Nee, niet eventjes naar Schier, naar Engeland!
Als de Zeilersforummeute, en de Toerzeilershorde allang onderweg zijn, gaan wij ook maar eens. Is 't iets minder druk...
Vrijdag 6 juni 2014
Om een uur of drie 's middags worden we naar station Kampen-Zuid gebracht, en vandaar reizen we per trein en bus naar IJmuiden, waar It Paradyske al een weekje op ons ligt te wachten, we hebben haar in het hemelvaartweekend via Den Helder daarnaartoe gezeild. Onderweg smullen we van een pastasalade, lekker makkelijk mee te nemen, en smaakt altijd goed.
In IJmuiden maken we alvast ship shape voor morgenvroeg, eigenlijk hadden we nog lekker een rustig luierdagje willen hebben, zodat we op zondagochtend uitgerust aan de overtocht konden beginnen, maar tja, zondag geen wind en zaterdag wel, oostelijk nog wel! Niet zoveel, maar we hebben een halfwinder (groot zeil), en verleden week hebben we al met dat blauwe beest gezeild, en dat ging best goed, en waar het niet goed ging hebben we er goed van geleerd ... Lang leve de PBO (Practical Boat Owner, engels blad) waarin het hijsen en strijken ervan werd behandeld. Het trimmen van het blauwe monster ging nog niet zo goed, dat wordt volgende maand behandeld.
Dus zaterdagochtend varen we om een uur of 8 de haven uit, eerst voorzichtig op de genua omdat het nog vrij hard lijkt te waaien, maar al snel doen ook het grootzeil en de halfwinder mee.
Ons ontbijtje bestond onder andere uit zeeziektepillen, dus hopelijk hebben we daar geen last van.
Om de beurt kunnen we steeds een paar uurtjes uitrusten of slapen, als de ander stuurt en de omgeving in de gaten houdt.
Keurig volgens het boekje passeren we de shipping lanes (snelwegen voor grote boten die we netjes haaks oversteken), strijken af en toe de halfwinder omdat de wind soms teveel van voren komt, zetten hem weer als de wind weer draait. Na een mijl of veertig zijn al die verplichte passeerpunten op, en staat het bijna einddoel op de GPS: South Holm 64 mijl, nog een best eind dus. Af en toe komt er wat grote scheepvaart in de buurt, maar echt druk is het nooit en we hoeven amper uit te wijken. De boel in de gaten houden blijkt voldoende.
Er komt nog even een bui met onweer over, niet leuk, en later als de duisternis invalt zien we datzelfde onweer van grote afstand nog steeds, da's eigenlijk best wel weer mooi, zo'n grote oplichtende lampion-wolk. Om 12 uur 's nachts is de wind jammer genoeg op, en moet de motor bij. Pech voor Annemarie, want die had net haar rustmoment, ik had de hondewacht (van middernacht tot 4 uur), maar ondanks het best wel luide gebrom van de motor lukte het haar nog wel om goed te slapen.
Rond half vijf als de duisternis weer verandert naar schemer, komt er weer wat wind, mag ik even uitrusten, en Annemarie weer een stuk zeilen. Als ik om zeven uur weer boven kom is de wind echter weer op, en motoren we maar weer verder. Als we de South Holm zijn gepasseerd is het nog maar een paar mijl en kunnen we ons helemaal klaarmaken voor de aankomst in Lowestoft: Netjes via de marifoon de havenmeester oproepen om toestemming te vragen om de haven binnen te varen. Natuurlijk doen we dat een beetje te vroeg, dus liggen er in Lowestoft in de haven weer een aantal mensen op ons te wachten, tot we zijn gepasseerd, de haveningang is strikt eenrichtingsverkeer! Daarna linksaf de Royal Norfolk en Suffolk Yacht Club in, waar we heel stilletjes naast de Freedom (een Feeling 32) afmeren, want in Engeland is het nog vroeg, een uur vroeger dan onze boordtijd van half 10. De Royal Norfolk en Suffolk Yacht Club is een haven in stijl, met een prachtig clubhuis, waar nog strenge kledingvoorschriften gelden.
Verder is Lowestoft eigenlijk niet zoveel aan, gewoon snel een SIM voor de telefoon scoren en flink inkopen doen bij de Tesco, nog even de engelse stadssfeer opsnuiven (niet te lang zo fris is dat ook weer niet) en dan snel de volgende dag weer verder naar de leuke kleine engelse-oostkust-riviertjes zoals: De Blyth. Een klein riviertje dat bij Southwold in zee stroomt, aankomst een beetje goed timen, want er staat niet zo heel veel water in de ingang bij laag water, en om de stroom mee te hebben moet je dus zo ongeveer halverwege, of iets later in de vloed daar aankomen. 't Is er druk, we moeten dubbel liggen, verderop ligt een groep Nederlanders die alle andere plaatsen bezet houden (zoveel hebben ze er dan ook niet), en even later komt de Freedom ook nog eens naast ons liggen, omdat de nederlandse burengroep ook nog wel een beetje luidruchtig was.
Helaas kan je de Blyth niet verder op met staande mast, een paar honderd meter voorbij de steiger ligt een vaste fiets- en voetbrug over het riviertje, erg jammer want verderop ligt Blythburgh, een heel klein plaatsje maar met een zeer imposante kerk. Maar daar weten we wel raad mee, de volgende ochtend wordt de bijboot opgepompt en de buitenboordmotor er aangehangen, en zo gaan we op safari, een mijl of 5 de Blyth op. Het riviertje slingert zich door een moerasgebied met veel vogels en prachtig begroeide oevers naar het plaatsje Blythburgh waar de kerk hoog bovenuit torent. Bij een klein strandje stappen we uit, en de bijboot leggen we vast met een kabelslot aan een bankje.
De kerk is prachtig! Best wel groot voor zo'n dorpje, en heel sober en ingetogen, een groot verschil met de kerk van Southwold, waar we 's middags nog naartoe fietsen, die is veel rijker versierd, vooral veel overdaad uit de 18e en 19e eeuw.
Na een uurtje sight-seeing, is de stroomrichting in het riviertje ook weer gekenterd, op de heenreis hadden we de vloedstroom mee, "stroomopwaarts" en nu op de terugweg hebben we de ebstroom richting zee weer mee.
Als we weer in de haven zijn, pakken we de fietsen nog even en rijden we naar het dorp Southwold, en na het bekijken van de kerk, gaan we daar aan het plaatselijk gebrouwen gerstenat: Adnams.
Op de terugweg rijden we bij de haven langs de viswinkel en scoren nog even twee zeebaarsfilets. Heerlijk vers en op de huid gebakken een delicatesse!
Woensdag 11 juni. Vroeg op vandaag, we willen de Ore op, en ook die moet goed getimed worden, voldoende water bij de ingang en stroom mee graag, en dat is er alleen als je of heel vroeg of heel laat gaat vandaag.
Volgens de vaarwijzer moeten we na de ingang (met aardig wat dwarsstroom) vlak langs de linkerkant varen. Gelukkig hebben we een midzwaard, want de informatie is al weer een paar jaar oud, en het blijkt er erg ondiep, dus even zwaard omhoog en voorzichtig verder, op de terugweg blijkt, met recentere informatie (imray heeft een kaartje op de site met dieptegegevens) en twee locals die voor ons uitvaren, dat we juist aan de andere kant hadden moeten varen, dus altijd even controleren!
We hebben nog voldoende stroom mee om tot Orford door te zeilen. De rivier is daar nog best wel diep, dus we pakken daar een visitors mooring op, waaraan we komende nacht zullen overnachten. Ankeren is op dat diepe snel stromende water zo'n gedoe, graaft het anker wel goed in, en als de stroom kentert blijft 'ie dan goed ingegraven of ga je aan de haal...
Met de bijboot varen we nog even naar 't dorp, en ook hier natuurlijk weer een mooie kerk om te bezichtigen. Ook nog een klein winkeltje, waar ze zelfs nog wat groente hebben, dus we slaan weer even voor een paar dagen in.
De row ferry bij Southwold