Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Digital yacht plotter met AIS

Re: Digital yacht plotter met AIS 22 feb 2011 20:19 #178766

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Vandaag de dag is het misschien slimmer om een laptopje of Ipad te gebruiken voor navigatie. Dat bespaart aanzienlijk op de prijs van de kaarten en je kunt alles wat je al hebt er op aansluiten.
En met de huidige prijzen is het misschien ook wel slimmer om een AIS-zender/ontvanger te kopen. Gezien worden is nog belangrijker dan zelf iets zien.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 23 feb 2011 08:03 #178801

Lagendijk schreef :
Nu ik dit jaar ook een plotter wil gaan aanschaffen, ben ik op zoek gegaan naar wat ik wil. Uiteindelijk bleven er 2 plotters over: Raymarine A50 en Garmin 521. Garmin heb ik altijd als GPS gehad en ben altijd erg enthousiast over het bedieningsgemak. Raymarine maakt daarentegen gebruik van een gangbaar kaartmerk.

Nu is er ineens een nieuwe optie bijgekomen: Digital Yacht Smartcraft 500. En dan met name omdat daar AIS in geintegreerd is. Ik ben nog geen ervaringen tegengekomen met deze plotter. Het internet aflezende is Digital Yacht wel een gerespecteerde fabrikant van AIS spul.

Iemand met ervaring hiermee?

Durk-Jan

In Engeland nog goedkoper als in nederland!
oa bij: www.cactusnav.com/digital-yach...h-built-p-11142.html
en bij:http://www.mesltd.co.uk/digital-yacht-sc500-chart-plotter-with-built-p-12564.html

Jammer dat ik al een plotter en AIS heb.
Ik heb nu een Raymarine A50 met ingebouwde Europa kaart en ik ben er zeer tevreden mee! Ik vind ook de navionics kaarten erg fijn.
Er zit in die A50 trouwens een AIS funktie die Raymarine zelf niet schijnt te kennen(!?) . Toen ik ze ermee confronteerde begrepen ze niet
wat het was!
Mocht je een A50 kopen dan kan ik je dat truukje wel een keer uitleggen.
Overigens zijn ook de Raymarine plotters in Engeland , ondanks de wat hoge pond meestal een stuk goedkoper.

Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 08:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 23 feb 2011 14:11 #178876

  • henkm
  • henkm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 98
@lagendijk
Eeen razendsnelle (misschien te snelle, dus!) inspectie van het manual van de 521: http://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP421_OwnersManual.pdf leert dat dit toestel aan het zelfde euvel lijdt als de Garmin GPSmap 620, zie: http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/100-reisvoorbereiding-en-veiligheid/176428-garmin-gpsmap-620-marine-mode-niet-doen
[En ja, ondanks de vermelding '421' in de eerste URL, is dit manual ook voor de 521].

Belangrijk in dit verband is: wat is je vaargebied?

@yellow boat
Ik heb een vriend met een A50. Ben - voor hem - benieuwd naar je tip, en zal je een PM sturen.
vrgr henkm
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 14:12 door henkm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 23 feb 2011 14:24 #178879

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
AIS functie in A50; bedoel je iets anders dan met een externe AIS een overlay te genereren?

Overigens ben ik ook wel nieuwsgierig naar die digital yacht combie plotter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 23 feb 2011 17:18 #178926

Postman schreef :
AIS functie in A50; bedoel je iets anders dan met een externe AIS een overlay te genereren?

Overigens ben ik ook wel nieuwsgierig naar die digital yacht combie plotter

Nee die overlay bedoel ik wel maar er zit in de A50 een heel bijzonere manier van weergave van de vector van een kruisend schip.
Hier het verhaaltje dat ik ook aan Joey budeenberg heb gestuurd.

Nou het is wat lastig uit te leggen met tekst.
Maar ik zal het proberen.
Het is geen truukje maar gebeurt gewoon als ik bij een varend AIS target een vector oproep ( functie in de A50)zie pag 120 van de manual.
Je ziet dan dat die vector niet in de vaarrichting(COG) richting van het betreffende schip wijst maar in de richting van jouw COG vector( die moet uiteraard ook aan staan).
Beide vectoren kruisen elkaar dus als het betreffende schip ergens jouw route kruist.
Als er nu een gevaar voor aanvaring bestaat kruisen de vectoren elkaar bij jouw schip! Verander je van koers dan zie je ook dat kruispunt van plaats veranderen naar bijv. voor je schip , het andere schip vaart dan voor je langs, of achter je schip, het vaartuig gaat achter je langs.
In feite zie je vooraf hoe de relatieve koers van het kruisende schip is waardoor je precies de plaats van kruisen kunt voorspellen en daarmee ook de CPA!
E.e.a. heeft wel wat weg van de ARPA/marpa functie bij een radar.
Ik hoop dat je het begrijpt.
Ik wil een keer e.e.a op papier zetten maar moet daar eigenlijk de ware situatie voor creeren ( op zee dus) en dan screenshots maken wat geen probleem is met de A50.
Maar ja dat kan alleen als mijn boot weer in het water ligt en dat duurt nog wel even.
Onderstaand een deel van een presetatie waar ik mee bezig ben.
Misschien wordt het er wat duidelijker mee:












Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 18:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 23 feb 2011 18:35 #178954

Ik heb zo'n vermoeden dat er nog niemand ervaring heeft met de Digital Yacht combi plotter. Jammer, maar wie weet meldt er zich nog iemand?

@LaMavare: Hoewel ik en behoorlijke Mac-fan ben, ben ik nog steeds niet enthousiast over het gebruik van de navionics app aan boord. Ik heb hem vorig jaar getest op mijn IPhone (dat is nog geen Ipad natuurlijk) en ik vond het een leuke en vrij voordelige plotter. Ik struikel echter over het stroomverbruik (als je een nachtje doorvaart is je telefoon dus gewoon leeg) en de waterdichtheid (hetzelfde nachtje met veel regen heeft nog een maand daarna tot wat haperingen in de telefoon geleid). Ik ervaar bovendien dat mijn good-old Garmin 126 GPS meer kan (op plotten na dan) dan de navionics app. Komt tenslotte nog bij dat je iets moet knutselen om de I-pad/Phone te bevestigen

Met een windows laptop heb ik ook al enkele jaren geprutst. Ook hier de waterdichtheid en stroomverbruik de grootste nadelen.

Komt nog bij dat ik een Dehler 31 heb, waarbij de navigatietafel "achterstevoren" zit, en je dus geen zicht heb op de navigatietafel vanuit de kuip. Je moet dus altijd iets knutselen om zicht op laptop/Ipad te houden.

@Yellow Boat: Interessante ontdekkingen! Leuke plaatjes ook. Een pluspunt voor de A50.

@henkm: Dat is een tegenvaller: ik was juist zo ontzettend te spreken over bedieningsgemak van Garmin en het feit dat ik de 126 met een gewoon kabeltje aan een laptop hing en er vervolgens bestandjes waypoints in kon pompen. Als de 521 dit niet meer kan, dan wordt dat vervelend!
Maar wat doet mijn vaargebied er in dat verband toe? (dat is overigens tot nu toe met name Zeeland (thuishaven) en daaromheen van de Duitse Wadden tot Oostende en hopelijk vanaf dit jaar verder het kanaal in)

Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 23 feb 2011 19:34 #178977

  • henkm
  • henkm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 98
@yellow boat
Dank dat je de moeite hebt genomen dit te documenteren. Ik kan het zelf de komende dagen niet bestuderen, maar het gaat rechtstreeks naar de maat waar ik over had!

@lagendijk
Het vaargebied heeft er, in mijn ogen, een boel mee te maken.
Voorzover het het Wad en de zeegaten betreft van Den Helder tot Denemarken (let op het woord 'voorzover'!) heb je werkelijk helemaal niets aan Navionics, of BlueChart of C-map kaarten.
Uitleg stuur ik je in een PM.

vrgr henkm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 07:42 #179033

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
@ yellow boat,

Dank voor je uitleg.

Ik meende ergens begrepen te hebben dat je vanuit de A50/70 ook de spx autopilot zou kunnen bedienen. Dat zou weer een bedieningspaneel schelen. De manual van de A50/70 zwijgt hier echter over.

Weet jij hoe dit zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 08:03 #179038

Tilia schreef :
@ yellow boat,

Dank voor je uitleg.

Ik meende ergens begrepen te hebben dat je vanuit de A50/70 ook de spx autopilot zou kunnen bedienen. Dat zou weer een bedieningspaneel schelen. De manual van de A50/70 zwijgt hier echter over.

Weet jij hoe dit zit?

Nou volgens mij isdatniet bedienen maar kun je een route naar de stuurautomaat doorsturen die je de automaat dan kunt laten sturen.
Maar dan moet je wel op de bedieneenheidvan de stuurautomaat instellen ( staat in de gebruiksaanwijzing van de stuurautomaat). Ik heb dat al eens geprobeert maar he lukte me niet.
Mogelijk komt dat omdat de A50 geen normale seatalk heeft maar seatalkng wat hee wat anders is. De spx heeft wel seatalk.
Overigens vind ik het ook geen echt veilige vaarmethode!
Maar je kunt het ook eens aan Raymarine vragen. Als je je daar hebt aangemeld kun je vragen stellenen krijgt dan via Email antwoord.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 08:12 #179041

henkm schreef :
@yellow boat
Dank dat je de moeite hebt genomen dit te documenteren. Ik kan het zelf de komende dagen niet bestuderen, maar het gaat rechtstreeks naar de maat waar ik over had!

@lagendijk
Het vaargebied heeft er, in mijn ogen, een boel mee te maken.
Voorzover het het Wad en de zeegaten betreft van Den Helder tot Denemarken (let op het woord 'voorzover'!) heb je werkelijk helemaal niets aan Navionics, of BlueChart of C-map kaarten.
Uitleg stuur ik je in een PM.

vrgr henkm

Dat vindt ik wel erg vreemd hoor. Ik ben vorie zomer nog via het Duitse wad van Delfzijl via Noderney naar Helgoland gevaren en later van Cuxhaven dezelfde route weer terug en de navionics kaart klopte exact met de werkelijkheid!
Ik vaar al 10jaar vrijwel altijd op de plotter ( eerst op een geonav) maar zet uiteraard wel af en toe de positie in de papieren kaart.In de tijd ben ik o.a. 7 maal naar Noorwegen en Zweden gevaren!
Zelfs tussen de scheren van Noorwegen klopte de zaak tot op de meter!
Erg prettig want daar is het varen op de kaart vaak uiterst inspannend.Alleen een klein stukje door een nauw vaarwater net onder Stromstadt in Zweden week zo'n 20 meter af. dt heb ik trouwens naar navionics gestuurd
en ik kreeg keurig antwoordd dat ze er naar zouden kijken.
Ik ben zeer benieuwd naar je uitleg.
Misschien een flauwe vraag , maar als je afwijkingen ziet.
Staat je kaartdatum wel goed ingesteld?
Want anders klopt het wel dat er iets niet klopt.
Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2011 08:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 09:27 #179054

Volgens m ij doelt Henk op de beweeglijkheid van de geulen en ondieptes op het wad.. BAZ actualiteit etc.
Dat is in Noorwegen natuurlijk andere koek... rotsen liggen stabiel..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 09:43 #179057

  • henkm
  • henkm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 98
Ad,

Inderdaad doel ik op het gebied *tussen* Den Helder en Denemarken.

Ik zal het je hier in Google maps laten zien, als ik weet:
Afgelopen zomer gebruikte je een Navionicskaart. Wat was de 'geboortedatum' van die kaart, d.w.z. was het er een van 2010, of 2009, 2008, etc? Ik bedoel dus de datum van laatste update door Navionics.

vrgr henkm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 10:19 #179063

henkm schreef :
Ad,

Inderdaad doel ik op het gebied *tussen* Den Helder en Denemarken.

Ik zal het je hier in Google maps laten zien, als ik weet:
Afgelopen zomer gebruikte je een Navionicskaart. Wat was de 'geboortedatum' van die kaart, d.w.z. was het er een van 2010, of 2009, 2008, etc? Ik bedoel dus de datum van laatste update door Navionics.

vrgr henkm

Ik gebruikte toen de navionics kaart met de update uit 2009.
Nieuwer kan ook niet want die update wordt pas gemaakt als de ( electronische) updates voor de kaarten waarop de navionics gebaseerd is klaar zijn.
Vandaar dat de upates meestal net te laat komen voor het betreffende jaar.
Vorig jaar waren ze trouwens erg laat vergeleken bij eerdere updates.
De papieren kaaten die trouwens begin van een jaar als update op de markt komen zijn trouwens ook altijd gebaseerd mop metingen vanhet jaar daarvoor in het najaar. veranderingen in het wad die het gevolg zijn van winterstormen staan er dus nooit op. Die zul je zelf moeten updaten.
Dat gaat trouwens met navionics kaarten ook wel maar is best lastig ( kruisje door de oude positie en een ander tekentje op de nieuwe m.b.v. waipoints).
Vorig jaar gebruikte ik af en toe ook de basis silver kaart die in de A50 zit ( van heel Europa) en die is van 2007. Maar op het wad gebruik ik de recentere gold kaart omdat daar ook alle info op staat zoals getijden wat niet op de ( niet update bare) silver kaart staat.
het update jaar kun je trouwens op de navionics site opzoeken m.b.v. het nummer op de kaartchip alhoewel dat wat lastig is.

Volgens mij geldt trouwens voor alle electronische kaarten dat de updates later komen dan voor de papieren versies.
Alleen als men direct de electronische gegevens uit de metingen zou gebruiken zou het sneller gaan maar ik dacht niet dat andere types electr. kaarten dat doen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 10:52 #179070

  • henkm
  • henkm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 98
Even iets klaarmaken. Duurt een uurtje of 2.
H.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 10:58 #179071

YELLOW BOAT schreef :
henkm schreef :
Ad,

Inderdaad doel ik op het gebied *tussen* Den Helder en Denemarken.

Ik zal het je hier in Google maps laten zien, als ik weet:
Afgelopen zomer gebruikte je een Navionicskaart. Wat was de 'geboortedatum' van die kaart, d.w.z. was het er een van 2010, of 2009, 2008, etc? Ik bedoel dus de datum van laatste update door Navionics.

vrgr henkm

Ik gebruikte toen de navionics kaart met de update uit 2009.
Nieuwer kan ook niet want die update wordt pas gemaakt als de ( electronische) updates voor de kaarten waarop de navionics gebaseerd is klaar zijn.
Vandaar dat de upates meestal net te laat komen voor het betreffende jaar.
Vorig jaar waren ze trouwens erg laat vergeleken bij eerdere updates.
De papieren kaaten die trouwens begin van een jaar als update op de markt komen zijn trouwens ook altijd gebaseerd mop metingen vanhet jaar daarvoor in het najaar. veranderingen in het wad die het gevolg zijn van winterstormen staan er dus nooit op. Die zul je zelf moeten updaten.
Dat gaat trouwens met navionics kaarten ook wel maar is best lastig ( kruisje door de oude positie en een ander tekentje op de nieuwe m.b.v. waipoints).
Vorig jaar gebruikte ik af en toe ook de basis silver kaart die in de A50 zit ( van heel Europa) en die is van 2007. Maar op het wad gebruik ik de recentere gold kaart omdat daar ook alle info op staat zoals getijden wat niet op de ( niet update bare) silver kaart staat.
het update jaar kun je trouwens op de navionics site opzoeken m.b.v. het nummer op de kaartchip alhoewel dat wat lastig is.

Volgens mij geldt trouwens voor alle electronische kaarten dat de updates later komen dan voor de papieren versies.
Alleen als men direct de electronische gegevens uit de metingen zou gebruiken zou het sneller gaan maar ik dacht niet dat andere types electr. kaarten dat doen.
Ook de online updates die de beroepsvaart gebruikt kan volgens mij niet bij particulieren. Alleen ,ik dacht Imray heeft zoiets.

Ad

Ik zie net op de Navioics site dat er een nieuwe update uit is voor de
28XG en de 46XG van navonics.

Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2011 11:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 13:26 #179090

  • henkm
  • henkm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 98
YELLOW BOAT schreef :
henkm schreef :
Ad,

Inderdaad doel ik op het gebied *tussen* Den Helder en Denemarken.

Ik zal het je hier in Google maps laten zien, als ik weet:
Afgelopen zomer gebruikte je een Navionicskaart. Wat was de 'geboortedatum' van die kaart, d.w.z. was het er een van 2010, of 2009, 2008, etc? Ik bedoel dus de datum van laatste update door Navionics.

vrgr henkm

Ik gebruikte toen de navionics kaart met de update uit 2009.
Nieuwer kan ook niet want die update wordt pas gemaakt als de ( electronische) updates voor de kaarten waarop de navionics gebaseerd is klaar zijn.
Vandaar dat de upates meestal net te laat komen voor het betreffende jaar.
Vorig jaar waren ze trouwens erg laat vergeleken bij eerdere updates.
De papieren kaaten die trouwens begin van een jaar als update op de markt komen zijn trouwens ook altijd gebaseerd mop metingen vanhet jaar daarvoor in het najaar. veranderingen in het wad die het gevolg zijn van winterstormen staan er dus nooit op. Die zul je zelf moeten updaten.
Dat gaat trouwens met navionics kaarten ook wel maar is best lastig ( kruisje door de oude positie en een ander tekentje op de nieuwe m.b.v. waipoints).
Vorig jaar gebruikte ik af en toe ook de basis silver kaart die in de A50 zit ( van heel Europa) en die is van 2007. Maar op het wad gebruik ik de recentere gold kaart omdat daar ook alle info op staat zoals getijden wat niet op de ( niet update bare) silver kaart staat.
het update jaar kun je trouwens op de navionics site opzoeken m.b.v. het nummer op de kaartchip alhoewel dat wat lastig is.

Volgens mij geldt trouwens voor alle electronische kaarten dat de updates later komen dan voor de papieren versies.
Alleen als men direct de electronische gegevens uit de metingen zou gebruiken zou het sneller gaan maar ik dacht niet dat andere types electr. kaarten dat doen.

Ad

Beste Ad,

Ben het helemaal met je eens over het achterlopen van digitale kaarten op de papieren. De Nederlandse papieren en digitale kaarten van de Hydrografische dienst worden afgesloten op ca. 7 februari van een jaar, en verschijnen in april.

Bij Navionics, BlueChart en C-map (digitale, dus) kaarten, was onze ervaring dat die feitelijk al in oktober *van het vorige* jaar waren afgesloten voor de uitgave van het actuele jaar.

Had voor je bericht over de Navionics-'geboorte'datum al een kaartje klaargemaakt voor het geval je de Navionics van 2010 had gebruikt:
http://www.filo.nl/zeilen/maps/nav10map.htm?zf
Let op: dit zijn de wijzigingen *tot* 14 juli 2010.
[Stervenstraag, maar heb nu geen tijd om een beter interface te maken; voor oplossing voor je plotter zie verderop]

Je kunt iedere wijziging *en ook de bron daarvan* checken op:
http://www.filo.nl/users/nopoints/2010.htm?zf
en
http://www.filo.nl/users/nopoints/2009.htm?zf

Wil je dan geloven dat er *voor dit gebied* bij de uitgave van de nieuwe Navionics kaarten in april/mei 2011 al weer honderden wijzigingen zullen zijn?

Nieuw is dat Navionics dat recentelijk ook zelf erkent,
de tekst:
"Q. Why not use only Dutch HO Notices-To-Mariners (NTMs)?
A. Navionics has investigated this option, since the NTMs are available sooner than the full updated charts, but the changes in Holland are so significant that using only the NTMs would mean a half-update. Therefore, paper charts together with the NTMs are required."
vind je (naast wat leugens) op:
http://www.navionics.com/MarineFAQs_Gold.asp

Deze tekst is, denk ik, tot stand gekomen door vasthoudende mails vanuit Nederland (dank, o.a. TvW!).
Voor Duitsland geldt hetzelfde probleem, maar dat wordt niet genoemd. Het heeft alles te maken met de enorme dynamiek van de Wadden, maar heeft dus ook grote konsekwenties voor de (meeste) daarbij behorende zeegaten.

==
Als je weet hoe vanaf een Compact-Flashkaart je plotter te updaten met waypoints kan ik je een bestand toesturen, waarmee je op je plotter zelf kunt checken of dit allemaal klopt: de verbeterde tonnenposities vormen een overlay op je Navionics-kaart, die zelf volledig onveranderd blijft.

==
Tenslotte: waarom heb jij (en sommige anderen met je!) dan wel tot tevredenheid met die verouderde Navionics-kaart kunnen varen?
Het antwoord is niet moeilijk. Ik vaar zelf 90 dagen per jaar, en kan als ik zelf de omstandigheden kan kiezen, dat doen met twee vingers in de neus en een papieren kaart van, pakweg, 2004, zonder GPS of kaartplotter.
Ik denk dat jij (en anderen) dat ook kunnen.

De crux zit 'm in 'als ik zelf de omstandigheden kan kiezen'.
Stortregens, mist, of zelfs maar nevel, ziekte aan boord, plotselinge ondiepte in een gat, verdreven of verdwenen tonnen: dan heb je *in dit gebied* de meest actuele kaart nodig.

Illustratie:
De afgelopen (zomer-)weken x keer ongeveer de volgende
conversatie gehoord via kanaal 5.
- boot: hallo Schiermonnikoog, ik zit hier bij de ingang van het Westgat, en wil Lauwersoog aanlopen. Is het Westgat diep genoeg?
- toren: wat is uw diepgang? Ik vind u overigens niet op de radar.
- boot: mijn diepgang is xx. Ik zit bij de Verkenner van het Westgat.
- toren: nou met die diepgang heeft u geen probleem, er staat zo- en zoveel water. Weet u zeker dat u bij het Westgat zit, en niet bij het Plaatgat?
- boot: nee, ik zit bij het WESTgat, WESTGAT!
- toren: nou, ik kan u op de radar niet vinden.
Heeft u een kaart aan boord?
- boot: ja hoor, die zit in de plotter!
- toren: van welk jaar is uw kaart?
- boot: ik heb de plotter 5 jaar geleden gekocht, en daar meteen een nieuwe kaart bij gekregen
- toren: ik zie met de kijker een boot met zwarte/witte romp,
1/2 master, alleen genua/niet onder zeil/ wel of geen rubberboot etc.
Bent u dat?
- boot (verrast): ja, dat ben ik! Ziet u mij?
- toren: u bevindt zich bij de Plaatgat 3

[En een dikke week geleden is dat hele Plaatgat al weer opgeheven. Zoals eerder gepost: wedden dat dat wel op de papieren en digitale de kaarten van de Hydrogafische dienst van begin april zal staan, en *niet* op de Navionics, BlueCharts, en C-map van omstreeks die tijd?]

vrgr henkm
Laatst bewerkt: 24 feb 2011 13:48 door henkm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 15:45 #179114

henkm schreef :
YELLOW BOAT schreef :
henkm schreef :
Ad,

Inderdaad doel ik op het gebied *tussen* Den Helder en Denemarken.

Ik zal het je hier in Google maps laten zien, als ik weet:
Afgelopen zomer gebruikte je een Navionicskaart. Wat was de 'geboortedatum' van die kaart, d.w.z. was het er een van 2010, of 2009, 2008, etc? Ik bedoel dus de datum van laatste update door Navionics.

vrgr henkm

Ik gebruikte toen de navionics kaart met de update uit 2009.
Nieuwer kan ook niet want die update wordt pas gemaakt als de ( electronische) updates voor de kaarten waarop de navionics gebaseerd is klaar zijn.
Vandaar dat de upates meestal net te laat komen voor het betreffende jaar.
Vorig jaar waren ze trouwens erg laat vergeleken bij eerdere updates.
De papieren kaaten die trouwens begin van een jaar als update op de markt komen zijn trouwens ook altijd gebaseerd mop metingen vanhet jaar daarvoor in het najaar. veranderingen in het wad die het gevolg zijn van winterstormen staan er dus nooit op. Die zul je zelf moeten updaten.
Dat gaat trouwens met navionics kaarten ook wel maar is best lastig ( kruisje door de oude positie en een ander tekentje op de nieuwe m.b.v. waipoints).
Vorig jaar gebruikte ik af en toe ook de basis silver kaart die in de A50 zit ( van heel Europa) en die is van 2007. Maar op het wad gebruik ik de recentere gold kaart omdat daar ook alle info op staat zoals getijden wat niet op de ( niet update bare) silver kaart staat.
het update jaar kun je trouwens op de navionics site opzoeken m.b.v. het nummer op de kaartchip alhoewel dat wat lastig is.

Volgens mij geldt trouwens voor alle electronische kaarten dat de updates later komen dan voor de papieren versies.
Alleen als men direct de electronische gegevens uit de metingen zou gebruiken zou het sneller gaan maar ik dacht niet dat andere types electr. kaarten dat doen.

Ad

Beste Ad,

Ben het helemaal met je eens over het achterlopen van digitale kaarten op de papieren. De Nederlandse papieren en digitale kaarten van de Hydrografische dienst worden afgesloten op ca. 7 februari van een jaar, en verschijnen in april.

Bij Navionics, BlueChart en C-map (digitale, dus) kaarten, was onze ervaring dat die feitelijk al in oktober *van het vorige* jaar waren afgesloten voor de uitgave van het actuele jaar.

Had voor je bericht over de Navionics-'geboorte'datum al een kaartje klaargemaakt voor het geval je de Navionics van 2010 had gebruikt:
http://www.filo.nl/zeilen/maps/nav10map.htm?zf
Let op: dit zijn de wijzigingen *tot* 14 juli 2010.
[Stervenstraag, maar heb nu geen tijd om een beter interface te maken; voor oplossing voor je plotter zie verderop]

Je kunt iedere wijziging *en ook de bron daarvan* checken op:
http://www.filo.nl/users/nopoints/2010.htm?zf
en
http://www.filo.nl/users/nopoints/2009.htm?zf

Wil je dan geloven dat er *voor dit gebied* bij de uitgave van de nieuwe Navionics kaarten in april/mei 2011 al weer honderden wijzigingen zullen zijn?

Nieuw is dat Navionics dat recentelijk ook zelf erkent,
de tekst:
"Q. Why not use only Dutch HO Notices-To-Mariners (NTMs)?
A. Navionics has investigated this option, since the NTMs are available sooner than the full updated charts, but the changes in Holland are so significant that using only the NTMs would mean a half-update. Therefore, paper charts together with the NTMs are required."
vind je (naast wat leugens) op:
http://www.navionics.com/MarineFAQs_Gold.asp

Deze tekst is, denk ik, tot stand gekomen door vasthoudende mails vanuit Nederland (dank, o.a. TvW!).
Voor Duitsland geldt hetzelfde probleem, maar dat wordt niet genoemd. Het heeft alles te maken met de enorme dynamiek van de Wadden, maar heeft dus ook grote konsekwenties voor de (meeste) daarbij behorende zeegaten.

==
Als je weet hoe vanaf een Compact-Flashkaart je plotter te updaten met waypoints kan ik je een bestand toesturen, waarmee je op je plotter zelf kunt checken of dit allemaal klopt: de verbeterde tonnenposities vormen een overlay op je Navionics-kaart, die zelf volledig onveranderd blijft.

==
Tenslotte: waarom heb jij (en sommige anderen met je!) dan wel tot tevredenheid met die verouderde Navionics-kaart kunnen varen?
Het antwoord is niet moeilijk. Ik vaar zelf 90 dagen per jaar, en kan als ik zelf de omstandigheden kan kiezen, dat doen met twee vingers in de neus en een papieren kaart van, pakweg, 2004, zonder GPS of kaartplotter.
Ik denk dat jij (en anderen) dat ook kunnen.

De crux zit 'm in 'als ik zelf de omstandigheden kan kiezen'.
Stortregens, mist, of zelfs maar nevel, ziekte aan boord, plotselinge ondiepte in een gat, verdreven of verdwenen tonnen: dan heb je *in dit gebied* de meest actuele kaart nodig.

Illustratie:
De afgelopen (zomer-)weken x keer ongeveer de volgende
conversatie gehoord via kanaal 5.
- boot: hallo Schiermonnikoog, ik zit hier bij de ingang van het Westgat, en wil Lauwersoog aanlopen. Is het Westgat diep genoeg?
- toren: wat is uw diepgang? Ik vind u overigens niet op de radar.
- boot: mijn diepgang is xx. Ik zit bij de Verkenner van het Westgat.
- toren: nou met die diepgang heeft u geen probleem, er staat zo- en zoveel water. Weet u zeker dat u bij het Westgat zit, en niet bij het Plaatgat?
- boot: nee, ik zit bij het WESTgat, WESTGAT!
- toren: nou, ik kan u op de radar niet vinden.
Heeft u een kaart aan boord?
- boot: ja hoor, die zit in de plotter!
- toren: van welk jaar is uw kaart?
- boot: ik heb de plotter 5 jaar geleden gekocht, en daar meteen een nieuwe kaart bij gekregen
- toren: ik zie met de kijker een boot met zwarte/witte romp,
1/2 master, alleen genua/niet onder zeil/ wel of geen rubberboot etc.
Bent u dat?
- boot (verrast): ja, dat ben ik! Ziet u mij?
- toren: u bevindt zich bij de Plaatgat 3

[En een dikke week geleden is dat hele Plaatgat al weer opgeheven. Zoals eerder gepost: wedden dat dat wel op de papieren en digitale de kaarten van de Hydrogafische dienst van begin april zal staan, en *niet* op de Navionics, BlueCharts, en C-map van omstreeks die tijd?]

vrgr henkm

Tja Henk. Net als de meesten (denk ik) vaar ik inderdaad zelden met de een helemaal bijgewerkte kaart. Wat ik wel altijd doe is de kritische plekken checken vlak voor ik ga varen. Maar om nou alles te gaan bijhouden.
In al die tijd dat ik op nederlandse en duitse Wadden vaar ( bijna 40 jaar maar de laatste 14 jaar nauwelijks meer) ben ik maar één keer echt de weg kwijt geraakt en dat was in de Lauwers toen ik wilde afsteken naar Schier. Maar dat is al bijna 30 jaar geleden dus zonder moderne spullen.
Wat betreft je aanbod , dat moet ik nog even bekijken en laat je dan wel weten via een PM.

En wat betreft dat verhaaltje: daar heben we gelukkig tegenwoordig GPS voor ( plus in mijn geval 2 reserves , waarvan een geonav handplotter). Dan kun je tenminste zeggen wat je psitie echt is.
Maar je hebt mensen die zelfs dan er niet uit komen!
Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2011 15:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 24 feb 2011 16:15 #179119

  • henkm
  • henkm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 98
Beste Ad,

Ik denk dat we elkaar wel begrijpen.
Ieder heeft zijn eigen manier van varen.

Ik kom uit een familie van zeeloodsen, en die hadden nog helemaal geen GPS (maar jee, wat hadden ze dat graag willen hebben, ik heb er lange gesprekken met ze over gehad)!

Het volgende gaat niet over jou:
Waar het mij om gaat is dat een ieder die *zelf* vindt dat ie *de meest actuele* kaart moet hebben een volkomen verkeerde, en gevaarlijke, keuze maakt als ie daarbij uitsluitend vertrouwt op Navionics, Bluechart, C-map, etc. *voorzover het het gebied tussen Den Helder en Denemarken betreft*.

Wie daarentegen denkt dat ie het met een oudere kaart ook wel kan doen, moet dat zelf weten.

vrgr henkm
Laatst bewerkt: 24 feb 2011 16:26 door henkm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 08 jan 2012 16:17 #254519

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
We zijn inmiddels een jaar verder sedert het laatste bericht op dit onderwerp. Ik ben opzoek naar een nieuwe plotter. De Digital Yacht sc 500 met ingebouwde ais lijkt mij wel iets. Gelet op het feit dat hij "maar" E 550 kost. Heeft iemand al ervaring? Welk kaart materiaal kan er in gebruikt worden?

Ik houd mij aanbevolen voor ervaringen van anderen

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 08 jan 2012 20:09 #254631

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Ik heb er een sinds vorig jaar, gewoon goed! Werkt met Cmap , is eenvoudig aan te sluiten en te bedienen ( mits je niet helemaal een digitale dummy bent) . Ingebouwde ais is handig, alleen een marifoon antenne eraan en je hebt alle info in beeld.
Tip: geen splitter kopen, maar gewoon een extra marifoon (of speciale ais) antenne op een paaltje aan het hek. Kost minder als de helft (mits dhz), geen stroom en storingvrij.
Tip2: Als je tzt een ais zender/ontvanger wil, dan is de ingebouwde ais zinloos en onbruikbaar (geeft interferentie) . Je kunt hem dan overigens gewoon uitschakelen en de plotter via nmea aansluiten op de externe zender/ontvanger.
Nb ik heb wel problemen met nmea koppeling van de digital yacht plotter en mijn raymarine stuurautomaat. Ik weet nog niet of dat aan de plotter of de stuurautomaat ligt, maar ik heb dat nog niet werkend gekregen. Overigens kreeg ik wel gelijk antwoord en tips vanuit digital yacht zelf uit de UK. Dus support lijkt wel oke.
Kijk eventueel maar op oldvic-ralph.blogspot.com/ , daar staat wat info over de plotter in een verslagje van mijn zeiltocht
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 08 jan 2012 22:58 #254675

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Lagendijk schreef :
Nu is er ineens een nieuwe optie bijgekomen: Digital Yacht Smartcraft 500. En dan met name omdat daar AIS in geintegreerd is. Ik ben nog geen ervaringen tegengekomen met deze plotter. Het internet aflezende is Digital Yacht wel een gerespecteerde fabrikant van AIS spul.

Iemand met ervaring hiermee?

Durk-Jan

Digital Yacht maakt deze niet (nooit)zelf. Het is een product van SRT met een True-Heading transponder-print er in.
Prima dus.
www.srt-marine.com/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 jan 2012 23:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 09 jan 2012 17:16 #254875

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Klinkt goed. Ik heb inmiddels op internet ontdekt dat de prijzen nog als verschillen, van E 550 inclusief tot E 750 inclusief. Iemand ze al onder deze prijs gezien? Ik neem aan dat er ook een gps aansluiting opzit die de gegevens naar de marifoon doorgeeft.

Ik vaar voornamelijk op binnen water. Heeft C-map ook een gedetailleerde kaart van het binnenwater vergelijkbaar met de ANWB waterkaarten.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 09 jan 2012 20:20 #254960

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Er zit een nmea uitgang aan. Hou er wel rekening mee dat DSC marifoons alleen op zee mogen werken in combinatie met een Marcom B vergunning. Lijkt me dus niet nodig voor binnenwater.
Ik heb een vrij groot kaartgebied gekocht, maar daar zit ook gedetailleerd Ned binnenwater op.
Goed nazoeken op de website van C-map of via leverancier.
550 lijkt wel de bodem nu.

Ralph
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 09 jan 2012 20:23 #254961

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Watermaat schreef :
Hou er wel rekening mee dat DSC marifoons alleen op zee mogen werken in combinatie met een Marcom B vergunning.
... of met een SRC certificaat.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Digital yacht plotter met AIS 10 jan 2012 19:20 #255214

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Klopt maar ik heb Marcom B, dat was vroeger appeltje eitje, en een combi marifoon van Standaard. Daar heb ik nooit problemen meegehad. Ook niet met contact met een politieboot of met RWS.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl