Erikdejong schreef :
Sinds 2010 hebben we een EPIRB aan boord en die hebben we "gewoon" gekocht met een beetje advies van een verkoper in een gemiddelde watersportwinkel.
Nu zijn we bezig om onze boot om te vlaggen naar Canadees en de lokale inspectie van verkeer en waterstaat eist een tweede EPIRB aan boord. Ditmaal ben ik van plan om mijn huiswerk een beetje beter te doen, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.
Voor zover ik kan vinden is er:
- verschillende frequenties, heb je ze beide nodig of is 406 genoeg?
- Er is EPIRB en ARGOS, welke van de twee?
- Ik ga ervanuit dat een 121.5 mHz homing beacon handig is voor SAR operaties, maar werkt het voor lucht en scheepvaart SAR operaties hetzelfde?
- Hoe goed zijn de diverse GPS-en die ingebouwd zijn, zijn er grote verschillen?
- Zijn de satelieten die de EPIRB nodig heeft ook altijd beschikbaar, zelfs op 80 graden noorderbreedte?
- Is een hydrostatische activering handig of is er dan een tegrote kans op ongewenste activatie?
- Zijn er verschillen tussen ingebouwde en handheld uitvoeringen?
- Werkt het systeem wereldwijd hetzelfde? Ik heb op diverse fora gelezen dat een EPIRB die je in de VS koopt bijvoorbeeld niet in Australie geregistreerd kan worden, zou dat niet allemaal gelijk moeten zijn?
- Meeste EPIRBS hebben een batterij leven van 5-8 uur wanneer geactiveerd, is dat niet een beetje kort? kunnen die batterijen tijdens "gebruik" vervangen worden?
Is er een website die de verschillen goed en overzichtelijk naast elkaar zet?
Dag Erik,
Bij zo'n lap tekst moet ik zelfs een 2 window openen om het verband nog te zien
- ALLE 406 epirbs hebben verplicht nog steeds 121,5 er bij voor terrestial homing, in de toekomst vervalt die eis NIET!.
- Argos
Eerlijk gezegd had ik in al die jaren hier nog niet bewust van gehoord, althans niet in het epirb verband. Ik moetzeggen dat het een indruk wekkend net werk is, maar primair voor low data informatie enn niet voor specifiek maritiem gebruik in distress. Dat de vissers dat als VMS gebruiken en als alternatief voor SSAS ligt voor de hand. Ik lees er echter niet uit als noodbaken gebruik, maar lijkt me wel mogelijk.
Ik weet niet wat de status en implantatie in het GMDSS?
- 121,5 werkt voor Air en marine hetzelfde, alle DCU (declaired [Sar] Units beschikken over een peiltoestel, anders zijn het geen DCU's.
121,5 is in de professionele wereld niet weg te denken en maakt nog steeds sterk opgang vanwege het real-time-homing effect. Alleen op de Noordzee zijn er al duizenden 121,5 bakens (in onderhoud)in de offshore. Alloe wachtschepen hebben een 121,5 peiler, elk bemand platform ook, elke MOB boot op de platforms ook.
Het loodswezen wil om technische reden niet overschakelen naar AIS-PLB's. maar gebruikt bijna 1000 121,5 PLB's, alle loodsboten hebben peilers hiervoor.
- GPS
Er zijn geen verschillen tussen de GPS typen onderling, werken dus goed. Issue is nog wel een de frozen-start van een GPS, bij oudere typen duurt dit 12,5-20 minuten om de almanak te laden
- Het CosPas-SarSat systeem werkt met polaire satellieten en dus wereldwijd, juist ook boven de polen, zoniet beter. Omloop tijd ongeveer 89-90 minuten en 8 satellieten onder een elevatiehoek over de polen op 800Km hoogte. Dit is het
LEOsar netwerk
Als je GPS hebt kan je ook extra baat hebben bij de geostationaire NOAA satellieten via het GEOsar net werk, echter wel tot 70N-70S.
-Hydrostatic release
Indien in een gesloten container zoals ACR geeft nooit problemen, ook niet met zware zeeën De open brackets daarintegen vaak vanwege de hydrostatische drukgolf bij brekers. In de container moet eerst druk opgebouwd worden en dan is de breker al voorbij.
Als je de keus hebt kies dan altijd een type met hydrostatic release in container, wel iets duurder, maar goed.
- Handheld uitvoeringen hebben aanzienlijk slechtere specs: drijven niet rechtop, kortere batterij liftime, geen of kleine flitsLED en bovenal niet gecertificeerd voor zwaar werk (geen SOLAS of MED). bedoeld als "nice to have"in de pleziervaart. het eigenschip kan je toch niet zelf vinden en je moet dus maar wachten op een DCU.
(dit type is voornamelijk goed voor de handel
)
- registratie
Als je hem koopt zit er een serienummer in, als je dat zelf niet opgeeft ben je niemand ...dus zit er niemand op je te wachten
Elke gerenommeerde epirb kan geprogrammeerd worden met een MMSI nummer, over de gehele wereld, mits er een dealer zit met software. Eenmaal geprogrammeerd met MMSI werkt het echt wereldwijd.
De rest is dus gebakken lucht en indianen verhalen!!
- battery life
Elke gecertificeerde Epirb moet 48 uur kunnen werken bij -20 gradenC.
Dat is een GMDSS eis, de jachten versies van de solas soorten doen dat ook volgens specs.
Goedkope jachten rommel zonder zonder sporen in de beroepsvaart moet je dus vermijden! ACR is extreem goed, Kannad is goed, Mc-murdo matig/slecht, sailor (=mcmurdo)= matig, Jotron is erg goed maar LEO (lomp En Onhandig).
Zoals mensen opmerken staat er op Internet veel info, maar weinig objectief en weinig mensen weten dit juist te interpreteren.
Je begrijpt dat ik (we) langer met dit bijltje hak vanaf 1992. Ik mag ook al sinds 1996 voor de klas vertellen hoe het nu écht werkt
(
www.ezs.nl)
meer vragen stel ze hier of mail.