Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Terug naar Nederland (deel 1,2 en 3)

Terug naar Nederland (deel 1,2 en 3) 26 mrt 2015 16:01 #609651

Terug naar Nederland
Bemanning: 4 pers
Wachtschema: 1 man standby en oproepbaar, 3 man actief ( 3uur wacht,6uur rust)
Boot: Alliaura Feeling 52 (15,60mx5,20m, 24 ton) 2x 55pk VP, 1000L diesel,600 L water

Aguadulce- Lagos (log 0 nm)

Zaterdag 7 maart 2015

Met een beetje weemoed gooiden wij, in de vroege ochtend , de mooring lijnen los in de zonnige haven van Aguadulce (ES). Nog even een foto van de haven met op de achtergrond de, door het vroege zonlicht, rood gekleurde bergen. Langs het havenkantoor varend stond het personeel ons uit te zwaaien en ons een behouden vaart te wensen.
Helaas was de wind te zwak om serieus voortgang te maken, slechts 10 kn maar wel uit de goede richting voeren wij op de motor richting Gibraltar. Later die dag nog een poging gedaan om wat te motorzeilen, maar dat was geen succes. Omdat het ernaar uit zag dat de wind niet zou toenemen, zijn de motoren de rest van de dag niet meer uitgegaan.
Het was opvallend druk op de marifoon, veel DSC berichten en veel radioverkeer van marineschepen. Aanvankelijk was het ons niet duidelijk wat hiervoor de reden was, totdat er bericht kwam, dat men op zoek was naar vermoedelijke terroristen. Midden in de nacht werden wij opgeroepen door de Spaanse marine en moesten de nodige vragen beantwoorden, en een uurtje later was het weer feest, maar nu de Amerikaanse Marine die ons met dezelfde vragen bestookte.
(Later hoorden wij dat dit te maken had met een recente aanslag in Tunesië en in Barcelona.)
In het vroege ochtendlicht, passeerden wij de rots met de bekende apen. Het lag in de bedoeling om nog even Gibraltar binnen te lopen, maar de laatste Grip-files voorspelde later een ongunstige wind in de golf van Cádiz. Jammer, maar voor aapjes kijken zal ik toch naar Burgers Zoo moeten. Omdat de wind het nog steeds wat liet afweten, motor-zeilden we maar verder richting Lagos (Zuid-Portugal)

Maandag 9 maart (log 338)

Lagos- La Coruña
Na afwisselend motoren en zeilen liepen wij maandag 9 maart om 11.00 uur de haven van Lagos binnen. Nadat de dieseltanks en de watertanks weer gevuld waren, zijn we de stad gaan verkennen. Ik moet zeggen dat dit niet alleen erg mooi was, maar het was ook weer eens goed om de beenspieren wat soepel te maken. De straatjes waren erg steil, op een terrasje genietend van een lekker zonnetje hebben we wat gegeten en deze eerste etappe nabesproken.
Na wat kleine aanpassingen aan de boot en het binnen halen van nieuwe Grib-files zijn we om 19.00 uur weer vertrokken uit Lagos. De vooruitzichten waren dat de wind de komende dagen serieus zou gaan aantrekken. Motor-zeilend voeren we met ca 7 knopen richting Sao Vincente.
Om 23.00 uur konden we de kaap ronden. De wind was nog steeds met zo’n 13 kn niet echt krachtig .
Het volgende traject stond helemaal in het teken van het Portugees Noord. Doordat de wind bijna weg viel ( <5 kn) en pal uit het noorden kwam, was zeilen echt geen optie meer en moesten de motoren weer aan. Ook werd het behoorlijk mistig en het zicht werd minder dan 100 m. Het veilig navigeren was alleen nog mogelijk mbv het AIS en het radar systeem. Veel vissersboten gebruiken geen AIS transponder als ze aan het vissen zijn. Dankzij de radar en AIS systeem konden we goed zien wat er om ons heen allemaal gebeurde. Het heeft wel wat om zo geheel “blind” te varen.
Na een paar uur werd de wind wakker en ruimde iets. Uiteindelijk wakkerde de wind aan tot zo’n 35 knp om na een paar uur weer af te zwakken.
La Coruña naderde snel en op 13 maart liepen we om 10.00 uur al de haven binnen. Jammer was dat het wat heiig was zodat we de “Torre de Hercules” niet mooi in beeld kregen om er een mooie foto van te maken.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 21:15 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1) 26 mrt 2015 17:35 #609657

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk, laat maar meer doorkomen.
Maar: waarom zeilt zo'n boot niet met 10 of 13 knopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1) 26 mrt 2015 18:08 #609661

Sunday schreef :
Leuk, laat maar meer doorkomen.
Maar: waarom zeilt zo'n boot niet met 10 of 13 knopen?

Op dit eerste stukje was de wind maar erg zwak, grote delen had ik de motor rustig mee laten lopen.
13 kn wind was het maximale
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 18:10 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1) 26 mrt 2015 20:07 #609744

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Leuk! Heb je ook foto's?
Sunday schreef :
Leuk, laat maar meer doorkomen.
Maar: waarom zeilt zo'n boot niet met 10 of 13 knopen?

Ietsjes ondertuigd als ik de gegevens op internet mag geloven; 130 vierkante meter zeil op 24 ton boot. Goed bij windje vier en vijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1) 26 mrt 2015 21:07 #609782

Tuurlijk zeilt het ook bij weinig wind, alleen minder snel. Gezien de beschikbare tijd om de boot terug te varen streefde ik naar een gemiddelde van 6 kn over het hele traject. Zeker in het begin vd reis was ik daar misschien wel iets te veel mee bezig.

Deel 3 zal ik hier plaatsen, kan het 2 topics samenvoegen.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 21:11 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1) 26 mrt 2015 21:12 #609785

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dank voor het delen, johanwillemb. Met wat foto's erbij had dit ook in "Leesvoer" kunnen staan. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1,2 en 3) 26 mrt 2015 21:19 #609790

Deel 2

Zaterdag 14 maart vertrek uit La Coruna. (log 828)
We hadden gehoopt op een windje met een “Zuid” erin, maar helaas bleef de wind in de “Noord” zitten. Net als eerdere dagen, zagen we weer grote groepen Grienden (een grote dolfijnachtige) rond onze boot spelen. Soms bleven ze wel een halfuur bij ons en met hun “speelse “ capriolen was het voor ons altijd weer een bijzondere belevenis. Ook zagen we 2 walvisachtigen, helaas wat te ver en te kort om ze te fotograferen.
De hele reis hadden we wat al wat problemen met de generator gehad en ondanks het vernieuwen van het brandstoffilter viel de generator met enige regelmaat uit. Maar na enkele startpogingen deed hij het altijd weer even, net genoeg om de elektrische kookplaat van energie te voorzien.
Met een matige wind voeren wij over de Golf van Biskaje . Eigenlijk de hele reis tot nu toe waren wind en stroming ons niet altijd gunstig gezind, vooral in de relatief ondiepere stukken (<200 m) waren de golven vaak flink. De zware boot had met de zeegang weinig moeite en we konden een gemiddelde snelheid van ca 6 kn handhaven.
Gedurende deze oversteek viel af en toe de radar en GPS heel even uit. Weer een reden om een onderzoek te starten naar mogelijke oorzaken. Maar bij veel “af en toe “storingen is een goede diagnose lastig. Tuurlijk heb ik alle connecties gecontroleerd en ook instellingen, maar daar lag het niet aan.
Ons reisplan was om ineen keer door te varen van La Coruna naar Guernsey en een haperende plotter stelde mij niet echt gerust. Gelukkig had ik nog een LapTop met WinGps en een aparte gps-muis mee. Het was een beetje improviseren, maar wel te doen ondanks het feit dat dit een standalone systeem was. Zeker toen er op de plotter helemaal geen GPS-fix meer was.
Een beetje gehandicapt voeren we op maandag 16 maart om 12.00 uur de haven van St Peters Port binnen en konden weer even op adem komen.
Naast dat er weer getankt moest worden, waren we erg benieuwd naar de recente Grib-files. Ook was er gelegenheid om kleine reparaties cq verbeteringen te doen. Zo moest er bij het grootzeil wat gerepareerd worden en hadden we wat lichte olielekkage van de hydraulische kiel. Dit laatste werd ook een zorgenpunt, aangezien we steeds meer in ondiepere havens kwamen. Onderzoek naar de oorzaak en mogelijke oplossingen leverden weinig op. De lekkage zat in de hefcilinder wat niet zo eenvoudig te repareren is. Een oplossing was dan ook om regelmatig het reservoir met olie bij te vullen en even niet stil te staan bij het feit dat de olie langzaam in zee verdween. Steeds vaker begon ik te denken dat er een 5e man aan boord was die Murphy heette.
Guernsey is een leuk eiland om te bezoeken, zeker als het nog geen hoogseizoen is. Er was dan ook voldoende plek in de haven en er is een grote watersportzaak aanwezig.
Via bemiddeling door deze zaak kwamen we in contact met iemand die ons zeil kon repareren. Een lokale naaister (Katie) kwam het zeil aan het einde van de dag ophalen, en heeft het diezelfde avond nog gerepareerd. De volgende ochtend bracht zij het zeil weer bij ons aan boord. Geweldige service en voordelig.
Tussen alle klussen door was er gelukkig ook gelegenheid om de plaatselijke horeca te bezoeken. We vielen met de neus in de boter, want het was St Patricks Day dus veel muziek en gerstenat. Dat laatste ging er gemakkelijk in na de tot zover geheel bewust alcoholvrije tocht.
De volgende dag zijn we met opkomend water weer vertrokken met als doel IJmuiden.
Woensdag 13 maart
Vertrek uit Guernsey naar IJmuiden. (log 1325)
Het water stijgt snel in de haven van Guernsey. Door het eerder genoemde kielprobleem kon ik niet precies de diepgang van de boot bepalen, maar ik wist dat die niet geheel opgetrokken was.
Toen er 2 meter water over de drempel van de haven stond dacht ik, “nou dit moet wel lukken”.
Toch raakten we heel licht de rand bij het naar buiten varen. Oeps dat ging maar net goed. We weten in ieder geval dat we nu 2 m diep steken.
Dit laatste stuk van de reis voer Murphy weer mee helaas.
Voor wat het weer betreft, was de wind nog steeds NE en krachtig, iets wat we niet verwacht hadden.
De wind nam snel toe en was tussen de 23 en 35 kn zeker stevig te noemen. Zeker toen stroming en wind elkaar gingen tegenwerken werd de zee aardig “Bumpy”.
Na enkele uren nam de wind iets af naar een goede 6 Bft, maar wederom problemen met de plotter.
Het verschijnsel was, geen FIX, geen AIS beeld en geen radar. Dit is iets waar ik me echt zorgen over ging maken. Met het vooruitzicht van het Kanaal waar we ‘s nachts doorheen moesten.
Ook de generator speelde ons parten, door het herhaaldelijk uitvallen en opnieuw starten was er water op de cilinders komen te staan, waardoor er geen beweging meer in te krijgen was. Oeps wat doe je dan? Op zee sleutelen in een sterk bewegend schip??? Nou dat zag ik ff niet zitten.
In plaats van door te varen richting IJmuiden zijn we naar Boulogne Sur Mer uitgeweken om aan de generatormotor te sleutelen. Het was al avond en donker toen we op 19 maart de haven van Boulogne binnen liepen. Het zeilseizoen was ook hier nog niet begonnen en de meeste steigers waren nog weg. Zoekend in het donker naar een plekje vonden we een piep klein steigertje om aan te leggen. Diezelfde nacht heb ik de generatormotor bevrijd van het slokje zeewater door de gloeibougies te verwijderen en de motor droog te blazen. Tevens heb ik de olie ververst uit voorzorg.
Toen deze klus geklaard was, heb ik me op het plotter verhaal gestort. Alle kabels en verbindingen nagelopen, niks bijzonders gevonden. Toen de plotter gereset ook niet het gewenste resultaat. Wat na een poosje wel gebeurde, was dat hij een Fix, maar geen AIS en geen Radar beeld had. Ik snapte er niks van.
Opviel dat als ik de AIS-transponder uitschakelde ik ook de GPS positie op de plotter verloor. Blijkbaar nam de plotter het ingebouwde GPS signaal van de AIS-transponder over. De eigen GPS antenne leek te zijn overleden.
Ondanks dat probleem zijn we de volgende ochtend vroeg weggevaren navigerend op de laptop.
(log 1560 )
De stuurautomaat konden we nu wel gebruiken ondanks de storing. Het werd later op de dag spannend toen er weer dikke mist opzette en we geen radar en AIS hadden. Het zicht op dat moment was ca 1 Nm.
In de late avond trok de mist weg en werd het helder, een hele opluchting. De verdere tocht richting IJmuiden ging erg vlot en het leek dat Murphy van boord was. Wel bleef het hard waaien, maar niks om je zorgen over te maken, de boot kan windkracht 7 makkelijk aan . Toen we de stroom in een dubbel tij mee kregen, liepen we met een snelheid van ca 11 knp over de grond richting het noorden.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1,2 en 3) 26 mrt 2015 21:20 #609791

deel 3

21 maart IJmuiden,
In de vroege ochtend om 0800 uur liepen we al de haven van IJmuiden binnen. Het waaide hard uit het NE , ruim 6 bft.
Het schutten door de sluis verliep vlot en in No Time voeren we op zoetwater. Net voorbij de sluis werden we door de Koninklijke Marechaussee gesommeerd om naar de kant te komen. Daar zaten we niet op te wachten om met windkracht 6 aan lagerwal aan te leggen. De heren met de pet gaven ons geen alternatief. De aanleg procedure verliep perfect, maar we merkten dat de diepgang bij de kade niet erg veel was. Nadat de heren alle papieren etc hadden gecontroleerd, stapten zij in hun auto en verdwenen weer. Maar toen … het wegvaren vanaf lagerwal met windkracht 6+ terwijl de kiel wat in de modder en achter een wat hardere laag lag, was geen eenvoudige opgave. Op een achterspring wegvaren lukte niet, ook het gebruik van een voorspring ging eigenlijk niet. De achterzijde kwam niet ver genoeg weg van de kade.
Een laatste poging om met gebruik van een spring en de boegschroef weg te komen ging mis. Een uitstekend trapje op de kade schampte net de achterzijde van de boot. Vreselijk balend dat dit zo kon gebeuren voeren we verder richting Lelystad. Achteraf hadden we beter de hydraulische kiel van meer olie moeten voorzien om misschien deze iets meer te kunnen intrekken. Maar ja de beste ideeën doe je later op.
We merkten op dat we nu meer olie verloren na deze actie dan daarvoor, onze reserve olie was al opgebruikt en we zochten naar een bunkerschip dat ons van olie kon voorzien. Die vonden we in het “Zijkanaal G “ Hoewel zij officieel gesloten waren ivm het schoonmaken van de brandstoftanks, konden we toch een 20 l jerrycan hydrauliek olie kopen. Na het bijvullen van ca 8 liter konden we weer de kiel bedienen en zijn verder gevaren.
Zaterdag 21 maart Lelystad ( log 1720 )
Om 1600 uur liepen we de Deko haven van Lelystad binnen. We waren op de plaats van bestemming aangekomen en de vrouwen stonden al bij de sluis ons op te wachten.

Terug kijkend hebben we het snel gedaan, 15 vaardagen waarin ook nog 2 wachtdagen zitten dus eigenlijk 13 dagen op zee.
PS. Het generator probleem zat in een defecte elektrische opvoerpomp. Af en toe pompte die niet meer waardoor de motor geen brandstof kreeg.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Terug naar Nederland (deel 1,2 en 3) 26 mrt 2015 22:36 #609820

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Mooi verhaal, ondanks de problemen. Je leest met spanning mee hoe het allemaal gaat aflopen. Ben nog wel benieuwd naar de plotterstoring. Kon de plotter wel kiezen tussen de interne fix en de externe bron?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl