Half vier 's nachts, trainee Nina maakt ons wakker: "Es ist 20 grad, trocken und wenig Wind". Een douche en een kopje koffie doen wonderen en enigszins wakker kom ik tijdig boven op de brug. Er is inderdaad nauwelijks wind, maar wel uit de foute hoek, we drijven langzaam richting de ZW-kust van Tenerife. De vorige wacht had een uurtje redelijke wind gehad, maar we lagen inmiddels 3 uur te drijven ... Dit was de 4e maal dat ik de wacht overnam en we zo vlak bij een eiland lagen, scheiße!
In Tenerife waren we aangemonsterd voor een 14-daagse reis rond de Canarische eilanden met de Alexander von Humboldt II, een Duitse 3-mast bark, die bevolkt wordt door 20 tot 30 stamm-crew (vrijwilligers) en maximaal 50 betalende trainees. Nu waren we maar met een klein clubje van 30 in totaal. Dit was mijn 3e reis en het moment bleek aangebroken om zelfstandig als stuurman te varen. Ik kreeg de 4-8 wacht, de zgn. dag- en platvoetwacht. Mijn vriendin vaart mee als scheepsarts en draait, gezellig, dezelfde wacht mee aan dek.
Toen ik mijn 1e wacht 's nachts overnam voeren we met anderhalve knoop en aanlandige wind, een kleine 5 mijl voor La Isleta, een schiereiland aan de noordkust van Gran Canaria. Als we zo verder gaan passeren we dat op 2,7 mijl zei mijn voorganger. Zo ga ik niet verder zei ik, we moeten snel halsen (gijpen). De stuurman van 0-4 had dat nog nooit gedaan en ik noch recentelijk noch zelfstandig, dus maar de kapitein wakker gemaakt. Een uurtje later draaiden we keurig in westelijke richting en was het gevaar voorbij.
De 2e maal hadden we gelukkig nog net voldoende snelheid om van de noordkust van Tenerife vrij te lopen. De 3e maal lagen we dwars weg te driften, 2 mijl voor de kust van La Palma. Gecontroleerd driften met een Valk of kajuitjacht is echt leuk, maar met een 1000 ton zware, dwarsgetuigde bark toch iets minder. Je hebt echt niet het gevoel dat je iets controleert. Grootzeil en fok liet ik snel opgegeien, de wind draaide een beetje en zo konden we met de marszeilen en een beetje mazzel langzaam weer van de kust weglopen.
Maar nu de 4e maal, zag ik het echt niet meer zitten. Met een 'snelheid' van 0,5 knoop dreven we noordoostelijk richting de kust, nog 1 à 2 mijl te gaan. Waarom lagen we daar? Toen ik 's avonds om 8 uur mijn wacht overdroeg, had ik geadviseerd om 5-10 mijl van de kust weg te blijven ... De wind stond NO, dus dat moest kunnen, onder de kust kon je rare winden verwachten. De wind was mijn collega's kennelijk niet goedgezind geweest en halsen was hen ook niet gelukt. Nu had ik slechts één keus, dacht ik: de chief (machinist) wakker maken. Na een kwartiertje liep de motor. "30 grad ruderanlage backbord" en langzaam draaiden we naar het zuiden, probleem opgelost.
Varen met een bark wil je natuurlijk zonder motor. Motor aan is je verlies toegeven. Zo denken we op de Alex. En zo hoort het ook. Maar soms moet je, als je bemanning en schip niet in gevaar wil brengen of als je ergens op tijd moet zijn en de wind staat tegen. Het kostte me 's avonds natuurlijk wel een biertje.
Tegen zevenen, mijn wacht was bijna ten einde, kwam de kapitein boven. "Machine an?" Ja, ik had geen keus en nu liggen er nog enkele vissertjes voor de boeg. Waarom ben ik niet gewekt? Ik dacht het met de machine volledig onder controle te hebben, daarom niet. De kapitein dacht er anders over en dat recht heeft hij. Na het ontbijt nog maar even samen gepraat en de misverstanden uit de wereld geholpen.
Wanneer wel of niet de kapitein wakker maken was me niet duidelijk geworden. De nachtorders - wat een kapitein in het scheepsjournaal schrijft voor de nacht- waren niet uitvoerbaar. En daar sta je dan, als groentje. Laat die man lekker slapen, was misschien wel sociaal gedacht ... Fout dus.
Ondanks deze blunder en ook dankzij, heel veel geleerd. Prachtige eilanden die Canaries, vooral La Palma en La Gomera. Leuke crew, goede koks, prachtig weer, al was de wind meestal anders dan de weersverwachting doorgaf. Het log gaf aan dat we 868 mijl hebben gevaren, waarvan 789 gezeild. Heel trots dat mijn wacht een record had gevestigd: 33.6 mijl in 4 uur!
Wil je eens meevaren? Spreek je een beetje Duits? Kijk op
www.alex-2.de voor een onvergetelijke zeilervaring!