FrankJ schreef :
Dit is het antwoord van Navionics:
Wel in het Engels, moet ik vertalen?
Dear Customer,
Thank you for contacting Navionics Mobile.
The Navionics PC App has been discontinued for sale. We have moved our planning tool to a free online viewer available now at
www.navionics.com.
For information on available PC planning software, please contact one of the following OEM:
www.delius-klasing.de
www.fugawi.com
www.eole-informatique.com
www.pcplotter.com
www.p-sea.com
www.raymarine.com
www.scannav.com
www.euronav.co.uk
www.sw-n.it
www.seatrack.co.uk
www.tiki-navigator.com
www.yachtcontrol.nl
Best regards,
Navionics Mobile Team
Verder in het Nederlands: de facto betekent dit dat na afloop van het abonnementsjaar de kaarten niet meer geupdate worden en kan je alleen nog voor ca 100€ pcnavigatie van de genoemde verkopers gebruiken, waarvan het nog maar de vraag is of die ook de PC App kaarten lezen, verder kan je er nu al geen kaarten meer bij kopen.
Kortom, een fijne actie van Navionics, waar ik erg blij mee ben.
'Een gewaarschuwd mens telt voor twee'.
N.a.v. bovenstaande wilde ik volgende toch nog even berichten.
Omdat ik de oude (dus volgens Navionics discontinued!) Navionics Pcapp nog steeds op mijn ene nieuwere Vista laptop gebruiken kon heb ik eens geprobeerd deze ook te installeren op mijn oude XP laptop die ik als back-up gebruik.
Dat heb ik alsvolgt gedaan.
Ik heb eerst een normale backup gemaakt van mijn "nieuwe" Vista laptop op een externe harde schijf zoals ik dat regelmatig doe.
In die backup zitten dus ook de backups van de hele pcapp van Navionics inclusief de kaarten.
Vervolgens heb ik de Navionics files van deze backup gecopieeerd naar mijn XP laptop wat zonder problemen ging.
Toen ik de pcapp startte zag ik echter alleen de grove wereldkaart maar niet de door mij eerder gekochte EU . Holland en UK en Skagerak en Kattegat kaarten en vroeg de app in te loggen op mijn Navionics account Nadat ik ingelogd had vroeg hij naar een update van het programma wat ik normaal kon downloaden.
Toen dit gebeurd was vroeg hij of ik de kaarten wilde updaten ( er zaten wel nog helemaal geen in de gecopieeerde app maar toch gewoon gestart!) .
Deze update gestart en tot mijn opluchting werden alle eerder gekochte kaarten gewoon opnieuw geinstalleerd.
Alles werkt nu zoals altijd maar dan op twee laptops en dat voor één keer betalen ( neem ik even aan voor het gemak maar zal dat nog wel even checken op mijn creedit card account).
Bovendien blijkt dus de pcapp nog steeds downloadbaar via je account bij Navionics . Alleen kom je normaal kennelijk alleen in dat account via de pcapp zelf.
Wat ik hiermee wel bewezen heb is dat deze pcapp nog steeds bestaat en ook nog te downloaden is, inclusief de kaarten , mits je tenminste een Navionics account hebt.Alleen zie je die mogelijkheid nergens meer op de Navionics website.
Ik ga nog eens verder snuffelen of ik er op andere manieren bij kan komen.
Ad
Ps,
Ik heb inmiddels de link ontdekt waarmee je de installatiefile kunt downloaden om de Pcapp te kunnen installeren!
Omdat ik echter niet weet of ik die link hier wel mag plaatsen ( je kunt hem immers normaal nergens vinden!) kan ik hem alleen per Email sturen aan de geinteresseerden.Stuur eventueel maar een PB.
En nog wat. Ongeveer een maand geleden had ik aan Navionics doorgegeven dat het aquaduct Langdeel in de SMR onder Leeuwarden nog steeds niet op de kaart stond.
En zowaar , hij staat er nu op.
Er wordt dus wel degelijk nog steeds geupdate bij de pcapp!
En ook op de webapp is hij aangebracht.