Een echt verhaal is dit niet, al heeft het wel een begin en een einde. Het is eerder een veel te laat , volkomen vijgen na Pasen 'even voorstellen'.
We gaan- na lang wikken en wegen - onze boot te koop zetten . In de juiste rubriek ' te koop' natuurlijk.
Toch wil ik hier enkele overpeinzingen wereldkundig maken, misschien herkenbaar voor vele mensen en wellicht informatief voor anderen.
Stukken van wat volgt zullen waarschijnlijk al in één of ander draadje gefigureerd hebben.
Hoe het allemaal begon? Reeds lang liep ik op elke vakantie kwijlend door de jachthavens naar al dat moois te kijken. Maar als je uit midden-België komt , waar in de verste verte geen boot of water te bespeuren valt, is het niet zo simpel. Klein-zeilerij was er op een paar plassen ( Hofstade ) en voornamelijk voor de financieel betere - dikwijls Franstalige - klasse. Onbereikbaar.
Tot men ( Bloso en dergelijke) in de jaren 80 jeugdkampen voor de zeilsport organiseerde. Maar... ik was geen jeugd meer en druk bezig met een huis te verbouwen en af te betalen , resultaat noppes. Het kwijlen bleef. Bijberoep, altijd maar werken, het kwijlen bleef. Tot ik in '98 ( of '99 , we waren toen al een flink eind gevorderd richting halve eeuw) iets las over een 'zeildoop' , een paar uren op zee aan een aantrekkelijke prijs.Het was nu of nooit. De zeilsport zat toen in de lift.
De trip viel ons 100% mee. Het kwijlen werd nog erger.
Dan de koe bij de horens gevat en een initiatieweekend geboekt bij de VVW in Nieuwpoort, nu Vlaamse Zeezeilschool. Wisten we eindelijk wat bak- en stuurboord was. En dukdalven. Dat viel ook goed mee. Een week eerste graad zeilen geboekt. Viel geweldig mee. En verhalen horen over boten.
De daarop volgende winter hebben we theorie gevolgd - reglementen, kaart lezen, koersen uitzetten betonning enz. Heel interessant allemaal, daarna examen afgelegd.
En dan het aller- allerleukste : bootjes kijken, wij ( mijn wederhelft - volgens sommigen betere helft - en ik ) waren het eens dat we wel een occasie bootje wilden en zijn naar 10-tallen bootjes gaan zien, waarbij de Spirit ons heel erg aanstond. Tot in Workum en Makkum zijn we geweest, de Gotcha hier op het forum zijn we toen ook tegen gekomen , ik weet alleen niet meer waar. Eerste interesse was een 28, tot we bij Van Heygen in Noeveren een 32 binnen gezien hadden, buiten budget.
Nog een jaartje sparen en toen gericht op zoek. We vonden een mooi exemplaar in Breskens , bij Joppe. Er stonden er toen wel wat te koop op de Botenbank, maar veel te duur. We hebben een aanbetaling gedaan, mits keuring. De romp was nat en er stond water in de boot. Joppe heeft toen zelf ook een keuring gedaan , ons geld teruggeven en ons aangeraden een andere boot te zoeken. Het werd mei en we waren gretig.
Dus de Wasa gekocht. Veel te duur ( 76.000 gulden in 2001 ) en onderkomen, maar dat zouden we wel even fiksen. Zeil technisch was de boot goed, maar het interieur kon wat aandacht en liefde gebruiken.
Achteraf gezien is één van de vorige eigenaars niet heel eerlijk geweest, de boot was geschild ,dat hebben we vorig jaar pas ontdekt. Nog een klein voorbeeldje : een beetje water onder de vloer. Oplossing volgens de toenmalige eigenaar ( was ir. volgens zijn visitekaartje) een spons in de bilge leggen en regelmatig uitknijpen
. Enfin, om een lang verhaal nog wat langer te maken : de eerste 2 maanden nadat we de boot gekocht hadden hebben we gepoetst ,gekuist en een nieuwe watertank laten maken. De originele tank (aluminium) was lek geraakt, een beetje dichtgeplakt ( een dot soldeersel erop) en terug lek geraakt natuurlijk. Het sponsje kon weg.
Aangezien we dachten in Breskens een boot te kopen hadden we daar ook al een ligplaats gevraagd en gekregen en werd de boot overgevaren naar daar. De vorige eigenaar ging de boot mee overbrengen en ik moet zeggen , zeilen kon ie wel. Van het onderhoud en poetsen was hij niet zo.
En dan is het fout gegaan, we vonden vrienden in de jachthaven die vooral hielden van feesten en drinken, en zeggen dat ik een ook wel een glaasje lust is zwak uitgedrukt. Het zeilen ging nog ,de boot werd wel tip-top in orde gebracht en gehouden, nieuwe voorstag met rolfok, wegneembare voorstag, nieuwe selftailing winchen ( we zeilden meestal met z'n 2tjes), renovatie van alles en nog wat, motorrevisie.
De motor zag er niet uit. We waren wel even naar Noord Frankrijk geweest en geen problemen gehad , maar ik dacht we die even laten nakijken en de motorruimte opfrissen....
Bleek dat de mantels gescheurd waren en dus moesten vervangen worden. Grondige revisie met aangepast prijskaartje.
Het zeilen verminderde , we zeilden hoop en al nog 20 dagen op een seizoen, en dan op en af naar onze winterstalling in Antwerpen. De boot heeft ondertussen 8 jaar op de wal gestaan, en ik besloot het onderwaterschip eens ontdoen van zijn vele lagen antifouling en het dek opfrissen. Daar beginnen de draadjes op dit forum, je kan ze allemaal opzoeken.
De Wasa ligt nu sinds vorig jaar juni in Nieuwpoort, waar het allemaal begon. Met een baard van 30 cm, wegens te weinig zeilen. Ons huis, dat ondertussen 45 jaar oud is heeft ook een opknapbeurt nodig, waar ik sinds vorig jaar juni aan begonnen ben. Je raadt het al : weer te weinig tijd voor de boot. Huisje en tuintje is ook een garantie op weerkerende klussen die alsmaar meer tijd in beslag nemen. En we gaan graag op vakantie naar Italië en proberen om de 3 jaar onze zoon te bezoeken die in Texas woont. Daar ga je ook niet voor een weekje over en weer.
We gaan dus - met pijn in het hart, het is een rationele beslissing - onze boot te koop zetten.
We zijn 68 jaar, mogen van geluk spreken dat we in goede gezondheid verkeren, - ik heb de lijdensweg van Helmsman gevolg, het zal je maar overkomen, brute pech, ik heb respect voor zijn vechtkracht - maar toch gaat het stilletjes aan allemaal iets trager, en waarschijnlijk wordt het niet meer zoals in 2001 toen we dit bootje kochten.
En de jachthaven op 170 km, dik 2 uur rijden, helpt ook niet echt.
Laat ons zeggen dat het leven ons achterhaald heeft. En voortschrijdend inzicht
.
De boot gaat niet weg aan dumpingprijzen, dan blijft hij gewoon in Nieuwpoort voor dagtochtjes en een overnachtingsplaats aan zee. Maar dat vind ik zonde voor een goede zeilboot.
En met het rondstruinen op het forum heb ik ergens gezien dat er mensen interesse hebben in Spirit.
De prijzen waren de voorbije jaren ondermaats en nu vraagt men maar op. Beide zijn verkeerd.
Ik blijf dit forum volgen natuurlijk, voor geen geld wil ik sommige discussies missen
, al heb ik er ook al uren aan verscheten.
Hopelijk gaat het kwijlen na eventuele verkoop niet herbeginnen.
gr,
Danny