Beste Geert,
Ik ben bezig een bescheiden gidsje te schrijven.
Helemaal onderaan volgt het concept van het eerste hoofdstuk als platte tekst (en niet vormgegeven).
Jij hebt al een apparaat.
Wat je volgens mij moet weten is dat zelfs al zou je een Navionics-kaart voor E 10 kunnen kopen, het ding *voor het hieronder bedoelde gebied* volstrekt waardeloos is, en je met de navigatie zelfs in de war zou kunnen brengen.
Mijn advies:
- ga *voor dit gebied* gewoon werken met een geactualiseerde lijst van tonnenposities. Want niet het wit, blauw, groen en geel op de kaart geven het verloop van de geulen aan: de tonnen doen dat. Zij veranderen zo snel van positie dat de electronische kaarten *dat* niet goed kunnen bijhouden; laat staan de geulen, diepten, e.d.
Als je niet afhankelijk wilt zijn van wc-eend, zijn er nog andere bronnen.
Voor alle duidelijkheid: deze oplossing vergt de aanwezigheid van een papieren kaart. Naar het idee van velen kan die kaart (alleen in combinatie met de actuele tonnenposities) wel wat ouder zijn.
==
Iedereen: wedje maken?
Mijn stelling:
-
De sluiting van het Plaatgat:
www.iidesk.com/water/ntsdetail?nr=87508
zal *wel* worden opgenomen in de (papieren en digitale) kaart 1812 van de Hydrografische dienst van april 2011.
-
Deze verandering zal echter in de C-map, Navionics en Garmin kaarten van mei/juni 2011 niet worden verwerkt, zodat iemand die in 2011 daar vaart door zijn kaart een dicht (en gevaarlijk) gat ingestuurd zal worden.
-
En: ik durf ook wel te wedden dat dezelfde verandering zelfs de september-uitgave van de genoemde electronische kaarten niet haalt.
vrgr henkm
(x)=
http://www.filo.nl/users/nopoints/2010.htm
(xx) =
http://www.filo.nl/plotters/
==
Hoofdstuk I
De keuze van een GPS, kaartplotter, aanboordcomputer of laptop
voor de internationale Wadden en het bijbehorende kustgebied, inclusief de zeegaten
In het vervolg wordt met 'apparaat' bedoeld:
GPS, kaartplotter, aanboord-computer of -laptop.
Hoofdstuk I : Waar het om gaat
1) Welk budget?
Van E 50 tot E 1000, met een voorkeur voor de lagere bedragen
2) Welk gebied?
De Nederlandse, Duitse en Deense Wadden, het bijbehorende kustgebied inclusief de zeegaten
3) Waarom alleen dit gebied?
Omdat alle kaarten voor dit gebied per definitie al verouderd zijn
voordat ze naar de drukker gaan of electronisch gedupliceerd worden.
Bewijs: (x).
Dit geldt ook, en zelfs nog sterker, voor de digitale kaarten
zoals die worden aangeboden voor o.a. kaartplotters (C-map, Navionics,
Garmin Blue-charts). Bewijs (xx).
4) Wat is er zo specifiek aan het gebruik van het apparaat juist voor dit gebied?
Een simpele positiebepaling (zoveel graden Noord, zoveel graden Oost) d.m.v.
de GPS-functie is hier niet voldoende.
Het apparaat moet ons de meest actuele 'kaart' verschaffen.
Dat kan alleen door alle actuele (of t.o.v. de laatste papieren of digitale kaart
veranderde) tonnenposities in het apparaat onder te brengen.
5) Wat zijn de twee eisen waaraan echt niet te tornen valt?
1 - Het apparaat moet goed functioneren, ook in de moeilijkste
omstandigheden.
Dat lijkt een dooddoener.
Vandaar de volgende ontnuchtering:
Met tam weer en goed zicht van Harlingen naar Terschelling
'achter de meute aan' varen vergt niet eens een rijbewijs.
Het apparaat moet een altijd betrouwbare hulp zijn in
minder gemakkelijke omstandigheden: slecht zicht, regen,
mist of zelfs maar nevel, hoge golven, ziekte aan boord,
missende of verdreven tonnen op het Wad of in de zeegaten
2 - De mogelijkheid de in het apparaat gebruikte kaarten zelf
up-to-date te houden door actuele tonnenposities als
waypoints op te slaan:
- a de mate waarin (d.w.z. hoeveel waypoints kan het apparaat
herbergen?)
- b de kosten van de extra apparatuur en software die minimaal
nodig is om het apparaat te kunnen updaten
- c de benodigde kennis om de extra apparatuur en software te kunnen bedienen
- d de tijdsduur die een update verlangt van de gebruiker
Deze factoren, samengevat als 5) zijn dwingend.
De hierna volgende factoren 6) hangen af van de mogelijkheden
en wensen van de gebruiker.
6) Wat zijn de aanvullende eisen?
1 - de waterdichtheid van het apparaat, in verhouding tot de plaats waar
het aan boord gebruikt wordt
2 - het stroomverbruik van het apparaat, in verhouding tot de aan
boord aanwezige stroombron(nen) en stroomopslagcapaciteit
3 - twee kenmerken van het scherm van het apparaat, in verhouding
tot de afstand van helmstok of stuurwiel tot het apparaat,
EN het zichtvermogen van de gebruiker(s):
- 1 de grootte van het scherm
- 2 de 'zonlicht-leesbaarheid' van het scherm
4 - extra mogelijkheden zoals bijv., maar eigenlijk met name, AIS-ontvangst
5 - het budget van de gebruiker