Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bereik marinetraffic ontvangst

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 15:34 #396073

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Maar ik blijf t toch raar vinden dat sommige boten die vlak naast mij varen op t markermeer wel zichtbaar zijn op MT, en ik niet.
Ik werd bij bovenkarspel zichtbaar tot in enkhuizen. Alles daaronder niet. Ik zie dat er in lelystad en medemblik 1 station staat, beide op plm 10 mijl van het punt dat ik zichtbaar werd.
Ik heb een gewone vhf spriet op 3m boven water op de achterplecht staan.
Misschien dat het type kabel (nu nog ordinaire coax) iets uitmaakt (5meter)? Of het type vhf antenne (zijn daar uberhaupt veel verschillen in te merken met AIS?)
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 15:38 #396075

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
Tja , het binnenland van Zweden is ook niet bepaald gezegend met veel ontvangststations.
Als je dat vergelijkt met Nederland en de Noordzeekust
Maar de Zwedse en Noorse kust ligt er ook vol mee.
Je ligt gewoon op de verkeerde plek.... :laugh:
Ad


op dzelfde schaal. :S

Hmm, zou goed kunnen , maar ik heb goed weer hier :P en heb ik ook al aan gedacht hoor Ad maar hoe kan ik dan wel 2 zee gaande schepen vlakbij mij wel kan zien ? Zowel op mijn plotter als op het internet. Deze schepen lagen hemelsbreed 200 mtr van mij vandaan. Het kuststation moet mij dan toch ook zien ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 13 mei 2013 15:40 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 15:49 #396078

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
MoonRiver schreef :
Maar ik blijf t toch raar vinden dat sommige boten die vlak naast mij varen op t markermeer wel zichtbaar zijn op MT, en ik niet.
Ik werd bij bovenkarspel zichtbaar tot in enkhuizen. Alles daaronder niet. Ik zie dat er in lelystad en medemblik 1 station staat, beide op plm 10 mijl van het punt dat ik zichtbaar werd.
Ik heb een gewone vhf spriet op 3m boven water op de achterplecht staan.
Misschien dat het type kabel (nu nog ordinaire coax) iets uitmaakt (5meter)? Of het type vhf antenne (zijn daar uberhaupt veel verschillen in te merken met AIS?)

- Met 3 meter hoogte en een ontvangststation op 10 meter, haal je maar maximaal 20 kilometer, pakweg 11-12 mijl.

- Antenne maakt verschil, de meeste zijn marifoon antennes en zijn bedoeld voor een frequentie van 4,6 Mhz lager dan AIS.

- Er zitten véél meer stations in Nederland,maar die zijn op vrzoek anoniem, ivm de wet op de privacy.

- Niet elk station geeft het door aan Marinetraffic, maar wel aan andere sites.

- Als je Inwendige GPS van de AIS niet ontvangt, stoppen de AIS uitzendingen grotendeels.

Vaak hebben de mensen uit luiheid de GPS antenne binnen in hun poly schip, ook heel vaak blijkt hierdoor de o binnenntvangst te weinig en te veel storing van de eigen elektronica.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 15:51 #396080

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
svalk schreef :
Het kuststation moet mij dan toch ook zien ? B)

Vrijblijvende hobbyisten, géén kuststations, maar radio freaks.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 16:06 #396089

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
WADnWIND schreef :
MoonRiver schreef :


Vaak hebben de mensen uit luiheid de GPS antenne binnen in hun poly schip, ook heel vaak blijkt hierdoor de o binnenntvangst te weinig en te veel storing van de eigen elektronica.

Is niet uit luiheid want het is veel gemakkelijker om de antenne buiten te zetten maar ik wil er geen kerstboom van maken, maar ik ga het uitproberen. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 16:08 #396092

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
WADnWIND schreef :

- Met 3 meter hoogte en een ontvangststation op 10 meter, haal je maar maximaal 20 kilometer, pakweg 11-12 mijl.

- Antenne maakt verschil, de meeste zijn marifoon antennes en zijn bedoeld voor een frequentie van 4,6 Mhz lager dan AIS.

- Er zitten véél meer stations in Nederland,maar die zijn op vrzoek anoniem, ivm de wet op de privacy.

- Niet elk station geeft het door aan Marinetraffic, maar wel aan andere sites.

- Als je Inwendige GPS van de AIS niet ontvangt, stoppen de AIS uitzendingen grotendeels.

Vaak hebben de mensen uit luiheid de GPS antenne binnen in hun poly schip, ook heel vaak blijkt hierdoor de o binnenntvangst te weinig en te veel storing van de eigen elektronica.

Wadnwind, bedankt voor de reactie.
Mijn gps werkt idd op de interne antenne binnen in het schip, maar die doet het prima, steeds een 3d fix, mijn tracking deed het ook prima in opencpn. dus dat zal t niet zijn.
Ik zal roozeboos nog eens benaderen, die had volgens mij nog een speciaal door u aangepaste antenne liggen. Eens kijken of dat verschil maakt.
Op 3 m hoogte ligt dus een grens op 11-12 mijl, maar dan zou ik dus wel overal op het ijsselmeer dekking moeten hebben?
Groet
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 16:16 #396096

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja, ik heb ook nog nooit geen problemen gehad met GPS antennes die onderdeks zijn gemonteerd. Ik ga eens googlen op speciale AIS antennes .
Wat is trouwens het verschil ? Want de meesten doen het met een splitter vanaf hun VHF antenne. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 13 mei 2013 16:16 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 16:23 #396106

De gangbare VHF antennes zijn inderdaad niet gepiekt voor kanaal 87 en 88 waar AIS gebruik van maakt. Echter, in de praktijk zal dit nauwelijks merkbaar zijn.

Zoals WADnWIND al opmerkte: de ontvangststations zijn voornamelijk goede bedoelde amateurs. Je mag er echter niet vanuit gaan dat die ook 24 uur per dag operationeel zijn. De diverse AIS-sites zijn voornamelijk geïnteresseerd in ontvangststations langs belangrijke scheepvaart routes en havens. Otterbäcken behoort daar niet echt toe... :unsure:

Ik weet niet hoever je van je boot woont, maar anders zou je je AIS thuis kunnen monitoren met een AIS ontvanger. Kan je het signaal meteen doorgeven aan andere AIS sites... :cheer:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 16:31 #396111

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
svalk schreef :
Ja, ik heb ook nog nooit geen problemen gehad met GPS antennes die onderdeks zijn gemonteerd. Ik ga eens googlen op speciale AIS antennes .
Wat is trouwens het verschil ? Want de meesten doen het met een splitter vanaf hun VHF antenne. B)

@moonriver en Svalk.

Een AIS antenne maakt niet het grote verschil, dus daar zal het niet aan liggen.
De GPS van de AIS onderdeks is veel vaker het probleem, staat ook zeer duidelijk in de handleiding.
De ontvangststations hebben geen ideale omstandigheden en vaak lager dan 10 meter of worden afgedekt door gebouwen in bepaalde richtingen.

Begrijp nu dat AIS op internet werkelijk geen enkele referentie is, gewoon klagen bij marinetraffic dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 16:45 #396121

onderdeks gps is echt geen probleem hoor. Kwestie van een beetje slim ophangen. (Of het moet een boot zijn met een stalen dek.) Je kan in het programma mooi zien hoe je ontvangst is. Zet alles dan maar aan en zie of het fout gaat of slechter wordt.
Heb je zo'n geel ding, dan heb je wel een probleem, want die hebben geen interne gps antenne. :(
Voordeel van wel een interne gps antenne is, dat er geen connectoren en coax kabel en externe antenne nodig is. Allemaal verbindingen waar het weer (op den duur) fout kan/zal gaan. De huidige gps chipsets zijn zo gevoelig dat een obstruktie geen probleem meer is (ik spreek uit ervaring)


ver gezocht:
Heb je een beetje fatsoenlijke plus en min draden? Misschien zakt je spanning wel in bij de zendpiek.

De belangrijkste reden om een ais transponder te kopen is dat ander scheepvaart je ziet, als je zelf even niet oplet. En je dan met naam en toenaam kan oproepen via je lulijzer.
Wat dat betreft ben ik het eens met WadnWind, marinetraffic is leuk , maar niet meer dan dat.
Wil je gevolgd worden door het thuisfront kan je beter via gprs communiceren, met een trackertje.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 mei 2013 16:49 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 13 mei 2013 17:02 #396128

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
roozeboos schreef :
onderdeks gps is echt geen probleem hoor. Kwestie van een beetje slim ophangen. (Of het moet een boot zijn met een stalen dek.) Je kan in het programma mooi zien hoe je ontvangst is. Zet alles dan maar aan en zie of het fout gaat of slechter wordt.
Heb je zo'n geel ding, dan heb je wel een probleem, want die hebben geen interne gps antenne. :(
Voordeel van wel een interne gps antenne is, dat er geen connectoren en coax kabel en externe antenne nodig is. Allemaal verbindingen waar het weer (op den duur) fout kan/zal gaan. De huidige gps chipsets zijn zo gevoelig dat een obstruktie geen probleem meer is (ik spreek uit ervaring)


ver gezocht:
Heb je een beetje fatsoenlijke plus en min draden? Misschien zakt je spanning wel in bij de zendpiek.

De belangrijkste reden om een ais transponder te kopen is dat ander scheepvaart je ziet, als je zelf even niet oplet. En je dan met naam en toenaam kan oproepen via je lulijzer.
Wat dat betreft ben ik het eens met WadnWind, marinetraffic is leuk , maar niet meer dan dat.
Wil je gevolgd worden door het thuisfront kan je beter via gprs communiceren, met een trackertje.

Ik heb geen "geel ding" maar de Raymarine AIS650,en de GPS geeft inderdaad via het programma voldoende satelieten door en ze zijn allemaal groen. De massadraad en ook de plus draad zijn maar heel erg dun in de kabel en heb ik zelf een dikkere aangesoldeerd. Maar je hebt helemaal gelijk, aan boord werkt het goed en dat is het belangrijkste, maar kon het niet vatten dat twee schepen die bij mij in de buur tlagen wel gezien konden worden op de plotter en via internet en ik alleen niet op internet. Maar ik begrijp uit de hele discussie dat er niet echt een goede reden te geven en wachten we maar even af tot betere tijden. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 13 mei 2013 17:04 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 14 mei 2013 11:03 #396372

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
@svalk - Wij hebben ook de Raymarine AIS650 aan boord. Antenne op de mast (16 meter), via goede kwaliteit splitter gedeeld met de marifoon.

Het valt me op dat we in onze thuishaven Lelystad Haven zeer wisselend te zien zijn op Marinetraffic, net als andere jachten hier in de haven. Van de werkschepen (o.a. RWS) misschien twee honderd meter hier vandaan in het Oostvaardersdiep is er altijd wel een te zien op de site.

Het is voor mij nog niet duidelijk welke factoren (weersomstandigheden, particuliere ontvangststations die soms uitstaan, onze klasse B transponder vs. klasse A van de werkschepen, etc.) het belangrijkst zijn voor het al dan niet doorkomen van het signaal op Marinetraffic.com
Ik vermoed dat onze antenne met z'n 16 meter hoger zit dan die op de RWS schepen, dus de hoogte zal hier waarschijnlijk geen belangrijke rol spelen.

In Marina Muiderzand waren we veel consistenter te zien op Marinetraffic.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 14 mei 2013 12:05 #396386

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja bedankt , ik wacht maar even af tot ik wat meer in de "bewoonde wereld" ga komen maar ik denk inderdaad niets iets bijzonders is maar dat het ligt aan degenen die het AIS-VHF signaal doorzetten naar het internet en die zitten hier niet altijd in de buurt of zetten hun apparatuur eventueel uit. De zeeschepen die ik wel kon zien hier vlakbij hebben natuurlijk een A transponder met meer zendbereik dan ik dus daar kan ik niet tegenop. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 14 mei 2013 12:08 #396388

Dat beroepsvaartuigen vaker en consistenter te zien zijn ligt waarschijnlijk mede aan het uitgansvermogen van de AIS: voor Class B is dit max. 2W en Class-A is dit 12,5W. Tel daarbij een betere antenne installatie op (beter kabel, vaak hogere antenne positie) van beroepsschepen en je ziet waarom eerstgenoemde vaartuigen eerder / vaker te zien zijn. Class-A AIS zendt ook met een hogere tijdsinterval zijn gegevens uit.

Voor het eigenlijk gebruik van AIS, ship to ship verkeer, is bovenstaand natuurlijk nauwelijks relevant. Men ziet elkaar toch wel.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 14 mei 2013 12:34 #396397

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Belerion II schreef :
Voor het eigenlijk gebruik van AIS, ship to ship verkeer, is bovenstaand natuurlijk nauwelijks relevant. Men ziet elkaar toch wel.
Dat bleek afgelopen zomer toen we bij het oversteken van de Maasgeul bij Rotterdam per abuis onze AIS transponder in silent mode (alleen ontvangen) hadden staan.
Wel netjes aangemeld bij de verkeerscentrale, die ons op de radar ook kon volgen en aan een ferry vroeg om (vlak) achter ons langs te koersen in het drukke in- en uitgaande verkeer van dat moment.
De loods/stuurman zag ons eerst niet (onduidelijke reflectie op scheepsradar?) maar na het inschakelen van onze transponder zag hij ons verrassend snel. Ondanks het drukke AIS verkeer op die plek met veel klasse A transponders in de directe omgeving. We werden duidelijk ook niet weggefilterd op het systeem van de ferry.

Een aardig praktijkvoorbeeld waar in dit geval een eenvoudige klasse B AIS transponder toch duidelijk je zichtbaarheid - en dus veiligheid - verhoogt. Ik kan me voorstellen dat we voor de verkeersleiding tussen al die kolossale stalen bakken ook tijdelijk minder zichtbaar waren op de radar. Als je AIS signaal blijkbaar wel goed doorkomt in al die drukte is dat toch wel mooi.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 mei 2013 12:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 26 mei 2013 07:27 #399999

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
svalk schreef :
Ja bedankt , ik wacht maar even af tot ik wat meer in de "bewoonde wereld" ga komen maar ik denk inderdaad niets iets bijzonders is maar dat het ligt aan degenen die het AIS-VHF signaal doorzetten naar het internet en die zitten hier niet altijd in de buurt of zetten hun apparatuur eventueel uit. De zeeschepen die ik wel kon zien hier vlakbij hebben natuurlijk een A transponder met meer zendbereik dan ik dus daar kan ik niet tegenop. B)

Het volgende probleem doet zich nu voor nu ik in de Ä bewoonde wereld Ä ben geweest.

Ik heb een AIS650 van Raymarine en een C80 plotter. Het groene ledje aan de achterzijde van de AIS650 brand dus alles zou goed moeten functioneren en kan alle schepen om me heen goed zien en krijg ook hun data door maarrrrrrrrrrr, ik ben voor anderen niet zichtbaar. Niet te vinden !! :unsure:
Heeft iemand enige suggestie in welke richting ik moet zoeken ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 26 mei 2013 07:47 #400009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
svalk schreef :
svalk schreef :
Ja bedankt , ik wacht maar even af tot ik wat meer in de "bewoonde wereld" ga komen maar ik denk inderdaad niets iets bijzonders is maar dat het ligt aan degenen die het AIS-VHF signaal doorzetten naar het internet en die zitten hier niet altijd in de buurt of zetten hun apparatuur eventueel uit. De zeeschepen die ik wel kon zien hier vlakbij hebben natuurlijk een A transponder met meer zendbereik dan ik dus daar kan ik niet tegenop. B)

Het volgende probleem doet zich nu voor nu ik in de Ä bewoonde wereld Ä ben geweest.

Ik heb een AIS650 van Raymarine en een C80 plotter. Het groene ledje aan de achterzijde van de AIS650 brand dus alles zou goed moeten functioneren en kan alle schepen om me heen goed zien en krijg ook hun data door maarrrrrrrrrrr, ik ben voor anderen niet zichtbaar. Niet te vinden !! :unsure:
Heeft iemand enige suggestie in welke richting ik moet zoeken ?

Weet je zeker dat de GPS ontvangst van je transponder voldoende is?
Heb je wel een geldig MMSI ingevuld?
Silent knop?

Waar is u?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 26 mei 2013 07:54 #400011

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Hans V schreef :
Belerion II schreef :
Voor het eigenlijk gebruik van AIS, ship to ship verkeer, is bovenstaand natuurlijk nauwelijks relevant. Men ziet elkaar toch wel.
Dat bleek afgelopen zomer toen we bij het oversteken van de Maasgeul bij Rotterdam per abuis onze AIS transponder in silent mode (alleen ontvangen) hadden staan.
Wel netjes aangemeld bij de verkeerscentrale, die ons op de radar ook kon volgen en aan een ferry vroeg om (vlak) achter ons langs te koersen in het drukke in- en uitgaande verkeer van dat moment.
De loods/stuurman zag ons eerst niet (onduidelijke reflectie op scheepsradar?) maar na het inschakelen van onze transponder zag hij ons verrassend snel. Ondanks het drukke AIS verkeer op die plek met veel klasse A transponders in de directe omgeving. We werden duidelijk ook niet weggefilterd op het systeem van de ferry.

Een aardig praktijkvoorbeeld waar in dit geval een eenvoudige klasse B AIS transponder toch duidelijk je zichtbaarheid - en dus veiligheid - verhoogt. Ik kan me voorstellen dat we voor de verkeersleiding tussen al die kolossale stalen bakken ook tijdelijk minder zichtbaar waren op de radar. Als je AIS signaal blijkbaar wel goed doorkomt in al die drukte is dat toch wel mooi.

Ik heb dezelfde ervaring. Sinds ik een transponder heb zie ik zeer regelmatig grote schepen op tussen de 5 en 10 mijl al van koers wijzigen: ze hebben eerst een koers die ze bijvoorbeeld binnen een CPA van halve mijl brengt en dan zie je ze een paar graden bijdraaien en lopen ze opeens anderhalve mijl voor je langs. Ik vind het ideaal!

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 26 mei 2013 08:27 #400022

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
WADnWIND schreef :
svalk schreef :
svalk schreef :
Ja bedankt , ik wacht maar even af tot ik wat meer in de "bewoonde wereld" ga komen maar ik denk inderdaad niets iets bijzonders is maar dat het ligt aan degenen die het AIS-VHF signaal doorzetten naar het internet en die zitten hier niet altijd in de buurt of zetten hun apparatuur eventueel uit. De zeeschepen die ik wel kon zien hier vlakbij hebben natuurlijk een A transponder met meer zendbereik dan ik dus daar kan ik niet tegenop. B)

Het volgende probleem doet zich nu voor nu ik in de Ä bewoonde wereld Ä ben geweest.

Ik heb een AIS650 van Raymarine en een C80 plotter. Het groene ledje aan de achterzijde van de AIS650 brand dus alles zou goed moeten functioneren en kan alle schepen om me heen goed zien en krijg ook hun data door maarrrrrrrrrrr, ik ben voor anderen niet zichtbaar. Niet te vinden !! :unsure:
Heeft iemand enige suggestie in welke richting ik moet zoeken ?

Weet je zeker dat de GPS ontvangst van je transponder voldoende is?
Heb je wel een geldig MMSI ingevuld?
Silent knop?

Waar is u?

Ik ben op het ogenblik in Zweden maar zie wel twee schepen om me heen maar een van hen kan ik aan boord eea controleren en ben ik niet te zien. Ik heb de "silentknop" in alle standen geprobeerd en MMSI nummer heb ik ook correct ingevoerd. GPS antenne kan ik nog uitproberen deze op en andere plaats te houden.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bereik marinetraffic ontvangst 26 mei 2013 09:09 #400033

snelem schreef :

Ik heb dezelfde ervaring. Sinds ik een transponder heb zie ik zeer regelmatig grote schepen op tussen de 5 en 10 mijl al van koers wijzigen: ze hebben eerst een koers die ze bijvoorbeeld binnen een CPA van halve mijl brengt en dan zie je ze een paar graden bijdraaien en lopen ze opeens anderhalve mijl voor je langs. Ik vind het ideaal!
Erik
scheelt ook als je je 'steaming' status verandert in steaming&asleep
!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl