Donderdag, 8e dag
Ik ben vroeg wakker. Voor mij komt het einde van de reis naderbij en overdenk de afgelopen week met plezier.
Ik ben opstapper aan boord van Noreen. En dat is toch anders dan het reizen met de eigen boot. Ik ervaar een opmerkelijk verschil in beleving tussen het varen in de rol van schipper of die van opstapper. Als schipper ben je nooit helemaal ontspannen, er is altijd een deel van je hersenen bezig met dreigend onheil danwel voorbereidend denkwerk. Als bemanning doe je dit veel minder of helemaal niet, of er zou sprake moeten zijn van onvoldoende vertrouwen in de schipper.
Mijn ega heeft daar nogal last van. Als wij eens met een ander meevaren, en dat gebeurt niet heel vaak, heeft ze toch een feilloos gevoel voor maar de geringste onzekerheid bij de schipper, of domweg onvoldoende kwaliteit van schipper en/of boot. Uiteraard meet ze dat af aan haar eigen ervaring met mij als schipper, en dat is dan wel weer leuk …..
Op Noreen ben ik in handen van een kundig schipper en laaf mij in het genot van het zorgeloos varen met zo'n zeilmachine. Noreen en crew is een geolied samenspel. Daarnaast hebben Roos en Gary dezelfde wijze en instelling bij het zeilend vakantie cruisen zoals wij dat ook plegen te doen. Dat valt dus allemaal heel mooi samen.
Mijn gedachten worden onderbroken door gestommel aan dek. Uit de veren luiwammes!
We vertrekken dus vroeg. Er staat nog net genoeg water om weg te kunnen varen naar de volgende bestemming Eyemouth. De aanloop van Holy Island was even goed opletten maar verder goed aangegeven met landmerken die in lijn gehouden moeten worden. De uitvaart is niet anders dan de invaart, maar wel in omgekeerde volgorde. De eerste cardinaal waar we gisteren bij de aanloop op aanstuurden is nu niet de laatste cardinaal voor onze koers in Noordelijke richting. Oeps. Gelukkig let Roos wel goed op en varen we met een ommetje alsnog om het Plough Seat Reef heen in plaats van er recht over heen.
We passeren Berwick upon Tweed, een plaatsje waar ik in het pre-GPS tijdperk nog eens een nacht heb liggen spoken omdat ik de haven ingang niet kon vinden. Daar waar ik in eerste instantie de ingang vermoedde maakte een voorbij rijdende trein duidelijk dat het hier om een spoorwegovergang ging. Ik weet wel, die hebben heel andere lichten, maar als het waarnemingsvermogen wordt beïnvloed door vermoeidheid en het verlangen naar vaste grond onder de voeten, dan doet de geest rare dingen met je …..
Eyemouth is nog een klein stukje verder. Noreen’s anker valt voor het strandje, net op de nul-meter-dieptelijn. Sinds Ipswich is dit de eerste behoorlijke plaats waar we kunnen provianderen. In de apotheek wordt er na de eerste schrik reactie toch wel erg bedenkelijk naar mijn lippen gekeken. Na ruggespraak met een oudere dame, de baas denk ik, wordt mij hoofdschuddend verteld dat hier toch echt niets meer aan valt te doen. Ja dom dom, ik weet het. Ik krijg een verzachtend Blistex zalfje mee dat wel heerlijk verkoelend aanvoelt.
We zijn al een week in de UK en hebben nog geen Fish&Ships gegeten. Een restaurantje aan de promenade, met zicht op de voor anker liggende Noreen, brengt daar verandering in. Er zit wat dreiging in het weer en er vallen een paar spetters maar die zijn niet voldoende om onze riante terras setting te verruilen voor het drukke restaurant binnen.
Aan de haven doet een niet eens zo grote meeuw hetzelfde, maar dan zonder de chips. Bij de derde poging lukt het de vogel om de hele platvis binnen te houden. Je ziet de vorm van de vis nog door z’n veren prikken. Die beesten verteren alles in no-time, tot en met afgekloven spare rib botten aan toe weet ik uit ervaring. Een eindje verderop liggen Lillian en Jos met hun Twilight Zone. Ze varen uit naar Granton, wat morgen ook onze bestemming zal zijn.
Terug aan boord constateer ik wederom met genoegen dat ik niet de enige ben met een ZF verslaving. Aan boord van Noreen zie ik op de verschillende schermen met regelmaat de topics langskomen. En niet alleen dat. Al dagen wordt er door Gary geprogrammeerd en gesoldeerd met een oude multiplexer als slachtoffer en twee hagelnieuwe Roosmuxen als patiënt. Af en toe verschijnt er op het NKE display nog wat rare informatie of stuurt de stuurautomaat ons spontaan een andere richting op. Maar al deze foutjes worden gaande weg hersteld waarmee het Noreen netwerk in perfectionisme groeit. De stuurautomaat kan nu ook op de ware wind sturen, een absolute noodzaak om een snel accelerende tri ook op basis van de wind te kunnen laten sturen. Om deze reden zal een mechanische windvaan op een snelle multihull dus nooit kunnen werken.
Ondertussen begin ik aan mijn derde boekje van deze reis, “Onzeker op Zee” van Michiel van Straten. Een nog ongelezen boekje waar ik wel wat mee heb. Vorig jaar organiseerde het blad Zeilen een schrijfworkshop en was ik één van de uitverkorenen die daaraan mocht deelnemen. Ik realiseer mij nu ineens dat daar maar weinig van is blijven hangen, ik zou mijn aantekeningen nog eens moeten opzoeken, in ieder geval was het Michiel van Straten die ons cursisten aan de geheimen van het schrijven liet ruiken. Hoe het kwam weet ik niet meer maar het onderwerp kwam op de
Zeilrace&Rally IJmuiden-Lagos van 1996. Michiel was opstapper aan boord van de rally deelnemer Samantha en vertelde ons over het verlies van de schroefas onderweg naar Plymouth. Nou deed ik in die tijd aan dezelfde tocht mee, zei het als wedstrijd en in de duo-handed klasse, en had een ontmoeting met Samantha zo’n 80nm noord van Finistere. Zij haalde ons in en over de marifoon hoorde ik het verhaal van de schroefas. Tjonge, wat een kleine wereld toch. Michiel vertelde ook dat hij dit voorval alsmede de ontmoeting met Cynthia in zijn boekje “Onzeker op Zee” had beschreven. Genoeg reden om terplekke dat boekje aan te schaffen en Michiel voor een eventuele herdruk te attenderen op het feit dat mijn boot geen Cynthia heette maar Senta, vernoemd naar de bruid van de Vliegende Hollander.
Vrijdag, 9e dag
Het miezert. Ik hoor kombuis geluiden, tijd om op te staan, “Lekker vroeg” zeg ik nog, kijkend op mijn Smartphone maar realiseer mij tegelijkertijd dat Noreen Nederlandse tijd aan houdt en dan komt 8.30 toch een stuk christelijker over.
De weersverwachting geeft voor vanmiddag een zonnetje maar het belooft een vrijwel windloze dag te worden. Ik realiseer mij dat het zeilen op Noreen nu voor mij voorbij is. De bestemming Granton is immers mijn eindstation. Toch jammer, maar wat heb ik er van genoten. Het geeft weer een behoorlijke motivatieboost voor mijn
eigen bouwsel. Daarvan is de planning al jaren dezelfde, nl. volgend jaar klaar….
Al vaker had ik mijzelf toegesproken om hier nu eens echt werk van te maken. Maar helaas dacht mijn werkgever daar anders over en kreeg ik een nieuwe klus in handen die mij de afgelopen twee jaar maar weinig vrije tijd over liet houden. Nu ik weer in iets rustiger vaarwateren ben gekomen moet ik er maar eens een flinke douw aan geven. Ook Noreen wacht daar op. Mijn Fram gaat immers haar plaatsje in mijn haven innemen en dat is tevens een mooi moment om een opknap beurt voor Noreen in te plannen, die dan al 10 jaar ononderbroken in de vaart is.
We motoren vandaag dicht lang de kust zodat deze ondanks de heiigheid toch in al haar majestueusheid aan ons voorbij glijdt. Wat moet dat met een zonnetje erbij toch mooi zijn. De ruige rotspartijen met prachtige groene velden erop lijken op net aangeharkte golfbanen. Bass Rock verschijnt aan de horizon.
Hier ressorteert de grootste kolonie Jan van Genten van Europa. De glooiende rots aan de westzijde ziet wit van de vogels en regelmatig varen we ook door een veld Jan van Genten heen, die dan met zijn allen verschrikt opvliegen als Noreen te dicht bij komt. Een foto waard maar helaas, op het cruciale moment is de batterij in mijn camera leeg. Dat is nou jammer. De haven van Granton komt in zicht en even later staan op een wrakkig drijvend steigertje Jos en Lilian al te wenken waar we kunnen aanleggen. Achter Twilight Zone dus.
We liggen in een slootje waar nog net genoeg water blijft staan. De rest van de haven valt droog.
De welkomst borrel in de riante kuip van de Twilight Zone wordt voortgezet met een door Lillian en Roos bereid smakelijk diner. Jos krijgt zijn beloofde ZF cursus foto invoegen. Met mijn grote mond had ik hem dat beloofd, maar realiseer mij tegelijkertijd dat ik dit met een Smartphone nog niet eerder gedaan heb. Nu kan ik niet meer terug en zo moeilijk kan dat toch ook weer niet zijn, toch. Hoewel, antidigibeet Gary wil eigenlijk ook wel weten hoe het werkt. O wonder, ondanks de kleine priegellettertjes die ik eigenlijk niet kan lezen krijg ik het toch voor elkaar. Later op de avond doen we het op de laptop van Jos nog eens over als generale repetitie. Ik geloof dat het er nu wel inzit. Het werkt, zelfs met het voor mij onbekende Opera.
Twilight Zone is een Woods Catamaran type Nimbus. Ook Jos heeft deze boot zelf gebouwd en wij krijgen een rondleiding. In een grijs verleden heb ik ook eens de studietekeningen van een Nimbus gekocht en het is leuk te zien hoe deze er nu in het echt uitziet. Zoals het een catamaran betaamd veel ruimte, heel veel ruimte, een drijvend appartement in feite waar je met gemak op zou kunnen wonen. Prachtig en indrukwekkend. En zoals het een zelfbouwer betaamd, een boot is nooit af en Jos heeft daarom dus ook nog verschillende ideetjes en werkjes in de planning.
Naar mate de avond vordert spitst de discussie zich toe op de zeewaardigheid van een multihull. Gelukkig zijn we het er allen over eens dat een multihull veel veiliger is dan een zinker, maar in detail verschillen de meningen over de cat versus de tri. Daar kun je met gemak een hele avond over bomen, maar het is al laat en de meningen blijven vooralsnog onveranderd verdeeld. Ik zit met een serie tekeningetjes in mijn hoofd betreffende het omslaan in hoge golven van een cat t.o.v. een tri. Ik weet vrijwel zeker dat de tri dat wint en bedenk dat ik thuis dat toch even moet gaan opzoeken.
De volgende ochtend aan de ontbijttafel van Noreen wordt e.e.a nog eens geëvalueerd. Daar zijn we gauw mee klaar, eensgezind als we zijn dat de tri toch de meer zeewaardige boot is. Gary oppert dat de tekeningetjes in mijn hoofd wel eens in het boek van Chris White zouden kunnen staan, de ontwerper van o.a. de beroemde Juniper, al beroemd voordat Henk de Velde er mee op never ending voyage ging. Als multihull aanhanger zijn er zo van die boeken waar je niet omheen kunt. The cruising multihull van Chris White is er zo een. Waar van Kampens “De Zeilsport” het standaard werk voor de zeiler met klassiek geheugen is, of “Reeds” een must-have voor de toerzeiler is, is Cruising Multihull de klassieker voor de meerrompers.