Dinsdag 26 juli 12:00 uur. log 8466, wind ZW 13kn.
Om 5 uur opgestaan. Nog even naar het hotel lopen waar een bankje buiten staat waar snelle WiFi hangt om de laatste gribs te downloaden. Weersverwachting ziet er doenlijk maar niet super uit. De GFS èn de Arpège tonen beide een langskomend laag halverwege met flinke winddraaiing en de GFS toont tegen het einde een binnenkomend laag met harde wind boven de wadden en langs de NL kust. Bovendien zit er in beide veel aan de wind en kruisen. Routering met Weather4D geeft ETA Vlieland voor Arpège van vrijdag 12:00 uur, voor GFS van zaterdag 02:00 uur. De aankomst die ik liever in IJmuiden doe zit er niet in met dat dreigende laag langs de kust op vrijdag.
Ik vertrek om 06:00 uur. Log staat dan op 8429. Mooi, mooi, tussen de eilandjes door naar buiten. Eerst een mijl of 10 WZW om wat uit de noordgaande stroom langs de kust te komen en dan zuid. . Wat duurt het lang totdat de kust uit zicht is! Kom ik hier ooit weg?
Woensdag 27 juli, 12:00 uur. Log op 8589, in eerste etmaal 123 gevaren, sinds vertrek 160. Wind ZO 13kn. Schiet niet op. Ben nu nog niet eens 100 mijl van Tananger. 160mijl voor moeten varen voor 100 mijl wegkomen. Harde wind vannacht, tot 30kn over dek. Kruisen. Vanmorgen windstilte. De verwachte ZW naar NW blijft uit, de wind zit nu in ZO. Al weer voor de zoveelste keer ontreefd en weer gereefd. Constant regen. Gedoe om alles binnen toch droog te houden. Redelijk geslapen.
Om 15:00 héél veel regen, gevolgd door 34knopen wind uit ZO. Was daarover niet een oud gezegde? ."Komt wind voor regen , daar is niets aan gelegen, maar regen voor de wind , berg dan je zeilen gezwind."
Voor het eerst maak ik echt gebruik van m'n 3erif en zet de stormfok. Om 16:00 zon en 180gr draaiing windkracht: nu 30kn uit NW, de golven bouwen vrij snel op aan de nieuwe richting en worden snel hoger. Door de snelle winddraaiing maakt de boot wel enorme klappers. Op stormfok alleen vaar ik ruime wind 5-6knopen, de stuurautomaat kan het gelukkig prima aan op stand 3. Wat is zo'n stormfokje lekker klein! Veel werk dus aan dek: fok reven, grootzeil stapsgewijs naar 3e rif, fok wegbinden, stormfok erop.. Het gaat gelukkig allemaal soepel en zonder fuckups. Binnen druk om in al dat geweld de boel droog te houden. Wat is m'n buiskappie nu fijn! Kan nu wel mooi met ruime wind op koers 180 varen. Om wat te relaxen dan maar een filmpje kijken: Lou Reed's fameuze vastlegging van Berlin uit 2006. Half zittend, liggend op de kajuitvloer geniet ik van volle bastonen uit de B&O.
Om 20.00 draait de wind wat naar het westen. De stormfok kan eraf en met gereefde fok alleen blijft de koers 180. Het waait nog 26knopen.
Terwijl ik na fokwissel weer naar binnen klim zie ik de bevestiging van de stuurautomaat op de boot te flexibel bewegen. Het blijkt dat de motorbracket, waarop de AP aan de bootkant vast zit is op één van de 4 bevestigingspunten afgebroken! Da's balen! Zonder AP moet ik zelf sturen, zonder motor is het lastig havens aandoen.. Maar ook een kolfje naar m'n hand, een leuke uitdaging. De oorzaak moet liggen de herhaalde flinke klappers die ik maakte, waarbij de massatraagheid van de motor de rvs bevestigingsbeugel vermoeid heeft.
Ik heb een klos van 2000 meter 2mm dyneema aan boord en daarmee, met enkele tienvoudige bindsels stabiliseer ik in ieder geval de AP optimaal. Bindsels zijn denk ik bijna 2000kg sterk. De motor haal ik eraf en bind die zeevast in de kuip. Ik kan hiermee in ieder geval doorvaren en gaan slapen, ondertussen rustig nadenken hoe de bracket weer geschikt te maken voor de motor. Om 21:00 ben ik op de hoogte van Thyborøn in noord Denemarken. Een dubbel gereefd grootzeil kan erbij. Slapen, op de vloer, met m'n kop bij het chemisch toilet waarbij ik droom van lekkage.
Om 01:00 komt Queen Elizabeth langs op weg naar Portsmouth; een groot verlicht feestpaleis.
Donderdag 28 juli 12:00 uur log 8713, een etmaal van 126 mijl. Halverwege de nacht wordt de wind wat minder en draait naar ZW. Weer aan de wind hakken.
Daarna nu al de hele dag aan de wind met ZW 18kn. Lopen mooi 5kn op klein zeil: gereefde fok en 2e rif in grootzeil.
Bindsels voor bracket afgemaakt zodat ook motor benut kan worden. Dat zoet er dan zo uit: 6 bindsels zoveel mogelijk in de richting waarop de kracht komt bij vooruit maar ook hij achteruit varen.
Vannacht m'n maag van streek: misselijk en bijna kotsen maar ik heb het dapper binnengehouden. Binnen ruikt het naar chemtoilet.
Om 15:30 draait de wind door de Z, gaan door de wind. Nieuwe koers 225. Ik kom op Nederlands continentaal plat! Dat is ook al een beetjethuiskomen..
Hier passeer ik de grens:
Rond 18:00 komt er weer een front over, maar nu komt de regen erna, de wind is minder heftig. Na frontpassage nog niet gedraaide golven, bootje maakt weer errrg rake klappen. Ik probeer wat kleine koersaanpassingen, maar dat helpt niet echt. Terwijl ik op de kajuitvloer wat probeer te slapen met m'n kop tegen het chemtoilet fantaseer ik over brekende mast, maar ook over de verminderde massatraagheid door m'n dyneema verstaging en dat geeft dan weer troost. Wat doet die verstaging het eigenlijk goed in al deze omstandigheden
Vrijdag 29 juli 12:00 uur. Log op 8835, etmaal van 122mijl. Ben vannacht naar West gevaren, vooruitlopend op dreigende hardere wind uit ZW. Kunnen nu 150 graden varen wat richting Terschelling geeft met ZW wind knoop of 15. Naderen eerste shippinglane, ziet er niet druk uit.
Om 13:10 uur de eerste shippinglane in, alleen een ver schip. 19:00 tweede lane in. Ben nog niet vaak zo mooi loodrecht gekruist! Om 21:00 shippinglanes door zonder noemenswaardig op schepen te hoeven letten.
(prettig die iPad pro met splitscreen)
Koers blijft gelukkig goed. De afgaande stroom helpt me recht voor gat van Vlieland uit te komen. Ik overweeg Vlieland aan te lopen en lekker te gaan slapen. Op Brandaris hoor ik dat Vlieland vol ligt. Kuthaven.
Dan maar door, Harlingen of Kornwerd. Leuk zeilen nog op de Waddenzee. Harde wind tegen èn harde stroom tot soms 2,5 knoopt tegen. Vaar met 24knopen wind op, alleen gereefd fokje, lekker rustig, geen gedoe meer. Pikzwarte buien dreigen ook nog een beetje. Op de Vliestroom moet ik hoog aan de wind, maar kan prachtig het bootje boegseren: tegenstroom aan lij houdend kruip ik voort met toch nog zo'n 3 knopen over de grond. Vanwege de zwarte buien aan de hemel besluit ik Harlingen aan te doen.
Ik moet nog één spannend ding doen: de motor weer terug in de bracket hangen. In de Blauwe slenk lukt dat zonder problemen gelukkig.
Vlak voor de havenmond van Harlingen is een Urker visser me opgelopen. Balen, want nu moet ik alles razendsnel doen: zeil eraf, motor erin, en de haven met de flinke dwarsstroom netjes aanvaren. Gelukkig gaat alles goed, de motor werkt en de bindsels doen hun werk perfect!
Vast in Harlingen aan een bruine charterbak om 03:15, log op 8919, 490 mijl gevaren in 93 uur. Biertje even en dan slapen. Niet meer op de vloer, maar lekker op een matras.
Zaterdag 30 juli 12:00 uur. Log op 8933. Ben om 8:45 weer vertrokken. De Duitse gasten zaten al te ontbijten op de bruine charterbak. NW wind, weinig. In de sluis zie ik de Eau Revoir van Hen3.
Ik lunch met notenbrood met gatenkaas en chocomel. Na 4 weken en zonder koelkast nog steeds lekker.
Hen3 komt me langszetten op de motor.