Deze vakantie had ik de luxe van 4 weken vakantie. De afgelopen jaren waren verre tochten een uitdaging door achtereenvolgens een gebroken been van mijn zoon, een niet nader te noemen virus en te weinig vakantie. Maar dit jaar 4 weken, een bevriende schipper met een vergelijkbare boot en erg veel zin om een rondje Denemarken te doen.
Gestart vanuit Delfzijl. Een combinatie van een eerder bezoek aan Oerol, de behoefte van mijn zus aan een weekje vakantie aan boord en het vooraf alvast de afstand Hellevoetsluis naar Cuxhaven te verkleinen. Overigens is Delfzjl best een nuttige haven, maar de aanloop is wel erg deprimerend.
Een week voor vertrek belt mijn delivery bemanning dat hij geblesseerd is en niet mee kan varen. Een oproep hier op ZF levert een delivery bemanning op. Ik haal onderweg naar Delfzijl de mensen achter de nick Prins op in Zwolle. MAn en vrouw hebben het plan om obver een paar jaar te gaan varen en aan boord te wonen en willen proberen of de zee hen past.
Aangekomen in Delfzijl diesel aftoppen, spullen aan boord en gauw vetrekken. Veel wind voorspeld, maar alles halve tot ruime wind en wat afdekking door de Duitse wadden eilanden. Constand 24 knopen, met uitschiters tot midden in de dertig. Niet ideaal, maar wel snel en wat mij betreft veilig en verantwoord. Zo varen Dekadent en de bevriende schipper Delfzijl uit.
Bij het naar buiten vraren over de Eems wel aan de wind, en een paar keer wat vast water over dek. Dat valt niet helemaal goed bij 1 van de bemanningsleden die dan ook al snel op de bnk gaat liggen en daar zeeziek blijft liggen. 1 en soms 2 riffen, fok uitgeboomd gaan we zo de nacht in. Alles onder controle, rollend en wel denderen we zo naar Cuxhaven. In 16 uur liggen we vast in Cuxhaven. De bemanning nog even ontbeten en zijn vertrokken met de trein terug naar Zwolle, waar hun auto staat. Aan het eid van de middag komt mevrouw Dekadent aan boord.
De volgende dag naar Brunsbuttel en daar afgemeerd voor de nacht en het afrekenen van de passage van het Noord-Oostzeekanaal, ook bekend als Kielerkanaal. Langzij bij een mooie aluminium 40-voeter waarbij de vrouwelijke bemanning van het schip volledig uit haar plaat gaat dat we langszij komen. Waarom is me niet duidelijk, maar deze plek was wel de meest logische dus langszij. In Duitsland zijn er dus ook Karens. De tocht door het kanaal is saai. Motor aan, fok uitgerold en dom doordouwen. Overnacht in dee Olympia Hafen. Grote marina, maar klinisch.
Op basis van de weersverwachting gekeken welke richting we het rondje gaan maken. Het lijkt logisch om met de klok mee te gaan. Achteraf de juiste keuze, we hebben nooit hoeven opkruisen op de Oostzee. Eersye Deense stop is op Aero, in Soby. Wat een lief en charmant plaatsje is dat. Met de bus ook nog even het eiland rondgegaan. In Aeroskobing een collega getroffen die met een 13 meter stalen zeilboot rondvaart met 2 kleine kinderen. Vanuit Soby doorgevaren naar Kolding. Met name de laatste paar mijl richting de stad is practig. Oude landhuizen, parken, bossen. De haven zelf vooral functioneel. Met de leenfiets de stad in. Omdat 1 van de bemanningsleden als jurist veel te maken heeft met de omgevingswet met de trein naar Aarhus gegaan. Dat is de bakermat vooor wat in Nederland de Omgevigswet is geworden. Leuke stad, daar wil ik nog wel een keer op eigen kiel naar toe. Bogense is de volgende stop. Daarvandaan achtereen volgens naar Juelsminde, Ballen, Kalundborg, Reerso en vanwege de storm Hans naar Nyborg. Hier dDekadent goed vastgeknoopt en met de trein naar Copenhagen.
Van Hans hebben we niet veel last gehad. Wel wind, maar alles ruime of halve wind. De trip naar Copenhagen wel zeer geslaag. Goed hotel, de Zeemeermin gezien, Nyhaven, de gebruikelijek toeristische plekken bezocht.