Hoog tijd voor een update over de Victoire 25. Dat wordt dan meteen mijn laatste update hierover, want de boot is verkocht...
Ik was in mei met goede moed begonnen aan het opknappen van de boot. Dat ging niet heel erg lekker, ik liep tegen problemen aan waar ik niet uit kwam, en ik heb dus hulp gezocht bij een aantal vrienden. Eén daarvan heeft zich intensief met de motor bezig gehouden. Daar bleek heel veel niet in orde te zijn, beginnend met een accu die te ver heen was en vervangen moest worden. Er zat zonder belasting nog een behoorlijk voltage in, maar zodra er echt stroom gevraagd werd liep dat terug naar minder dan twee volt, dus een andere accu op de kop getikt en aangesloten. Toen bleek de massakabel van de dynastart los te zijn gekomen van het oog waarmee deze vastzat, dus een noodreparatie uitgevoerd (en drie dagen later een nieuwe massakabel geplaatst). Er is nog veel meer getest, bekeken en opnieuw aangesloten, en na in totaal vijf uren werk liep de motor eindelijk. Toen bleek de ventilator van de motorruimte niet te werken, en met een benzinemotor wil je dat niet hebben.
De volgende week dat probleem verholpen, maar toen bleek de benzinekraan te lekken. Die losgehaald, en thuis gereviseerd. Bij terugplaatsen bleek dat de lekkage groter was geweest dan we gezien hadden, er stond vijftien liter mixbenzine onder de vloer, uiteraard met bilgewater erbij. Dat er dus uitgehaald met emmertjes, en netjes in een opvang voor met olie vervuild water gegooid. Eindelijk, het was al dik juli, was het moment gekomen om de boot te water te laten. De havenmeester heeft 'm voorzichtig in het water laten zakken, en ik heb aan boord gekeken of er niets lekte. Er kwam nergens water in, dus de boot losgemaakt van de kraan, en voorzichtig de motor gestart, voor het eerst met koelwater. Meteen daarna de motor weer uitgezet, de koelwaterslang lekte. Dus ook dat gerepareerd, en de boot naar zijn box gevaren.
Het volgende weekend zouden mijn vrouw en ik een stukje gaan varen, en dan ook eindelijk de zeilen eens gaan hijsen, dat was nog steeds niet gebeurd. Bij aankomst in de haven bleek de kuip vol water te staan. De loospijpen van de kuip bleken niet te werken, en bij een poging om die open te krijgen begon de stuurboord afvoer ineens te lopen. Maar dan niet waar dat moest, maar er was weer eens een lek ontstaan, en de afvoer loosde dus naar binnen, langs de motor de kajuit in. We konden dus alweer aan de slag, maar nu met een lenspomp die ik even aangesloten had. Gelukkig was het vrijwel schoon water deze keer. Van varen kwam dus niets...
In de tussentijd was mijn vrouw met enige spoed geopereerd (iets in haar buik...) en die was dus een paar weken uitgeschakeld. Ikzelf heb ergens een tennisarm opgelopen (terwijl ik nog nooit van mijn leven getennist heb) en daarbij ook nog een hernia. We hebben maar eens overlegd, en besloten dat dit niet onze boot zou blijven. Er moest nog heel veel aan gebeuren, onder andere de uitlaat lekte, en die zit onder de kuip waar je dus nauwelijks bijkomt, en nu we allebei wat krakkemikkig zijn wordt dat onmogelijk om zelf te fiksen, en steeds weer onze vrienden vragen is ook niet de manier.
Ik heb dus hier op ZF een advertentie geplaatst, liefhebber met klein budget en twee rechterhanden gezocht. Na een week zonder reacties een soortgelijke advertentie op Marktplaats gezet, en daar werd druk op gereageerd. Onder andere door een jonge man, die interesse had, maar zelf niet kon komen, en daarom zijn vader en zijn (hoogzwangere) vriendin liet komen kijken. Ik heb alle zaken over de boot aan hun doorgegeven, en desondanks hadden ze nog steeds interesse, en ik heb de boot aan hun doorverkocht. Ze hebben eerder een boot gehad die hij zelf helemaal had opgeknapt, en zochten nu, ook vanwege de gezinsuitbreiding, een grotere boot.
Aangezien ik toch wilde gaan zeilen met mijn vrouw erbij hebben we een andere boot gezocht en gevonden, maar dan met een werkende diesel erin. Die ligt inmiddels in zijn nieuwe thuishaven...