Nog kort verslagje in ongeveer logboekvorm van m'n thuisreis:
Zaterdag22 juli vertrek om 9:30 uur triplog op 1320. Route gaat ongeveer recht naar IJmuiden, of, als de wind lang de Nederlandse kust ongunstig tegen gaat staan, naar Vlieland.
Mooi weer, zon, lekker windje voert me langs de westkust van Shetland Mainland. Later in middag een tijdje mist. In de vroege avond opklaring.
Rond 1900 twee keiharde bonken vlak na elkaar; achteruit kijkende zie ik iets als punt van een pallet drijven. Moet kiel en roer geraakt hebben. Geluk dat het geen container was!
Om 1:20 leg ik 2e rif in grootzeil
Zondag 23 juli, om 7:00 rif in fok en 3e rif in grootzeil. Toch nog mooi 6,1 knp
12:00 log 1461.
Om 1730 zet ik de bb bakstag. Zon in de kajuit, ondanks harde wind gaat het lekker.
Om 2000 haal ik het grootzeil naar beneden. Veel koersstabieler alleen ok gereefde fok, meer rust in bootje en voor m'n AP. Nog dik 5,5 snelheid.
Maandag 24 juli 800 grootzeil met 3e rif erbij. Om 1000 koffie met chocola koekjes. Om 1045uur van 3e naar 2e rif.
1200 log 1599: 138 mijl gevaren. Alle reven uit, windschifting van NO naar ZO; aan de wind SB koers 170. Beetje zon
1315 lunch: notenbrood, gatenkaas en chocomel. Dat notenbrood blijft gewoon 4 weken lekker!
Om 1700 borrel biertje met salami en parmezaan. 1900 diner pasta carbonara. Wind weer naar Noord.
Om 0300 zit ik een half uur buiten in de prachtige nacht. Het einde van de reis komt er aan, altijd jammer.
Erg weinig schepen: een grote tanker voor me langs ow Spanje. Wind zwak, gedraaid van N naar ONO.
Dinsdag 25 julli 0600: wind toegenomen, weer uit NNO, 20knp waar.
1200 log op 1719: 122 mijl etmaal. Fok aan loef op boom. Snelle surfs. Mooi stabiel op AP.
Om 1600 gaat de fok van de boom.
1700 biertje met salami en parmezaan
2000 diner pasta al salmone. Aanvaart eerste shipping lane, koers iets ZO verlegd.
Woensdag 26 juli 6:30 alle shipping lanes bij Vlieland gehad, prachtig 90gr dit keer eens.
Was flink druk met schepen, mar ais geeft veel rust. Isailor is niet zo heel lekker met tonen van de AIS gegevens, dus gebruik ik weather4D_2.0 de Vesper app die dat beter doen, met name W4D2.0.
Neem me voor Isailor te melden met verzoek daarin verbetering aan te brengen.
Erg weinig wind op wad, maar gelukkig stroom mee die me wat wind maakt.
Rond 1200 komt er groot RWS schip op me af. Draait grote cirkel om me heen en doet poging om via SB achter langszij te komen. Nadert tot op 2 meter, met een soort van matroos èn een officieel geüniformeerde man met pet in het gangboord. Pet-man lijkt van zins aan boord te willen komen, maar het hoogte verschil van anderhalve meter is wat groot.
RWS boot probeert langzaam dichterbij te komen, tot op meter, best al beetje eng. Ik vaar strakke koers op autopilot.
Matroos waagt het om mij te zeggen "past u wel op dat wij niet tegen elkaar botsen" of iets van die aard.
Ik riposteer direct, vriendelijk doch beslist: "kijkt U wel uit?!, ik vaar op autopilot heel strakke koers!"
Ze nemen enige afstand, tot een meter of 5.
Pet-mans teleurgesteld in gangboord.
Matroos zegt mij vriendelijk dat ze opsporings autoriteit zijn vanuit marifonie, en geconstateerd hebben dat mijn AIS naam niet overeenkomt met m'n inschrijfnaam. Ik toon "S/Y SUNDAY", waar mijn inschrijfnaam "Sunday Morning Sunrise" is, kan er nets aan doen, kocht bootje ermee.
Ik zet snachts op zee nog wel eens "(solo)" erachter als ik wil slapen...
Ik beloof te corrigeren en ze varen weg.
Ais heeft te weinig tekens, dus het "Morn" voor Morning geworden.
Ben benieuwd wat Pet-mans allemaal overhoop had gehaald als ie aan boord was gekomen..
Om 1400 ben ik bij Kornwerd sluis. De nacht slaap ik in Hindeloopen; de wind is op rond 1600 uur.
Volgende dag naar Lelystad.