Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 26 juni 2023 21:10 #1489761

  • MvdE
  • MvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ik lees altijd met veel plezier de verhalen hier op het forum. Het is soms echt smullen en vermakelijk. Maar dat is altijd veilig vanuit de luie stoel. Niets is mooier dan zelf avontuur beleven, toch??? ...

Op weg van Grevelingen naar Vlissingen op een 31ft Jeanneau. Gezeild tot Bruinisse, vanuit de Sluis is de wind ongunstig en tegen ik denk 3, met vlagen van 4 Bft. Schip stampt lekker, motortje vol open. Ergens halverwege wil mijn compagnon naar binnen stappen en ziet het water klotsen tussen de vloerplaten. We maken water….!

Mijn eerste reactie shit wat nu. Dichtstbijzijnde haven is St Annaland, direct omgegooid, motor stationair en op de fok richting St Annaland.
Elektrisch Bilgepompje direct aangezet, gekeken bij de toilet, nee daar is het niet. Dan vermoed ik de schroefasafdichting. We halen de platen weg onder het bed en jawel hoor, volle bak “bruiswater” Dit aangezien de schroefas nog meedraait omdat we zeilen en vaart hebben. Er zit ook iets aan de schroefas vast wat meedraait…..

Eerst flink buizen met emmers, tevens ook met de hand nood bilgepomp het water naar een beter niveau gebracht en toen nog maar eens goed gekeken. As vast/stil gezet en we zien een lap met touw die om de schroefas is gedraaid. Deze los gehaald en met een lager waterniveau zien we het water binnen stromen. Ik heb als schroefas seal een slang met een stopbuspakking als afdichting. De slang is lek en de stopbuspakking zit helemaal scheef en lekt ook.
Eén accu stond staat tot het randje (tot zijn polen) in het zoute water. De motor lieten we stationair draaien, straks krijgen we hem niet meer aan. De elektro blijft het doen. Zo in drie kwartier tot een uur St Annaland aangelopen, voor de haven de motor in zijn vooruit en de eerste de beste steiger aangelegd.

De bilgepomp kan de lekkage bijhouden (zolang de 12 Volt present is). De schade nog maar eens goed opgenomen. Spoedreparatie…. Het zit niet lekker naar mijn mening. Gelukkig konden we vrij snel uit het water getakeld worden. Daar konden we alles op het gemakje loshalen en goed bekijken zonder het gevaar van vollopen. Spoedreparatie gaat het niet worden, dan maar op de bok.

Na alles goed bestudeerd te hebben kon ik de zaak reconstrueren.

Ik heb een doek met een touw van de schroefas gehaald. Deze doek had ik ooit gezien toen ik het schip kocht, maar daarna nooit meer. Deze was er om in de bak (klep in de kuip) te laten zakken aan het touwtje om zo water restjes onder diep uit de bak te halen.

Handig…. Je kunt er namelijk onder niet goed bij. Dit doekje ben ik uit het oog verloren en heb het nooit meer gezien. Tot nu dan. Waarschijnlijk is deze gaan zwerven door mijn schip en is met het stampen bij de schroefas in de buurt terecht gekomen en in meegenomen. Het touw is er omheen geslagen en is vast komen te zitten om de gland, of aandrukflens van de stopbuspakking. Deze is samen met de slang gaan torderen en klemmen tegen de schroefas. De schroefas draait vrolijk verder en de plastic aandrukflens is door wrijving warm geworden en gaan smelten. (of door de hitte vervormen). Het touw heeft ook de slang lek gemaakt ter hoogte van de koker (huid doorvoer). Dit is van kwaad tot erger gegaan en zo stoomde het zoute water lekker snel binnen.

Overigens zijn de twee accu’s voor de stroomvoorziening aan boord in een ander compartiment droog gebleven, zo ook de omvormer/oplader. Dat was mooi meegenomen, als alle stroom uitvalt wordt het er niet beter op. Ik herinner me een verhaal hier op het forum met nog slechtere omstandigheden in Frankrijk, maar dan zonder 12V…

Wat dat betreft viel het bij mij nog mee. Maar ik heb betere dagen gekend. En als je dat doekje dan vindt dan kun je je natuurlijk voor je kop slaan. Ruim die zooi op of gooi het weg. En dat geld voor alle rommel aan boord. Ik moest mijn elektrische bilgepompje ook schoon maken tijdens het pompen. Als je kartonnen doosjes ergens laat slingeren en die worden nat / pap. Dan komt die pulp ook in je bilgepomp filter terecht. En dan draait die wel, maar pompen niet.
Ik ga nu het een en ander vernieuwen aangezien dat toch op de planning stond. Ook daar heb ik mooie de-montage momenten gekend. Misschien post ik die later wel. Maar hier alvast wat leesvoer voor de avond.
Zeevaartschool Vlissingen 1993-1997
Laatst bewerkt: 26 juni 2023 21:19 door MvdE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 26 juni 2023 21:22 #1489763

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Grellig! Maar wel koelbloedig aangepakt.
Weer blij met een saildrive. Recent verschillende verhalen gelezen over lekkende schroefassen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 26 juni 2023 21:58 #1489767

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Mooi verhaal, goed opgelost.


@Doejong Verhalen over lekkende saildrive manchetten zijn ook in ruime mate te vinden..en dan is het gat een vaak stuk groter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 03:41 #1489770

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
holrobert schreef :
@Doejong Verhalen over lekkende saildrive manchetten zijn ook in ruime mate te vinden..en dan is het gat een vaak stuk groter :)

Kun je wat bronnen noemen, ik kom verhalen over goed gemonteerde, lekkende saildrive manchetten juist amper tegen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 03:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 05:36 #1489773

Zeer leerzaam (en prettig te lezen) verhaal.
Wat mij betreft gaat het niet primair over lekkende schroefasdichtingen, dat was een gevolg, maar over het opgeruimd houden van je boot. (in het engels "good houskeeping")
Zeker voor de boot van de gemiddelde Zf-er, waar in feite geleefd wordt in en op een apparaat waarvan een storing veiligheidsconsequenties kan hebben is dit van belang.

@MvdE, dank voor het delen van je ervaring!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 05:48 #1489775

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Hans V schreef :
holrobert schreef :
@Doejong Verhalen over lekkende saildrive manchetten zijn ook in ruime mate te vinden..en dan is het gat een vaak stuk groter :)

Kun je wat bronnen noemen, ik kom verhalen over goed gemonteerde, lekkende saildrive manchetten juist amper tegen?

Had niet off-topic moeten gaan maar zal één geval noemen: bij de Zeezeilers van Marken. Overigens wel door een na onderhoud ondeudgdelijk teruggemonteerde saildrive.
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 05:49 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 05:53 #1489776

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Wow. Je schrikt je wel even de tandjes als dit gebeurt. Je was er snel achter!

Een motorruimte moet oa om deze reden opgeruimd zijn. En inderdaad zo weinig mogelijk zooi laten slingeren.

Zelf heb ik een saildrive. Erg blij met deze machinebouwtechnisch compactere oplossing.

O, en wie echte bronnen van echte noodsituaties mbt de manchetten heeft: Graag, mijn google talent vindt NIX.
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 06:32 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 06:15 #1489779

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Schoonschip, vaarklaar, zeilklaar, zeevast.

Naarmate ik de Raccoon langer heb gaat er toch meer slingeren, ik ga alles ook weer eens opruimen, een stukje touw, plastic of karton kan grote gevolgen hebben.

Goed geschreven, dit spannende en leerzame verhaal, fijn dat de schade mee lijkt te vallen.

Vraag: kon je bilgepomp tegen het water op? Heb je het lek geprobeerd te dichten of kon je op een andere manier de instroom beperken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 14:50 #1489850

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Heel goed opgelost, ook al ben je op de Oosterschelde en kun je bij wijze van spreken zwemmen naar de wal, je wilt koste wat kost je schip behouden.
In dat kader heb ik in een ander onderwerp op ZF beargumenteerd dat je NOOIT accu´s in je bilge moet houden ivm het feit dat de elektra uit kan vallen.
De bilge loopt het eerst vol met water dus een erg onlogische plaats voor een accu.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 15:32 #1489860

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Joop66 schreef :
O, en wie echte bronnen van echte noodsituaties mbt de manchetten heeft: Graag, mijn google talent vindt NIX.

Ik vind ook bijna niets, en allemaal gerelateerd aan verkeerd gemonteerde manchetten. Geen noodsituaties gevonden door saildrive manchetten die plots serieus gaan lekken.

Naast de nadelen van een saildrive t.o.v. een traditionele schroefas lijkt plotselinge en serieuze lekkage bij correct gemonteerde saildrives amper tot niet voor te komen. Het gelukkig goed afgelopen incident van TS kan bij een saildrive überhaupt niet plaatsvinden. Er zijn geen open, bewegende delen.

Er blijven overigens voldoende redenen over om voor de veiligheid je boot opgeruimd en zeevast te houden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 17:31 #1489888

Leerzaam tegelijk ook toch nog een vraag aan TS. Heb je ook overwogen dit aan post Wemeldinge te melden en te vragen aan een schip in de buurt je te begeleiden? Ik weet uit een wat verder verleden dat post Wemeldingen dan ook echt aan desalg gaat opzoek naar een schip die assitentie verleent dat hoeft niet meteen een commerciele berger te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 17:56 #1489894

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2189
Van zulke voorvallen leer je het snelste.

Zelf heb ik jaren op een scheepswerf gewerkt, de hele schroefinstallatie (ook de schroeas koker) vernieuwd /verbeterd toen ik de boot net had. Dan weet je waarom iets onderaan in de bilge zit.

Zoals gezegd, zo leer je het beste. Zeker weten zal je dat nooit meer overkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 18:02 #1489896

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4171
Herman Hartman schreef :
Leerzaam tegelijk ook toch nog een vraag aan TS. Heb je ook overwogen dit aan post Wemeldinge te melden en te vragen aan een schip in de buurt je te begeleiden? Ik weet uit een wat verder verleden dat post Wemeldingen dan ook echt aan desalg gaat opzoek naar een schip die assitentie verleent dat hoeft niet meteen een commerciele berger te zijn.

Weet niet hoe ver dat verleden is, maar de tijden veranderen.
Welk schip zou assistentie moeten verlenen?
- Beroepsvaart gaat echt niet stoppen voor een jachie.
- Mede watersporters weten vaak niet wat te doen en/of luisteren
het verkeerde kanaal uit.
- De Knrm? Mischien wat overdreven voor de situatie.
- Blijft over de commerciele bergers, met open vhf verkeer van post Wemeldinge
zijn zij ook ingelicht. Nu schijnt het met de roofridders wel mee te vallen
in Zeeland, maar toch.

TS heeft goed gehandeld in dit geval, en zelf een oplossing geregeld. Chappeau.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 18:07 #1489898

Hans V schreef :
holrobert schreef :
@Doejong Verhalen over lekkende saildrive manchetten zijn ook in ruime mate te vinden..en dan is het gat een vaak stuk groter :)

Kun je wat bronnen noemen, ik kom verhalen over goed gemonteerde, lekkende saildrive manchetten juist amper tegen?

Ik heb ooit een boek gelezen van een gezin dat de wereld rond zeilde op een catamaran. Op de ICW kwam een lijn, die aan een kikker van de boot zat, in de schroef waardoor de motor een dusdanige klap uitdeelde dat deze uit de dempers rukte en het manchet zwaar beschadigde. Toen was het zinken nabij, maar door flink te hozen en aan een ponton aan te leggen de boot kunnen redden. Met hulp van pompen van de lokale brandweer de nacht door overleefd en in de ochtend bij de lokale botenkraan eruit gehaald.

Op zee overleeft de boot zoiets vrijwel zeker niet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 18:31 #1489904

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
AdB schreef :
- De Knrm? Mischien wat overdreven voor de situatie.
Ik denk dat de KNRM voor zoiets komt. De KNRM app heeft daar een mooie rode knop voor.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 18:35 #1489905

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Ik zeg rescue-tape. Altijd een vers rolletje aan boord.
Hier had het er mooi omheen gewikkeld kunnen worden.
KK in de achteruit en gaan.
Iedereen die blij is met een saildrive, we krijgen daar vanzelf ook de verhalen wel te horen of hebben er al gehoord en dan zijn de zeilers met een schroefas weer blij.
Het blijft kiezen, je arm of je been er af.
Maar: mooi verhaal en goed gehandeld!
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 18:36 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 19:15 #1489916

Reed schreef :
Ik zeg rescue-tape. Altijd een vers rolletje aan boord.
[…]

Hier inderdaad ook een rolletje aan boord, ook al heb ik een saildrive, maar er blijven nog genoeg mogelijkheden over :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 19:16 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 19:21 #1489919

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
De mensen met een saildrive issue hoor je idd niet. Want als die gaat, houdt de bilge pomp dat echt niet bij :whistle:
[/rent weer weg hier] :P ]
Laatst bewerkt: 27 juni 2023 19:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 19:22 #1489922

Tja het is wel meer dan tien jaar geleden Ik was toen een van die schepen die op verzoek van post Wemeldinge polshoogte ging nemen bij een gestrand zeilschip dat bij afgaand water was vastgelopen buiten de boeien. De opvarenden van de huurboot waren in lichte paniek. Waren blij een schip te zien al lukte het mij niet ze van de droogte af te trekken. Een mosselkoter die na mij arriveerde op basis van de zelfde oproep lukte dat wel. Of dat goed was voor de kielbouten van het betreffende zeilschip weet ik dan weer niet B) . Ook later heb ik luisterend naar kanaal 68 wel van hulpacties vernomen in gang gezet door post Wemeldinge. Feit is dat TS geen aanvraag heeft gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oh Nee ! Water maken op de Oosterschelde. 27 juni 2023 19:48 #1489935

  • MvdE
  • MvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Op het moment zelf denk je nog, zal ik snel moeten melden aan Wemeldingen.
Uiteraard wel goed om met heen gekeken voor grote schepen, want ik was na keren wel onder zeil in de vaargeul richting St Annaland. Er voeren ook twee zeiljachten op de motor ongeveer gelijk, maar toen ik hem omgooide waren ze natuurlijk snel vertrokken. En het is idd de vraag of ze uitluisteren.

Het blijft natuurlijk een hachelijk moment, maar het duurt vooralsnog even om zo'n grote ruimte te vullen met water. En als het veel te snel zou gaan, zouden er dan schepen op tijd arriveren....
Moeilijk te zeggen. Maar feit is eerst even aankijken, handelen en dan kijken wat in nood te doen.

Wat me wel benauwde, stel dit gebeurt op zee en je accu’s met 12 Volt geven de geest. Dan is de Marifoon ook dood en valt er weinig meer te roepen. En aan je mobiel heb je op zee ook niet zoveel. Dan kan enkel nog een stand-alone Bilgepomp nog uitstel geven (zoals het verhaal voor de Franse kust wat ik eerder aanhaalde). Maar als dit allemaal tegenzit dan wordt het tijd om het vlot in stelling te brengen.
Feit is wel, zolang er niemand gewond of in levensgevaar is dan valt de schade mee.

Wat me wel een beetje tegenstaat is dat met een schip alles in slow motion gaat. Als je met je auto een accident maakt dan is dat binnen een seconde gepiept. Daar kun je je dan snel overheen zetten. Damage done. Maar als het langzaam gaat dat knaagt dat, zeker ook omdat een schip natuurlijk een veel mooier object is dan een stuk blik waar er zoveel van rondrijden. Maar dat terzijde.
Zeevaartschool Vlissingen 1993-1997
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl