Ik ben blij met de conclusie die jullie trekken. Beter had ik niet durven hopen.
Het gaat inderdaad veel om interpretatie en daarnaast moet een schipper ook nog de verbindingen onderhouden met de andere schepen en technisch het schip goed kennen.
Misschien is nu ook te snappen hoe belangrijk de marifoon en/of een plotter/GPS kan zijn? De schipper die een echo heeft die niet duidelijk is voor hem (qua interpretatie) roept een klein schip altijd eerst op waarbij hij meestal zegt: Dat kleine schip, afvarend bij de gemeentehaven te Tiel, kom eens uit voor de ...... De GPS geeft dan info waar je bent en zekerheid dat jij bedoeld wordt.
Als je dan antwoordt schept dat een hoop duidelijkheid. Er kunnen ook afspraken worden gemaakt hoe elkaar te passeren enz. Blijft staan dat een jachtje bij slecht zicht gewoon dichtsbijzijnde haven op moet zoeken. Maar als er contact is met een groot schip kan de jachtenschipper zonder radar vragen of zij bijv. aan het heklicht mogen blijven varen van dat schip en kan de schipper aanwijzingen geven als zij bij een haven zijn.
Albert bij mij waren het geen nichten maar sociale kennissen. 8) Bij de Koninklijke Marine heb je alleen maar echte kerels!
Er zijn echt maar een paar watjes. Die kwamen meestal van de koopvaardij...............
Als jullie nog meer voorbeelden cq wensen hebben dan hoor ik van jullie. Ik zal even kijken of er ook wat plaatjes te maken zijn op zee van jachten.
gr
Speedjo