Wij hebben geen I-pad, geen plotter or what ever. Op lange reizen een laptop met een gratis dingetje draaiend voor het gemak met van die Duitse / Deense kaarten.
Wij varen regelmatig Waddenzee - Noordzee en verder. Ik vindt het nogal lachwekkend dat er beweerd wordt dat geen enkele electronische kaart (mits niet elke week te updaten) goed zou zijn om hier mee te navigeren. Goede humor voor iemand die met een torsie 3 (of hoe dat ook mag heten) van winterpsort is teruggekomen.
Elk middel maar dan ook elk middel heeft zijn beperkingen. Al zou je als vreemde op de waddenzee zeilen met alleen een dieptemeter dan nog kan je daar ver mee komen als je je maar aanpast aan je mogelijkheden.
En toen kwam er een oude kaart van de buurman die stopte met zeilen. Helemaal geweldig. Toen kwam er een nieuwe kaart van 2011. Nog beter. En warempel, toen was pas te zien hoeveel er de laatste jaren was veranderd. En toen kwamen er electronische kaarten op plotters of pc's. De kaart (papier versus electronisch) zou geen verschil moeten maken maar het gebruiksgemak (overzicht) levert een bijdrage aan de veiligheid.
Het zou niet voor het eerst zijn dat ik merk dat een kaart van mij jaren over de datum is. Bijwerken heb ik nog nooit gedaan. Velen van jullie wellicht wel maar een rode ton blijft een rode ton en de Texelstroom blijft de Texelstroom. Zolang ze de eilanden niet in zijn geheel verplaatsen kom ik waar ik wezen moet. Ook in het donker en ook solo. Als je jezelf de ruimte en de tijd geeft om je route af te leggen en beslismomenten inbouwd staat er geen druk op de ketel. Langs de banken tegen de stroom in zeilen is toch zichtwerk waar geen kaart tegenop kan.
Zijn er dan toch nog situaties te bedenken waarbij ik had gewild dat mijn kaart volledig up to date was en ik er dus van ga balen dat ik (wellicht) zo lakoniek zeil? Jazeker, net zoals dat er situaties zijn dat een radar welkom was, een AIS systeem, een vriezer, een vette radio of 12 kooien. Ik ga geen voorbeelden noemen maar die zijn vast te bedenken. Ik zoek ze alleen niet op en heb ze dus in 30 jaar zeilen ook nog nooit gehad.
Van het gehele gebied namelijk zeil ik steeds maar op 1 stukje. Alles wat er mis kan zijn is dus niet zo heel veel. Ik bedoel ik zeil niet op het "hele" wad. Met onze diepgang blijft het beperkt tot een wantij of eens een keer dapper tegenstrooms vertrekken. En datgene wat veranderd veranderd sneller dan is bij te houden op de kaart. Ook met de meest up to date kaart heb je geen zekerheid. Het is net een nieuwe auto, wegrijden betekend 2e hands rijden.
Ergo;
Als er op een makkelijke goedkope manier updates zijn te krijgen van navigatie informatie is dat een goede zaak. Voor mij staat echter vast dat een 100% up to date (dus elke week iets nieuws) kaart NIET noodzakelijk is om veilig te kunnen varen.
Nu ik dit zeg ga ik eens kijken hoe oud mijn kaarten van het Wad eigenlijk zijn?
Wanneer beginnen ze geld waard te worden!
Gr Michel