Ik zal jullie vertellen hoe schandalig ik de shippinglane bij Texel ben overgestoken. Ter lering hoe het niet moet, maar hoe het wel, in mijn geval, zo kon lopen.
Omstandigheden: NO wind, 5-6. De volle stroom liep met 2 knopen naar ZW. Eénmaal gereefd grootzeil en HA fok, voor mijn bootje prima tuig voor ruime en voordewindse koersen, maar wat veel voor aandewindse. Ik zit binnen, stuurautomaat moet alles sturen.
De zuidgaande lane heb ik nog netjes overgestoken: mooi in roze gebied gebleven tot een vlootje van 5 zeereuzen voorbij was. Na die 5 schepen die net gepasseerd zijn kwam er een tijd lang niets:
Vanuit het zuiden in de noordgaande lane zie je nog juist de Vaasaborg aankomen.
Eenmaal de eerste lane over moest ik op de Vaasaborg wachten.. Dacht dat mooi te kunnen doen door voor de wind in het roze gebied te blijven varen totdat ie voldoende voorbij was. Ik kon echter niet dieper varen da de aangegeven koers zonder te gijpen, waarvoor ik te lui was, dus ik kwam "te vroeg" in de lane van da Vaasaborg. Dus... Dan maar niet haaks en er achterlangs mikken. Vòòrlangs was dacht ik steeds al geen optie: moest ik teveel oploeven waarvoor teveel zeil en bovendien zou ik dan de stroom moeten gaan doodvaren met als gevolg fors snelheidsverlies. Je ziet dat ik hier achterlangs de Vaasaborg varende 8,6knp over de grond maak. Zodra de Vaasaborg eenmaal voorbij zou zijn zou ik oploeven en een meer acceptabel haakse koers zijn gaan varen.
Daarmee doende blijken er twee suppliers uit het gat bij Den Helder de shipping lane te gaan kruisen: de "Island Pearl" en de "Skandy Waveny". Verder buiten de lane ligt ook nog een marineschip, die op een statische positie wordt gehouden, de "de zijne fuck de koning Rotterdam" ik meen zo'n bevooradingsschip van defensie.
De Island Pearl laat niet toe dat ik na passage van de Vaasaborg ga opsturen tot een meer haakse koers, dus ik blijf in mijn zuidelijke koers volharden om na passage daarvan dan haaks te gaan sturen.
Dat gaat goed, maar plots gaar fuck de koning Rotterdam ook bewegen, wat ie natuurlijk niet moet doen..
Maar goed, ik kan een min of meer haakse koers (zwarte koerslijntje vanuit mijn scheepje) volgen waarmee een en ander toch goed komt. (Wederom: 8,7knp..)
De Rotterdam gaat de lane in naar noord, ik ga weer zuid varen en zie dat er een noordgaande vloot van 6 schepen aankomt, waar toen ik begon er maar één Vaasaborg was..
Daarna lekker tot een uur of 22:00 met hoge snelheid langs de kust gejakkerd naar IJmuiden, het stuk wat Baasklusje vandaag "omhoog" deed.