Hallo Etapje,
Het enige wat je koopt is een gevoel van veiligheid. Het probleem is dat je ongetraint bent en die training krijg je alleen door de radar te gebruiken met iemand die er wel verstand van heeft.
Tevens de vraag wat wil je zien? Boeien, schepen en wil je ook zien wat die schepen ten opzichte van jou doen?
Ik heb m'n radarnavigator en stuurmanspapieren en kan je uit ervaring vertellen dat een gemiddelde zeevaartschool leerling heel veel tijd nodig heeft om de radar goed te kunnen gebruiken.
Als ik even ongenuanceerd mag zijn zonder andere mensen te kwetsen...
onlangs lag ik naast een ongelofelijke bralbal met zo'n rode broek en riem met seinvlaggetjes... Die had dus radar in z'n mast. Een verhalen dat ie had en hoe geweldig dat was... Toen ik vroeg hoe hij de radar gebruikte, relatief / true motion, mogelijheid tot plotten? Trails, vectoren, CPA, toen wist ie niet hoe snel ie weg moest komen.
Het probleem is dat je met echt slecht weer helemaal gedesoriënteerd raakt. Die radar dan correct gebruiken en werkelijk goed interpreteren wat je ziet dat is voor 90% van de watersporters niet weggelegd. Oefenen met goed weer helpt maar op dat moment blijf je vertrouwen op je ogen en wat je eigenlijk om je heen ziet.
Een goede kaartplotter is veel beter voor de gemiddelde navigator. Deze brengt rust aan boord want je weet tenminste waar je zit en dan hou je tijd over voor andere zaken. Middels een goede radarreflector val je wel op bij de beroepsvaart.
Het laatste stukje moet je maar bouwen op een beetje geluk