Calidris schreef :
Als je boot lek slaat, is dat een gevolg van een verkeerde handeling of oorzaak vanbuitenaf. je eiegn handelen kan je wel ondercontrole krijgen door de juiste ervaring en / of opleiding, waardoor het risico aanzienlijk kleiner kan worden.
Wat jij beschrijft is een wereld waar ik geen verzekering nodig heb of een casco verzekering per definitie onzin is. Maar als een flink ontzinkte of kwalitatief ondermaatse doorvoer door iets te hard stuiteren (en dus flexen van het polyester) tegen de steiger net dat laatste zetje kreeg om te bezwijken, is de oorzaak de staat van de doorvoer en niet het handelen. De boot zou ertegen moeten kunnen.
Ervaring en/op opleiding zou dan in de hoek van bootonderhoud moeten zijn, maar sluit zeker niet uit dat dit geval niet voorkomt.
Als je een oude boot koopt van 20-50 jaar, kan je verwachten dat de technische installatie niet in orde is, tenzij door eigen waarneming of een externe partij het tegendeel aangetoond wordt.
Zeker waar. Maar is ook het geval bij een boot van 2 jaar of zelfs nieuw (Viko?), wie weet wat de vorige eigenaar aan de boot heeft laten knutselen en door wie. Een eigen waarneming berust erg op de capaciteiten van de persoon in kwestie. Een externe partij zal bij een keuring slechts beperkt kijken. Dat is juist mijn punt. Meeste mensen zijn geen experts, en verzekeringen mogen daar rekening mee mogen houden.
En mijn eigen waarneming zag ik initieel geen indicaties dat dit probleem zou ontstaan (net als de keurmeester). Dus ik heb dan toch aangetoond dat het op voorhand heb gecontroleerd en in orde was?
Ik heb mijn hele schip afgelopen en constateringen gedaan waardoor ik niet een elektrisch kacheltje aansluit, no way. Verder voorzieningen getroffen met aardlek, zekeringen en rookmelders, om bepaalde risico's uit te sluiten. Nu heb ik makkelijk praten, omdat ik in de waan ben dat ik dat zelf kan beoordelen.
Gezien jouw werk vermoed ik dat jij er kwa elektrische installatie meer vanaf weet dan ik en het overgrote deel van overige bootbezitters. Alle genoemde punten ben ik ook bezig mee geweest en de boel is flink verbeterd. Maar volgens jouw redenatie zou ik desondanks door 1 achteraf rot gebleken kabeltje terecht moeten fluiten naar mijn centen.
Ik doe het primair niet voor de verzekering maar wel voor mijn eigen veiligheid en gemoedsrust. dat geldt dus ook voor de motor, kachel en fornuis (gas er uit en spiritus er in). Uberhaupt is "het doen voor de verzekering" al erg dubieus. Als ons schip afbrand of zinkt, eten we er geen boterham minder om, maar je wilt je schip gewoon niet op die manier kwijt.
Ja helemaal mee eens. Tuurlijk doe ik sommige dingen puur voor de verzekering zoals een gekeurd slot kopen voor de bijboot omdat de verzekering hier (terecht) eisen aan stelt. Maar dat is een ander verhaal. Ik ben ook ‘fan’ van preventief onderhoud en behoorlijk wat is preventief vervangen in de 2 jaar sinds we de boot hebben.