Ik merk dat ik na het eerste halfwinder-avontuur toch nog wel onder de indruk ben. Een paar ervaringen hier, want ik ben razend enthousiast geworden 8)
Normaal gesproken gebruik ik fok/genua en grootzeil. Dit keer wilde ik de halfwinder testen; die is eigenlijk bedoeld voor op de boegspriet die nog niet af is, maar zou ook op het boegbeslag moeten kunnen. Procedure voorbereid, doorgesproken met bemanning, genua ingerold en daarna konden zoon en ik naar het voordek. Hij zou hijsen, ik de tackline in de gaten houden (voorlijk wellicht een beetje te lang/kort). De schoten hield ik nog even in de hand, ik wist niet of er een draai in het zeil zou zitten... afgesproken dat we buiten alles om de boel naar achteren zouden leggen. Goed. Tackline geborgd, tophoek aangeslagen, hijsen maar! Netjes in de windschaduw van het grootzeil gaat de halfwinder omhoog, het geklapper is echt minimaal. Onthouden: bijna plat voor de wind varen bij het hijsen. Kudos voor Peter die de 9 meter zeil vlot de lucht in krijgt. Voorlijk is iets te lang, niet dramatisch, zonder boegspriet zal ik niet veel hoger dan halvewind komen maar allà. Laatste check, alles ok, dus de schoten naar achteren gevoerd. Het komende kwartier kunnen we deze koers aanhouden, er is geen reden tot haast.
Zijn de schoten eenmaal achter, dan kan ik het zeil gaan zetten. Ik grijp de bakboordschoot, leid die via de lier naar de klem en probeer wat spanning op de schoot te krijgen. Dat gaat te gemakkelijk... hmm, het zeil hapt geen wind. Liesbeth, loef eens 20 graden op? Bij 15 graden begint er leven in het zeil te komen, ik laat haar nog eens 10 graden afvallen en met een swoosh vult de halfwinder zich. Tegelijk voel ik een schok in de schoot die ik nog in de hand vast hield... wow, hier staat serieus kracht op! Snel in de klem. Het zeil staat netjes vol, de rust is er weer al moet de roerganger even wennen aan de oploevende krachten. Tijd om de boel te inspecteren, we zien een paar aandachtspunten. Zo is het uitzicht naar de bakboordzijde totaal geblokkeerd door de enorme flap, we zullen regelmatig onder het zeil door moeten spieken. Ook blijkt bij de voorbereidingen voor de gijp de loefschoot toch niet helemaal buitenom te gaan: hij moet VOOR de genau lopen 8O We hebben de tijd dus ik loop even naar voren om de schoot alvast goed te leggen. Daarna kan ik genieten van een voor deze boot belachelijk groot voorzeil: 27m2, bijna 2 genua's.
We naderen de vaargeul, die willen we niet in dus we moeten nu toch gijpen. Zal het lukken om de complete halfwinder voor de genua langs naar de andere kant te krijgen? Met wat gepruts en een hoop geritsel gaat dat vrij snel goed, het zeil vult zich aan stuurboordzijde en ik moet nog een keer denken hoe de schoot ook alweer op de lier moet... gaat 3x achter elkaar fout
Deze manoeuvre doen we nog 4x, het gaat steeds simpeler. De boot loopt als een speer: voor de wind met de genua op doen we 3.2 knoop, met de halfwinder gaan we over de 5.5
In no time zijn we ter hoogte van Noordschans. Het vrachtverkeer laat zich even niet zien, we kunnen met halve wind de vaargeul oversteken en dat gaat zelfs nog een tandje harder... ik kan nu muziek maken met de lijschoot.
Het zeil moet gestreken, ik neem Peter weer mee naar voren en vertel dat hij het zeil op mijn teken mag strijken. Nu gaat er even het een en ander mis. Stuurvrouw stuurt de boot in de wind, ineens komt het zeil naar beneden (Peter dacht dat ie de val wel even in de hand vast kon houden.. niet dus), we draaien door de wind, zeil vult zich en belandt naast de boot. Als een gek ga ik het natte zeil opvissen, ik weet dat er achteraan zo'n schroef staat te draaien die korte metten met mijn zeiltje wil maken!
Achteraf blijkt dat de stuurvrouw vergeten was de motor in zijn werk te zetten en daardoor de boot niet in de wind kon houden...
Leuk, prutsen met een nieuw zeil... mijn laatste spi-ervaringen zijn alweer 20 jaar oud, een halfwinder is een mooi stukje uitdaging erbij ;)Heb er vast nog niet optimaal mee gevaren (dat hoop ik over een paar weken bij Beauty aan boord te leren) maar ongelofelijk zeg, wat een power zit er in zo'n zeil!
Belangrijkste leerpunten voor ons: niet alleen het hijsen maar ook het strijken tot in detail voorbereiden, check de knopen die door de jongere bemanningsleden gemaakt worden, instructies nog scherper formuleren.
Maar het allerbelangrijkste voor ons was dit: ondanks dat er wat dingen niet gingen zoals gewenst, is er geen moment sprake geweest van paniek. Tuurlijk, er gingen dingen 'fout', maar blijkbaar is deze bemanning in staat om met onvoorziene omstandigheden om te gaan.
Apetrots op mijn crew parkeer ik de boot weer in de box.