In de luchtvaart denk ik niet dat ze op kaarten vliegen als ze met 0zicht landen?
Daar vliegen ze op vaste bakens die misschien enige analogie met onze boeien vertonen maar anders zijn omdat die bakens zich als transponders gedragen. Verder weet ik niets van luchtvaart, lijkt me eng, zulk dun water, die lucht.
AIS omarm ik ook met veel plezier.
Als er AIS transponders op de havenlichten van Scheveningen gezet worden vaar je daar met dichte mist gladjes naar binnen, inderdaad!
Waterdiepte en positie van boeien die op kaarten zijn weergegeven vertrouw ik maar tot op zekere.... Diepte....
Om allerlei redenen, maar niet in het minst ingegeven omdat ik vroegah altijd wel met oud papier zeilde en er dan altijd wel iets knaagde van "welke BAZ heb ik gemist?".
Daarnaast zijn er zoveel variabelen, teveel om op te noemen, jij kent ze waarschijnlijk beter dan ik, dat je met een kaart in de hand (volgens mij) ALTIJD met een gezonde dosis scepsis moet kijken naar die kaart. Kaartdatum, GPS-shift; kort en langlopende lokale wijzigingen in de bodem, lokale waterstuwing, stormpje over een boei, onbetrouwbare kartograaf etcetera...etcetera..
Het is pas sinds de opkomst van die GPS dat we zijn gaan denken dat we de kaart zo kunnen vertrouwen.
Andere waarnemingen, noem eens wat geks: mijn loodlijn, de bodemsoort die ik ophaal via mijn pijllood, om maar een voorbeeld te noemen
zijn ook waardevol. Alles tezamen vormt daarmee de waarheid. Noooooit van de kaart alleen. Nooit in de eerste plaats van de kaart tot op een precisie van 10-20 meter.
Zoiets?