Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: The heat is on!

The heat is on! 31 aug 2017 10:13 #867351

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Na de 24uurs ligt de focus weer op de woensdag avond competitie. Heel lang lagen wij een beetje rond te dobberen in de uitslagenlijst. Omdat de competitie gewonnen wordt met de beste 12 wedstrijden viel het niet zo op dat we er goed voor lagen. Een goed gemiddelde, maar zolang je die 12 wedstrijden nog niet hebt gevaren loopt je puntentotaal achter bij de rest. Vandaag voeren we onze 15e wedstrijd en schieten we omhoog. Uit de rekensom blijkt dat we de nr1 nog van zijn plek kunnen varen. Maar dan moeten we ze achter ons houden en eerste plekken varen. Een enkele 2e plek kan net.

Met die wetenschap stappen we vandaag aan boord. De wind ligt nog nagenoeg stil en wat er staat komt uit de verkeerde hoek. Wij leggen het af op kruisrakken, en daar kijken we nu wel naar. Shit. We houden ons vast aan de gedachte dat weinig wind tenminste kansen biedt.
Eenmaal op het water gaat de wind aan. En goed ook. De regen ook trouwens. Nog slechter, dikke vlagen van 16kts. Dat zijn beroerde voortekenen voor ons, gezien het verleden. We besluiten ons slechts bezig te houden met ons eigen schip. Wat de anderen doen zoeken ze maar uit. Wij gaan voor 1!
De anderen weten het ook. Onze concurrent voor de tweede plek ligt bij de startlijn onze starttijd te checken. Prima, maar wel opzouten uit onze route. Dat gaat net goed en ik overweeg heel even een protest. Maar voor ik er goed over kan nadenken ligt de volgende ons te hinderen. En nog een. Allen de vermoorde onschuld natuurlijk, maar de vierde krijgt een ongenadige brulpartij over zich heen. Ik scheld ze nog net niet verrot en moet mijn adrenaline echt bedwingen.
We gaan op 1 seconde over de start en als we eenmaal op koers liggen voor de eerste klap zijn alle telltales onbruikbaar. Nat. De stuurman stuurt nu op gevoel en de windmeter. Dat kan hij als geen ander en wij rammen de G1 over het dek op zijn call. Na een keer of 5 van die klapjes zit de stemming er goed in. Adrenaline. In de pit is het even zoeken naar de beste rolverdeling en als Lisa de lierhendel overdraagt aan Joris zijn de krachten beter gespreid. Ik hike, geef de laatste aanwijzingen, zit op de uitkijk en spoor de pit aan. "Draaien aan dat kreng, rossuh!" Nope, gezellig is anders maar dat is niet het doel van de avond.
Eenmaal Eem in hijsen we de spi niet. We lopen bootsnelheid, het is 800mtr en we hebben een ruime voorsprong. Het waait 14, 15kts. Prima zo. Ik wissel wel de dunne spi voor de dikke. In meters net zo groot, maar wat sterker. Bij de keerboei ligt een baggerschuit. We kunnen er net langs, mits we hoogte halen. Swiiiieeeep, klapperklapper: k**. De schoot slipt uit de haak en bijna verleieren we tegen dat modderding. De pit reageert accuraat en alsnog redden we dat. Na de ronding bij de brug kan, moet, de spi er op. Voor ons kruisen zo'n 10 schepen en wij liggen over stuurboord. We besluiten te wachten tot we door het veld zijn en knallen de spinaker de hoogte in. Uit het boekje roepen we in koor. Joris, die het roer heeft overgenomen houdt het niet en brult keihard: "kickuuh"
Bij de ton gaat de spi in de zak, maar met deze wind te rommelig. Om geen enkel risico te lopen duik ik onderdeks en vouw hem netjes in de zak. Terwijl ik zo onder helling worstel zie ik af en toe de ramen onder gaan. Eenmaal buiten besluiten we een rif te zetten. Dat is goed voorbereidt a/b van de Gotcha en in minder dan 30 sec zit hij er in. Bootsnelheid loopt iets op en Eem in moet het rif er weer uit. 45 sec later staat het grootzeil weer in vol ornaat en ik geniet na.
De boeironding gaat beter nu, maar het veld ligt een stuk dichterbij. Weer kruisen wij over SB door het veld. We kunnen ons niks permitteren en wijken ruim op tijd. Dat kost wat, maar het zij zo.
Bij de laatste boeironding komt een vrachtschip ons tegemoet. Nu nog recht op elkaar af, na de boei met hem mee......... We besluiten iets door te varen, achter hem langs te gaan en dan omhoog naar de dijk. Liggen we boven hem en geen last meer.
Weer moet de spi er op. Het is nog 6 minuten maar de concurrentie zit ons op de hielen. 20kts wind, Pfft. Das niet misselijk maar we gaan er toch voor.
Als de spi omhoog gaat loopt de boothandling iets terug. Ik heb safetywise de lijschoot ook ingehaakt. Als de leischoot te vroeg wordt aangetrokken klapt de spi te snel vol en blijft op 3/4 hangen. Onbesuisd bevrijd ik de lijschoot uit de barber, klapt de loefschoot uit de klem en maken we een broach. De spinaker vliegert nu haaks naast ons en er is geen houden meer aan en vissen we de spi uit het meer. Gentlemen als we zijn laten de Lady's First voor gaan en wint zij de wedstrijd en worden wij tweede. 30mtr onnodige achterstand, shit shit shit (en nog veel meer bewijs dat het Gentlemenship van zeer korte duur en niet uit hoffelijkheid bestond).

Na de evaluatie realiseren wij ons ook dat we voor het eerst sinds we de nieuwe G1 hebben onder deze omstandigheden niet een na laatste zijn, maar een na bovenste. Het lek is boven en dat geeft vertrouwen voor nog 3 potjes rammen, knallen en smijten. Want dat zal nodig zijn om dit kampioenschap binnen te slepen. Voorzover je nr1 plekken in eigen hand hebt, hebben we het nog iets in te brengen, maar het zal nog een verhitte strijd gaan worden!

Onze concurrent op de 1 wordt vanavond 3e. Net genoeg om de eindstrijd nog spannender te maken dan hij al is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 10:20 #867353

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3377
je verslag slaagt erin om bij mij ook de adrenaline te doen razen! :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 10:45 #867360

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7031
Kijk, dat is nu eens een spannend verslag. Je ziet het voor je. Succes met de laatste races!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 11:32 #867371

kickuuh!

:woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 12:19 #867380

koko schreef :
Bij de ton gaat de spi in de zak, maar met deze wind te rommelig. Om geen enkel risico te lopen duik ik onderdeks en vouw hem netjes in de zak.

Dus je kan het wel! Waarom kregen wij dan een dubbele kokowokkel van je? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 12:43 #867393

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Bij de ton gaat de spi in de zak, maar met deze wind te rommelig. Om geen enkel risico te lopen duik ik onderdeks en vouw hem netjes in de zak.

Dus je kan het wel! Waarom kregen wij dan een dubbele kokowokkel van je? :woohoo:

Dat was een waardevol leermoment, 4 jaar geleden. Ik heb vaak geoefend sindsdien :)
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 12:44 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 13:46 #867408

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Binnenkort word je wel weer nonchalanter.. vraag maar aan BK en Duit hoe vaak de spi gehesen is deze 24-uurs en hoe vaak ie gevouwen is ;)

En zoals ik je laatst al zei: tof hoe jullie de boot steeds beter in de vingers krijgen. Langzaam maakt ie z'n naam en faam weer steeds meer waar! :)
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 13:46 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 13:47 #867409

Leuk geschreven en gaaf verhaal Koko!
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 13:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 14:02 #867415

Koko,

Ik stond gisteravond wat natgeregend en gedetoupeteerd door 30kts wind wat na te praten met een 24-uurs makker van je.

Wij waren het er mee eens dat jij bij meer wind veel baat kan hebben van een launchbag in de reling voor de zet en strijk in de kajuit. Je handigheid met jouw spizak is echt bewonderenswaardig en ik heb me verbaasd hoe goed jij dat ding er in krijgt, maar 16 knopen met een spi en dan al in "panic mode ;) " is te vroeg. Een goed geoefende crew moet tenminste pas boven de 20 knopen twijfelen over een spi-set.

Met harde wind de lijschoot helemaal vrij maken en pas aanraken als de spi in top is! Dan beter de boom pas squaren als de spi gevuld is, dat geeft een veel mindere ruk aan je roer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 19:46 #867560

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Dat is ook zo Boarderbas, maar als je bedenkt dat we 4 jaar geleden de spi vaker niet als wel zette dan we best gegroeid. Dit jaar maken we echt een enorme stap daarmee. Deze keer ging het mis omdat er geen rust in de boot was. De klok, de adrenaline, de harde wind (20kts bij de laatse en fatale hijs).
We (ik vooral) moeten de rust zien te houden in de hectiek. Murphy stapte in die onrust aan boord en zo gingen er drie dingen mis. Soms varen we overal baantjes halve tot ruime wind. Nu net niet, net wel bezeild of spirakken. Uit het roer lopen doen we niet aan, maar af en toe.....

We hebben de spi altijd uit de preekstoel gehesen. Ik heb een launchbag voor in de railing en die ook wel gebruikt, maar de preekstoel bevalt beter. De drop kunnen we in de zak doen of in de kajuit, dat maakt ons niet uit. Tot dit jaar deden we dat ook altijd, de kajuit in, maar meteen in de zak is wel zo snel.

We hebben weer veel geleerd van deze keer en die ervaring nemen we weer mee. Mijn vrouw staat inmiddels net zo fanatiek te brullen (als in:juichen ;) ) als wij. Al heeft ze meer ontzag voor de wind als wij. En daar pakt ze wel punten mee, want niet zelden behoed ze ons voor te veel zeil, te krap op de ton of ondieptes.

@FMJ: we doen ons best idd. Het gaat steeds beter en we komen nu toe aan steeds fijnere stappen. De ORC lonkt ;) De Gotcha is een geweldig schip en met een ervaren crew gaat hij als een dolle. We zijn op zoek naar de finesses en ook die gaan we vinden.
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 21:24 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 21:00 #867600

hahha goed beschreven alleen dat vrachtschip was in het eerste rondje. wat een vette kickende wedstrijd was dit en eindelijk aan de de wind niet kansloos,

joris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 31 aug 2017 21:23 #867611

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
jorisconnor schreef :
hahha goed beschreven alleen dat vrachtschip was in het eerste rondje. wat een vette kickende wedstrijd was dit en eindelijk aan de de wind niet kansloos,

joris

Dat weet ik, maar het verhaal was al zo ver af toen ik het me herinnerde dat ik geen zin meer had het in de juiste volgorde te zetten. Die klapperende fok bij het baggerschip was weer in het tweede rondje :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 07 sept 2017 06:37 #869915

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Gisteren keken we opnieuw tegen een onbezeild startrak aan. Vorige week hadden we onszelf bewezen dat het lek op het kruisrak boven is en gingen er met vertrouwen tegenaan. Bij de startlijn deze keer geen obstakels (blijkbaar helpt het als je flink van je afbijt). Op het laatst besluiten we toch voor een rif en dat blijkt geen slecht idee. We lopen keurig 100% performance en maken strakke klappen. We hiken met zijn tweeën en halverwege het rak shift de wind nog ietsje en is het tweede deel bezeild. Dat is geen goed nieuws, want het betekent dat de schepen na ons (die wat later starten) niet meer hoeven te kruisen. De wind zet lekker door en we lopen 6+kts. Ook al geen goed nieuws, want de concurrenten zijn minstens 2ft langer en daar gaan ze nu voordeel van hebben. We doen het er mee en besluiten dat we ons slechts op 1 ding blijven richten: vooruit!
Eem uit besluiten we de spi niet te zetten. De eerste helft is het 100gr Twa en pas de tweede helft ruimt hij nog iets verder. We lopen nog altijd goeie snelheid en na de Eem is het nog 600mtr kruisen om dan 180gr om te gaan. Het echte spi rak!
We bewaren beter als vorige week de rust aan boord, maar helemaal lukt dat niet. Af en toe kijken we achterom en zien de vloot op ons af komen. Dat geeft meteen afleiding die we niet kunnen gebruiken en Joris maant ons allen: "Rekenen doen we na de finish en niet eerder"
Bij 15 kts wind de spinaker voor in de zak terug proppen is nog wel een dingetje en even dipt de spi het Eemmeer in. De boot drukt gewoon door en lang duurt het niet. Enkele seconden later is de boom al weer uit de mast en kunnen we om voor het, nu wel bezeilde, 2e rondje. Ondertussen is het 8 uur en hangt de concurrent net niet aan de spiegel. Hij vaart met z'n G2 en wij met G1. En heel langzaam zakt ook de wind er wat uit. Het rif was er bij ons al uit, zodat wij vol tuig door kunnen zetten. De concurrent verliest langzaam weer wat terrein en als we weer Eem in duiken zijn we hem weer kwijt. De grimmige blikken over en weer zijn voorbij en wij concentreren ons weer op eigen schip als we onderlangs worden gepasseerd door een Etap 38. Voor de competitie maakt dat niet uit (hij staat nu 10e oid) en het is eigenlijk mar wat fijn dat hij onderlangs gaat. Zo houden wij ook wind. Ondertussen begint de Pion ook aan te dringen en op hoogte klopt hij ons. Bij het tweede en laatste spirak komt alsnog de Lady's First aan denderen. Te laat zie ik dat hij zijn Genua bij heeft laten staan en twijfel of dat voor ons zinvol is en besluit het niet te doen. Dat was een slecht besluit, want als we de spi gaan droppen en de Genua er vast uitgaat knalt de bootsnelheid met een halve knoop omhoog. Shit, shit shit. FMJ had het nog zo tegen me gezegd: reachen met de Genua erbij. We houden het nog net en met de LF achter ons steken we de Eem over en beginnen aan ronde 3.
De LF loopt hoger dan wij en heel langzaam kruipt hij dichterbij. Joris in ik hiken nu als echte sportlui met benen en armen gestrekt en Patrick stuurt. Lisa bemand de pit en doet de finetune van de trim. Nog 3 minuten als we Eem in moeten draaien. De laatste knik in de baan ligt net te hoog voor ons en de LF, bijna 3ft langer en steekt 25cm dieper haalt het wel. 1 minuut voor eindtijd gaan we overstag, maar moeten dan constateren dat we op hoogte geklopt zijn. Slechts een bootlengte of 2 voor ons tikt de klok 20:30 en liggen we op een 4e plek.

De Lady's First, die ook mee doet voor de 1e plek, maar daar nog beter voor moet varen dan wij, pakt 1 puntje extra. Dat is niet genoeg voor ze. Wij pakken 5 punten ten opzichte van de nr 1, die geen punten meer haalt bij deze uitslag en zo blijven we, ondanks een 4e plek toch nog in de race voor het kampioenschap!

Pffft, mag de airco aan?
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 07:50 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 07 sept 2017 06:43 #869917

Ook vóór de wind kan het enorm helpen de genua voor 30-50% te hijsen. Hij gaat bij ons eigenlijk zelden helemaal aan dek. De eerste 3 meter kun je (ook in gijpen) makkelijk laten staan, en bij de maneuvres heb je zo al 30% minder lijn te verwerken.

Over dat voorop proppen met wat meer wind ken je mijn mening ;)

Wel opvallend dat jullie zo weinig wind hadden. Wij hadden gisteren 20-25 knopen wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 07 sept 2017 07:45 #869942

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Idd opvallen, van die wind. Wij hadden vlagerig weer. Rond 7 uur een steady 14,15kts, later steady 12,13 en in de vlagen (vlaagjes meer) 17,18.

Wij hebben idd opnieuw discussie over kajuitdrop of preekstoeldrop.
Achteraf hadden we gister in de kajuit moeten droppen. Tijd zat voor vouwen.
We moeten leren switchen van strategie.
Gelukkig ging niet de hele spi het meer in hoor. Maar remmen deed het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 11 sept 2017 19:40 #871611

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Stomme vraag misschien, maar waar varen jullie nu precies de wedstrijden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 12 sept 2017 07:28 #871722

redshift schreef :
Stomme vraag misschien, maar waar varen jullie nu precies de wedstrijden?

wacompetitie.weebly.com/startschema.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 12 sept 2017 08:46 #871750

Kweek maar vast haar op je borst voor morgen :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 12 sept 2017 09:05 #871756

Niks aan de hand morgen. Die zuiderlingen zijn gewend aan trimclinics met 42 kts! Dan gaan ze rustig zitten foto's maken!



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 09:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 12 sept 2017 18:06 #871980

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Haha, nou, zo koelbloedig zijn we nu ook weer niet. De voorspellingen voor het Eemmeer zijn iets rustiger gelukkkig. Punt is dat als de wedstrijd doorgaat we ook moeten varen. Niet varen is einde zicht op kampioenschap, los van of dat door afgelasting komt of eigen keuze.
We gaan er dus voor, al zal het bij deze wind heel moeilijk zijn om 1e te worden. Dat hebben we wel nodig. Het zal dus afhangen van de juiste zeilkeuze in combinatie met snel rif steken en weer ontreven.
Nu trek ik een rif in 30 seconden en is tie er in 45sec weer uit, maar toch.
Verder moet een voorzeil wissel voorbereid zijn, dus daar ga ik ook voor zorgen.
Ik hoop op een een stevige puist wind bij de start en inzakkend aan het einde, waardoor we hopelijk in het voordeel zijn met een uitgebreide set zeilen (G1, G2, Fok) Eventueel de halfwinder hijsen op het voor de windse rak. (=veel minder meters als spi en toch meer dan G1).
Fingers crossed



En de wedstrijdbaan

Laatst bewerkt: 12 sept 2017 18:12 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 12 sept 2017 18:39 #871999

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Hmmmm, het wordt nog wat, qua zeilkeuze. Het beloofd vooral een halfwinds wedstrijd te worden. Startrak halfwinds, Eem in kruisrak, Eem Uit, plat voor de wind, richting brug en terug richting startlijn weer halfwinds, waarna het ritje opnieuw begint. 18 tot 20 kts gaat nog op de G1, maar de vlagen zijn onhoudbaar dan. Tweede uur zakt de wind wat weg, G1 weer, maar de vlagen blijven te hard. Ergens komt de wind er weer in en is de G1 weer te groot........

G2 dussssss......

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 12 sept 2017 21:43 #872094

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Genua 1 kan je ook vliegend hijsen voor een ruimwinds rakje. Hijsen in de lij van de fok en met strijken aan z'n voorlijk langs loef het voordek op trekken.

Voor de wind gewoon je heavy spi erop ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 12 sept 2017 22:37 #872103

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
FMJ schreef :

Voor de wind gewoon je heavy spi erop ;)
We zullen zien, het is een rak van 800 mtr en niet veel uitwijkmogelijkheden. Eerst de vlagen masr eens beoordelen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 07:10 #872139

Wind is perfect voor je spi; beetje een hoek tegen het rollen. Tot plm 25 knopen wind kan je gewoon prima spinnakeren. Als ie staat geen centje pijn. Het is altijd het moment vóór de hijs dat je denkt dat het gekkenwerk is. Eenmaal omhoog snap je niet waar je je zorgen om maakte.

Halfwinder zou ik niet doen. Met veel wind minder snel weg te nemen en de broaches zullen vennijniger zijn omdat een halfwinder niet naar loef kantelt.

De winnende strategie zit 'm in de #1 op het halfwindse rak. Mocht het je te gek worden kun je daar ook vóór de wind goed hard mee varen als je goed afhoekt.

Dan rest je upwind rak. Daar komt het op sturen aan. Grootzeil lekker laten wapperen en prikken met t ding. Gewoon de telltales aan loef allemaal recht omhoog. Je speelt met vuur want je groove is nagenoeg 0. Maar ons soort bootje met een #1 die half kilt....gemeen hard en bijna tegen de wind in.

Dit jaar heb ik me een beetje bekwaamd in wat ik "op het achterlijuk varen" noem. Dat kent iedereen wel van zijn grootzeil, maar het lukt ook met een #1 als je enorm overpowered bent. Je moet je zintuigen uitschakelen en op je log kijken. Want het voelt alsof je de boot compleet dood vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 07:15 #872142

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Baasklusje schreef :
Niks aan de hand morgen. Die zuiderlingen zijn gewend aan trimclinics met 42 kts! Dan gaan ze rustig zitten foto's maken!

Hij blijft mooi he! ;)
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl