Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 06 juli 2020 19:45 #1182654

Hallo Allemaal,

Voor degene die erop zaten te wachten na het lezen van mijn introductie post... hier komt ie...


Op zaterdag 27 juni was het dan zo ver.
Ik ging samen met mijn vriendin Naomi en mijn schoonouders onze eerste boot ophalen.

Ik had deze boot gevonden op marktplaats nadat Naomi en ik besloten hadden dat we graag een betaalbaar, ketch getuigd, zeilschip met achterkajuit wilden van rond de 10 meter.
De vraagprijs was laag en de boot voldeed aan al onze verwachtingen.
Er zit wat werk aan omdat de vorige eigenaar, die hem aan het opknappen was, tussentijds is overleden.

Een korte omschrijving van het schip:

Sonderberg Compass 31
BJ: 1980
+/_ 9,80m LOA
3,10m breed
5 slaapplaatsen
Polyester romp
6 ton
1,40m Diepgang
Ketch getuigd
Teak houten dek
Binnen veel hout
Vast toilet
Douche
2*70L diesel tank
200L vers water tank
Boiler
Elektrische zelfstuurautomaat
VDO kaartplotter
Ingebouwde marifoon
Log echo
Windmeter
Electrische ankerlier
2 Huishoudaccu's
1 Startaccu
Omvormer en acculader
4-cilinder 2500cc 50pk Leyland thornycroft BMC dieselmotor
vp verkoper: €3250

Bij de eerste bezichtiging bleek dat er al best veel gebeurd was.
De elektronica leek allemaal vernieuwd of in ieder geval in keurige staat, het (veelal hout afgewerkte) interieur zag er netjes uit, de zeilen zijn als nieuw en het teak houten dek lijkt ook in prima staat.
Binnen zijn wat lekkage punten te zien, maar daar maak ik me niet zoveel zorgen om, dat kunnen we oplossen.
Een eerste blik op de motor gaf ook rust omdat alle kabels, slangen, buizen, koppelingen en aansluitingen slim en vakkundig waren geïnstalleerd.

In de achterkajuit, waar 3 slaapplaatsen zijn (1 aan sb, 1 aan bb en een overdwars tegen de spiegel) en in de voorkajuit, met ruim 2 persoons bed, was de vorige eigenaar bezig met het vervangen en opnieuw isoleren van het plafond.
Het "skelet" is al gemonteerd, dit hoeft slechts nog afgewerkt te worden.

Na een uurtje aan boord te hebben rond geneusd besloot ik een aanbetaling te doen en de boot te kopen.
Een week later reden we naar Enkhuizen om de boot op te halen en over te varen naar Ketelhaven.

Met zijn 4en zijn we eerst eens flink aan het schrobben gegaan om zoveel mogelijk gladde groene aanslag van het dek te verwijderen en alle losse spullen op te bergen.
Samen met mijn schoonvader Robert (ervaren zeiler en techneut) deden we een zeer uitgebreide controle ronde over het schip.
We controleerden alle technische zaken zoals de werking van het anker, elektronica, olie, koelwater, diesel, etc. etc.

Alles leek in orde en met een lach op ons gezicht vertrokken we uit de haven.
De verkoper wenste ons alle geluk en zwaaide ons uit toen we de vaargeul voor de sluis van Enkhuizen invoeren.
Verbaasd over hoe mooi en stil het motortje liep bij 1500 toeren en nogmaals positief verrast door de technische staat stond ik vol trots aan het roer van mijn eerste echte boot.

Toen de sluis in zicht was klonk er uit het niets een licht knal en uit was de motor...
Mijn gevoel zegt me dat dit bijna niets anders kan zijn dan een vastloper omdat er geen aparte geluiden vooraf gingen aan het stilvallen.
Ook heb ik niet gemerkt dat de motor "zwaarder" of warm liep.
De startmotor klikte wel maar ging de motor niet rond. (ook niet nadat de motor was afgekoeld)

Een snelle oogopslag naar de rustige blik op het gezicht van Robert stelde me onmiddelijk op mijn gemak.
Geen moment was er paniek bij iemand aan boord waardoor we op een rustige manier konden overleggen over wat te doen.
Met minimaal effect probeerde ik zoveel mogelijk de neus van het schip in de wind te sturen.
Ondertussen wuifde Robert een groot motorschip langszij met de vraag of hij ons misschien een sleepje wilde geven terug naar de haven.
Ons terug naar de haven slepen zag de beste man niet zitten (wat ik overigens compleet begrijp) maar hij wilde wel voor ons een hulpvraag uitzenden. (Onze mobiele marifoon zat nog ergens in een tas en de ingebouwde waren we vergeten aan te zetten :blink:)
De KNRM reageerde snel en door de inmiddels tevoorschijn getoverde marifoon kwamen we met ze in contact.
Advies was om een klein stukje zeil te hijsen om het schip in ieder geval een beetje stuurbaar te houden.
Zo gezegd zo gedaan en na een minuut of 10 kwam er een oranje rubberboot van de KNRM de sluis uit varen met 3 mannen met helmen, al snel gevolgd door een grote rubberboot.
Met de kleine rubberboot sleepten ze ons terug richting de haven (500m terug) van de verkoper.
Met de grote rubberboot werden we vakkundig terug aan de kade geduwd waar de verkoper ons al stond op te wachten.
Hij had onze masten gevolgd achter het dijkje en zag ons al rare manoeuvres maken.
Toen hij ons terug zag komen met een KNRM boot had hij direct zijn monteur gebeld maar deze was helaas niet in de buurt en niet in staat om binnen afzienbare tijd aanwezig te zijn voor een snelle controle.

Alle lof overigens voor de ethiek van de verkoper, een van de eerste dingen die hij zei was dat ik me geen zorgen moest maken en dat ik mijn geld terug krijg als ik dat zou willen. (zulke zijn er weinig meer)
Hij had gezien dat we uitgebreide controles hadden gedaan en rustig en beheerst de haven verlieten.
Hij had nog gekeken of de boot koelwater pompte toen we weg voeren en had zelf al met de boot gevaren alvorens hem te verkopen.
Hij was er van overtuigd dat de motor goed had moeten zijn.

Ook bood hij aan zijn monteur naar de motor te laten kijken om te zien wat de oorzaak was van de vastloper.
De monteur zal de motor uit het schip halen en deze open maken om de oorzaak te achterhalen.
Helaas is er vanwege het weer van afgelopen week nog geen mogelijkheid geweest om dit te doen en we houden contact over hoe en wat nu verder.

Zoals je misschien begrijpt zegt mijn hart me dat ik door deze kleine tegenslag deze boot nog niet op mag geven :P
Helemaal niet omdat we al vooraf besloten hebben hem 'Reinald' te dopen, wat wijze raadgever betekent.
(Voor zover we weten was de boot naamloos! :ohmy:)

Momenteel ligt Reinald nog in Enkhuizen en wacht ik op een reactie van de verkoper.

Ondertussen ben ik zelf ook maar eens aan het zoeken geweest naar een vervangend motortje, maar de leyland/thornycroft/BMC motortjes worden nou niet bepaald in overvloed aangeboden.
Ook onderdelen lijken me niet heel gemakkelijk te verkrijgen.

Nu zit ik met een aantal vragen/ideeën...

Zou het wijsheid zijn het blok te laten repareren/reviseren? (Uiteraard afhankelijk van de oorzaak van de vastloper en of niet alles krom is geslagen) of zou ik er verstandiger aan doen om hem sowieso te vervangen door een meer gangbare motor zoals bijv. een volvo penta oid.?
(voordeel hier is dat ik mee kan helpen met het inbouwen en dat ik dan meteen weet hoe alles zit en hoe alles is aangesloten)

Welk merk/type zou dan een goede optie zijn?

Welke kosten kan ik verwachten bij het vervangen van de motor door een ander merk/type?
(Naast aanschaf, manuren en onderdelen om alles pas te maken)


Voor iedereen die de moeite heeft genomen het hele verhaal te lezen... ik heb geprobeerd zoveel mogelijk details toe te voegen maar ik ben vast dingen vergeten dus vraag gerust wat je vragen wil... ik ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes,

Een nog steeds enthousiaste eerste booteigenaar :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 06 juli 2020 20:23 #1182669

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5715
Ik lig momenteel voor anker in Enkhuizen, als ik wat voor jullie kan doen is dat morgenochtend.
heb verstand van motoren.
Je moet dus wel aan boord zijn
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!

Voorheen had ik de forum naam Kapitein Momo
Laatst bewerkt: 06 juli 2020 20:25 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 06 juli 2020 21:17 #1182681

Jeetje,
Da's een tegenvaller zeg.................

Eerst maar eens kijken wat de oorzaak is.
Misschien zit er wel iets in de schroef of zo. Wie weet.
Daarna eens ff rustig overleggen wat te doen.

Een andere motor????
Poe................Drinkwaard heeft regelmatig leuke gereviseerde aanbiedingen.
Anders mss een Timray??
Geld zal het zeker wel gaan kosten.
In ieder geval suc6.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 01:11 #1182712

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 334
Soms valt het ook wel eens mee, onze motor starten prima en terwijl hij stationeer liep haalde ik het anker op en maakte alles in orde om te gaan en hoorde we ook een klonk en de motor muurvast ,startmotor eraf gehaald en met een telefoon in het gat een foto gemaakt en zag je een veer van de demperplaat mooi zitten tussen het vliegwiel en de motor naar de ankerplek gezeild (daarna ging er meer fout maar dat is en ander verhaal) later keerkoppeling eraf ,nieuwe demperplaat erin en weer als nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 04:32 #1182715

Kapiteinmomo schreef :
Ik lig momenteel voor anker in Enkhuizen, als ik wat voor jullie kan doen is dat morgenochtend.
heb verstand van motoren.
Je moet dus wel aan boord zijn
Nee ik ben thuis in kampen.
Bedankt voor het aanbod! Maar momenteel kunnen we weinig doen. Ik wacht nog even de reactie van de verkoper af.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 04:33 door Rubenheide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 04:36 #1182716

FriendlySailor schreef :
Jeetje,
Da's een tegenvaller zeg.................

Eerst maar eens kijken wat de oorzaak is.
Misschien zit er wel iets in de schroef of zo. Wie weet.
Daarna eens ff rustig overleggen wat te doen.

Een andere motor????
Poe................Drinkwaard heeft regelmatig leuke gereviseerde aanbiedingen.
Anders mss een Timray??
Geld zal het zeker wel gaan kosten.
In ieder geval suc6.

Ja een beetje jammer is het wel... Maar ik heb goeie moed!

Er zit niets in de schroef, ik kan in zijn vrij de as met de hand draaien.
En inderdaad... Het zal wel een hap nemen uit het renovatie budget... Maargoed dat is niet anders.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 05:07 #1182719

Ai, da's een tegenvaller. Voor het budget kun je niet veel verwachten maar het was mooi geweest als de motor nog een paar jaar mee was gegaan. Is deze ook uit 1980?

Reviseren kost je vaak een hoop geld, met wisselend succes en biedt alsnog geen zekerheid. Paar jaar terug met hetzelfde dilemma in Enkhuizen gelegen, in de zomervakantie. Uiteindelijk bij Jachtservice Enkhuizen een nieuwe Yanmar 3YM30AE in laten bouwen, maar laat ze er vooral eerst naar kijken. Was een aangename ervaring, ben even z'n naam kwijt (Goram oid?) Mocht een paar weken op hun privéplek aan het begin van de steiger liggen, tot de motor was ingebouwd. Was rond eind juli, begin augustus, kreeg HISWA korting op de motor (BTW terug), in totaal met inbouw kostte dat me 11k. 50PK lijkt me wat veel voor jouw schip, of 30 genoeg is zal een kwestie van smaak zijn. Wellicht iets er tussenin...

Als je nog jaren met dat schip wilt varen kun je zo'n uitgave wel doen. Kijk er vooral niet met een economische pet naar, waanzin is het toch. Succes! :lol:


PS Waarom dat motorschip 'het niet zag zitten' om je te slepen is me overigens een raadsel. Wat is er nou leuker dan iemand die in de problemen zit te helpen, genietend van het varen, je bootje, manoeuvreren op het water etc??
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 05:16 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 05:44 #1182724

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5037
Eerst maar eens kijken wat er nou precies aan de hand is.

Maar: als je niet zelf kunt sleutelen, kan ook dat een dure grap worden.

Succes hiermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 06:41 #1182736

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ondanks de mindere start lijkt het me een mooi schip, waar je ongetwijfeld nog veel plezier aan zult kunnen beleven. Succes met de motor!
elisabeth - numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 07:08 #1182745

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3465
Ik heb tot 2009 in Enkhuizen gelegen en destijds goede ervaringen met Bram Kleton, tegenwoordig heet het B-sailing als je hem googled.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 07:27 #1182752

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4235
netjes hoor dat de verkoper zo met je meedenkt en met een oplossing aan wilt komen en zelfs geld terug aanbied.

hoop dat het meevalt voor jou en de verkoper.

succes
dufourt7@blogspot.com

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 07:58 #1182768

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5298
Verkoper heeft meer dan waarschijnlijk, genoeg onderdelen in huis!
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 09:02 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 08:03 #1182771

waterslag is niet het eerste waar ik aan zou denken wanneer je rustig varend de haven uit vaart en dan ineens vast loopt...
Zoiets als die blokkerende veer in de demperplaat of een defect ik de inspuiting..
kan mee en tegen vallen.. een monteur gaat je hier verder helpen. En anders de verkoper.. komt goed...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 19:15 #1182997

We vermoeden inderdaad dat het de originele motor is en dat deze dus ook uit +/- 1980 komt.

Ik hoop toch dat ik niet in de buurt van de 11K kom haha....

Het motorschip was er één in de klasse van rond een miljoen... ik snap wel dat hij geen risico wou nemen op schade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 07 juli 2020 19:28 #1183009

Gelukkig ben ik zelf handig en heb ik een boel handige vrienden en kennissen dus ik verwacht dat het wat betreft kosten voor manuren nog wel mee moet vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 11 juli 2020 13:40 #1184209

Update:

Gisterochtend heb ik samen met de verkoper de huidige motor gedemonteerd en uit de boot gehesen.
We hebben de keerkoppeling verwijderd en de demperplaat gecontroleerd.
Alle veertjes zaten keurig op hun plek en de starterkrans was in prima staat.
Met een koevoet hebben we geprobeerd de krukas te draaien maar die zat muurvast en kwam in geen van beide richtingen in beweging.

Door lichte tijdsdruk hebben we besloten de kop niet te verwijderen, al ben ik wel heel nieuwsgierig hoe de cilinders eruit zien en wat nou eigenlijk echt de oorzaak was van de vastloper.

Voor nu hebben we de motor overleden verklaard en ga ik opzoek naar een andere motor.
Nu viel mijn oog op de BMC 1500.
Dit lijkt mij op het eerste gezicht een prima vervanger voor de huidige 2500.
Deze is rond de 40Pk t.o.v. de 50 pk van nu.

Nou probeer ik uit te zoeken of de keerkoppeling die nu gemonteerd is 1 op 1 op de 1500 gemonteerd zou kunnen worden.
Is er een manier waarop dit theoretisch kan onderzoeken voordat ik met een keerkoppeling of een motorblok ga slepen?
De motorsteunen ga ik wel pas krijgen en de koelslangen en uitlaat zou opzich ook geen probleem moeten zijn.

Is er iemand die ervaring heeft met deze of een vergelijkbare ombouw?

Ik heb inmiddels contact gehad met Bakker IJlst en hij wist me te vertellen dat het gaat om een PRM keerkoppeling.
Hij gaf aan dat het passen afhankelijk was van het vliegwielhuis... dit lijkt me een vast gegeven toch? Kan ik niet ergens aan technische tekeningen komen van de flens van de motor en de flens van de keerkoppeling?
Ook moest ik volgens hem moest ik de demperplaat overzetten dat lijkt me opzich ook niet al te ingewikkeld als de asmaat maar het zelfde is.

Hier nog wat foto's van het uitbouwen van de motor.

1drv.ms/u/s!Ag1s_dAO71hLgbEwWCAzhe-hm78dDg?e=sgCON9

Groetjes,

Een nog steeds enthausiaste Ruben :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 11 juli 2020 14:00 #1184215

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5082
Jammer dat je eerste tocht zo'n afloop had. Blijft overigens een mooie boot. Komt met een andere motor vast wel goed. Overigens lijkt me 40 Pk wel voldoende voor dit schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 11 juli 2020 17:41 #1184270

Heb je niet overwogen de koop te ontbinden? Of heb je die motor bij de verkoper kunnen compenseren?
Wel slechte start.. maar ook goed om optimistisch te blijven
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 11 juli 2020 18:29 #1184284

Koper en verkoper hebben een hoge gunfactor naar elkaar. Dat maakt een vriendelijk verzoek tot ontbinden moeilijker. Daarbij liep de motor goed voorcen na de koop, boot is overgedragen. Klaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 11 juli 2020 19:02 #1184290

Ik zou overigens eerst de kop luchten.. een gebroken klepsteel kan gebeuren. Vastgelopen met relatief weinig toeren en met voldoende koeling ( en olie??)
Misschien kom je er met een beperkte revisie vanaf...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 12 juli 2020 07:24 #1184367

ISO788 Hans schreef :
Ik zou overigens eerst de kop luchten.. een gebroken klepsteel kan gebeuren. Vastgelopen met relatief weinig toeren en met voldoende koeling ( en olie??)
Misschien kom je er met een beperkte revisie vanaf...

Luchten???
Ik zou hem lichten.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 12 juli 2020 07:27 #1184368

:-)) idd
Al kan luchten geen kwaad, lichten zal meer inzicht geven.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 12 juli 2020 12:50 #1184437

Ja ik denk er wel eens aan om de koop te ontbinden...
Maar in houd 1 niet van de makkelijke weg. En 2 denk ik niet dat ik een deal als deze weer kan vinden.
Daarnaast kan ik nog steeds any given moment de koop ontbinden en mijn geld terug innen.

Maar ik hoop dat dat niet nodig is en dan we, met een gerust gevoel voor iedereen, de boot varend mee kunnen nemen richting kampen.

Ruben

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ons eerste avontuur met 'Reinald' Compass 31 12 juli 2020 20:03 #1184532

Suskes.. cool!
Ik hoop dat het je lukt en ze je veel plezier gaat geven...
Elke boot heeft gedoe... dit is wellicht een schrale troost...
Ik blijf je volgen.. enjoy the ride!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl