Hallo allemaal,
I had afgelopen zaterdag een geheel onverwachte ervaring die catastrofaal had kunnen aflopen.
(op mijn Dehler 31 van 1992)
De wind stak onverwacht op en ik besloot nadat de boot wel erg aan het overhangen was om eerst het voorzeil / rol fok, iets wat in te halen. We voerden redelijk hoog aan de wind met de wind van bakboord zijde. Op dat moment was ik alleen aan dek en mijn zoon binnen. Terwijl ik de fok iets aan het binnen halen was hoorde ik ineens een grote knal achter mij en voordat ik het wist zag ik de giek helemaal naar stuurboord gaan met een flapperend grootzeil and de grootschoot hing aan de giek met het blok dat normaal op de rails zit. (zie item 4 op de foto). Ik dacht op dat moment dat de gehele zaak kapot getrokken was.
Direct de fok helemaal opgerold, voordek op en het grootzeil zo snel mogelijk naar beneden. Dit ging redelijk snel zodat we de giek weer naar de kuip konden toetrekken. We waren gelukkig niet op open water maar op een JärnaFjarden dus min of meer geen golven.
Wat was er nu gebeurt?
Bij nader inspectie was de enige schade die we hadden was alleen een heel klein stukje van de eindstopper (nr 3 of de foto) was overgebleven, de schroef in het polyester, waarmee de stopper vast is geschroefd, zat er nog wel, de rest was weggeslagen waardoor het gehele blok los kwam. Wonder boven wonder maar een klein minuskuul krasje in de gelcoat naast de kuip banken.
Als iemand op de verkeerde plek had gezeten had dat tot hele vervelende verwondingen kunnen leiden.
Maar nu de vraag hoe dit mogelijk was?
Het blok wat op de rails zit, waar dus de grootschoot aan vast zit was geheel onbeschadigd en bungelde aan de grootschoot aan de giek. (nr4 op de foto)
De stoppers die aan weerszijde van dit blok zitten (nr 1 op de foto) zijn ook onbeschadigd. Wil je de grootschoot verplaatsen dan moet je deze stoppers omhoog trekken, zodat ze niet meer verankerd zitten in een gat daaronder.
Als een van de stoppers was gebroken, dan was alles veel eenvoudiger te verklaren.
Al zou een van deze stoppers niet helemaal juist op zijn plaats hebben gezeten, dan nog, op het moment dat ze verschuiven zouden ze automatische zichzelf verankeren in het volgende gat en de enige verklaring die ik heb is dat dit juist niet is gebeurd.
Na het incident heb ik dit alsnog getest en ze functioneren als voor het incident.
Ik heb de boot inmiddels 9 jaar en dit is mij nog nooit overkomen.
Het vervelende is dat ik geheel het vertrouwen heb verloren in dit deel van de boot.
We hebben heel veel in sterke wind gezeild en hoog aan de wind en ik moet er niet aan denken dat dit zou zijn gebeurd in veel moeilijkere omstandigheden en of dat iemand op de plaats zou hebben gezeten waar de stopper afbrak.
Je zal deze klap maar tegen je ledematen of in het ergste geval tegen je gezicht hebben gekregen.
Wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen hier?
Hoe had dit kunnen gebeuren? Of liever: hoe dit te voorkomen?
Is dit ooit iemands anders overkomen?
Het vertrouwen in de boot is helaas zwaar geschaad.
Udo