Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: een bijna katastrofaal ongeluk

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:23 #1487741

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27426
Joop66 schreef :
mitigation.

Joop. Doe dit de jongens niet aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:27 #1487742

TS kan zijn huidige systeem ook nog verbouwen natuurlijk. Bediening dan niet vanaf de traveller (wat een prettige trekhouding geeft en een doorlopende lijn mogelijk maakt), maar vanaf de kuipranden.
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 07:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:27 #1487743

Nachtvlinder schreef :
Dit is geen overkill op een Dehler 31, maar een van de nuttigste trimhandles die opeens beschikbaar komt! De meerwaarde is dus veel meer dan het installeren van een betrouwbare systeem. Het blijft wel een investering.

Precies. Vertrouwen terug in de boot, en extra mooie trimmogelijkheid voor de grootzeil, die ook werkt bij wat meer wind.

Tuurlijk, kost wat. Maar ja, vertrouwen is wat waard, en deze oplossing brengt wat extra’s (positiefs) dan alleen vertrouwen… misschien wat extra zeilplezier…

Bedankt voor het delen trouwens. Dit soort berichten helpen mij iniedergeval om weer eens kritisch naar wat onderdelen van mijn bootje te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:28 #1487745

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zo'n overloop nodigt niet uit to actief trimmen (been there). Indien je nog niet wilt overstappen op lijntjes en blokjes denk eens aan twee stukjes webben met klittenband om de overloop heen wikkelen. Dan kan die kar hooguit zover als dat en je haalt het zo weg indien nodig. En nee, die webben schuift niet helemaal op naar lij mocht het je nog een keer gebeuren.

Na 1 seizoen haal je dat weer weg omdat het gewoon een incident was. Er vanuit gaan de dat pen en gaten prima zijn.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:29 #1487746

Joop66 schreef :
It Paradyske schreef :
Wat had er kunnen gebeuren? Het grootschootblok is aan lij kapotgegaan en daarna verder naar buiten gewaaid. Het slachtoffer had dus al tussen lijstopper en reling moeten zitten, achter de grootschoot.
Lijkt me met of zonder een lijstopper al geen plekje waar je gaat zitten. En dan nog, een stevige hoofdpijn en wat schrammen of een bloedneus.

Yeah, well..... No. Dit komt heel snel in de buurt van victim blaming. Had je daar maar niet moeten zijn. Je had dit of dat niet moeten doen. TS deed niks geks. Volgens industrie regels is het verboden zich onder een gehesen last te bevinden. Daar gaan we met de hele intregrale Bruine Vloot.

Nee, geen victim blaming, ik bedoel te zeggen dat je op die plek niet zit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:33 #1487747

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14731
Voordat we TS een hele dure overloop + vervelend montage werk aansmeren lijkt het me zinnig dat TS voor zichzelf bedenkt of hij de trimmogelijkheid die zo'n nieuwe overloop geeft wel gaat gebruiken. Als ik de openingspost lees dan zou dat wel eens van niet kunnen zijn. Je zou namelijk verwachten dat als je tegen reven aan zit de overloop niet in het midden staat...
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:38 #1487749

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27426
It Paradyske schreef :
Joop66 schreef :
It Paradyske schreef :
Wat had er kunnen gebeuren? Het grootschootblok is aan lij kapotgegaan en daarna verder naar buiten gewaaid. Het slachtoffer had dus al tussen lijstopper en reling moeten zitten, achter de grootschoot.
Lijkt me met of zonder een lijstopper al geen plekje waar je gaat zitten. En dan nog, een stevige hoofdpijn en wat schrammen of een bloedneus.

Yeah, well..... No. Dit komt heel snel in de buurt van victim blaming. Had je daar maar niet moeten zijn. Je had dit of dat niet moeten doen. TS deed niks geks. Volgens industrie regels is het verboden zich onder een gehesen last te bevinden. Daar gaan we met de hele intregrale Bruine Vloot.

Nee, geen victim blaming, ik bedoel te zeggen dat je op die plek niet zit.

In het stukje dat je wegknipt schrijft Joop dat er wel degelijk redenen kunnen zijn waarom je wèl op die plek zit. Naar mijn idee legitieme redenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:38 #1487750

Tja om mijn vorige boot ook wel eens ruzie met de overloop. Wil je gaan verstellen en er is iets te veel schootspanning /windruk dan raasde de slede gewoon door naar het einde. Ben één keer met mijn hoofd onzacht in aanraking gekomen met de giek. Het bloedde een beetje. Het meest bizarre aan het incident was dat ik mijn hoofd op precies die plaats gestoten had waar zich een agressieve huidkanker ontwikkelde die daardoor pas later werd herkent. Dat er regelmatig bloed kwam schreef ik in eerste instantie toe aan de botsing met de giek. Ik heb daarna met nog iets meer ontzag de verstelling van de slede gedaan. Kan zo nog wel een stuk of wat incidenten opnoemen waarbij er zaken mis gingen doordat er een onderdeel stuk ging of gewoon zorgde voor een blauwe plek. Enige argwaan over het functioneren van onderdelen op je boot kan nooit kwaad. Proberen te reconstureern wat er mis ging ook niet. Maar laat het vooral niet je zeilplezier bederven. Een ander type overloop zoals hier gesuggereerd kan dat probleem voorkomen. Maar ook zo’n systeem kan falen. Een net niet helemaal goed vast gezet lijntje dat los schiet zorgt ook voor ongewilde verplaatsing van de slede. Ik ben zel voor mijn huidige boot daar wel naar aan het kijken maar de belangrijkste reden dat ik nog twijfel is dat ik dan weer extra lijnen in de kuip er bij krijg.
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 07:39 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:40 #1487751

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8131
3Noreen schreef :
Voordat we TS een hele dure overloop + vervelend montage werk aansmeren lijkt het me zinnig dat TS voor zichzelf bedenkt of hij de trimmogelijkheid die zo'n nieuwe overloop geeft wel gaat gebruiken. Als ik de openingspost lees dan zou dat wel eens van niet kunnen zijn. Je zou namelijk verwachten dat als je tegen reven aan zit de overloop niet in het midden staat...

Deze valt weer onder "Never waste a good crisis". "Van de nood een deugd maken". Als die mogelijkheid een stuk beter bereikbaar wordt, ga je m misschien ook gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:42 #1487752

Wellicht is het mogelijk de huidige traveller te voorzien van twee schildpad blokjes? Op beide kuiprand len dan keerblokjes met klem. Bedient niet zo ergonomisch als wanneer de klem op de traveller zit, maar stukken beter dan nu…
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 07:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:47 #1487754

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27426
Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
Voordat we TS een hele dure overloop + vervelend montage werk aansmeren lijkt het me zinnig dat TS voor zichzelf bedenkt of hij de trimmogelijkheid die zo'n nieuwe overloop geeft wel gaat gebruiken. Als ik de openingspost lees dan zou dat wel eens van niet kunnen zijn. Je zou namelijk verwachten dat als je tegen reven aan zit de overloop niet in het midden staat...

Deze valt weer onder "Never waste a good crisis". "Van de nood een deugd maken". Als die mogelijkheid een stuk beter bereikbaar wordt, ga je m misschien ook gebruiken.

Het is jammer dat die overloopsystemen met lijnen en blokjes zo duur zijn. Want het systeem met inklikkende stoppers is tamelijk waardeloos.
Ondanks het gegeven dat mijn boot geen serieus snel-zeilende boot is, zit er zo'n overloop op. Om bij een beetje wind te verstellen, moet eerst de druk uit het grootzeil, anders krijg je er nauwelijks beweging in.
Bijgevolg gebruik ik het ding nauwelijks..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:49 #1487755

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27426
Nachtvlinder schreef :
Wellicht is het mogelijk de huidige traveller te voorzien van twee schildpad blokjes? Op beide kuiprand len dan keerblokjes met klem. Bedient niet zo ergonomisch als wanneer de klem op de traveller zit, maar stukken beter dan nu…

Zie mijn vorig pots. Ik zou eens over je idee moeten nadenken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:52 #1487757

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14731
Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
Voordat we TS een hele dure overloop + vervelend montage werk aansmeren lijkt het me zinnig dat TS voor zichzelf bedenkt of hij de trimmogelijkheid die zo'n nieuwe overloop geeft wel gaat gebruiken. Als ik de openingspost lees dan zou dat wel eens van niet kunnen zijn. Je zou namelijk verwachten dat als je tegen reven aan zit de overloop niet in het midden staat...

Deze valt weer onder "Never waste a good crisis". "Van de nood een deugd maken". Als die mogelijkheid een stuk beter bereikbaar wordt, ga je m misschien ook gebruiken.

TS zou ook voor een driehoek schoot systeem kunnen gaan met twee schoten. De hele overloop er uit halen. Er staat volgens mij nog een leuk blokken setje op ZF te koop. :whistle:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:53 #1487758

De snelste en goedkoopste aanpak is inderdaad, boel vastzetten door twee gaten door te boren en er twee bouten in te monteren.
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 07:53 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 07:53 #1487760

Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
mitigation.

Joop. Doe dit de jongens niet aan.

'mitigering' dan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 07:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 08:01 #1487761

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Bedankt voor alle reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 08:02 #1487762

Nachtvlinder schreef :
@3Noreen: Goed punt. Toen ik op een eerdere boot nog zo’n systeem had (genuarail), rammelde ik meestal even met die stopper tot de pen in het gat zonk, herinner ik mij.

Bij TS heeft het spul dus een tijd “op scherp gestaan”, tot die ene windvlaag kwam?

Als 'ie erg aan de wind zeilde dan heb je ook best kans dat die hele kar omhoog getild is door de druk op het zeil die de giek omhoog wil trekken, en als dan net je pinnetje of het gaatje wat uitgelubberd is/speling heeft zou dat net genoeg kunnen zijn (als er nogal wat zijwaartse druk op staat, wat bij aan de wind zeilen ook heel goed kan) dat 'ie 'm er zo uitgeroetsjt heeft.

Hoeft niet eens zozeer "op scherp" zijn, maar gewoon net de juiste combinatie krachten om het gedaan te krijgen, zo'n gaat-1000-keer-goed-maar-dan-net-die-ene-keer-niet gevalletje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 08:08 #1487763

Paar vaste stoppers op de uiteinden, of wat nieuws met lijnen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 08:19 #1487764

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Unclebenny schreef :


Als 'ie erg aan de wind zeilde dan heb je ook best kans dat die hele kar omhoog getild is door de druk op het zeil die de giek omhoog wil trekken, en als dan net je pinnetje of het gaatje wat uitgelubberd is/speling heeft zou dat net genoeg kunnen zijn (als er nogal wat zijwaartse druk op staat, wat bij aan de wind zeilen ook heel goed kan) dat 'ie 'm er zo uitgeroetsjt heeft.
Daar zou ik het ook zoeken. Het kan zijn dat de rail, het karretje, het gat en/of het pinnetje net wat uitgesleten of verbogen zijn en dat de combinatie van deze slijtages maakt dat de boel los kan schieten bij de juiste kracht in de juiste richting. Als dat het geval is dan was dit geen incident maar zal het ooit weer gebeuren. TS doet er goed aan om alle onderdelen goed te inspecteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 08:43 #1487768

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
keeszeiler schreef :
Helemaal eens met Joop66. Die pen-gat stopjes zijn onbetrouwbaar. Je moet steeds controleren of de pen en goed in het gat zit. En dat zie je snel een keer over het hoofd. En dan ga ik er vanuit dat er geen vuil in gaten zit. Daarnaast moet je steeds opletten dat de pen niet in een gat voor een schroef zit want dat schieten ze nog sneller uit.
Ik zou het inderdaad vervangen door een systeem met lijnen en blokjes. Dan heb je inderdaad meer onderdelen, die dus kunnen falen, maar je kan goed zien of alles goed zit.
Heb ook zo'n stopper-systeem. Maar toen de stoppers tijdens een klapgijp gewoon door de slede uit hun borging gedrukt werden, heb ik het systeem uitgebreid met lijntjes en blokjes, voelt stukken veiliger aan en je kunt inderdaad natrimmen.

Nachtvlinder schreef :
Goed dat dit nu gedeeld wordt. Wanneer zich een persoon in de “line of fire” had bevonden, was dit anders afgelopen.
Hoog aan de wind zit ik vaak aan de lage kant (lij) om de verklikkers in de fok in de gaten te kunnen houden. En ja, dan dien je wel vertrouwen in je boot te hebben dat die grootschoot er niet zomaar uit kan schieten.

Maar blijf het vreemd vinden dat die slede 'zomaar' van de rail kan komen, dan moet er meer aan de hand zijn dan een falend stopper-systeem zoals hierboven ook al aangegeven.
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 09:18 door VegaMan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 09:21 #1487774

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6290
Nachtvlinder schreef :
Wellicht is het mogelijk de huidige traveller te voorzien van twee schildpad blokjes? Op beide kuiprand len dan keerblokjes met klem. Bedient niet zo ergonomisch als wanneer de klem op de traveller zit, maar stukken beter dan nu…

Bedoel je dit? Zo heb ik het jaren geleden gedaan op mijn 25ft. Stoppen systeem veranderd in een lijnensysteem. Inderdaad, je gaat er veel meer gebruik van maken.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 09:22 #1487775

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2823
helmsman 38 schreef :
Paar vaste stoppers op de uiteinden

Die knallen er zo af als de giek met geweld over komt. Goed om statisch tegen te houden, maar niet om af te stoppen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 09:28 #1487776

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Drie zaken:
-slede heeft zich ontborgt
-slede is uit de rails gelopen
daardoor is het vertrouwen weg.

Een wijziging kan een oplossing zijn maar er ontstaat niet vanzelf een vertrouwenwekkend systeem.

Ontborgen en niet in het volgende gat vallen. Daar het pennetje vast ook een zoeker heeft zal het met een voorbijgaande snelheid zichzelf niet meer borgen eerder lichten. 3Noreen legt daarnaast plastisch de kinematica uit.

De gaten kunnen vol zitten. De pin kan gebraamd zijn. De "veer" kan op zijn. Maar uiteindelijk moet je gewoon kunnen zien of de pin helemaal goed gevallen is.
Nieuwe pin, bij voorkeur met minimale zoeker. Kies de langste die past (eventueel een te lange korter maken. Valt lastiger maar blijft minder goed half hangen. Nieuwe veer.
Vertrouwen komt met ervaringen of overtuiging. De- en monteer het zelf en overtuig je van de werking. Door de langste pin te nemen zie je beter of deze goed gevallen is.

Vaak kan je die knopjes draaien zodat de pin altijd gelicht is. Die functie gebruik jij niet want die is bedoeld voor verstellijnen. Je zou de nokjes voor die functie er af kunnen slijpen. Dan moeten ze vallen. Als je later lijnen monteert dan haal je de pennen helemaal weg.

Eindstops.
Blijkbaar onvoldoende voor een wilde rit. Dat had je niet verwacht. Ik zou daar wat massieve stopperblokjes op de rails bouten die de kar wel stoppen. Vervangen door origineel zal jou geen vertrouwen geven. Kost wat railslengte (trimbreedte) maar dan heb je wat.

Trimlijnen op de kar.
Doen als je ze gaat gebruiken, maar eerst weer vertrouwen in wat je hebt.
Eindstops moet in dat geval zeker. Die lijntjes staan ook niet steeds aan beide zijden vast (en die kar rijdt echt wel een keer weg!).

Succes.
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 09:34 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 09:30 #1487777

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
Zo zou het ook kunnen, met de trimlijntjes op een vast punt op bak- en stuurboord:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 10:30 #1487787

Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
koko schreef :
Hmmm, bijna katastrofaal……je bent in elk geval erg geschrokken.

Inderdaad

In de bruinevloot lácht men vast om zoiets, maar deze near-miss is weldegelijk een incident om van te leren. ReneK heeft dit blijkbaar ook al meegemaakt.

Goed dat dit nu gedeeld wordt. Wanneer zich een persoon in de “line of fire” had bevonden, was dit anders afgelopen. In de bruinevloot-bedrijfstak zou dát pas het moment zijn te rapporteren en (als het mee zit) lessen te trekken; TS schrijft hier over en geeft dat ons de kans dat nu al te doen. Er varen heel veel boten met dit systeem rond namelijk.

Ik snap het vergelijk met de bruine vloot weer niet als je zegt bij ReneK is het al mis gegaan en nu weer . Gelukkig varen ze niet met passagiers die op de verkeede plek zitten . Hier is het ookal mis gegaan en rapporteerd men ik zie de verschillen niet . Netzo goed mosterd na de maaltijd.

Zo heel spannend is dit niet , pennetje heeft niet goed in de rail gezeten , de kunstof eind stop is er niet voor gemaakt om een kar in volle vaart tegen te houden. Mazzel is dat het waarschijnlijk een glijsysteem is anders had je 50 delrin balletjes kunnen gaan zoeken :woohoo:

Op de pion even het systeem gehad met een vergeijkbare kar , wat me meteen al opviel is dat de pennen veel aandacht behoeven om heel soepel te blijven gaan tijdje niet gebruiken en zout, vuil en de lichte corrosie doen ze al moeilijk laten gaan, dus snel overgestapt naar de hier ook voorgestelde lijnen om de schoot te verstellen . Kan ook vervuiling op de rail hebben gezeten waardoor het pennetje wat soepel ging er simpel weg niet met het veertje erin ging.

Dit aoort onderdelen moet je blijven onderhouden en goed blijven bekijken , net als zitten al mijn D sluitingen nog echt goed vast en alle andere bewegende delen aan boord .

Een boot is een technisch ding en zoals we allemaal weten zwaar onderhevig aan de elementen en krachten , dat onderschatten kan teleurstellingen opleveren als je iets mist .
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 10:30 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl