YELLOW BOAT schreef :
henkm schreef :
Ad,
Inderdaad doel ik op het gebied *tussen* Den Helder en Denemarken.
Ik zal het je hier in Google maps laten zien, als ik weet:
Afgelopen zomer gebruikte je een Navionicskaart. Wat was de 'geboortedatum' van die kaart, d.w.z. was het er een van 2010, of 2009, 2008, etc? Ik bedoel dus de datum van laatste update door Navionics.
vrgr henkm
Ik gebruikte toen de navionics kaart met de update uit 2009.
Nieuwer kan ook niet want die update wordt pas gemaakt als de ( electronische) updates voor de kaarten waarop de navionics gebaseerd is klaar zijn.
Vandaar dat de upates meestal net te laat komen voor het betreffende jaar.
Vorig jaar waren ze trouwens erg laat vergeleken bij eerdere updates.
De papieren kaaten die trouwens begin van een jaar als update op de markt komen zijn trouwens ook altijd gebaseerd mop metingen vanhet jaar daarvoor in het najaar. veranderingen in het wad die het gevolg zijn van winterstormen staan er dus nooit op. Die zul je zelf moeten updaten.
Dat gaat trouwens met navionics kaarten ook wel maar is best lastig ( kruisje door de oude positie en een ander tekentje op de nieuwe m.b.v. waipoints).
Vorig jaar gebruikte ik af en toe ook de basis silver kaart die in de A50 zit ( van heel Europa) en die is van 2007. Maar op het wad gebruik ik de recentere gold kaart omdat daar ook alle info op staat zoals getijden wat niet op de ( niet update bare) silver kaart staat.
het update jaar kun je trouwens op de navionics site opzoeken m.b.v. het nummer op de kaartchip alhoewel dat wat lastig is.
Volgens mij geldt trouwens voor alle electronische kaarten dat de updates later komen dan voor de papieren versies.
Alleen als men direct de electronische gegevens uit de metingen zou gebruiken zou het sneller gaan maar ik dacht niet dat andere types electr. kaarten dat doen.
Ad
Beste Ad,
Ben het helemaal met je eens over het achterlopen van digitale kaarten op de papieren. De Nederlandse papieren en digitale kaarten van de Hydrografische dienst worden afgesloten op ca. 7 februari van een jaar, en verschijnen in april.
Bij Navionics, BlueChart en C-map (digitale, dus) kaarten, was onze ervaring dat die feitelijk al in oktober *van het vorige* jaar waren afgesloten voor de uitgave van het actuele jaar.
Had voor je bericht over de Navionics-'geboorte'datum al een kaartje klaargemaakt voor het geval je de Navionics van 2010 had gebruikt:
http://www.filo.nl/zeilen/maps/nav10map.htm?zf
Let op: dit zijn de wijzigingen *tot* 14 juli 2010.
[Stervenstraag, maar heb nu geen tijd om een beter interface te maken; voor oplossing voor je plotter zie verderop]
Je kunt iedere wijziging *en ook de bron daarvan* checken op:
http://www.filo.nl/users/nopoints/2010.htm?zf
en
http://www.filo.nl/users/nopoints/2009.htm?zf
Wil je dan geloven dat er *voor dit gebied* bij de uitgave van de nieuwe Navionics kaarten in april/mei 2011 al weer honderden wijzigingen zullen zijn?
Nieuw is dat Navionics dat recentelijk ook zelf erkent,
de tekst:
"Q. Why not use only Dutch HO Notices-To-Mariners (NTMs)?
A. Navionics has investigated this option, since the NTMs are available sooner than the full updated charts, but the changes in Holland are so significant that using only the NTMs would mean a half-update. Therefore, paper charts together with the NTMs are required."
vind je (naast wat leugens) op:
http://www.navionics.com/MarineFAQs_Gold.asp
Deze tekst is, denk ik, tot stand gekomen door vasthoudende mails vanuit Nederland (dank, o.a. TvW!).
Voor Duitsland geldt hetzelfde probleem, maar dat wordt niet genoemd. Het heeft alles te maken met de enorme dynamiek van de Wadden, maar heeft dus ook grote konsekwenties voor de (meeste) daarbij behorende zeegaten.
==
Als je weet hoe vanaf een Compact-Flashkaart je plotter te updaten met waypoints kan ik je een bestand toesturen, waarmee je op je plotter zelf kunt checken of dit allemaal klopt: de verbeterde tonnenposities vormen een overlay op je Navionics-kaart, die zelf volledig onveranderd blijft.
==
Tenslotte: waarom heb jij (en sommige anderen met je!) dan wel tot tevredenheid met die verouderde Navionics-kaart kunnen varen?
Het antwoord is niet moeilijk. Ik vaar zelf 90 dagen per jaar, en kan als ik zelf de omstandigheden kan kiezen, dat doen met twee vingers in de neus en een papieren kaart van, pakweg, 2004, zonder GPS of kaartplotter.
Ik denk dat jij (en anderen) dat ook kunnen.
De crux zit 'm in 'als ik zelf de omstandigheden kan kiezen'.
Stortregens, mist, of zelfs maar nevel, ziekte aan boord, plotselinge ondiepte in een gat, verdreven of verdwenen tonnen: dan heb je *in dit gebied* de meest actuele kaart nodig.
Illustratie:
De afgelopen (zomer-)weken x keer ongeveer de volgende
conversatie gehoord via kanaal 5.
- boot: hallo Schiermonnikoog, ik zit hier bij de ingang van het Westgat, en wil Lauwersoog aanlopen. Is het Westgat diep genoeg?
- toren: wat is uw diepgang? Ik vind u overigens niet op de radar.
- boot: mijn diepgang is xx. Ik zit bij de Verkenner van het Westgat.
- toren: nou met die diepgang heeft u geen probleem, er staat zo- en zoveel water. Weet u zeker dat u bij het Westgat zit, en niet bij het Plaatgat?
- boot: nee, ik zit bij het WESTgat, WESTGAT!
- toren: nou, ik kan u op de radar niet vinden.
Heeft u een kaart aan boord?
- boot: ja hoor, die zit in de plotter!
- toren: van welk jaar is uw kaart?
- boot: ik heb de plotter 5 jaar geleden gekocht, en daar meteen een nieuwe kaart bij gekregen
- toren: ik zie met de kijker een boot met zwarte/witte romp,
1/2 master, alleen genua/niet onder zeil/ wel of geen rubberboot etc.
Bent u dat?
- boot (verrast): ja, dat ben ik! Ziet u mij?
- toren: u bevindt zich bij de Plaatgat 3
[En een dikke week geleden is dat hele Plaatgat al weer opgeheven. Zoals eerder gepost: wedden dat dat wel op de papieren en digitale de kaarten van de Hydrogafische dienst van begin april zal staan, en *niet* op de Navionics, BlueCharts, en C-map van omstreeks die tijd?]
vrgr henkm