ZF Pinkstertrip 2014 extended, Donderdag 5 Juni, 7.00 uur
Ik heb aangemonsterd aan boord van Noreen, de trimaran van Roos en Gary.
We vertrekken al vroeg vanuit de Parkhaven in Lelystad. De koers richting Amsterdam is nog net bezeild en volgens de gribs is dat nog maar tijdelijk. In de loop van de ochtend zal de wind naar het ZW ruimen en daar gaan we niet op wachten.
Elke ochtend rond dit vroege tijstip rijdt ik over de Oostvaardersdijk naar Almere. Heel soms passeer ik dan een jachtje dat in een andere wereld zijn weg over het water volgt. Wat benijd ik zo’n schipper dan op dat moment. Nu kijk ik vanuit die andere wereld naar de voortjakkerende auto’s op de dijk. Nou ja, jakkeren, de inhalende auto’s hebben vermoedelijk nog niet voldoende aan de schatkist hoeven doneren om de maximum snelheid van 80km/hr serieus te nemen. Ik heb nog ruim één jaar te gaan om wat dat betreft weer van onbesproken rijgedrag te zijn.
Heerlijk, laat ze maar flitsen, even geen werk maar anderhalve week zeilen waarvan alleen vaststaat dat we Zaterdag in Ipswich zullen zijn. De bestemming daarna is nog onzeker en kan zowel in de Noord als in de Zuid liggen. Mij maakt het niet uit en ik laat mij meevoeren in deze eerste uren onder zeil. Thuis komen is van later zorg.
We zeilen volgens het spoorboekje van de gribs. De wind gaat ruimen juist daar waar het wel handig wordt om het zeil door de motor te vervangen. Met een beetje gas bij redden we de opening van de Schellingwouderbrug nipt en daar achter staan de sluislichten van de noordelijke sluiskom van de Oranjesluizen al uitnodigend op groen.
Dat gaat lekker vlot zo.
Op het IJ is het op dit tijdstip nog vrij rustig. De verschillende pontjes varen ons niet in de weg en wij motoren door naar IJmuiden. Inmiddels is wel duidelijk dat we vandaag geen zee meer gaan zien. Het waait W hard, maar de vooruitzichten voor vrijdag zijn gunstiger. Het heeft niet veel zin om nu door te bikkelen terwijl ons op vrijdag een mooie overtocht wordt beloofd.
Afgemeerd in Seaport Marina IJmuiden vragen we ons af hoe het de bootjes in de SSR vergaat. Dat antwoord laat niet lang op zich wachten. Diverse “Small Ships” liggen bij elkaar aan de steiger en in de namiddag komen er nog meer bij. De omstandigheden buiten zijn heftig en de schippers die hebben moeten besluiten om terug te keren naar IJmuiden dwingen respect af. Stel je eens voor, zo lang naar toegeleefd en dan na een paar uur onderweg te zijn besluiten dat terugkeren voor schip en bemanning de enig juiste beslissing is. Dat is zeemanschap.
Dan horen we ineens een Mayday op Ch16. Vlak voor de Zuiderpier heeft een zeiljacht haar roer gebroken. De gespannen stem aan de marifoon laat er geen twijfel over bestaan dat ze snel hulp nodig hebben. Dit is toch echt een hachelijke situatie en de redding mag niet lang op zich laten wachten. Ik versta Titanic als bootnaam en negeer de toepasselijke gedachte daarbij. In de spanning van dat moment is niet helemaal duidelijk welke Zuiderpier nu bedoeld wordt, die van Scheveningen of die van IJmuiden. Een ander schip ergens aan de steiger in Seaport IJmuiden brengt uitkomst. Hij herkent de naam van het ongelukkige scheepje en bevestigd de kustwacht dat het om de Zuiderpier van IJmuiden gaat en dat het een terugkerende deelnemer van de SSR is. Reddingsboot Koos van Messel stuift de haven uit en levert het scheepje met bemanning een half uurtje later veilig en wel af aan de KNRM steiger.
Het kleine gele bootje blijkt niet Titanic te heten maar Taai Bennik. Nou ja, what’s in a name, dat geldt in ieder geval niet voor haar roer.
Ongeveer tegelijkertijd is er nog een ander jacht in nood. Het gaat om de Julia en deze drijft met gebroken mast in de branding bij Zandvoort. Ook deze bemanning is rustig maar gespannen en verzoekt om spoedige hulp. De professionele stem van de kustwacht stelt gerust en maant de bemanning toch vooral aan boord te blijven en geen acties te ondernemen die de veiligheid in gevaar kan brengen. Ze worden op de hoogte gehouden hoelang het nog duurt alvorens redding nabij is en worden even later behoed voor een stranding door het adequaat optreden van de mannen van de KNRM.
Ondertussen zijn er nog slechts enkele SSR-ers onderweg naar de UK, waaronder Sunday. Petje af voor al deze bikkels, het stront waait hier in IJmuiden nog steeds van de dijk en op het strand wordt je gezandstraalt.
Vrijdag, 2e dag.
We zijn al bijtijds onderweg en het beloofd een mooie bezeilde tocht naar de overkant te worden. Het wordt mijn eerste zomerse dag van het jaar. Niet dat er geen eerdere warme dagen zijn geweest, maar deze zijn aan mij voor bij gegaan en besteed aan de bouw van mijn F39 trimaran. Ook Noreen is een trimaran en ik bouw zegmaar de MK2 versie van Noreen, een
ontwerp van de Nieuw Zeelander Ian Farrier. Het was ook
Farrier die mij in contact heeft gebracht met Roos en Gary, de vaste bemanning van Noreen en die haar ook zelf hebben gebouwd.
Hoewel Gary mij destijds ernstig heeft afgeraden om de boot zelf te gaan bouwen krijgt hij van mij toch de twijfelachtige eer mijn Go-No-Go momentje te hebben doen doorslaan naar een Go beslissing. Dit ondanks zijn betoog tijdens een zelfbouwsymposium van de CTC, waarin hij o.a. vertelde dat het werken met zo'n potje narigheid (epoxy) toch wel ver af staat van de ambachtelijke scheepsbouw. Later heb ik nog even een dag mogen assisteren bij het lamineren van de hoofdromp en dat gaf de definitieve go om met mijn eigen bouwproject te starten.
Deze eerste zomerse dag breng ik gedeeltelijk door op het wingnet van Noreen. Niet steeds bewust, want zo’n soepel net is de ideale plek om in dromenland gewiegd te worden. Achteraf niet zo heel slim.
Maar dat volgt later.
Een Guard Ship op bewakingsmissie van een nog onzichtbaar veld windmolens in aanbouw, maant ons om onze koers 50 graden naar het westen te verleggen daar wij anders het werkgebied in zullen varen. De man is duidelijk geen zeiler en wil niet snappen dat wij niet recht tegen de wind in kunnen varen. Van enige activiteit is geen sprake en in de verste verte is helemaal niets te zien. Nou ja, de volgende overstag manoeuvre laat de marifoon zwijgen en wij verlaten zijn virtuele territorium.
Later op de dag kunnen we kunnen we nog een tijdje voor de wind afkruisen. Wow, wat loopt dit schip toch mooi.
Zaterdag, 3e dag
Met zo'n 15 knopen en rollende golven stuiven we op een nog donker Harwich af. De schipper vindt dat het wel wat minder kan en besluit wijs het grootzeil te strijken. De snelheid halveert en alles-onder-controle onder fok alleen naderen we de aanloop van Harwich. Het is een uur of 5 in de ochtend dat ik mijn kooi op zoek, waarna ik al snel droom dat iemand van het ZF zijn woorden in daden omzet en met een kettingzaag niet de steiger maar onze boot door midden staat te zagen….
Hoe toch zo'n
post uit het ZF in mijn droom kan belanden, maar wacht nu even, het is echt, horen en zien vergaat en ik vlieg rechtop om slechts te realiseren dat het de ankerketting is die uitloopt. Ik lag met mijn hoofd tegen de kettingpijp en de composiet klankkast waarin ik lag te slapen zorgde voor de realistische beleving.
We liggen net voorbij Harwich in een bocht van de Orwell voor anker, ff lekker slapen alvorens door te tuffen naar Ipswich.
In Ipswich is de kopsteiger keurig gereserveerd voor Noreen en ons touwtje wordt door Hans (Sy helios) aangepakt. Velen zijn al eerder aangekomen en het is een prettig weerzien met bekenden en nieuwe gezichten. De mannen van de Ruby liggen op een strategische plek (je kunt ze niet missen) en hebben veel te verhalen. Waarover
elders op dit forum meer. Met de bemanning van de Windfall en Twilight zone genieten we van overheerlijk Thais dat door Lilian van de Twilight Zone speciaal voor ons is geselecteerd. Lekker hoor. Daarna naar Isaac's, waar het ZF gezelschap tot in de kleine uurtjes gezellig zit te zijn.
Tot zover helaas nog niet veel fotos. Van Ipswich zijn wel volop fotos te vinden in de verslagen van anderen in het draadje
Pinkstertrip 2014.
In het vervolg maak ik het goed.
………. Wordt vervolgd ……….