Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al?

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 05:24 #394089

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Wij hebben een Epirb aan boord maar geen PLB of man over boord systeem.

Er zijn PLB's die gebruik maken van AIS, als iemand die deze draagt over boord valt, en dit lijkt mij de grootste kans om snel gered te worden, zeker als je met meer dan 1 persoon aan boord bent en dus minder afhankelijk van omvarenden.

Verder zijn er de PLB's die met hetzelfde principe werken als een Eprib.

Zijn er ook PLB's die bovenstaande eigenschappen combineren in 1 apparaat? Ik kan ze niet vinden, of is dit iets wat er op korte termijn aan zit te komen. Lijkt mij een kwestie van tijd in ieder geval.

Of zou dit weer een te groot apparaat opleveren wat lastig bij je te dragen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 09:50 #394190

toevallig heeft mn maat gister een eprib gekocht. Hij wilde eigenlijk een plb, maar de epirb was eigenlijk net zo compact.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 10:15 #394196

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Yellow Boat schreef :
Als ze al bestaan is het een dure spielerei om ze onwetende watersporters aan te smeren. :evil:
Ad

Ze bestaan en het is zeker geen speeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 11:14 #394201

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Yellow Boat schreef :
Een PLB met een AIS functie ziet ik als weinig zinvol hoor bioj een persoon die in het water ligt.
Stel ik slaap en iemand anders loopt wacht. Het AIS alarm staan aan en degene die wacht loopt valt met de PLB overboord. Dan gaat er meteen een alarm af voor degene die ligt te slapen. Deze kan dan op het scherm zien waar degene zich bevindt. Reikwijdte zal toch zeker een mijl of 5 zijn. Dat is dan volgens mij de snelste manier om iemand te vinden en de grootste kans op redding.

Daarnaast wordt de Epirb functie geactiveerd en wordt er een reddingactie op touw gezet.

@Poohboot,
Dus er zijn PLB's die beide eigenschappen combineren in 1 apparaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 11:58 #394213

gewist
Ad
Laatst bewerkt: 07 mei 2013 14:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 13:31 #394242

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Yellow Boat schreef :
Wel eens gehoord van een veiligheidslijn?
:dry: :ohmy: Uiteraard wordt er een veiligheidslijn gedragen.
Maar daar gaat de vraag niet over. Zijn er PLB's die beide functies in 1 apparaat combineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 14:16 #394255

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Guia IV schreef :
Yellow Boat schreef :
Wel eens gehoord van een veiligheidslijn?
:dry: :ohmy: Uiteraard wordt er een veiligheidslijn gedragen.
Maar daar gaat de vraag niet over. Zijn er PLB's die beide functies in 1 apparaat combineren.

Poohboot beweert van wel.Misschien kan hij wat meer info daarover geven.
Het zou een zeer nuttig apparaat kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 20:08 #394412

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
nee, niet bijde in een.
Epirb staat op registratie schip dat kan met een drenkeling niet.

maar de ais plb werkt prima. diverse redingdiensten werken er al mee (voor eigen opvarenden)
ik denk dat AIS PLb voor aan boord de beste oplosing is naast een degelijke life-line
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 07 mei 2013 21:08 #394426

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
Dan deze maar voor de algemene ontwikkeling:

www.shiptron.nl/docs/PLB/PLB6.pdf

Het document is groeiende, dus veranderd met de tijd.

Een AIS PLB kán goed werken, de kleine typen werken ronduit teleurstellend.
We hebben getest op open water, weinig golven. 2-3 mijl houdt het soms al op met de AIS antenne op 5 meter hoogte. Andere typen doen het weer beter.

Het absolute record is van de good old 121,5 PLB (rhotheta); 10 mijl! met golfhoogte van 5-7 meter en 7-9Bf boven Schier. (40 mijl vanuit de heli).
www.shiptron.nl/docs/PLB/Sea-trail_RHOTHETA.pdf

Omstandigheden vanuit een marine heli tijdens de test:
www.shiptron.com/htmlarea_asse...ges/Rhotheta/plb.gif

(ik heb die dag genoten aan boord!)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Laatst bewerkt: 07 mei 2013 21:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 mei 2013 04:48 #394454

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Uitgaande van de situatie van 2 man bemanning, eentje licht te slapen is 2 tot 3 mijl best een eind. Immers: zodra de drenkeling een meter of 20 van de boot af is valt de Bluetooth-verbinding van de afstandsbediening van de stuurautomaat weg en stuurt de stuurautomaat de boot in de wind. Ook gaat dan het alarm aan boord af, waardoor de bemanning wakker / geattendeerd wordt. Voordat de door de automaat stilgelegde boot en de drenkeling 2 mijl uit elkaar gedreven zijn is er toch wel heel wat tijd nodig. Normaal zeilend kost dat een jacht namelijk al 15-30 minuten, met de gang eruit nog veel langer.

Verder kan ik me voorstellen dat in de toekomst het schip slim met dit AIS signaal om kan gaan. De automaat zou dan automatisch koers kunnen gaan sturen op de door de AIS-PLB uitgezonden positie om zo nog beter in de buurt te blijven. Ook kan de AIS zender-ontvanger aan boord automatisch als relay-station gaan fungeren. Zolang het eigen schip dan binnen 2 a 3 mijl is, is het bereik plots veel groter en wordt dit relay-signaal WEL binnen vrije timeslots verzonden.

Als je er vanuit gaat dat de redding in eerste instantie van het eigen schip moet komen, omdat die altijd het dichtst bij / snelst in de buurt is, dan zie ik best wat in dit systeem. Vaar je solo dan wordt het natuurlijk allemaal wat anders, al zou het met de genoemde relay door het eigen schip op de kust en binnenwateren best wel eens een groot bereik kunnen hebben, doordat ieder schip in de omgeving gelijk de melding krijgt. Totdat er plots TE veel schepen in de buurt zijn natuurlijk.. dat is wel een risico als je bijvoorbeeld op / om de nieuwe waterweg vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 mei 2013 05:24 #394467

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
WADnWIND schreef :
Dan deze maar voor de algemene ontwikkeling:

www.shiptron.nl/docs/PLB/PLB6.pdf

Het document is groeiende, dus veranderd met de tijd.

Een AIS PLB kán goed werken, de kleine typen werken ronduit teleurstellend.
We hebben getest op open water, weinig golven. 2-3 mijl houdt het soms al op met de AIS antenne op 5 meter hoogte. Andere typen doen het weer beter.

Het absolute record is van de good old 121,5 PLB (rhotheta); 10 mijl! met golfhoogte van 5-7 meter en 7-9Bf boven Schier. (40 mijl vanuit de heli).
www.shiptron.nl/docs/PLB/Sea-trail_RHOTHETA.pdf

Omstandigheden vanuit een marine heli tijdens de test:
www.shiptron.com/htmlarea_asse...ges/Rhotheta/plb.gif

(ik heb die dag genoten aan boord!)

Testen doe je zo !
Maareh, hoe kregen jullie die dummie zo dat deze omgekeerd bleef ? Meeste 275n vesten maken dat bijna onmogelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 mei 2013 06:00 #394482

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die dummy lijkt zonder zwemvest al bovenop het water te drijven, vest blijft droog op de foto's..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 mei 2013 07:36 #394502

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Poohboot schreef :
nee, niet bijde in een.
Epirb staat op registratie schip dat kan met een drenkeling niet.
Ja inderdaad, daar had ik niet aan gedacht. Ze zouden de AIS PLB kunnen koppelen aan het schip. Dus dat de Eprib functie leidend is en de AIS een extra feature.WADnWIND schreef :
Dan deze maar voor de algemene ontwikkeling:

www.shiptron.nl/docs/PLB/PLB6.pdf

Het document is groeiende, dus veranderd met de tijd.

(ik heb die dag genoten aan boord!)
Ah, ik heb het document even door gescrolled. Lijkt me een behoorlijk goede test. Bedankt voor de info, ik zal het later even goed doorlezen.

Waarschijnlijk zal het wachten zijn tot er een dergelijk apparaat beschikbaar is lijkt me. Of de Epirb registratie zou roet in het eten moeten gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 09 mei 2013 17:35 #394983

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
nardus schreef :
WADnWIND schreef :

(ik heb die dag genoten aan boord!)

Testen doe je zo !
Maareh, hoe kregen jullie die dummie zo dat deze omgekeerd bleef ? Meeste 275n vesten maken dat bijna onmogelijk?

Dat was de bedoeling ook helemaal niet en zelfs niet eens voorzien dat dat zou kunnen gebeuren.
De test was groot opgezet met waarnemers uit europa en offshore, het had 2x goed moeten zijn. Echter zagen we pas bij het naderen dat de dummy fout lag, waardoor de resultaten ineens weer als perfect beschouwd konden worden.

Vervelend hoor, dat werk :) :) :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 17:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 09 mei 2013 18:43 #395030

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
WADnWIND schreef :
nardus schreef :
WADnWIND schreef :

(ik heb die dag genoten aan boord!)

Testen doe je zo !
Maareh, hoe kregen jullie die dummie zo dat deze omgekeerd bleef ? Meeste 275n vesten maken dat bijna onmogelijk?

Dat was de bedoeling ook helemaal niet en zelfs niet eens voorzien dat dat zou kunnen gebeuren.
De test was groot opgezet met waarnemers uit europa en offshore, het had 2x goed moeten zijn. Echter zagen we pas bij het naderen dat de dummy fout lag, waardoor de resultaten ineens weer als perfect beschouwd konden worden.

Vervelend hoor, dat werk :) :) :)

idd leuk werk, maar er zitten helaas ook minder leuke kanten aan..
"At first the dummy was placed upside down in the water"
Ik hoop het wel, anders komen die Secumar vestjes onbedoeld niet goed uit de test ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 09 mei 2013 19:05 #395037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
nardus schreef :

idd leuk werk, maar er zitten helaas ook minder leuke kanten aan..
"At first the dummy was placed upside down in the water"
Ik hoop het wel, anders komen die Secumar vestjes onbedoeld niet goed uit de test ?

De KNRM gebruikt Crewsaver, Met Secumar had dat niet gebeurd denk ik.

Het rapport doet voorkomen dat het expres gebeurd was, maar heus het was een verrassing!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Laatst bewerkt: 09 mei 2013 19:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 10 mei 2013 07:28 #395144

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Blijkt toch lastig te zijn een goed reddingsvest te maken. Wel de juiste test omstandigheden!

Op www.ybw.com/forums/showthread....IS-with-406mhz-EPIRB heeft een soortgelijke discussie gelopen over PLB met AIS en Epirb functie.

Het blijkt dat er vorig jaar een aanbeveling gedaan is om nummers voor deze apparaten uitgegeven zijn, dus het lijkt een kwestie van tijd voordat de eerste exemplaren verschijnen.

MMSI Special Formats for Selected Vessels and Handhelds. Working Party
5B of the ITU has just adopted recommended MMSI formats for special devices making use of the MMSI for identification. The recommendation is as follows:
970XXYYYY AIS SARTS
972XXYYYY Man Overboard Devices of all kinds
974XXYYYY EPIRBs with AIS
Code XX is Manufacturer ID 01 to 99; YYYY is sequence number 0000 to 9999
In addition, an optional format for VHF handhelds was adopted: 8(MID)XXXXX

Volledige document staat hier:
www.navcen.uscg.gov/pdf/gmdss/taskForce/TFSR_69.pdf
Laatst bewerkt: 10 mei 2013 07:29 door Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 10 mei 2013 16:56 #395290

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
Guia IV schreef :
Blijkt toch lastig te zijn een goed reddingsvest te maken. Wel de juiste test omstandigheden!

Op www.ybw.com/forums/showthread....IS-with-406mhz-EPIRB heeft een soortgelijke discussie gelopen over PLB met AIS en Epirb functie.

Het blijkt dat er vorig jaar een aanbeveling gedaan is om nummers voor deze apparaten uitgegeven zijn, dus het lijkt een kwestie van tijd voordat de eerste exemplaren verschijnen.

MMSI Special Formats for Selected Vessels and Handhelds. Working Party
5B of the ITU has just adopted recommended MMSI formats for special devices making use of the MMSI for identification. The recommendation is as follows:
970XXYYYY AIS SARTS
972XXYYYY Man Overboard Devices of all kinds
974XXYYYY EPIRBs with AIS
Code XX is Manufacturer ID 01 to 99; YYYY is sequence number 0000 to 9999
In addition, an optional format for VHF handhelds was adopted: 8(MID)XXXXX

Volledige document staat hier:
www.navcen.uscg.gov/pdf/gmdss/taskForce/TFSR_69.pdf

Het is nog simpeler:
Er bestaan nog geen performance standards voor MOB en EPRB AIS bakens.
Daarom kán niemand ze nog maken. Al die fabrikanten die roepen dat ze een PLB AIS hebben liegen dat het gedrukt staat. In werkelijkheid hebben ze een AIS-SART die oneigenlijk verkocht wordt als AIS-PLB.

De IMO is nog steeds aan het vergaderen en "men" wil dat AIS-PLB's een serienummer hebben perschip en per passagier; persoonlijk bij het schip dus.

Als dat er door komt zijn alle huidige valse AIS-PLB niet meer toegestaan.

De markt wil belazerd worden... :(

Never a dull moment... :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 01 juni 2013 07:54 #402394

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 01 juni 2013 10:11 #402434

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
De link in het rapport naar : www.shiptron.nl/docs/PLB/sea-trial_2007.pdf werkt niet.

T'is maar dat je het weet.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 01 juni 2013 12:10 #402452

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
Vinni schreef :
De link in het rapport naar : www.shiptron.nl/docs/PLB/sea-trial_2007.pdf werkt niet.

T'is maar dat je het weet.

Vinni

Thanks!

Gewijzigd:
www.shiptron.nl/docs/PLB/Sea-trail_RHOTHETA.pdf
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Laatst bewerkt: 01 juni 2013 12:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 01 juni 2013 19:11 #402548

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
WADnWIND schreef : Helder verhaal, bedankt voor het delen! Op dit moment is de AU9 AIS dus de beste optie.
WADnWIND schreef :
Het is nog simpeler:
Er bestaan nog geen performance standards voor MOB en EPRB AIS bakens.
Daarom kán niemand ze nog maken. Al die fabrikanten die roepen dat ze een PLB AIS hebben liegen dat het gedrukt staat. In werkelijkheid hebben ze een AIS-SART die oneigenlijk verkocht wordt als AIS-PLB.

De IMO is nog steeds aan het vergaderen en "men" wil dat AIS-PLB's een serienummer hebben perschip en per passagier; persoonlijk bij het schip dus.

Als dat er door komt zijn alle huidige valse AIS-PLB niet meer toegestaan.

De markt wil belazerd worden... :(

Never a dull moment... :)
Deze reactie had ik even gemist, waarschijnlijk nog even wachten dus met aanschaf. Of zou dit nog jaren gaan duren denk je?
Laatst bewerkt: 01 juni 2013 19:11 door Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 02 juni 2013 14:44 #402691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
Guia IV schreef :
Deze reactie had ik even gemist, waarschijnlijk nog even wachten dus met aanschaf. Of zou dit nog jaren gaan duren denk je?

Probleem is dat de gemiddelde doorloop tijd van het IMO tussen de 5 en 20 jaar ligt. Dus als je daar op moet wachten...........
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 02 juni 2013 16:14 #402714

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
WADnWIND schreef :

Probleem is dat de gemiddelde doorloop tijd van het IMO tussen de 5 en 20 jaar ligt. Dus als je daar op moet wachten...........
:ohmy: Tja dan zijn we al erg grijs geworden en zijn er vast al weer andere gadgets. Focus me dan maar op de AIS PLB met eventueel ingebouwde homing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 02 juni 2013 17:05 #402734

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26666
Guia IV schreef :
WADnWIND schreef :

Probleem is dat de gemiddelde doorloop tijd van het IMO tussen de 5 en 20 jaar ligt. Dus als je daar op moet wachten...........
:ohmy: Tja dan zijn we al erg grijs geworden en zijn er vast al weer andere gadgets. Focus me dan maar op de AIS PLB met eventueel ingebouwde homing.

Het grote nadeel op dit moment is dat de fabrikant van de AU9-AIS ze alleen wil verkopen mét mee te leveren reddingvest. We zijn nog steeds in het stadium van losweken, maar valt niet mee.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl