand. Daar heb ik een dikke veertig jaar mee gelopen, tot een paar zomers terug.

We waren alweer een paar weken terug uit Denemarken, toen mijn zwager belde met de vraag of we een paar dagen met hem en zijn vrouw mee wilde varen. Ze lagen in Stellendam op Goeree-Overflakkee. Dus wij naar het zuiden en aangemonsterd. We hebben vier pracht dagen gehad.
Zeilen, zwemmen, stappen, uit eten in Willemstad en ook nog het mooiste weer van de wereld. Deze minivakantie kon niet meer stuk, … dacht ik.

De laatste dag, we liggen achter de spijker op het Haringvliet en gaan weer zwemmen. Af en toe duik ik onder de boot, om met mijn vinger wat leuke dingen te schrijven in de groene waas aangroeisel op de kiel. Dat is altijd leuk, als de boot in het najaar wordt droog gezet en iedereen kan meegenieten. Ik ben nog al lang onder gebleven om zogezegd de puntjes op de i te zetten en kom naar adem snakkend boven. Op dat moment vindt mijn lieftallige eega het nodig om even aan me te gaan hangen, zodat ik weer kopje onder ga. Omdat ik een beste slok water heb gehapt, kom ik hoestend en proestend weer boven en ja hoor, met een mooie boog zie ik mijn plaatje met tand weg vliegen en zinken. Na al die jaren, waarin mijn plaatje en ik lief en leed hebben gedeeld en samen zowat de hele wereld rond hebben gezworven, nu pats boem weg.
Het is of ik een ouwe trouwe vriend verlies. :cry:

En heeft Marjanne spijt van deze wrede ondoordachte daad?
Neen, lieve lezertjes, driewerf neen. Integendeel, steeds als ze naar het gat tussen mijn tanden kijkt, barst ze in lachen uit. Zelfs als ik dreig met drie weken geen sex, kan ze haar lachen niet bedwingen. En dat is niet alles, o nee! Op een liedje van Freddie Quinn; “Heimatlos“ heeft ze een nieuwe tekst bedacht. De hele tijd zingt ze:'Tandeloos, sind vielen auf der weld” . Dat is slecht Duits, wreed tegenover mij en bovendien zingt ze vals. Maar een lol dat ze heeft!

Na een week of drie met een bek als een fietsenrek te hebben gelopen krijg ik een brug. Mijn verzoek aan de tandarts om, in verband met mijn beroep, een brug te plaatsen die open en dicht kan, compleet met knipperlichten, bellen en slagbomen, wordt niet gehonoreerd. Hij kan er wel om lachen maar verder dan een discobeugel met gekleurde knipperlichtjes wil hij niet gaan en dat vind ík weer nu weer iets teveel van het goede.

En nu? 'Wel, ik kan maar een ding zeggen:'Help, ik mis mijn plaatje!!! :cry:


Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 07 aug 2009 15:01 #82140

[Af en toe duik ik onder de boot, om met mijn vinger wat leuke dingen te schrijven in de groene waas aangroeisel op de kiel. Dat is altijd leuk, als de boot in het najaar wordt droog gezet en iedereen kan meegenieten.]

Ik zie het helemaal voor me als het Zeebest uit het water gaat en er een prachtige tekst op het onderwaterschip verschijnt. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 07 aug 2009 15:40 #82145

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Jeroen, wel attent blijven s.v.p. :roll: Het was de boot van mijn zwager. Zulke schandelijke teksten zou ik nooit op ons trouwe "Zeebeest" zetten. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 07 aug 2009 21:02 #82178

  • Sinbad
  • Sinbad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
:D hoi Albert
'Help, ik mis mijn plaatje!!!

ik heb nog wat pin up girls ,mischien is dat wat voor je :P

Groets ,you know who
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 09 aug 2009 18:11 #82264

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Schroefwater


Dat het schroefwater van de beroepsvaart soms verrekte lastig, zo niet gevaarlijk kan zijn voor jachtjes, is waar.
Daarom zal ik in mijn sluis niet snel toestaan dat een “groot” schip alleen afmeert op een steekeind (spring) en de schroef bij laat staan, zeker niet wanneer het samen met pleziervaart in de kolk ligt.
Toch kan schroefwater wel eens van pas komen, zoals blijkt uit de volgende.

Met een kolk vol jachtjes en nog een passagiersschip trek ik de bovendeuren open.
Wanneer de deuren bijna open zijn laat ik de bomen zakken en doe de brug omhoog.
De jachtjes stormen naar buiten kalmpjes gevolgd door het passagiersschip.
Boven de sluis ligt een lege Kempenaar (500 ton 50 mtr. lang en 6.60 mtr. breed) op de remming en wat verderop drijven een passagiersschip en wat jachtjes.
De Kempenaar laat ik als eerste invaren, gevolgd door het passagiersschip.
Achter in de sluis blijft nog ruimte voor de jachtjes die, na dat de schepen goed afgemeerd liggen met de schroef uit zijn werk, mogen invaren.
Een van de motorboten komt wel erg hard aanvaren, dat is zeker weer zo’n zakkenwasser die maar twee standen op zijn motorbediening heeft, vollekracht vooruit en vollekracht achteruit.
Door de luidsprekers vraag ik de man om het wat kalmer aan te doen maar hij maakt een gebaar van onmacht naar me.
Dan zie ik dat hij, met een verhit gezicht, tevergeefs het motorhandel heen en weer rukt.
O jee, dat wordt Apeldoorn bellen!
De boot stormt recht op de dubbele roeren van de Kempenaar af.
Dan pal onder mijn balkon, met minder dan tien meter te gaan, zet hij zijn motor uit, te laat dat redt hij nooit meer.
Aan bakboord de kaai aan stuurboord de andere jachtjes en vooruit de twee scherpe roeren van de Kempenaar.
Op dat moment geeft de schipper van de Kempenaar vol vooruit, uit de straalbuis tussen de dubbele roeren door spuit een bult water waar je U tegen zegt.
De motorboot verliest meteen vaart en op minder dan een halve meter achter de roeren ligt hij stil.
Op dat moment is ook de “wildwaterbaan” weer verdwenen en pakken omstanders snel een touwtje aan van moeders, die stond te gillen van angst.
Vijf minuten later neemt de schipper van de Kempenaar een fles wijn en een dikke pakkerd van moeders in ontvangst.

Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 09 aug 2009 18:33 #82269

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Goed idee lekker op iemands kiel kliederen... En doe Marjanne de groeten.. :D
Kon je het plaatje niet opduiken :wink:
Je had ook een POB oefening kunnen doen 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 09 aug 2009 18:50 #82273

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Hoi geert, :D

Nee, zelfs mijn zwager met zijn kikvors uitrusting kon in het dunne laagje slik mijn dierbaar plaatje niet meer terugvinden. :(
Moet er bij zeggen dat een schip achter de spijker natuurlijk zachies heen en weer zwaait en geen moment op het zelfde plekje ligt.

Zit trouwens nu aan een, mij onbekende, Franse Merlot met een naam die me aan een of ander mineraal doet denken, Ibidium 2006. Maar eerlijk gezegd smaakt het bocht best lekker. Ofwel, zoals de alcoholist zei:Áls het maar prikkelt in mijn strot. :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 09 aug 2009 18:54 #82274

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Een Merlot is als een golden Retriever een echte allemansvriend. Als je moet kiezen in een restaurant en je komt er niet uit is een Merlot altijd goed. Zit nu aan een Bordeaux maar doe in het cafe graag een glaasje met je mee.
Jammer dat je hem niet weer kon vinden hopen dat de nieuwe net zo "lekker" en vertrouwd zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 09 aug 2009 19:14 #82276

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Ach Geert, alles went en hangen het snelst.
Heb je trouwens wel goed opgelet en gezien dat er op de vorige pagina alweer een nieuw verhaaltje staat?
Doe je nog een Retriefer met me mee? Proost! :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 12 aug 2009 20:16 #82622

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Een nieuwe kuiptent.

Ofwel,

"Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan".
Van "Albert": Sluismeester en bruggenwipper bij Provincie Noord-Holland.


Beste Dirk,

Je vroeg me waar ik die nieuwe kuiptent heb laten maken?
Dat is heel eenvoudig, die bestel je in Denemarken en laat hem thuis bezorgen, geen centje pijn!?
Maar laat ik bij het begin beginnen.

In het vroege voorjaar van 2002 werden wij, Marjanne en Albert, de nieuwe eigenaars van een LM 28 motorsailer(een Deens scheepje).
Het schip was uitgerust met vele extra's en in goede conditie, behalve de kuiptent die was hard aan vervanging toe.
Na het inwinnen van enige informatie was de eenvoudigste en goedkoopste oplossing, bestellen in Kolding in Denemarken.
Een telefoontje en een paar E-mailtjes later, kreeg ik het nummer van een bankrekening in Duitsland waarop we het bedrag konden storten waarna de tent opgestuurd zou worden.
Een paar weken wachten, toch maar even gebeld en kreeg Brigitte aan de lijn.

"Ja, dat klopt, want de tent is wel in Nederland geweest maar als onbestelbaar terug gestuurd, er was iets met de adressering of zo".
Na mijn adres nogmaals gespeld te hebben kreeg ik de belofte dat de tent binnen een week bezorgd zou worden.
Weer ging er een behoorlijke tijd overheen maar, je snapt het al, geen tent.
Dan maar op vakantie met de oude tent, want er moet gevaren worden.
Om het schip een beetje beter te leren kennen zouden we wat in de buurt blijven, de wadden en het IJsselmeer.
We vertrekken uit Purmerend en varen via het N-H Kanaal naar den Helder, een tochtje van 65 km.
Met een gunstig windje in de kont Z W 4-5, kachelen we lekker naar het noorden.
Achter in de middag toch de motor maar weer bij, omdat in het weekend de bruggen tot 19 uur draaien en het tussen de bomen nu eenmaal uitdrijven is.
Om 18.40 uur roepen we de Kooybrug ( de laatste voor den Helder) op en deze zal zo draaien. Op het moment dat we achteruit slaan om af te stoppen voor de brug geeft onze Bukh de geest.
Starten wil niet en met de wind in de kont valt er niet op tijd te stoppen.
Dan maar hard stuurboord en hopen dat we genoeg ruimte hebben om rond te komen. Intussen ook de brug oproepen en vertellen dat we een kleinigheidje aan de motor hebben.
We vliegen rond en ik kan zo op een balk springen en een lijntje vast krijgen.
Nou daar gaan we dan, kuipvloer omhoog en meteen ruikt het wat vreemd, een branderig luchtje. Met de brandblusser bij de hand het machinekamerluik een stukje, aan de van mij afgewende kant, opgetild.
Geen vlammen wel rook.
Nu het luik langzaam verder omhoog wel rook en stank, maar nog steeds geen vuur.
De rook trekt weg, alles is zwart maar zo te zien heeft er niets gebrand.
Hé, wat is dat? Onderin staat water, pikzwart water.
Er gaat me een lichtje op en ik zoek het bij de uitlaat en jawel, achter de motor waar de koelwaterinjector op het spruitstuk zit is er iets mis.
Precies in de bocht zit een gleuf van ca. 5 x 1 cm.
Wat is er gebeurd?
Door de zwavel in de gasolie (inmiddels niet meer?) vormt zich zwavelzuur juist bij de koelwaterinjector.
Dit vreet het gietijzer van binnenuit aan en laat opeens een gat vallen waardoor uitlaatgassen en koelwater in de motorruimte spuiten.
Dit alles volgens de mensen van Bukh die ik later op de HISWA sprak.
Wat ik wel zelf al heb uitgedokterd is; dat de motor stopt omdat hij wordt gesmoord door zijn eigen uitlaatgassen en dus geen verbrandingslucht meer krijgt.

Wat nu?
Geen motor.
De bruggen stoppen er zo mee.
Liggen blijven is niet te doen want de balk is te laag voor fenders en Marjanne vertikt het om de hele nacht het schip af te houden (ze houdt zogezegd de boot af).
Dan duik ik in de gereedschapskisten en merk dat de vorige eigenaar zeer grundlich was.
Als je ooit een boot koopt, doe dat dan van een Duitser die hebben echt alles aan boord, b.v. 6 lenspompen ( 3 elektr. en 3 hand ) enz.. enz.
Binnen korte tijd zit er een lap dik rubber met vier rvs slangenklemmen rond de lekke plek, draait de motor na enig aandringen en draaien de mannen van Post de Kooy de brug, inmiddels in hun eigen tijd.
We varen zeer langzaam de laatste kilometers naar den Helder en meren af in een jachthaven.
Het rubber is goed blijven zitten en er lekt geen rook of water.
De motor weer gestart en met de schroef in zijn werk steeds meer toeren maken tot 1800 klappen.
Geen lekkerij!
Dat is gunstig want het is goedkoper om het schip naar de monteur te brengen dan andersom.
Waar moeten we heen?
Zwager Theo gebeld, " waar zit er een Bukhdealer?"
De keus valt op Workum omdat dit met weinig motorgebruik te bereiken is.
De volgende dag (zondag) langzaam naar de Koopvaardersschutsluis en het wad op.
En zeilend via den Oever naar Workum.

Maandagmorgen door Workum en net voor de spoorbrug stuurboord uit zit de dealer.
"Ja meneer, we hebben wel een nieuw bocht voor u maar geen tijd om er aan te werken, als u het zelf wilt doen kunt u gebruik maken van ons gereedschap en de werkplaats".
Na een paar uur werken met toch nog enige hulp van de baas (het oude zooitje in de bankschroef en een moordenaar van meer dan een meter erop) is alles in orde.
Waar gaan we heen?
Als we nu eens binnendoor naar Dokkum gaan want daar liggen wat familieleden en kennissen?
Op ons gemak scharrellen we naar Dokkum, waar we gezellig een dag of drie doorbrengen.
Onderweg kopen we bij een beroepsvisser een kilo gerookte aal.
Nu is drie dagen stilliggen voor mij een topprestatie dus varen we naar het Lauwersmeer om eventueel een oversteekje te maken naar Schiermonnikoog.
In Lauwersoog worden we gebeld door dochterlief met de mededeling dat Kolding wederom gebeld heeft want de tent was weer als onbestelbaar in Denemarken teruggekomen.
Nogal moedeloos bellen we Kolding en vragen Brigitte om de tent voorlopig maar vast te houden tot na de vakantie waarna we wel verder zullen zien.
Wanneer we 'savonds bij een glaasje wijn de dingen van de dag nog eens doornemen zeg ik "zeg schat, dit is toch niet normaal meer, die tent wordt een Vliegende Hollander die nooit op zijn plaats van bestemming aankomt, waarom gaan we hem zelf niet even halen".
"Ja leuk" zegt Marjanne "de kaarten hebben we aan boord" (nog van ons vorig scheepje) "en de rest kopen we onderweg wel".
Vrijdag morgen elf uur door de sluis en de Zoutkamperlaag af naar zee.
Met zuidelijke wind 2-3 naar Nordernye voor de nacht.
De volgende dag wederom boven de eilanden langs naar Wangerooge het laatste eiland in de rij.
Wind z w 4-5 later w 5.
Zondagmorgen 04:30 uur naar zee wind z w 5-6 volgens de voorspelling.
Eenmaal buitengaats worden de berichten bijgesteld, 7-8 uit het westen.
Het is vorstelijk zeilen, de wind schuin achterin af en toe flinke rollers en het zonnetje er bij.
Bij het naderen van de Elbemonding worden de golven hoger zodat we af en toe surfend naar voren schieten en "Wilhelm" de autopilot het haast niet meer aankan.
Omdat ik bezig ben met de navigatie en boeien zoeken tussen al die golven
(ooghoogte < 2 m., gaat Marjanne met zwemvest en aangelijnd op de kuiprand zitten sturen.
Of ze bang is?
Dat had je gedacht, nu zoveel jaar later kan ze nog stralen als we het er over hebben.
Ze heeft de helmstok en de schoten en daarmee het hele schip onder controle.
De achter op komende zeetjes dreigen wel, maar komen niet aan boord.
Dit is kicken, uren lang, ik mag voor de koffie en broodjes zorgen en moet van het roer afblijven.
Alleen zegt Marjanne dat ik haar niet steeds met "Wilhelm" moet aanspreken.
Tot voor de ingang van het Kielerkanaal bij Brunsbuttel duurt de pret, dan de sluis door en nog veertig km. doorvaren en vastmaken voor de nacht bij het sluisje naar de Eider te Giselau.
Maandag 08:45 uur verder naar Rendsburg om te bunkeren (per jerrycan) en Oostzeekaarten te kopen waarna we de reis vervolgen naar de sluis te Kiel Holtenau waar we na te zijn geschut de Kielerfjorde oversteken naar het haventje van Moltenort.

De volgende morgen (dinsdag) brengt Marjanne de sleutel van de douches terug naar de havenmeester en loopt met haar borg, 5euro terug langs het haventje.
Bij een vissersbootje ziet ze een ploegje mensen staan die vis kopen direct van de boot.
Marjanne sluit aan en vraagt of ze voor haar 5 euro ook vis kan krijgen.
Als antwoord krijgt ze een plastic tasje vol gefileerde vis.
Wat voor vis?
Ik weet niet misschien tosk of zo, maar het was veel, vers en lekker.
Daarna vertrekken we met w 5-6 naar Mommark in Denemarken, waar we Marjanne's verjaardag vieren met een etentje aan de wal.
Woensdag 07:30 eerst bunkeren en met wind w 3 op naar Kolding waar we om 16:10 aankomen.
Marjanne gaat op de vouwfiets boodschappen doen en ik wandel naar de watersportzaak en vraag naar mijn tent.
Men is toch wel iets verbaasd dat iemand de moeite doet zelf even langs te komen. Aan de doos is te zien dat hij veel gereisd heeft maar de tent is perfect.
Als Marjanne terug komt van boodschappen doen, staat de nieuwe tent er al op.
Donderdag om 08:00 vertrokken en op de thuisreis, wind w n w 5-7 met in de buien 8.
Na een nachtje in Fynshav, een vriendelijk haventje even noord van Mommark, vertrekken we vrijdag om 07:30 naar het Kielerkanaal.
Inmiddels begint de wind behoorlijk aan te trekken 7-8 met af en toe een flinke 9 in de buien.
We varen zwaar gereefd maar de LM geeft geen krimp en loopt als een tiet.
O.K. ik weet dat het moet zijn als een speer, maar het eerste onderwerp spreekt mij toch iets meer aan.
Wat een schip, heerlijk droog zitten en zeilen als de beste met een zeewaardige kotterromp, kortom dit hadden we jaren eerder moeten doen (een motorsailer nemen).
Wanneer er een bui valt doe je geen oliegoed aan, maar stap je de stuurhut binnen en zeilt gewoon door.
Buiten en in de Kielerfjorde zijn zeilwedstrijden aan de gang (Kielerwoche), dat wil zeggen de wedstrijden zijn afgelast na dat een aantal schepen in moeilijkheden is geraakt.
Overal zie je gebroken masten, gescheurde zeilen en omgeslagen schepen.
Een vloot van allerlei reddingboten politiekruisers en marineschepen is bezig mensen uit het water te hijsen en of schepen op sleeptouw te nemen.
Over de marifoon horen we allerlei berichten, onder meer " Wir haben das leiche jetzt an bord"
Het zeilen met harde wind is leuk, maar dit geeft je te denken.
Of wij ook hulp bieden?
Nee dus.
Ik zal je zeggen waarom.

Bij windkracht 7-8 doe je met een bootje van 28 ft. niet veel meer dan koers houden en zorgen dat je spulletje heel blijft en ga je zeker niet bij een omgeslagen schip langszij.
Natuurlijk, als het gaat om een 1:1 situatie zal je er alles aan doen om mensenlevens te redden.
Maar hier zijn echte redders aan het werk met o.a. grote rubberboten en allerlei ander materieel, waartussen wij alleen maar tot last kunnen zijn.
Wij varen door maar vrolijk zijn we niet.
Na het passeren van de sluis varen we het Kielerkanaal op tot km. 67,5 waar we de nacht doorbrengen in een vrij nieuwe marina met een zeer vriendelijke havenmeester.

Zaterdag 09:50 vertrekken we richting Elbe.
Omdat we toch schade hebben opgelopen aan het lummelbeslag (van de twee lippen waartussen de giek op en neer scharniert, is er een afgebroken), besluiten we om niet buitenom naar Holland te varen zeker nu de wind op de Noordzee west is, dat zou zwaar er tegen in hakken worden.
Dus gaan we naar Otterndorf aan de Elbe waar we overnachten en de mast strijken en door een tunnel onder de dijk door het sluisje invaren.
De sluismeester wijst ons er op dat de mast niet zo ver achteruit mag steken en dat de laagste brug ca. 2.70 m. hoog is.
Met hulp van de sluismeester en een kennis van hem tillen we de mast naar voren met de voet op een fenderplank op de preekstoel.
Dit begint al aardig op werken te lijken, terwijl er buiten de dijk bij het restaurant een mastenkraan beschikbaar is en een terras om bij te komen.
Via Bederkesa varen we door een mooi veengebied (zien onderweg ook nog een hert vlak voor ons over zwemmen)naar Bremerhaven, waar we net te laat aan komen om door het sluisje de stad in te komen.
Onderweg komen we ook nog door een zelfbedieningssluisje (knop drukken).
Na een rustig nachtje in het motorboothaventje met heel vriendelijke mensen en iets te weinig waterdiepte (wij kunnen met 1.35 m. slecht voor de helft in een box) varen we Bremerhaven binnen en meren af in de stad om te wachten op kentering tij.
Hier in Bremerhaven bevind zich het leukste kleine dierentuintje dat ik ken en een van de mooiste scheepvaartmusea van Europa (nummer één is en blijft het museum in stad Groningen, dit mede door de huisvesting.)

Het dierentuintje, genaamd "Zoo am meer", ligt vlak bij het museum.
Toen onze dochter nog klein was vond ze de mooiste en liefste dieren daar, de verstoten zeehondjes (huilers), daar was ze niet van weg te slaan, dus terwijl ik trouw bij het zeehonden bassin bleef wachten ging Marjanne aan de wandel.
Nu moet ik je eerst vertellen dat Marjanne destijds een grote wilde haardos had nogal fel kastanje bruin (rood mag ik niet zeggen) van kleur.
Bij het apenhok aangekomen zag zij het dominante mannetje.
Signalement; een grote wilde haardos nogal fel kastanje bruin (rood mag ik niet zeggen) en een bonk spieren.
Nu heeft Marjanne nog nooit veel respect gehad voor dominante mannetjes (breek me de bek niet open), dus ook deze keer niet.
Nu moet je dit beeld even voor ogen nemen.
Marjanne met lang, verwaaid, knal kastanje haar, de duimen tegen haar oren met wapperende vingers tong uit haar mond en als klap op de vuurpijl een vreemde kreet uitstotend terwijl ze gedurende dit hele proces niet gedwee haar oogjes neerslaat, maar het dominante mannetje strak blijft aankijken.
Na dit staaltje vrouwenemancipatie loopt Marjanne langzaam voor de kooi langs terwijl het mannetje in de kooi nonchalant met haar mee loopt.
Net voor het einde van de kooi neemt onze spierbundel een sprong tegen de achterwand van de kooi, zet zich in de lucht af en beland op hoofdhoogte met een daverende klap tegen de tralies aan de voorkant stoot intussen een bloedstollende kreet uit en kijkt Marjanne strak aan.
Resultaat: mensen schrikken zich rot, vrouwen en kinderen rennen gillend weg en de rest van de apenkolonie zit rillend in een hoekje.
Toen de oppassers kwamen aangerend wist niemand wat er nu eigenlijk gebeurd was, hoewel een van hen met enig wantrouwen naar Marjanne bleef kijken en ons zo onopvallend bleef volgen, dat we het maar voor gezien hielden.
Je zult begrijpen dat ik blij ben dat we nu alleen tijd hebben om even een paar uur te winkelen.
In een winkeltje met snuisterijen vind ik een kettinkje met het chinees sterrenbeeld Draak eraan.
Wat ik haar overhandig met de woorden "je bent en blijft een draak, maar wel mijn draak"
Na de middag vertrekken we stroomopwaarts de Weser op met de vloed in de kont, dat loopt hard meer dan 9 mijl over de grond.
Bij Elsfleth door het openstaande Sperwerke de Hunte op en door naar Oldenburg.
Ook daar net als in Bremerhaven geen passend lummelbeslag te krijgen, hoewel we zo een paar exemplaren meekrijgen om te passen.

Na een nachtje slapen vallen we dinsdag om 09:45 aan op het Kustenkanal.
Dit kanaal is mooi, lang, mooi, lang, mooi, lang en .. Saai!!!!!
Uiteindelijk komen we op de Eems en arriveren rond een uur in de ochtend in Emden waar we afmeren langzij het club ponton.
Na een zeer korte nachtrust bellen we de havenmeester want we willen de mastenkraan gebruiken.
De kraan bestaat uit een "scheeps" mast met laadboom en wordt met de hand bediend, rustig, veilig en goedkoop.
Na het zetten van de mast steken we op woensdagmorgen over naar "dronken Delfsieltje".
Hier moeten we toch het juiste lummelbeslag vinden, want we hebben schoon genoeg van dat slikkrauten door al dat binnenwater.
Geen passend beslag te krijgen, hier niet, daar niet, nergens!
Van dat soort dingen krijg ik de neiging om een flink stuk achteruit te bidden, maar mijn eega zegt dat ik me moet vermannen en dat we het heus wel ergens zullen vinden.
Wat een optimiste, dat wordt bestellen en thuis laten bezorgen en uiteindelijk volgend jaar op de motor binnendoor naar Kolding om het zelf op te halen, bah!
De volgende morgen, ik heb zwaar de pest in, naar stad Groningen en ik wil zelfs niet naar het scheepvaartmuseum, ik wil alleen maar door!
Via de staande masten route in konvooi door de stad en over het altijd mooie Reitdiep, komen we in Zoutkamp.
Wanneer de havenmeester om de centjes komt, leg ik hem ons lummel probleem voor en vraag naar een bedrijf dat met rvs werkt.
"Ja, dat zit hier niet maar wat had je in gedachten?"
"Wel, ik dacht aan een stukje dikwandig pijp van ca 3 cm lang en ca 2 cm dik en een stuk plat van 3 cm breed en 15 cm lang. Dat plat kan zo rond het stukje pijp gebogen worden dat er een U ontstaat met het pijpje als een kleine o onderin, dit vast lassen en dan in een keer door de twee uiteinden van de U boren zodat de giek daar tussen weer vast zit en zowel op en neer als heen en weer kan bewegen."
De havenmeester zegt dat we de andere morgen maar even naar de jachthaven moeten komen want hij heeft daar een werkplaats met zo het een en ander.
Dat klopt er is echt van alles,.. behalve dikwandig pijp.
"Niets aan de hand hier heb ik nog een stuk rvs schroefas dat zetten we in de draaibank en in plaats van een center plaatsen we een boor en dan lukt het ook wel".
En inderdaad, de man heeft gouden handjes en een draaibank uit het museum, waarmee hij een stukje vakmanschap ten beste geeft waar je U tegen zegt.

We kunnen weer zeilen!!
Ik kan wel zingen!
De regen stopt, de wolken trekken weg en de zon schijnt weer.
Hup, naar het wad en nog wat eilanden doen voor we weer naar huis moeten.
Op Texel nog even op de fiets naar de "zelfpluktuin" dat moet ik van Marjanne, maar zij doet ook veel voor mij, dus vooruit dan maar.
En na vier weken zijn we weer thuis,
Dus Dirk, als je ooit een nieuwe kuiptent nodig hebt dan weet je wat je moet doen.
Ik zal niet zeggen dat het de makkelijkste weg is, maar saai is het zeker niet.
En om eerlijk te zijn, we hebben weer een fantastische vakantie gehad!

Groet,

Albert.


Enige gegevens over boot en bemanning.

"Zeebeest" een LM 28 motorsailer gebouwd te Kolding in 1983
Materiaal: polyester
Loa. 8.75 m.
Br. 2.95 m.
D. 1.35 m
Doorvaarhoogte 12.50 m
Kruiphoogte 2.90 m
Motor Bukh twee cil. 21 pk.
Onder zeil tot 7.5 kn. ( als het echt waait)
Op motor tot 6.0 kn. (op kalm water).

"Marjanne": Administratief medewerkster bij V&D.
Gebouwd te Amsterdam in 19?? ( in ieder geval jaren later dan Albert)
Model:goed ogend koppie, romp met mooie zeeg en een mooi kontje.
Liefhebberij: Albert en Zeebeest ( niet persé in die volgorde).
Heeft zich ontwikkeld tot zeevrouw van grote klasse, is nooit bang kan op de oversteek ook 's nachts zelfstandig wacht lopen en goed navigeren.

"Albert": Sluismeester en bruggenwipper bij Provincie Noord-Holland.
Tewaterlating maart 1945 te Amsterdam
Heeft 16 jaar gevaren in de rangen van lichtmatroos tot stuurman. Daarna altijd iets met schepen en water blijven doen.
Model: Oost-Indiëvaarder met ronde flanken en flinke kont die nodig het dok in moet voor knippen en scheren.

Hoewel, ooit op verzoek van dochterlief (toen 13 of 14 jaar) is de baard er af is geweest, wat het volgende commentaar tot gevolge had;" wat ben jij lelijk pap, laat maar snel weer groeien".

Liefhebberij: een goed glas wijn en lekker eten, (boot en varen vallen onder eerste levensbehoeften).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 12 aug 2009 21:50 #82636

  • Sinbad
  • Sinbad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
:D Hoi Albert

Het is weer klasse dit avontuur met het zeebeest en Marjanne uiteraard,nu weet je gelijk waarom je de Zeeland troffee heb gekregen toendertijd in Delfziel

Groets Bram :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 13 aug 2009 07:13 #82652

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Hoi Bram, :D

Morgen gaan we weer de reis op. Eerst naar Alkmaar, waar mijn dochter ons weer ophaalt want we moeten naar een verjaardag.
Dan zaterdag naar Den Helder en als de weerberichten niet veranderen meteen naar buiten en in een ruk door naar Brunsbuttel, met eventueel een tijstop in Cuxhaven.

De mazzel, Albert. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 13 aug 2009 07:35 #82656

  • Sinbad
  • Sinbad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
:D Mogge Albert

das mooi man,alvast een fijne en goede reis toegewenst uit cheese city,nog even een tip:

Zaterdag de 15de is in Koedijk de hele weg langs het kanaal afgesloten i.v.m de Gondel vaart `s avonds,(opbouw van de pontons)dus of in de stad afmeren en naar huis ,of in Schoorldam bij de brug.het is maar even een weet :)

GRoets Bram :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 13 aug 2009 10:12 #82683

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Mooi verhaal Albert.
Ik meen mij het eerste deel al eens gehoord of gelezen te hebben :wink:
Maar net als met een goed boek is het leuk iets twee keer te lezen.
Marjanne Wilhelm :D
De nieuwe Raymarine is er nu ook in Marjanne uitvoring. 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 19 feb 2010 12:54 #115581

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Lelijke zeeschouw.

Twee dikke vrienden, Ton en Henk, zijn allebei in het bezit van een zeeschouw.
Ze wonen in Noord-Holland maar de schepen liggen in Koudum, vlak bij de Fluezen. Samen met hun echtgenotes varen ze heel Friesland tot karnemelk en brengen ook de nodige tijd door in de vele horeca etablissementen die deze mooie provincie rijk is. Ze kunnen alle vier al jaren goed met elkaar opschieten en hebben eigenlijk nooit ruzie, behalve dan over één ding, welke schouw is het mooiste. Wanneer dat onderwerp ter sprake komt, meestal ’s avonds na een borrel of wat, spugen de vrienden vuur en kraken het andere schip tot aan het zaadhout af.

Het is vrijdagavond, ze zijn uit hun werk door meteen naar Friesland gereden en de twee koppels zitten na het eten in de kajuit van Henk‘s schouw. Het gaat voor de zoveelste keer over elkaars boten en geen van de twee wil ook maar een millimeter toegeven. De twee vrouwen zitten er bij, ze kijken elkaar aan met een blik van ‘waar maken ze zich in hemelsnaam druk over?’ en schenken zich nog een likeurtje in. De twee kemphanen, uiteindelijk moegestreden, schenken zich een jonkie in. Henk zegt:’Proost, op de mooiste van de twee schouwen, dat de ander mag afzinken!’ Ton werpt hem een vuile blik toe en zegt:’Dáár drink ik op, ik wist trouwens niet dat je zo graag van dat stuk oudroest afwilde.’ Even dreigt de strijd weer op te laaien maar nu grijpen Mary en Tineke in. ‘Als jullie nú niet ophouden, gaan wij twee vannacht in een hotelletje slapen, grote lummels die jullie zijn!’ De mannen binden in, want ze weten dat de meiden het menen. Een paar borrels verder, wanneer Ton een nogal schuine mop tapt waarbij de vrouwen wat zuinigjes kijken, rollen ze, met de armen om elkaars schouders, haast van de bank van het lachen.

De volgende dag, na het ontbijt, komen ze nog even bij elkaar om af te spreken waar ze elkaar ’s middags zullen treffen. Ze drinken samen nog een bakkie leut, waar na de boten vertrekken. Henk, die altijd zo hard mogelijk wil, hijst alle lappen die hij heeft. Ton daarentegen kiest er voor, om lekker op zijn gemak in het zonnetje te zitten genieten en hijst alleen de fok.

Achter in de middag naderen Ton en Mary de laatste brug vlak voor het plekje waar ze hebben afgesproken. Voor ze uit varen nog twee zeilscheepjes. De brug gaat open en de bruggenwipper laat het beruchte klompje naar het eerste bootje zakken, ook het tweede bootje doneert zijn bijdrage in het houten kinderschoeisel. Mary staat, met geopende portemonnee, in het gangboord en roept omhoog:’hoeveel is het?’ De bruggenwipper trekt opeens zijn klompje weer terug en roept:’Voor jullie is het gratis!’ Ton, blij verrast, roept:’Waarom?’ De bruggenwipper antwoord: ’ Omdat dit de lelijkste zeeschouw is die ik ooit heb gezien. Ton, oprecht ontdaan over deze afschuwelijke opmerking over zijn geliefde schouw, overbrugt als in trans de laatste kilometer naar de schouw van Henk en Tineke. Daar valt zijn trieste blik op Henk, die daar schuddebuikend van het lachen door het gras ligt te rollen en zowat stikt van de pret. Bij Ton gaat een lichtje branden. Langzaam veranderd de verbouwereerde uitdrukking op zijn gezicht in een van woede. Vuile schooier die je bent, je hebt die kerel ómgekocht, wacht maar mannetje, jouw beurt komt nog!’



Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 19 feb 2010 15:13 #115599

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7204
whahahahaa das een goeie
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 19 feb 2010 18:36 #115620

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Joepie, weer een nieuw verhaal! Schaterend achter de pc gezeten.

Meer!Meer!Meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 22 feb 2010 12:04 #116004

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Claxonate

Een paar honderd meter beneden Sluis Purmerend, stond destijds de katholieke jongensschool.
Die hebben ze een paar jaar terug afgebroken en er een parkeergarage, met aan de waterkant zeer dure luxeappartementen, compleet met Penthouse, neergezet.
Zo iets aparts moet natuurlijk ook een aparte naam hebben, dus kwam er een wijsneus met
”Claxonnate” aanzetten.
In plaats van die vent op te sluiten in een gezellig isoleercelletje, hebben ze (en hier zakt m’n broek af) die naam op de gevel geplakt.
Die appartementen zijn nog maar net verkocht, komt me daar een “heer” op de sluis, die met een bekakt accent zegt:’ Zeg sluiswachter, luister es even kaerel, ik woon daar in de claxonnate.’
Hier wacht hij even, om mij in de gelegenheid te stellen van mijn bewondering blijk te geven, maar dat spelletje ken ik al van sommige patsers met dure motorjachten, dus blijf ik hem aankijken met een blik van “ja en?”
‘Nu ligt me daar een boot voor de claxonnate en die vent verdomt het om weg te gaan, dus ga jij daar es even naar toe en laat hem opkrassen.’
Nu laat ik me niet door de eerste de beste opgeblazen kikker als loopjongen gebruiken, dus vraag ik fijntjes of hij niet beseft, dat als je aan een vaarweg gaat wonen, je het risico loopt om zo heel af en toe een schip te zien.
Meneer heeft door, dat hij enige tegenwerking kan verwachten en begint al een beetje rood aan te lopen.
‘Ja maar dit is een héél lelijke boot en die wil ik daar niet hebben!’
Het bootje in kwestie is een ex-parlevinker met zon bol koppie, netjes in de verf, donker blauwe romp, witte opbouw en hier en daar een deukje.
‘Als ik het goed begrijp heeft u liever zo’n Tupperware zeepdoos met flying-bridge voor uw neus? Dat kan ik eventueel wel voor u regelen.’
Hij wordt nog een stukje rooier en zegt dat het daar geen officiële ligplaats is, dus moet die boot weg!
Ik laat hem weten dat ik als sluismeester boven de borden sta, dat die boot van mij hoogst persoonlijk toestemming heeft gekregen om daar te gaan liggen en ik beslist niet van plan ben om hem weg te sturen.
Dat die toestemming nog geen tien seconden oud is zeg ik er maar niet bij, hij mocht eens een hartaanval krijgen.
Meneer sputtert “met consumptie”:’ Maar ik heb overlast van dat ding, ik ga me beklagen bij je baas.’
‘Dat kan meneer, op dit kaartje staan adres, telefoon en E-mail adres van het kantoor, alstublieft, nog een prettige avond.’
En ik wijs naar de deur.

Drie kwartier later komen er twee agenten bij me boven, want meneer heeft het bureau gebeld en geklaagd dat er bovenop die boot twee butagasflessen staan en dat is héél gevaarlijk.
Ik laat ze weten dat volgens het BPR (Binnenvaart Politie Reglement) het juist verboden is om gasflessen binnen te zetten en deze daar, goed geventileerd, dus veilig staan en ik die boot niet weg stuur.
Ze halen hun schouders op, zeggen dat ze meneer nog even gaan kalmeren en verdwijnen.



Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 22 feb 2010 13:39 #116026

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
:blink:

'T mot toch niet gekker worden; een boot op het water en aan "Kanaalzicht" wonen. :dry:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 22 feb 2010 16:21 #116046

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Als dat ding nu claxonade -met een d- had geheten had ik de man nog kunnen begrijpen dan was hij het aan zijn stand verplicht om herrie te maken.

Hier in Delft hebben we een Vermeertoren maar daar is ook niets schilderachtigs aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 22 feb 2010 18:40 #116077

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Het voordeel is dat Albert45 bijna met pensioen gaat, als ik het goed heb begrepen. Heeft hij meer tijd voor zijn prachtige verhalen, die hij hopelijk met ons blijft delen.

Wel jammer dat de bron van actuele sluisverhalen dan mogelijk opdroogt, maar je kan niet alles hebben.

Albert, weer bedankt!
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 25 feb 2010 10:08 #116372

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Hallo Ambro,

Dank voor je waardering maar wees niet bang, die bron is nog lang niet uitgedroogt, wat dacht je hier van?

Dooie kip.

Sommige mensen denken dat een sluismeester op alles raad weet.
Natuurlijk is dat ook zo.

Het is een mooie warme zondagmiddag en ik ben al de hele dag bootjes aan het schutten. Ik ben bezig met de zoveelste schuttingen en voel me een tikkie melig. Opeens komt de marifoon tot leven.

'Sluis Purmerend, hiero motorjacht Annie !'

'Annie, Sluis Purmerend.'

'Ja sluisie, we legge hiero an de jachieskaai. Zit ik me daar lekker met me pilsie op me achterdekkie, drijft er een dooie kip naast de boot, wat mot ik daar mee an?'
'Annie, sluis. Heeft u een grill aan boord?'
'Ja, geinponum, jij hip makkeluk lulle, maar dat ding stinkt een uur in de wind. Kenne jullie dat niet effe verhellepe?'
'Meneer wij, de Privincie Noord-Holland, zijn vaarwaterbeheerder, dit is iets voor de waterkwaliteitsbeheerder en dat is het hoogheemraadschap Hollands-Noorderkwartier maar die kunt u in het weekeind niet bereiken.'
'En de gemeente reiniging dan?'
'Ook die zijn afwezig.'
'Maar wat mot ik dan met die kip?'
'Tsja meneer, als u geen honger heeft ...'

Zíjn antwoord zal ik hier niet herhalen maar op de achtergrond hoorde ik zijn vrouw hartelijk lachen.


Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 06 aug 2010 19:39 #140781

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
ZWIJN-DRECHT



Een stalen motorkruiser van een meter of negen vaart als eerste van een heel rijtje mijn sluis in en wil afmeren op de helft van de kolk.
Door de luidspreker vraag ik of hij door wil varen tot aan de sluisdeuren, 'want er willen nog meer bootjes mee'.
In plaats van door te varen gaan pa en moe de boot, met hun handen op de kademuur, die een meter hoger dan het dek is, de boot naar voren treken.
De eerste twintig meter gaat dat goed.
Dan begint de neus langzaam af te zwaaien.
Moe, nogal breed in alle regionen en gekleed in een donkerblauwe jurk met witte bloemetjes maatje circustent, moet steeds verder buitenboord buigen om contact met de kade te houden.
Bijtrekken lukt niet, integendeel ze hangt nu zover buitenboord dat ze de boot nog meer afduwt.
Terugkomen lukt haar van ze leven niet meer.
Wanneer ze, als een levende loopplank, gestrekt tussen kaai en schip hangt en de boot nog een stukje verder afgaat, volgt het onvermijdelijke, met een grote zware plons valt moe in het water en gaat kopje onder.
Gelukkig is pa naar voren gesneld en steek haar de boothaak toe, waarmee hij haar naar de zwemtrap aan de achtersteven sleept
Met moeite trekt hij zijn zware natte vrouw omhoog.

Dan zie ik op de spiegel als thuishaven "Zwijndrecht" staan.
Ik schiet in de lach, want dat doet me denken aan dat liedje met plaatsnamen erin verwerkt en wel speciaal aan deze ene regel.
“Een boer die naar zijn zwijn dregt”.


Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 06 aug 2010 20:30 #140789

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Hehe, gelukkig heb je als pensionado ook nog tijd gevonden verhalen te schrijven ;) Ben ik blij mee, lees ze altijd graag, zoals ik Marianne al eerder verteld heb B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zo maar een herinnering aan de vaart. 06 aug 2010 22:24 #140813

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Inderdaad, gelukkig weer een vervolg op deze fraaie reeks - ik keek er al maanden naar uit ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl