Ik begrijp er niks van. Mijn boeg wijkt radicaal stuurboord uit. Wanhopig probeer ik te corrigeren maar ondanks dat mijn broer Harald op de paal afspringt kan hij niet voorkomen dat we die rammen. Wat is er aan de hand? vraag ik mij verwilderd af. "Het landvast zit er nog om!" roept Harald. Ik kan een innerlijke vloek niet onderdrukken. Harald, jij was verantwoordelijk voor het voorschip - waarom check je zoiets rudimentairs niet? Ik vroeg nog of je klaar was. Maar eerlijk is eerlijk, ik als schipper had ook de verantwoordelijkheid zelf de landvasten te checken voor het gas erop ging. Les 1 van deze zomer leren we nog voordat we de box uit zijn.... Communicatie!
Bijlage DSC01621.jpg niet gevonden
Een stuk van 5 cm prachtige metallic lak en heel veel geknakte trots achterlatend in de haven van Flevo Marina, gaan we op weg. Het is 06:28, zaterdag 17 mei 2014. Ons plan voor deze zomer is om naar de Mediterranee te varen. Harald en ondergetekende, schipper/eigenaar Onno, hebben in 2012 een cursus Day Skipper gedaan in Sardinië. Dat beviel ons uitstekend, en we willen graag lange tochten maken, dus waarom niet die kant op? Aangezien we niet erg ervaren zijn in het oceaanzeilen, leek het mij wel een goed idee om deel te nemen aan de ARC Portugal. Zo kunnen we de leidraad van de organisatie gebruiken om ons voor te bereiden. Afgezien daarvan lijkt het ons ook een leuk evenement. Dus in november 2013 ingeschreven en daarna vol aan de bak met het voorbereiden van het schip, Salsus: een Baltic 38DP die we al 2 jaar aan het verbeteren zijn.
17 mei 2014
Na slechts een paar uur slaap staan we op. Totaal niet wat we wilden, maar doordat er op de laatste dag ook nog aan de boot gewerkt moest worden, waar we toezicht op moesten houden, is de bevoorrading in het water gevallen, en het inpakken was een haastklus.
Voor vandaag is het plan om z.s.m. naar IJmuiden te komen. Daar zullen we dan nog diesel en proviand inslaan, om dan de Noordzee op te gaan. Er is geen zuchtje wind dus het is motoren richting Amsterdam. Het ochtendgloren is prachtig, maar het is nog wel koud. Hier en daar vorst aan de grond, elders in het land. Potdorie, het is toch al de 3e week van mei? Maar al gauw wordt het wat warmer, en doemt Amsterdam op. We gaan in één keer door de Schellingwouderbrug en de Oranjesluizen. In de sluis weet ik mezelf nog wat lichte brandblaren te geven door de boot met het landvast iets te vroeg te willen remmen. Weer een les geleerd.
Bijlage DSC01628.jpg niet gevonden
Door Amsterdam is het genieten van de bootjes op het water, en het is passend dat we gisteren het wapen van Amsterdam op de spiegel van Salsus hebben geplakt. Het is tenslotte onze stad, van huis uit. Bij Spaarnwoude staan onze ouders ons nog even uit te zwaaien en dan is het op naar IJmuiden. De sluizen bij IJmuiden zijn even verwarrend - de sluiswachter vertelt niet welk vaarwater naar de 'kleine sluis' loopt. Maar al spoedig blijkt ons vermoeden dat het de zuidelijkste is juist, en zijn we even later op zout water! Eindelijk doet Salsus haar nieuwe naam eer aan: het betekent "gezouten" of "scherpzinnig" in het Latijn, een mooie naam voor een scherp jacht op het grote water.
Sea Port Marina in IJmuiden is een teleurstelling. De winkels zijn dicht (op zaterdag...) dus bevoorrading is er niet bij, en we besluiten meteen na de lunch meteen het water op te gaan. Onze iPad Navionics laat de nieuwe situatie voor wat betreft de vaargeulen buiten IJmuiden keurig zien, maar de Raymarine chart plotter niet. Oh ja, de nieuwe kaart nog niet geplaatst. Potverdrie, toch de verkeerde SD kaart gekocht, we hadden dat kleintje moeten hebben. Nou ja, i.i.g. met de iPad hebben we alle gegevens die we nodig hebben.
De wind werkt mee, en Salsus loopt fantastisch: 6.5 knoopjes aan de wind. Het is de eerste keer dat we de Andersen lieren gebruiken, wat een geweldige dingen!
Bijlage DSC01633.jpg niet gevonden
Bijlage DSC01640.jpg niet gevonden
We zien Nederland aan de horizon verdwijnen, en met haar ook de wind. De motor gaat aan en de nacht valt. We hebben een koers bepaald om zoveel mogelijk uit de buurt van scheepvaart te blijven maar zijn al snel heel erg blij met de AIS aan boord, zodat we beroepsvaart lang van te voren aan zien komen. We delen de nacht op in 2 wachten van 3 uur, we zijn allebei teveel vol van spanning en avontuur om meer dan 3 uur te slapen. We kijken naar de boorplatforms en voorbijkomende grote jongens, en oefenen onze kennis van de lichten die boten moeten voeren.