Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Je zinkt er niet direct van, maar..

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 11:44 #877199

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Stegman heeft zijn Wadloper ondertussen alweer bijna 9 jaar.
Vanwege het wrakke zeiltuig waarmee de boot werd gekocht (met o.a. een niet reefbaar grootzeil dat eigenlijk voor een Pampus was gemaakt) is er in de eerste jaren niet echt stevig mee gezeild. Ook niet omdat mijn wederhelft niet erg van "scheefhangen" houdt.

Toch had stegman al eens gemerkt dat de boot bij zeilen met meer helling dan pakweg 20 graden water maakte. In een behoorlijk tempo bovendien. Na een half uurtje, drie kwartier opkruisen, moesten er vaak al tientallen liters water uit het bilgeputje worden gepompt. Op ruime koersen, of bij vaart op de motor kwam er niets binnen. Het had dus ècht met dat scheefhangen te maken..

In de afgelopen weken heeft stegman zijn, vanwege allerlei beslommeringen, zoals o.a. in het huwelijk treden en een daaraan gekoppelde verhuizing, nogal laat gestartte vaarseizoen benut voor het uitproberen van zijn nieuwe tuig.
Daarbij werd vanzelfsprekend ook wat meer 'anspruchsvoll' gezeild.
Op zeker moment was s. lekker bezig met opkruisen op het Keeten. De boot liep als een trein en haalde op het fokje (12m2) en het één keer gereefde grootzeil (pakweg 9,5 m2) keurig ruim 5 knopen door het water. In de euforie vergat s. echter even het watermaken-onder-helling-probleen..

Na een uurtje zo bezig te zijn geweest wierp hij eens een blik in de kajuit. In het hoekje tussen vloer en keukenblok zag hij water klotsen!
Nah ja.. luidkeels vloekend gooide ie de schoten los, startte de motor, bracht de boot buiten de betonning, waar ie even aan zichzelf kon worden overgelaten en zette zich aan de handlenspomp.
Ondanks het gegeven dat die net was gereviseerd, kostte het toch nog vele minuten om met een Henderson Mk.5 50 - 60 liter water weg te pompen. Er moet nog wat aan het geïmproviseerde zuigmondje gebeuren, denkt s. De doorlaat is te klein en ook bleef er teveel vuil voor hangen..

Hoe dan ook; het werd nu toch ècht tijd serieus op zoek te gaan naar de oorzaak van de lekkage. Alle bekende doorvoeren werden gecheckt. Aan de wind gezeild met zwaard omhoog en zwaard naar beneden. Zijn grootste angst was namelijk dat het iets met de zwaardkast te maken zou hebben en dat de dwarsbelasting van het zwaard op de kast iets opendrukte, of zo.. Ook de raampjes in de boorden, hoewel de boot wel erg op z'n kant moet worden gelegd om die in het water te krijgen..
Dat was het allemaal niet, zo bleek.

Afgelopen dinsdag zette stegman zijn tobbe droog om eens even te kijken naar de toestand van het onderwaterschip en de schroef (zie het verslag daarvan in de draad over Coppercoat), maar ook om de buitenkant af te lopen op zoek naar verdachte plekken.
Daarbij viel het oog op een kleine kunststof doorvoertje, waarvan s. zich het bestaan eigenlijk niet bewust was. Hij had afgelopen voorjaar de nieuwe waterlijn eroverheen geschilderd, dus hij moest het meerdere malen onder ogen hebben gehad, maar nu hij er opnieuw naar keek, realiseerde hij zich ineens dat ie eigenlijk helemaal niet wist waar dat doorvoertje op aangesloten zat.

Daar zit ie: links onder de afvoer van het wastafeltje in de wc..



Dat doorvoertje van de wastafel gaf een goeie indicatie waar dat doorvoertje binnen moest worden gezocht. Het bleek onder banken en achter de watertank verborgen te zitten. Omdat er een flitser op de telefoon van s. zit, bleek het ook prima te fotograferen:



En wat dacht je wat? Aan die slang, die op voorgaande foto al zichtbaar is, zat... niks! Een open einde, zeg maar..

Kijk, daar ligt ie, de boosdoener; op de watertank.



Dat is niet de originele positie; stegman heeft geen idee meer hoe de slang oorspronkelijk achter de watertank weggefrommeld zat. Waarschijnlijk zat het uiteinde van de slang wel wat hoger dan de doorvoer.
Maar een bij een helling van meer dan 20 graden naar bakboord liep het water er in een flink tempo uit, waarschijnlijk.
Het aardige is wel dat het het al eerder ontstane idee van s., dat het vooral binnenkwam bij een slag over bakboord, hiermee werd bevestigd. Nou ja; een schrale troost.

Natuurlijk is stegman blij dat hiermee het probleem is opgelost. Je moet met een zeilboot ook met wat helling zonder problemen kunnen zeilen. Zeker nu de ambities van lieverlee zich beginnen uit te strekken naar zoiets als een oversteekje naar het perfide Albion.
Maar het is ook een les.
Eigenlijk moet je bij een net gekochte boot, ook al lijkt ie tamelijk toppie-joppie, standaard alle doorvoeren even nalopen op conditie en wat erop aangesloten zit. Dat stegman dat niet gedaan heeft neemt ie zichzelf kwalijk.
Dit ondanks het feit dat één van zijn stelregels: "het ergste aan een tweedehands boot is de wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgevreten" hiermee weer eens spijkerhard werd bevestigd.. En juist omdat s. dat bij deze boot al vaker heeft gedacht, had ie gewaarschuwd moeten zijn..
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 19:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 11:49 #877202

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Wie is stegman?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 11:59 #877205

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Leuk geschreven!

Blij dat je het euvel hebt gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 12:00 #877206

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
De schrijver dekt zich in tegen hoongelach en sarrende opmerkingen door in de derde persoon te schrijven alsof hij als toeschouwer de situatie van een ander beschrijft.

In de psychologie een vaak aangehaald voorbeeld van mensen die een overweldigende faalangst hebben.

Hindert niet hoor, we vinden hem toch wel aardig...denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 12:47 #877221

Leuk geschreven! En mooi dat het opgelost is natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 12:54 #877222

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Nachtvlinder schreef :
Leuk geschreven! En mooi dat het opgelost is natuurlijk :)

uhh ja dat ook natuurlijk. helemaal vergeten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 12:59 #877224

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 13:00 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 13:20 #877229

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
hoe herkenbaar: een probleem (h)erkennen, maar er niks aan doen tot het water aan de lippen staat. Om er vervolgens achter te komen dat een gestructureerde zoektocht van een uurtje voldoende was........

Stegman kan zich zelf vast wel voor het hoofd slaan, maar heeft daar ook niks aan. Stegman kan beter blij zijn dat het zo simpel is opgelost. Fijn voor Stegman :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 13:23 #877230

Je zal niet de enige zijn, maar als eigenaar hoor je toch wel elke vierkante centimeter van je boot te kennen vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 13:32 #877233

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 990
Zojuist mijzelf bewust geworden van een welgemeend opborrelende felicitatie aan Stegman. Dat zal van harte zijn, niet in het minst vanwege huwelijk en verhuizing, maar in eerste instantie vooral vanwege de gevonden slang.

Uit ervaring kan ik zeggen dat "aan lekboord" even leuk is om te zeggen, maar wanneer het daar blijft lekken dat toch geen pretje is. Fijn dat je het gevonden hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 13:32 #877234

Leuk gesteld Bauke.

Ik kom na 5 jaar intensief klussen en aanpassen van mijn boot nog iedere keer nieuwe zaken tegen...

...ik heb nog steeds twee knopjes op mn motorpaneel waarvan ik niet weet wat ze doen/deden..
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 13:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 13:45 #877238

boarderbas schreef :
Leuk gesteld Bauke.

Ik kom na 5 jaar intensief klussen en aanpassen van mijn boot nog iedere keer nieuwe zaken tegen...

...ik heb nog steeds twee knopjes op mn motorpaneel waarvan ik niet weet wat ze doen/deden..

Oké dat zal voor sommigen dan anders liggen, ik kan zeggen dat ik nu ik m'n boot 1,5 jaar heb echt wel iedere vierkante centimeter meerdere keren gezien heb en waar ik er bij kon ook schoongemaakt heb.
Ik heb ook een half jaar terug een lekkage opgelost die vooral ontstond bij voordewindse koersen en snel op de motor varen, was een ontluchtingsslang vd gasbun.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 13:48 #877241

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6137
Dat doet mij aan een dergelijk voorval denken, lang geleden. Ik was machinist op het bergingsvaartuig Onrust, een omgebouwde veerboot, ooit Veerdienst 13 tussen Dordrecht en Papendrecht. Scheepje was voorzien van een 20 tons kraan Priestman Bison en 4 flinke lieren.







We waren weer eens aan het ankervissen in het Nauw van Calais naar een verloren anker van een supertanker en bingo we visten het op. Het was voor ons een supergroot anker van 20 ton en met de volledige lengte ankerketting veel te zwaar voor ons om aan dek te nemen. We hadden zo ongeveer 100 ton ketting aan dek. Er werd besloten om de rest van de ketting op een ander scheepje te laden nl de Jacomina, ook van de firma.






Na een uurtje snijbranden had ik de ketting doorgebrand, 14cm diameter,kettingschalm van 70x40cm, en werd de resterende ketting met anker overgegeven. Na een dag hard werken gingen we voor anker om te rusten en de volgende dag het spul weer aan de betreffende eigenaar terug te leveren. Na een uurtje slaap werd ik gepord door de stuurman, Jan kom eens luisteren, ik hoor water klotsen naast mijn hut in het beun en dat hoort niet. We schoten in een ketelpak en gingen op inspectie in het ruim. Ik kon hem nog net weerhouden van het openen van de waterdichte deur van BB beun, waar het water al een beetje door sijpelde. Wacht ik zal eerst de lenspomp eens starten op het beun, was mijn reaktie. Na een 3 kwartiertjes pompen nam de straal overboord wat af en hebben we de beun open gemaakt en alles was nat, hier had duidelijk zeewater in gestaan, het droop nog na. Na wat zoek werk ontdekten we diverse afloop pijpjes van het dek die gewoon waren afgesneden maar nog open waren aan de bovenzijde, hier was door onze grote diepgang water in geklotst op de zeegang. Dit scheepje had ooit een houten dek als veerboot wat bij de verbouwing tot Bergingsvaartuig was vervangen door een stalen werkdek maar die loospijpjes waren afgesneden en verder vergeten, tot die datum in 1974.
Stegman, het kan dus de beste overkomen!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 14:25 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 14:12 #877249

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Jutter schreef :
Dat doet mij aan een dergelijk voorval denken, lang geleden. Ik was machinist op het bergingsvaartuig Onrust, een omgebouwde veerboot, ooit Veerdienst 13 tussen Dordrecht en Papendrecht. Scheepje was voorzien van een 20 tons kraan Priestman Bison en 4 flinke lieren.

(knip)

Stegman, het kan dus de beste overkomen!

Mooi verhaal!
De Onrust drijft nog steeds, trouwens, maar dat weet je vast wel.

Ja, inderdaad: "vergeten".. Joost mag weten hoe lang dat zo gezeten heeft. De vorige eigenaar was niet zo'n zeiler. Hij heeft vooral de motorinstallatie geperfectioneerd is mijn idee. De eigenaar daarvoor was een Duitser die de boot in 2004, nadat er net een nieuwe motor was ingezet om gezondheidsredenen verkocht. En zo'n los eindje is niet bepaald 'grundlich'..
Het moet een afvoer zijn geweest,  maar  waarvan is me een raadsel. Het zit te ver van de motor om daar iets mee van doen te hebben. Maar het installeren van die nieuwe motor lijkt me typisch zo'n moment waarop zo'n los eindje ontstaat. Dat gebeurt vaak door derden; ik kan me niet voorstellen dat je als eigenaar iets zo laat liggen op je eigen boot..

Maar inderdaad: ik ben erg blij dat ik het gevonden heb..



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 14:23 #877254

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
lodewijk stegman schreef :
allerlei beslommeringen, zoals o.a. in het huwelijk treden

Je zou er bijna overheen lezen, maar gefeliciteerd!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 15:20 #877277

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Hen3 schreef :
lodewijk stegman schreef :
allerlei beslommeringen, zoals o.a. in het huwelijk treden

Je zou er bijna overheen lezen, maar gefeliciteerd!
Inderdaad: Gefeliciteerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 15:33 #877279

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Altijd een fijn gevoel als je zo'n probleem uit de wereld geholpen hebt.
Een koelkast met waterkoeling heeft vaak zo'n kleine lage uitvoer, ooit andere koelkast ingezeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 15:55 #877285

koko schreef :
Hen3 schreef :
lodewijk stegman schreef :
allerlei beslommeringen, zoals o.a. in het huwelijk treden

Je zou er bijna overheen lezen, maar gefeliciteerd!
Inderdaad: Gefeliciteerd!

Ook gefeliciteerd , maar dat de ZF klan niet is uitgenodigd , is toch wel een dingetje Hahahah

Bedoel bij de vraag ; wat is daarop uw antwoord.............

Dat is met ZF erbij stukken leuker :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 16:06 #877291

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Bauke Dufour schreef :
boarderbas schreef :
Leuk gesteld Bauke.

Ik kom na 5 jaar intensief klussen en aanpassen van mijn boot nog iedere keer nieuwe zaken tegen...

...ik heb nog steeds twee knopjes op mn motorpaneel waarvan ik niet weet wat ze doen/deden..

Oké dat zal voor sommigen dan anders liggen, ik kan zeggen dat ik nu ik m'n boot 1,5 jaar heb echt wel iedere vierkante centimeter meerdere keren gezien heb en waar ik er bij kon ook schoongemaakt heb.
Ik heb ook een half jaar terug een lekkage opgelost die vooral ontstond bij voordewindse koersen en snel op de motor varen, was een ontluchtingsslang vd gasbun.

Dat was dus ook pas toen je je boot al een jaar had...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 18:45 #877350

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Jeroen-pion schreef :
koko schreef :
Hen3 schreef :
lodewijk stegman schreef :
allerlei beslommeringen, zoals o.a. in het huwelijk treden

Je zou er bijna overheen lezen, maar gefeliciteerd!
Inderdaad: Gefeliciteerd!

Ook gefeliciteerd , maar dat de ZF klan niet is uitgenodigd , is toch wel een dingetje Hahahah

Bedoel bij de vraag ; wat is daarop uw antwoord.............

Dat is met ZF erbij stukken leuker :)

Nou, als je nou even naar dit postje kijkt, dan ben je er alsnog even bij..

En in het draadje 'Trimclinics 2017' heb ik het zelfs van tevoren aangekondigd.

Iedereen een uitnodiging sturen ging een beetje ver, maar het staat je natuurlijk vrij om te komen kijken. Want zoals iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, moet iedere ZF-er elke pots in dat forum hebben gelezen. Toch..?

Desondanks; iedereen bedankt voor de felicitaties!
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 18:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 18:59 #877357

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
lodewijk stegman schreef :
8--snip
Dat is niet de originele positie; stegman heeft geen idee meer hoe de slang oorspronkelijk achter de watertank weggefrommeld zat. Waarschijnlijk zat het uiteinde van de slang wel wat hoger dan de doorvoer.
Maar een bij een helling van meer dan 20 graden naar bakboord liep het water er in een flink tempo uit, waarschijnlijk.
Het aardige is wel dat het het al eerder ontstane idee van s., dat het vooral binnenkwam bij een slag over bakboord, hiermee werd bevestigd. Nou ja; een schrale troost.

Natuurlijk is stegman blij dat hiermee het probleem is opgelost. Je moet met een zeilboot ook met wat helling zonder problemen kunnen zeilen. Zeker nu de ambities van lieverlee zich beginnen uit te strekken naar zoiets als een oversteekje naar het perfide Albion.
Maar het is ook een les.
Eigenlijk moet je bij een net gekochte boot, ook al lijkt ie tamelijk toppie-joppie, standaard alle doorvoeren even nalopen op conditie en wat erop aangesloten zit. Dat stegman dat niet gedaan heeft neemt ie zichzelf kwalijk.
Dit ondanks het feit dat één van zijn stelregels: "het ergste aan een tweedehands boot is de wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgevreten" hiermee weer eens spijkerhard werd bevestigd.. En juist omdat s. dat bij deze boot al vaker heeft gedacht, had ie gewaarschuwd moeten zijn..

Blijft de vraag waarvoor dit ooit gedient kan hebben, en vooral waarom daar een kunstof doorvoer als de andere gewone doorvoeren zijn ? ? ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 28 sept 2017 22:55 #877423

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
[off topic]
De schrijfstijl van Stegman doet me sterk denken aan die van Hildo. Lekker leesvoer, zowel Stegman als Hildo (die ook nog zeilt of gezeild heeft) ;)
[/off topic]
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 22:55 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 29 sept 2017 09:14 #877597

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Delphi32 schreef :
[off topic]
De schrijfstijl van Stegman doet me sterk denken aan die van Hildo. Lekker leesvoer, zowel Stegman als Hildo (die ook nog zeilt of gezeild heeft) ;)
[/off topic]

Nou, één overeenkomst tussen Hildo en Stegman is het gegeven dat beiden een nogal brede interesse hebben, om het eufemistisch uit te drukken. Hildo kan die ook ten volle botvieren, zo te zien.
Stegman niet meer, want die heeft een vrouw en is getrouwd. En hij vermoedt zomaar dat Hildo een onverbeterlijke vrijgezel is.
Vrouwen vinden alle mannelijke liefhebberijen en projecten "onzin", namelijk. Vandaar.

Maar je krijgt er ook veel voor terug hoor.. voor het aangaan van zo'n huwelijk, hè..

Stegman heeft ook geen baard, trouwens. Ja.. hij scheert zich wel eens een paar dagen niet, maar dat is wat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 29 sept 2017 09:56 #877610

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3377
ik heb ook zo'n afvoer maar bij mij zat de darm nog aangekoppeld aan het andere eind: nl. op de gasafvoer van de gasbun. Het is de bronzen afvoer op de waterlijn.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zinkt er niet direct van, maar.. 29 sept 2017 20:17 #877796

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
david je kan er ook een afsluiter op zetten hé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl