Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer)

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 13:14 #1077872

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Wow, wat een ervaring was dat. Ik dacht wellicht leuk en ook leerzaam voor sommigen hier om te delen. Gister avond kwamen wij plots in een heel bizarre storm terecht op het markermeer. / IJmeer

Even voor de context wij (mijn vrouw en ik) varen met grote regelmaat op het Marker en IJsselmeer en de Noordzee. OP het markermeer zijn we in de zomer zeker 3 a 4 keer dagen/middagen per week. We kennen deze plek dus heel goed en hebben het Markermeer ook echt in allerlei weersituaties meegemaakt. maar wat er gister gebeurde was toch even iets heel anders.

Met een windvoorspelling van minder dan 5 knopen en geen regen of bewolking, gingen we het Markermeer op vanuit de oranje sluis voor een paar uurtjes zeilen. We hadden geen haast, hadden enkel de genua 2 uitstaan en gingen met zo'n 2 knopen vooruit. Terwijl we rustig aan het kletsen waren, van de warmte en het uitzicht genoten met vrienden, etc. Ongeveer bij het vuurtoren-eiland aangekomen kwam ineens een donkere lucht op ons af vanuit het meer. We hadden al enkel de genua (op eerste rif) uitstaan en geen grootzeil, dus daarmee zijn we (op een vw koers) OK tot een knoop of 35 wind. Geen directe reden tot extra reef dus.

Maar ik zag aan de randen van het systeem wat bliksem dus ik besloot wel om om te keren en niet verder het open water op te gaan, dus weer terug richtig de oranje sluis. Dit gaf ons ook het voordeel dat we nu een ruime voordewindse koers hadden. Dus mocht het goed losbarsten dan werdt het wellicht een lekker snel stukje varen, maar verder niet veel bijzonders.....dachten we....

Nu heb ik al best wat squals meegemaakt, maar de omslag was gister zo snel dat het bijna niet te geloven was. De wolk haalde ons in. Vooral de bliksem aan de randen baarde mij natuurlijk zorgen, Dus ik hoopte nog het panton bij de oranjesluis te halen voordat de boel evt los zou gaan, maar ineens kwam het.... Regen...van achter....horizontaal...zoveel dat het zicht ,in minder van de 5 seconden, van perfect naar minder dan 10 meter ging. De wind die met de regen kwam was gigantisch. we schoten van 2 naar bijna 9 knopen. met meer dan 50 kn wind op de teller. Het water spoot letterlijk van de boeg af. Ik had gelukkig, nog net voor de regen, mijn zeiljas met capuchon aangedaan en ik had de motor vast aangezet (just in case). En gelukkig maar!! Het was direct duidelijk dat zelfs enkel de genua 2 nog veeeel te veel zeil was om te kunnen manoeuvreren op dit smalle stuk water . Mij vrouw het roer gegeven. en die gooide (vol op de motor) de neus in de wind (wat alles behalve makkelijk was) Maar we kregen genoeg druk uit het zeil. Ik kon de Val losgooien en had het zeil in een paar seconden op het dek (thank god for hank-ons ;)) , bliksemsnel twee zeilbinders eromheen gegooid en vastgezet aan de railing en weer terug de kuip in. De regen was intussen overgaan in horizontale hagel. Ik kon in mijn capuchon letterlijk maar 1 kant uitkijken. Enkel op de mast en de motor nu, schoten we nogsteeds met 7 knopen vooruit en werden hard richting de lagerwal gedreven. Flink gas erop en ons weer naar de hoge wal gekregen, de schellingwoude brug was inmiddels in zicht, (althans ik zag de lichten) maar de hagel kwam schuin rechts van achteren. Toen begon de bliksem overal om ons heen in te slaan. 2 keer achter elkaar, ik denk op minder dan 100 meter van ons vandaan. Wat een lawaai. Alle crew zat inmiddels veilig binnen natuurlijk, ik stond als enige nog achter het stuur, zo laag mogelijk. de hagel in mijn rug, compleet doorweekt. Onze boot is het makkelijkste aan te leggen aan de bakboordzijde. Met deze enorme wind was mijn plan om net voor de brug een 180 te draaien en dan, in de relatieve luwte van de aanlegsteiger van de brug aan te leggen. Gelukkig hadden we de fenders nog op dek liggen. Dus die eerst over de rand gelegd. Vrouw en ik (schreeuwend om over het lawaai van de hagel, wind en onweer heen te komen) het plan afgestemd. 1 Vol op de motor tot aan de brug (noodzakelijk met volle snelheid anders werden we weggeblazen), 2 vlak voor de brug een 180 draai naar stuurboord tot vlak naast de stijger, en 3 dan vol in de achteruit proberen de boot zo dicht mogelijk tegen de stijger te trekken. Hopend dat daar iets luwte zou zijn zodat we het dek op konden om de achtertros en middenspring vast te maken.

Het grote probleem was: dat we wisten dat we, zodra we de 180 draai zouden maken, de regen en hagel recht van voren zouden krijgen. Het idee om mijn duikbril uit de bakskist op te duiken schoot letterlijk even door mijn hoofd, maar daar was geen tijd voor. We moesten snelheid houden op de motor, anders werden we direct uit de koers geblazen, dus de brug kwam in rap tempo dichterbij.

De draai ging goed, maar tijdens onze eerste poging lukte het net niet de spring om een bolder heen te krijgen (zeiknatte lijn en bijna onmogelijk om iets te zien omdat de regel en hagel nu recht in onze gezichten blies. na een paar seconden lagen we al weer een meter van de kant. Dus opnieuw vol gas op de motor. Weer een bocht terug naar de brug en klaarmaken voor de zelfde manoeuvre. Gelukkig lukte ons nu wel om in 1 keer de spring om de bolder krijgen. Vol in de achteruit de achtertros er ook in 1 keer goed omheen. Alles strak getrokken. Sloeg nogmaals de bliksem vlakbij in. Mijn vrouw snel naar binnen, ik nog een minuutje buiten alle fenders iets lager gehangen en de de voortros er ook bij gezet en alle lijnen gecheckt

Na ongeveer een 15 minuten wachten was de storm overgetrokken en zagen nu dat nog 2 andere zeilboten aan de stijger hadden aangelegd tijdens de storm.

Terugkijkend was het linke situatie, vooral ook omdat er veel grote vaart is op dit gedeelte van het IJ en het echt een smal vaarwater is op deze locatie. Blij dat we er soepel doorheen zijn gekomen zonder verder enige schade aan boot of crew. Het onderstreept voor ons echt ook wel weer.

1: Weet dat het weer soms echt mega snel kan omslaan.
2: Reef op tijd. (Dat we zooo veel wind zouden krijgen was niet te verwachten, maar het feit dat we al heel klein zeilden
is enorm belangrijk geweest). Als we op groot water hadden gezeten hadden we best zo door kunnen varen.
3: Ken je procedures. Mijn vrouw en ik zijn heel goed op elkaar ingespeeld met aanleggen, zeilen omhoog en neerhalen, etc. Dus we weten beiden welke lijnen we pakken en wat onze taken zijn in verschillende situates. Alles bij elkaar duurde dit hele voorval misschien 7 minuten. Er was dus totaal geen tijd voor overleg of uitleg.
4: zorg dat je boot klaar is voor een noodsituatie. Veiligheidslijnen etc liggen bij ons altijd klaar. Zodra het weer omsloeg kostte het ons slechts seconden om de vesten aan te doen, aan te haken, etc.
5: Stem snel en duidelijk het plan van aanpak af met je crew.

Weer een goede opfrisser over de kracht van de natuur :)
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 13:19 #1077874

Jammer dat je dat nu weer niet gefilmd hebt. Had je eindelijk eens een filmpje gehad waar wat gebeurt.. :)

Overigens niet op buienradar gekeken? of knmi?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 13:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 13:50 #1077889

Popcornbuien

Moet zoiets geweest zijn denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:02 #1077895

Die bui was zeker twee uur eerder al te zien op de neerslagradar.
Geen verrassing dus.
Verder: Nooit aanleggen tijdens zoiets. Kont in de wind en gas erop. 15 minuten later is het bladstil.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:03 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:06 #1077896

Baasklusje schreef :
... Nooit aanleggen tijdens zoiets. Kont in de wind en gas erop. 15 minuten later is het bladstil.

Moet je daar wel de ruimte voor hebben, meelopen richting lagerwal is geen feestje. Met mn (vroeger) 10 pk'tje kom ik echt niet tegen zoiets in trouwens. Kortom; blij dat ik dit tot nogtoe heb kunnen voorkomen :dry:

ps: Wel met je eens dat, als je de optie hebt, blijven varen ws veiliger is dan proberen aan te leggen..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:08 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:13 #1077900

  • Zeilfanatica
  • Zeilfanatica's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 126
Baasklusje schreef :
Die bui was zeker twee uur eerder al te zien op de neerslagradar.
Geen verrassing dus.
Verder: Nooit aanleggen tijdens zoiets. Kont in de wind en gas erop. 15 minuten later is het bladstil.

Kijk jij zo vaak dan op de neerslagradar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:15 #1077901

Er was een verwachting op de radio al hoor.
Ik heb zelf ook even gekeken op buienradar en ik zeilde niet eens ,
Hopende dat het hier voorbij zou komen, Beetje afkoelen...
Toen zag ik al dat er een hevige in beeld was in het midden van het land.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:21 #1077904

Zeilfanatica schreef :
Baasklusje schreef :
Die bui was zeker twee uur eerder al te zien op de neerslagradar.
Geen verrassing dus.
Verder: Nooit aanleggen tijdens zoiets. Kont in de wind en gas erop. 15 minuten later is het bladstil.

Kijk jij zo vaak dan op de neerslagradar?

Wel als ik zo'n joekel van een wolk zie aankomen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:23 #1077906

Dit zal 'em geweest zijn (20:40):


Anderhalf uur eerder ontstaat ie een stuk zuidelijker:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:41 #1077919

Ondanks de voorspellingen (en reacties) wel goed dat Flo dit verhaal deelt. Ik kan me goed voorstellen dat je met zo'n bui snel naar de wal wilt als je de kans hebt. Maar inderdaad zijn dit soort buien redelijk vlot voorbij, dus lijkt "met de kont in de wind" of "voor top en takel" of zelfs ankeren een betere optie. Moet je wel van bliksem om je heen houden, dat dan wel weer ;)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:44 #1077921

Ja delen is goed, altijd.
Alleen het zou het zeilersforum niet zijn als je niet eerst even wordt gegrild!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 14:47 #1077926

roozeboos schreef :
Ja delen is goed, altijd.
Alleen het zou het zeilersforum niet zijn als je niet eerst even wordt gegrild!
Speak for yourself. Volgens mij ben jij de enige die aan het "grillen" is..
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 15:04 #1077933

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
ik heb het zo ongeveer hetzelfde meegemaakt in de voorbereidingen van ssr race met een 22ft bootje, al was het geen hagel maar een wolkbreuk na windkracht 9 voor totaal 40 minuten, na 15 minuten waren er ook de passende golven.

ook die was te zien op buienradar net als deze, alleen wij dachten er nog voor te kunnen zijn, en dat bleek niet zo en werden vol getroffen.


Achteraf een nooit te vergeten ervaring, heel gaaf, maar je wilt het ook nooit meer meemaken.

Ik heb er toen ook een stuk over geschreven dat noemde ik in de hel van het IJsselmeer.

toch mooi zo een ervaring, om nooit te vergeten, en dat ook nog met je vrouw en dat is helemaal tof

Je bent wel gereset daarna, je komt even helemaal in het nu.


(ps voortaan goed op buienradar kijken )
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 15:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 16:19 #1077956

Ik heb zo'n squall een keer meegemaakt voor Le Havre. Kortdurend windkracht 9 en 10, slecht zicht en veel regen.
We maakten rustig een slag uit de kust, toen zeilen naar beneden en de boel even afwachten. Na 10 min ws het voorbij, gek genoeg kwamen toen pas de golven opzetten. Later in de haven van Le Havre was er flink schade, sommige boten waren met de palingen in elkaar gehaakt. Op zee is het vaak veiliger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 16:22 #1077958

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
lag gisteren achter het anker en zag de ellende aankomen. Al 2 uur vooraf waren de licht flitsen in de wolken te zien.



Laatst bewerkt: 28 aug 2019 16:27 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 16:52 #1077973

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Op zich mee eens, normaliter was ik ook liefst op het water gebleven. Maar we zaten al op het smalle stuk, geen zicht en grote vaart in de buurt. Dus alles in ogenshouw genomen besloot ik dat aanleggen in deze situatie de beste optie was. De stijger bij de brug kennen we overgens heel goed, en die is vrij hoog en bied ook echt wel wat beschutting. Dus uiteindelijk werkte dat ook prima. Maar als we op ruimer water hadden gezeten had ik idd ook gewoon de storm meegelopen :).
Maarten-IW31 schreef :
Baasklusje schreef :
... Nooit aanleggen tijdens zoiets. Kont in de wind en gas erop. 15 minuten later is het bladstil.

Moet je daar wel de ruimte voor hebben, meelopen richting lagerwal is geen feestje. Met mn (vroeger) 10 pk'tje kom ik echt niet tegen zoiets in trouwens. Kortom; blij dat ik dit tot nogtoe heb kunnen voorkomen :dry:

ps: Wel met je eens dat, als je de optie hebt, blijven varen ws veiliger is dan proberen aan te leggen..
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 16:59 #1077978

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Ik heb 2 jaar geleden iets dergelijks meegemaakt op de Grevelingen, alhoewel wel een klasse of 2 minder intens. ( Geen bliksem ).
Was aan het zeilen met goed weer, en zag ook onverwacht een redelijk zwarte wolk aankomen.
Kort daarop een stormwaarschuwing windkracht 6 via de marifoon. ( ook zeer uitzonderlijk want voordien geen waarschuwingen gehoord).
Was te ver om nog op tijd beschutting en ligplaats te vinden op de eilandjes, en veel te ver om terug naar de jachthaven te raken.
Motor gestart, en zo snel mogelijk naar een geschikte hogerwal ankerplaats te komen, in de luwte van Ossenhoek. Dit lukte niet helemaal bijtijds, want voor ik de gewenste positie bereikt had zat de bui en het windveld al boven mij. Toch doorgevaren, en daar voor anker gegaan. Mijn volledige ankerketting 30 mtr en ankerlijn 20mtr gebruikt ondanks dat het daar maar 3 mtr diep was.
Na een 20 tal minuten was de bui over.

Ik denk dat ankeren aan hogerwal een betere optie was dan te proberen aan te leggen.
Zeker ook omdat ik solo voer.

Opletten op veranderend weerbeeld en donkere wolken. En niet blijven liggen op een mogelijk lagerwal ankerplaats lijkt me in zo een situatie belangrijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 17:00 #1077979

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Het was idd zeker een ervaring om nooit meer te vergeten hehe :). We hebben er nadien (onder het genot van een wijntje) lekker over na kunnen kletsen. We hadden een bevriend stel aan boord die nog nooit gezeild hadden hehe). Dus die moesten wel een beetje bijkomen haha.

Het beeld van al dat rondvliegende water en hagel, en onze boot, vol op de kant en scherend door het water terwijl overal om ons heen de bliksem flitste. Dat is een beeld en een gevoel dat ik niet meer zal vergeten denk ik :)

Het was trouwens niet dat we de bui niet aan zagen komen. Het was de heftigheid van de bui die onverwachts was :)
peter1 schreef :
ik heb het zo ongeveer hetzelfde meegemaakt in de voorbereidingen van ssr race met een 22ft bootje, al was het geen hagel maar een wolkbreuk na windkracht 9 voor totaal 40 minuten, na 15 minuten waren er ook de passende golven.

ook die was te zien op buienradar net als deze, alleen wij dachten er nog voor te kunnen zijn, en dat bleek niet zo en werden vol getroffen.


Achteraf een nooit te vergeten ervaring, heel gaaf, maar je wilt het ook nooit meer meemaken.

Ik heb er toen ook een stuk over geschreven dat noemde ik in de hel van het IJsselmeer.

toch mooi zo een ervaring, om nooit te vergeten, en dat ook nog met je vrouw en dat is helemaal tof

Je bent wel gereset daarna, je komt even helemaal in het nu.


(ps voortaan goed op buienradar kijken )
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 17:08 #1077982

Andreaquila schreef :
Later in de haven van Le Havre was er flink schade, sommige boten waren met de palingen in elkaar gehaakt.

Da's wel heel ruig! :-)
Stomme autocorrectie....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 17:09 #1077983

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Nachtvlinder schreef :
Popcornbuien

Moet zoiets geweest zijn denk ik...

ja dat kan best idd.
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 17:16 #1077986

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
over 2 jaar tovert deze ervaring nog een glimlacht op je gezicht..en over 20 jaar ook
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 18:02 #1077994

Overigens heb je voor stilliggen met de kont in de wind erg weinig ruimte nodig. 1 bootlengte.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 18:03 #1077995

Zeilfanatica schreef :
Kijk jij zo vaak dan op de neerslagradar?

Alleen als het nodig is ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 18:29 #1078004

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Flo schreef :
Het was idd zeker een ervaring om nooit meer te vergeten hehe :). We hebben er nadien (onder het genot van een wijntje) lekker over na kunnen kletsen. We hadden een bevriend stel aan boord die nog nooit gezeild hadden hehe). Dus die moesten wel een beetje bijkomen haha.

Het beeld van al dat rondvliegende water en hagel, en onze boot, vol op de kant en scherend door het water terwijl overal om ons heen de bliksem flitste. Dat is een beeld en een gevoel dat ik niet meer zal vergeten denk ik :)

Het was trouwens niet dat we de bui niet aan zagen komen. Het was de heftigheid van de bui die onverwachts was :)

Ik ken de situatie. Heb je de meteo training gedaan van NIMOS? Uiterst onderhoudend en je kunt er echt iets mee.

Zoek eens op t forum op "Scheveningen 2" daar staat mijn avontuur beschreven. En ik kreeg ook de nodig kritische opmerkingen.

De heftigheid laat zich inschatten door de temperatuursverschillen, voor en achter het front waar dit bij hoort. Die zijn deze dagen groot: Het is heel warm, en eigenlijk veel te warm voor de tijd van het jaar. Dus er zit veel spanning in de lucht. Warme lucht kan veel meer water bevatten dan koude. Dus buien en dus ook de windvlagen bij warm weer zijn heftiger. Hoeveel, is altijd de vraag. Overigens laat windfinder de bui wel zien, maar bij verre geen 52 knopen. Maar ook dat kan zeer lokaal zijn.

Het Paard van Marken:




Surfcentre IJburg:




Wat opvalt is een groot verschil in windrichting. Ook dat kan de windrichting kan in 1 seconde omgedraaid zijn. Vraag dat maar aan Henk Huizinga van NIMOS als je in een van zijn klasjes zit.

Heeft iemand toevallig een Bracknell van gisteren 1200?
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 18:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

6 knopen naar 52 knopen in 1 minuut (Markermeer) 28 aug 2019 19:08 #1078019

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
peter1 schreef :
over 2 jaar tovert deze ervaring nog een glimlacht op je gezicht..en over 20 jaar ook

En daar schuilt dan ook het gevaar in wanneer je zoiets opnieuw meemaakt. Zo van ... ken ik al ... heb ik al een keer gedaan ... ging vorige keer ook goed, dus waarom nu niet.

Iedere keer opnieuw blijven nadenken en scherp blijven. Kijk niet alleen naar wat je zelf doet, maar ook naar wat anderen doen ... voor zover je die kan zien.

Meteo is een goede aanrader. Oefen verder ook eens "ankeren in noodgevallen". Die optie wordt vaak vergeten. Heb het zelf ook een keer gehad op het Markermeer dat ik ergens heen ging wat niet de bedoeling was. Anker overboord gekieperd en probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl