Na al die filmpjes nog wat plaatjes en begeleidende tekstjes van ons tripje. Filmpjes hebben we alleen van dolfijnen dus die laat ik maar achterwege
Wij = ondergetekende, de kapiteinse (Anne_K), de zus van de kapiteinse met een vriend die beide nog 0 zee ervaring hebben op dat moment.
Als donderdag avond de opstappers aan boord komen, alle zooi die je mee neemt op zo'n trip weggestouwt is en de geleende shop-auto weer weggebracht is kunnen we eindelijk losgooien in Amsterdam.
En enkele uren later, om 00:00, leggen we aan in Seaport marina. Wel nog met een kluslijstje die we later die avond en vrijdag ochtend nog even moeten fiksen.
Dat lijstje is om 11:00 de volgende ochtend weggewerkt. Toch een paar uur later dan verwacht maar het zij zo. We hijsen de zeilen en varen west.
Harwich ligt pal in de wind dus koersen we strak aan de wind op lowestoft aan. In de middag valt de wind even weg om tegen de avond uit oostelijke richting weer terug te komen. Het weer is rustig zodat we zelfs nog buiten op het brugdek kunnen koken.
Later gaat het harder waaien en gedurende de nacht neemt vooral de golfhoogte flink toe met zeeziekte bij de dames en wat katterigheid bij de heren als gevolg
Als ik 's ochtens om 5:00 weer aan mijn wacht ga beginnen en wakker wordt, hoor ik meteen dat de stuurautomaat een gek geluid maakt. Buiten gekomen zie ik dat die geknikt is. Uit elkaar schroeven en weer in elkaar heeft maar kortstondig effect, de schroefdraad is stuk. Dat wordt op het handje sturen.
De hele nacht hebben we zitten wikken en wegen over doorgaan naar harwich of bij lowestoft afslaan. In Ipswitch zouden we pas laat aankomen en maar kort kunnen blijven. Voor de misselijke dames is een mijltje of 30 korter wel prettig en ook ik heb niet meer zo heel veel zin om nog een uur of 6 langer op de hand te gaan duren. Dus afslaan en afkruisen naar lowestoft waar we nog even een buitje met hele rare wind tegen komen.
Daar lopen we rond half 11 binnen, net binnen de 24 uur.
In lowestoft is het fixen van de stuurautomaat prioriteit 1. Het liefst een stukje pijp in de goede diameter maar waar vind je die? Met de haven meester alle opslaghokjes uitgekamt, hardware stores waren al dicht dus bijna de moed opgegeven en aan andere oplossingen aan het nagaan (spalken, zelf een glas/epoxy buis maken etc) tot we iets uit het centrum een autosloperijtje/garage/rommelhok/hangplek horen en zien.
Die kerel pakt een meetlint, checkt de stuurautomaat, loopt naar het rek en pakt daar de perfect passende stalen pijp annex kart uitlaat uit onze dromen uit die hij nog even op maat slijpt.
"Watch your eyes please"
Nog even worden we volledig voor gek verklaard door de lokale hangjeugd omdat we met een bootje vanuit Nederland zijn gekomen maar toch verlaten we uiterst happy de zaak.
Samen met wat tape doet ie het weer perfect:
De volgende ochtend komt Sunday nog wat inspiratie brengen. Tot zo ver onze ZF meetingen
Even later gooien we los en gaan we weer richting het niet-bezeilde IJmuiden onder mooie omstandigheden
Op de AIS zien we een jachtje aan komen dat ons precies gaat raken. Mooi moment om wat foto's te maken en te krijgen én om DSC call te testen. Zodra ik zijn email adres gevonden heb (ergens opgeschreven), krijgt ie een hele shoot in de digitale brievenbus en wij hopelijk van hem.
Niet veel later tot grote vreugde van ons weer bezoek die onze opstappers in ware extase brengt:
En dan begint een frustrerend nachtje die de boot wel met een knoop of 5 vooruit duwt maar we weinig nuttige mijlen maken.
Met wéér bezoek.
Hij landt, blijft circa 12 uur zitten zonder iets aan eten te accepteren (chips, nootjes, chocola, pasta, niets van dat alles) en fladdert weer weg.
De volgende dag komt en gaat met nog steeds wind tegen. Alles gaat zijn gangetje.
Bij het ankergebied van IJmuiden valt de wind dan helemaal weg en moeten we de laatste 20 mijl maar gaan motoren waarbij de zon voor de tweede keer deze overtocht achter de horizon zakt.
Dat motoren gaat niet zonder slag of stoot. Halverwege sputtert de motor even en valt uit. Hmmm. Kap open en checken maar. Lucht in de leiding? Ontluchting schroef open en er spuit gewoon diesel uit. Euh. Hmm. Dat ruikt meer naar benzine. WTF?
Na een analyse blijkt dat bij het bijvullen in Lowestoft een van de opstappers per abuis de verkeerde kleur jerrycan uit de verkeerde bakskist heeft gepakt en in de tank heeft gegooid... Gelukkig zijn er nog gevulde diesel jerrycans aan boord en na een kwartiertje aftappen en ontluchten doet de boel het weer. Gelukkig gebeurt dit op open zee en niet in een of andere hachelijke situatie. Twee later bijvoorbeeld, als we net tegelijk met een enorme zeeboot en twee pilot bootjes en een ander zeiljachtje tegelijk ons door ingang van ijmuiden wurmen.
Om 03:00 leggen we weer aan in Seaport marina. Dit keer met 37 uur op de klok door het opkruisen met weinig wind. Gelukkig ben ik dinsdag nog vrij.