Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad????

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 09:07 #633639

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik zit nog eens te denken over wat er nou gebeurd zou kunnen zijn afgelopen weekend.
De scheur die ik in de romp heb is naar buiten gericht en precies bij het uiteinde van een kielspant. De stut onder dek waar de mast op staat staat precies voor dit kielspant op de kielbalk.
Nou heb ik altijd redelijk wat spanning op mijn verstaging en dus ook wel wat compressie in de mast. Misschien dat mijn schade dus toch nog weer wat on topic komt hier.

Zou het zo kunnen zijn dat de schade is ontstaan juist door te veel wantspanning en dat op die manier door de druk op de mastvoet in combinatie met de klap in een dikke golf de boel kapot gegaan is?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 13:30 #633760

Het zou me niet verbazen als het "scheurtje" veroorzaakt is door (oa) te hoge want spanning.
Zoals Erik al aangeeft is het analyseren van het krachtenspel ingewikkeld, maar voorlopig gok ik op te hoge spanning...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 14:48 #633804

Dat is wel schrikken lijkt me! Bootje snel uit het water kunnen halen?
Lijkt me moeilijk om van afstand en zonder foto's de oorzaak te bepalen, maar het zou wel kunnen. Kan natuurlijk ook komen door andere zaken, zoals inwatering, waardoor de constructie zwakker is geworden. Gezien de foto's die je van je boot hebt geplaatst lijkt deze echter heel goed onderhouden en is dat minder voorhandliggend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 15:05 #633815

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Klinkt wel zo. De Flitsklasse (mijn kids mee zeilen) hebben een dergelijk "zwak" plek. De mast staat op het mastspoor op de kielbak. Het mastspoor wordt bij velen zo gemodificeerd dat deze ook op het spant er voor rust omdat anders de druk van de mast de kielbalk kan breken.

Succes met de reparatie. Ik hoop dat het meevalt. :sick:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 15:55 #633836

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Afgelopen zaterdag op borkum op de kant na 1000l water uit de boot te hebben gepompt en daar een noodreparatie aangebracht. Gister naar huis gezeild weer en vandaag weer de wal op en bij de werf onder dak gezet.

Bij nadere inspectie bleek de kielgang op twee plekken gescheurd te zijn de tweede scheur was zaterdag nog niet zichtbaar maar waarschijnlijk door de tocht naar huis een beetje verder open gewerkt waardoor de verf nu wel geknapt is.

Al met al is het waarschijnlijk een combinatie van verschillende dingen geweest. Zoals een 40 jaar oude romp met hagelnieuwe laminaat zeilen waardoor je er langer meer doek op kunt houden en de romp en de rest van de boot dus ook meer te verdragen krijgt.





groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 15:58 #633837

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2297
heftig! is dit nog te maken? sterkte ermee
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 16:01 #633839

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Het is nog te maken dat is een van de voordelen van een houten boot die zijn altijd nog weer te repareren. De vraag is alleen is het rendabel. De boot is all risk verzekerd voor 4000 euro de vraag is of het dus voor dat bedrag te repareren is of dat ze total loss verklaard word.....

Maar we hadden dit een poos geleden al min of meer voorspeld. Toen ik afgelopen winter mijn nieuwe zeilen kocht had ik het er al met pa over van of het bootje dat eigenlijk nog wel kon hebben en we haar niet letterlijk kapot zouden zeilen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 16:03 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 16:02 #633840

Ik ken de constructie niet aan de binnenkant, maar te maken lijkt het me wel. Daarna glasmatje aan de buitenkant, ook op de kwetsbare punten die veel te verwerken krijgen en gaan!

Hoort er allemaal bij als je het uiterste uit je bootje haalt :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 16:05 #633842

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
als het voor het geld kan dan komt er een nieuwe kielgang in. We gaan hier niet zelf mee aan het kloten maar word professioneel gedaan bij het Waarschip. Is nog wel een hele klus. De kiel moet er onder weg en de buitenste kielbalk moet er ook af zodat ze die nieuwe gang in kunnen laten in de binnenste kielbalk.

Edit: op deze manier word het topic wel erg gekaapt. Misschien dat een van de mods dit verhaal met bijbehorende reacties van de anderen naar een eigen topic kan verplaatsen?
Dan zal ik jullie daar vervolgens verder op de hoogte houden.
dank u
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 17:32 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 16:14 #633845

Tja, als ze dat snel kunnen regelen voor een knappe prijs, dan zou dat natuurlijk mooi zijn.
Ik zou er alleen niet al te lang op willen wachten. Een tijdelijke reparatie met epoxy en glasweefsel oid lijkt je geen oplossing?

INVISIBLE BUTT JOINTS:
www.angelfire.com/nc3/davecarnell/epoxy.html
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 17:31 #633904

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Nee dat lijkt me niet echt een oplossing.

Er moet even goed gekeken worden naar wat de stand van zaken is. Ik wil pas weer met die boot varen als het vertrouwd is. Voor hetzelfde geld is de romp gewoon echt af. Het is immers wel een 40 jaar oude okkume romp die de laatste 12 jaar elk seizoen tot aan het gaatje gevaren is en dus vreselijk op zijn donder gehad heeft al.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 17:38 #633908

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Oei! Dit ziet er slecht uit het lijkt wel uit elkaar getrokken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 17:42 #633911

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Oei! Dit ziet er slecht uit het lijkt wel uit elkaar getrokken

Dat is het ook zo ongeveer.

Boot is van een steile golf van een meter of 2 naar beneden gemieterd met 5 knopen gang. vervolgens is de huid naar binnen gevouwen om de stijve punten heen zoals schotten en een kielspant.

Of dingen zoals wantspanning en dergelijke er nog mee te maken hebben gehad dat zal altijd gissen blijven. Of dat er misschien iets gedreven heeft dat we niet hebben gezien....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 17:43 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 18:15 #633925

De zeezeilers van Marken voeren vroeger met een Waarschip 900. Die heeft ook eens, op de Noordzee, een losse plank gehad, wel net boven water. Ik vrees dat het een beetje inherent aan de manier van constructie is. Op een gegeven moment worden die overlappende verbindingen moe....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 19:05 #633955

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
Zo, dat zal inderdaad schrikken zijn.

(Ik ga maar eens een handpomp kopen...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 19:43 #633976

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
(Ik ga maar eens een handpomp kopen...)

ik heb geleerd dat het afwasteiltje het ook erg goed doet ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 20:02 #633990

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Aiii Harm, lelijke plek! Hopelijk is het nog te maken binnen je kostenplaatje, zou toch jammer zijn om de Zeebries zo te moeten verliezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 20:48 #634030

Harm, je klinkt een beetje alsof je het niet heel erg zou vinden als ze toch total loss is. Het biedt natuurlijk wel opties voor wat nieuws.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 20:51 #634036

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik zit hier al de hele avond over te dubben.

dat bootje is al jaren een beetje een verlengstuk van mijzelf maar als ik er mee weg ga wil ik er wel voor de volle 100% op kunnen vertrouwen dat de boel heel blijft en dat vertrouwen is nu een beetje weg. Wie zegt mij dat er niet nog meer van zulke plekken in die romp zitten en ze de volgende keer op een andere plek breekt. Dus ja in die zin zou ik het niet heel erg vinden uiteraard is de boot onvervangbaar maar als je er niet op kunt vertrouwen heb je er ook niets aan.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 21:06 #634051

Als je dit repareerd wordt het waarcshijnlijk sterker dan ie ooit geweest is. Zijn er nog andere signalen die afbreuk aan het vertrouwen doen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 21:26 #634063

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Als je dit repareerd wordt het waarcshijnlijk sterker dan ie ooit geweest is

Ja deze kant van de romp wel maar die andere kant dan? Dat is waar ik mee zit.
Signalen zijn er niet dat is het hele probleem. Die waren er aan deze kant ook niet.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 21:32 #634066

Erg jammer Harm, om dat mooie scheepje op te geven! Je kunt toch "gewoon" de hele mast-kiel-kielbalk constructie verstevigen? Ik ken de Waarschip constructie niet aan de binnenkant, maar het lijkt me toch dat je e.e.a. moet kunnen versterken? Bijvoorbeeld door de wrangen opzij door te trekken over de hele bodemplaat? Die plaat repareren is nog het minste werk.
Succes in ieder geval!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 21:32 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 21:37 #634070

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Die plaat repareren is nog het minste werk.

die plaat is over de hele breedte gebroken dus van de kielbalk tot aan de volgende gang. Die is dus niet te repareren maar moet volledig vervangen worden. Dat betekent dat de kiel er onder vandaan moet. De kielbalk aan de buitenkant moet er af dan moet een deel van de hele gang worden vervangen en een deel van de gang er boven. Daarna moet er weer een nieuwe kielbalk geplaatst worden en kan ze weer terug gezet worden op de kiel.

De schade die te zien is op de foto bleek vandaag niet de enige te zijn maar de kielgang is op twee plekken gebroken. die andere scheur hebben we niet gezien omdat die precies onder de hijsband zat waar de boot in hing.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 08 juni 2015 21:43 #634072

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Als ik het zo allemaal hoor ga je dat met €4000 niet redden, en is de kans dus levensgroot dat de verzekeringsmaatschappij de boot als totaal verloren verklaard...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 10:02 #634162

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Reparatie houdt in:
Vervangen van de bodemgang over een lengte van ca 220 cm van ongeveer 60 cm voor het hoofdschot tot aan het ingangsschot met 8 mm watervast Supra Hechthout
Vervanging van de onderliggende mahonie stringers.
Vervangen van de buitenkiel over 300 cm
Demontage en montage van de kiel.
Aanbrengen van twee stuks dubbelingen in de 1e huidgang.
Verlijming met epoxy lijm en het
Aanbrengen van een epoxy-conserveringslaag aan binnen en buitenzijde.
Aanbrengen van de antfouling.

uit offerte van Waarschip.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl