Bedankt voor de ondersteunende reacties! Vandaag hebben we zowel de boot als de mast en verstaging laten inspecteren. Daarover later meer.
De Isofurl voorstag is een mooi systeem. Althans dat vind ik, nog steeds trouwens. We gebruiken het systeem echter zonder trommel. We hebben eigenlijk alleen het profiel in gebruik om onze zeilen telkens te hijsen en strijken. Een soort Tuff-Luff systeem dus. Er zitten twee groeven in en dat maakt zeilwissels erg eenvoudig. Het profiel loopt erg soepel. We hadden toen het gebeurde net de fok naar beneden. Deze was gestreken. Vandaar dat de mast niet door de fokkeval omhoog gehouden werd. De reden om de het systeem zonder trommel te gebruiken is dat de vorige eigenaar deze trommel ongewild te water heeft gelaten en een vervanging erg duur is en ook lastig te bestellen. Bovendien wordt de voorlijklengte dan drastisch ingeperkt wat met onze nu perfect passende zeilen een probleem is.
De inspectie: eerst zijn de puttingen aan boord geinspecteerd. Er is geen visuele schade te zien, niet aan dek en ook niet binnen. In dit geval ben ik erg blij met mijn hout epoxy schip; het zit oerdegelijk in elkaar. Dat was dus goed nieuws!
Toen de inspectie van de verstaging. In een van de bakstagen zit een knikje bij de terminal in de mast. Deze heeft er volgens mij altijd gezeten en daarom geen gevolg van het vallen van de mast. Het hoofdwant heeft een klein knikje in de dat volgens mij en de tuiger geen probleem hoeft te zijn. Er is een foto naar het kantoor van de tuiger (CS Rigging) gestuurd ter beoordeling, ik zet hem hier ook even neer. Wat is jouw mening? Let wel, het gaat hier niet om standaard verstaging maar het veel betere Dyform.
Tenslotte het hier besproken Isofurl profiel. Dit heeft helaas een paar bochten gekregen die er niet in zaten. Er zijn geen beschadigingen aan het profiel, maar het ziet er een beetje raar uit zo. Ik overweeg nu twee dingen:
- Hele mast zo weer terug plaatsen en kijken of de voorstag onder spanning gewoon weer recht staat of
- Een nieuwe voorstag van (ik denk) 7mm laten monteren op de lengte van het profiel en dan een Tuff-Luff systeem monteren. Ik heb dat nog nooit in het echt gezien dus suggesties zijn welkom! Ik wil net als ik nu ook doe, solo kunnen zeilen en dus een makkelijk lopend profiel hebben waarmee ik ook alleen de zeilen kan hijsen en strijken. Zo'n Tuff-Luff systeem lijkt mij dan een hele goede kandidaat.
De afgebroken bevestiging van de giek kent hele mooie rechte breuken zonder verbuigingen. Ik denk dat ik dit gewoon kan laten maken. Of ik laat het lassen of ik plak het met goede aluminium lijm. Ik veronderstel namelijk dat er nauwelijks trekkrachten op deze bevestiging bij de lummel komen. Ik bedoel geen trekkrachten van de mast naar achteren. Immers zowel de neerhouder als de onderlijkstrekker en ook in mindere mate de kraanlijn, duwen allemaal de giek naar de mast toe. Er zijn dan vooral zijdelingse en verticale bewegingen. Nu deze bevestiging nog gewoon deels intact is en in de giek schuift denk ik eigenlijk dat reparatie volstaat.
Vandaag hebben we overigens alles aan en in de mast vernieuwd. Dus nieuwe stroomkabels omdat die te kort geworden waren, nieuw stoom/deklicht (had ik al klaarliggen. LED) en helaas, ook een nieuw 3 kleuren toplicht met ankerlicht (had ik net vernieuwd). Ook de kabel van de Raymarine windgever verlengd met een stukje aangesoldeerde originele kabel, en een nieuwe antennekabel voor de marifoon. Daarnaast ook de vallen weer getrokken die ik bij het opruimen van de mast uit de mast getrokken had (dom dom, maar in alle stress doe je dingen die je later betreurt). De mast is nu dus technisch klaar voor herplaatsing.