Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Radar en de mast

Re: Radar en de mast 22 mrt 2008 09:42 #29853

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Hoi Speedjo, :D

Mooie plaatjes!
Hier blijkt maar weer, één plaatje zegt meer dan honderd woorden.
En Dennis heeft het goed door
Het werpt een ander licht op het begrip 'gezien worden op de radar'. Blijkbaar is elk klein ding (motorboot, zeiljacht) dermate vaag dat je volledig afhankelijk bent van het interpreterend vermogen van de stuurman die jou moet zien[/quote

Trouwens, dat is een mooie radar die staat toch niet op een jachie?

Oja, op de koopvaardij voeren geen moeders mee en dat was maar goed ook want mijn moeder had verdomde goed geweten dat de meisjes die in exotische oorden aanboord kwamen, geen "nichtjes" van me waren.
Nee zeg, hoewel ik gek was op mijn moeder, ik moet er niet aan denken dat ze mee zou varen. :roll:
Tja, hoe dat bij die melkmuiltjes van de marine geregeld is? Ik heb zo mijn vermoedens. :wink:

Vr. gr. Albert :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar en de mast 22 mrt 2008 13:19 #29866

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
8O Ik wordt/ben ineens helemaal, maar dan ook helemaal onder de indruk van de mensen die deze radar beelden dag in dag uit interpreteren! RESPECT

Het zijn heldere foto's, maar ik moet er niet aan denken dat er iemand achter het roer staat met weinig radarervaring in slecht zicht en één van die zeiljachten de mijne is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radar en de mast 22 mrt 2008 14:44 #29869

  • Speedjo
  • Speedjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Ik ben blij met de conclusie die jullie trekken. Beter had ik niet durven hopen.

Het gaat inderdaad veel om interpretatie en daarnaast moet een schipper ook nog de verbindingen onderhouden met de andere schepen en technisch het schip goed kennen.

Misschien is nu ook te snappen hoe belangrijk de marifoon en/of een plotter/GPS kan zijn? De schipper die een echo heeft die niet duidelijk is voor hem (qua interpretatie) roept een klein schip altijd eerst op waarbij hij meestal zegt: Dat kleine schip, afvarend bij de gemeentehaven te Tiel, kom eens uit voor de ...... De GPS geeft dan info waar je bent en zekerheid dat jij bedoeld wordt.
Als je dan antwoordt schept dat een hoop duidelijkheid. Er kunnen ook afspraken worden gemaakt hoe elkaar te passeren enz. Blijft staan dat een jachtje bij slecht zicht gewoon dichtsbijzijnde haven op moet zoeken. Maar als er contact is met een groot schip kan de jachtenschipper zonder radar vragen of zij bijv. aan het heklicht mogen blijven varen van dat schip en kan de schipper aanwijzingen geven als zij bij een haven zijn.

Albert bij mij waren het geen nichten maar sociale kennissen. 8) Bij de Koninklijke Marine heb je alleen maar echte kerels! :P Er zijn echt maar een paar watjes. Die kwamen meestal van de koopvaardij............... :wink:

Als jullie nog meer voorbeelden cq wensen hebben dan hoor ik van jullie. Ik zal even kijken of er ook wat plaatjes te maken zijn op zee van jachten.
gr
Speedjo
:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl