Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel

Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 21 juni 2013 06:21 #409004

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795


De NMEA IN en OUT van een Simrad CP 33 wil ik verbinden met een laptop
(Serieel naar USB)
Op bijgaande foto is te de bedrading te zien zoals ze uit de CP 33 komen
3 keer NMEA IN 3 keer NMEA OUT

Graag een advies waar de 6 draadjes op de 1 t/m 9 busjes van een 9 pins seriële connector moeten komen. (male naar female)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 21 juni 2013 06:25 #409007

de 2 retouren samen op pin 5
de nmea uit op pin 2
de nmea in op pin 3

de pinnen zijn genummerd op de stekker aan de soldeerkant als het goed is.
je kan er ook van de verkeerde kant tegenaan kijken, dan gaat het mis...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 21 juni 2013 07:08 #409029

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
OK dank. Om het ook voor mij duidelijk te krijgen:
male met pennetjes aan de voorkant :van links naar rechts 1 t/m 5 daaronder 6 t/m 9.?
of moet ik dat van rechts naar links zien

Female dito?
Waar laat ik die NC en Braid (afscherm draadjes)?

( Maandag a.s. nieuwe poging om het aan de praat te krijgen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 21 juni 2013 07:14 #409033

ziehier de pin numbering:
en.kioskea.net/contents/181-db9-connector
je kijkt hier tegen de stekker aan, niet de soldeerkant.

die afschermingen/shields etc gewoon afknippen, een RS422/RS232 verbinding kan gewoon over 2 losse draadjes, geen shield nodig.
je kan ze ook aan het huis van de stekker solderen.

voor alles over deze materie:
www.rs485.com/rs485spec.html
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juni 2013 07:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 21 juni 2013 07:26 #409041

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
fijn dat je een dolende weer op het spoor zet....dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 21 juni 2013 18:35 #409238

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
EelskeM schreef :
fijn dat je een dolende weer op het spoor zet....dank!

Alle adviezen ten spijt, sluit het nu niet aan zonder een galvansiche scheiding. Als je een dergelijk toestel direct aansluit op een seriële poort, zonder serieel condoom, ben je erg onveilig bezig.

Met grote regelmaat krijgen we apparatuur binnen waarbij het e.e.a. beschadigd is en datn hoeft niet en is zinde.

De scheiding kan een multiplexer zijn, een NMEA splitter, een RS-232 optocoupler of een USB-isolator.
keuze genoeg dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 juni 2013 05:37 #409279

hier heeft de professional natuurlijk gelijk, maar voor eventjes kan galvanisch geen kwaad...
overigens, ik heb bij elkaar zo'n 15 jaar met notebooks aan de GPS gevaren, zonder optocoupling, en nooit een probleem gehad....
In welke gevallen gaat het mis? Dubbele aardes, dat soort dingen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 juni 2013 06:23 #409282

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Baasklusje schreef :
In welke gevallen gaat het mis? Dubbele aardes, dat soort dingen?

Het gaat mis op het moment dat de NMEA - aansluiting als voedings min moet gaan werken,zodra de verbinding tussen bv de GPS uit het voorbeeld en de voeding min onderbroken is wordt de nmea - verbinding stroom voerend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 juni 2013 08:59 #409313

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Baasklusje schreef :
hier heeft de professional natuurlijk gelijk, maar voor eventjes kan galvanisch geen kwaad...
overigens, ik heb bij elkaar zo'n 15 jaar met notebooks aan de GPS gevaren, zonder optocoupling, en nooit een probleem gehad....
In welke gevallen gaat het mis? Dubbele aardes, dat soort dingen?

Henkvd benoemd al het juiste.
Een oplossing voor een expirimentele verbinding is om beide toestellen, plotter en 12v-computer te voeden vanuit één en het zelfde punt, dus ook werkelijk fysiek op het zelfde 12 volt punt aangesloten. Op dat moment kan de NMEA-min niet stroomvoerend worden.

Als beide toestellen op verschillende plaatsten gevoed worden uit het boordnet en er schakelt een redelijke verbruiker in zoals koelkast, hydrofoor, autopiloot, ankerlier etc. dan treedt er vrijwel zeker een spanningsverschil op tussen de beide toestellen. Dit verschil moet dan vereffend worden door het NMEA draadje = niet fijn. :(

Met een laptop kan je dat veilig doen als deze op de interne batterij werkt en beslist niet verbonden is met de adapter.
Bij veel laptop adapters is de min (-) verbonden met de randaarde, dan is het risico extreem groot dat het mis gaat.

Gevolgen kunnen zijn; doorgebrande draadjes of uitgefikte USB of compoorten (=extreem). Data verminking, waardoor het niet meer meer doorkomt (levelshifting) etc., komt heel vaak voor.

Je kan dus een GPS met RS-232 op 5 volt niveau (garmin en de rest) niet altijd zo maar tegelijk verbinden met "echte" symmetrische ingangen met optocouplers.
Het is werkelijk een oerwoud met dit soort zaken.

Zelfs NMEA-2000 is verre van heilig, nieuwe uitdaging aan problemen.

Onze monteurs hebben dat werkelijk dagelijks (niet overdreven) aan de hand.

Never a Dull moment...........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juni 2013 14:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 juni 2013 11:10 #409378

duidelijk verhaal.
als je de PC uit de 12V voedt (dus zonder aarde) en de GPS ook, en zorgt dat ze beide op dezelfde schakelaar/zekering staan, dan kun je niet de ene wel en de ander niet voeden, toch? en de nullen blijven altijd gekoppeld, als de schakelaar op het instrumentenpaneel alleen de plus schakelt. Als je dubbelpolig schakelt op het paneel is er geen risico, zie ik dat juist?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 juni 2013 14:52 #409435

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Baasklusje schreef :
duidelijk verhaal.
als je de PC uit de 12V voedt (dus zonder aarde) en de GPS ook, en zorgt dat ze beide op dezelfde schakelaar/zekering staan, dan kun je niet de ene wel en de ander niet voeden, toch? en de nullen blijven altijd gekoppeld, als de schakelaar op het instrumentenpaneel alleen de plus schakelt. Als je dubbelpolig schakelt op het paneel is er geen risico, zie ik dat juist?

Dat zie je helemaal juist.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 24 juni 2013 14:43 #410066

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Alle deskundige adviezen ten spijt is het (nog) niet gelukt om alle NMEA data binnen te krijgen van de CP 33 naar de laptop.
Bemoedigend is dat wel de GPS (GGA GGL RMB) data komen binnen .Dat impliceert dat de verbinding werkt.
(Beveiliging dmv optocoupler/multiplexer wodt toegevoegd.)

Maar de gegevens van andere instrumenten( wind diepte log kompas) komen niet binnen terwijl die wel op het Simnet beschikbaar zijn en dus ook op de plotter.

Iemand ervaring met Simrad Simnet en de vertaling naar NMEA

Ik zou op z' m minst toch het kompas het log en de windgegevens willen zien in de laptop..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 24 juni 2013 15:35 #410097

op de gebruikte NMEA Out poort van de CP33, worden daarop ook de wind/kompas/log gegevens uitgestuurd?
Ik weet niets van Simnet, maar bij Seatalk van Raymarine worden veel berichten standaard vertaald in hun NMEA-versies en op de OUTpoort gezet.
Dat verschilt wel per apparaat, de stuurautomaat zendt andere NMEA's dan de repeaters (Multi/Graphics). Dat zou bij Simnet ook zo kunnen gaan?
Wellicht moet je in de Simrad apparaten iets aanzetten voor dit NMEA uitsturen?
Of een NMEA Out van een van de andere apparaten gebruiken?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 juni 2013 15:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 24 juni 2013 17:26 #410141

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Baasklusje schreef :
op de gebruikte NMEA Out poort van de CP33, worden daarop ook de wind/kompas/log gegevens uitgestuurd?

dat is inderdaad de hamvraag.

Ik blijf manuals napluizen...en jouw suggesties ook nog eens proberen..maar we gaan nu eerst de Deltaweek varen...stom he..dat er navigatieinstrumenten zitten op een schokker..
en dan ook nog alleen op zo' n stuurstand. Daar staat een roerganger...die de platbodem in de groove moet houden en dus geen moment de tijd heeft om op instrumenten te kijken...
de navigator doet het ook deze keer nog maar weer met een natte vinger en een neusvleugel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 24 juni 2013 21:06 #410255

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
EelskeM schreef :

Ik blijf manuals napluizen...en jouw suggesties ook nog eens proberen..maar we gaan nu eerst de Deltaweek varen...stom he..dat er navigatieinstrumenten zitten op een schokker..
en dan ook nog alleen op zo' n stuurstand. Daar staat een roerganger...die de platbodem in de groove moet houden en dus geen moment de tijd heeft om op instrumenten te kijken...
de navigator doet het ook deze keer nog maar weer met een natte vinger en een neusvleugel...

Welke software versie heeft die CP33?
V1.27?

In [Menu] - [7] - [2] Chapter-9.2 Interface setup, NMEA staat hoe je de uitgang kan instellen. Vanuit het manual:
Interface setup - OUTPUT - Port NMEA0183:
Sentence String Status
Position data:
GPS fixdata: GGA OFF
Geographic pos, Lat/Lon: GLL WGS84
Geographic pos, Lat/Lon: GL2 OFF
Recom. min. GPS data: RMC ON
Track made good & SOG: VTG ON
Time and date: ZDA OFF
Navigation data:
Autopilot sentence ‘B’: APB ON
Bearing & distance to WP: BWR OFF
Recom. min. nav. info: RMB ON
Routes: RNN OFF
Routes: RTE OFF
Cross-track-error: XTE OFF
UTC & time to dest. WP: ZTG OFF
Water data:
Water temperature: MTW ON
Water speed and heading: VHW ON

Jammer dat de TAB's niet werken :(
De instellingen zijn de default instellingen, ik heb daar niets in gewijzigd.
Heb je de overige data wel op de input?

Nu is de CP33 wel erg oud en in de begin tijd werkte het Simnet nog niet volledig. Ik zou als 1e informeren naar de beschikbare firmware en eventueel firmware updaten. Er staat me nog iets van bij dat destijds de optionele NMEA2000 niet werkte of niet doorgelust werd naar NMEA-183?
In mijn handleiding van 2002 wordt van Simnet nog niet gesproken, alleen slechts van een optionele NMEA-2000 connectie.

Ik denk dat je sneller er een extra AT-10 tussen kan hangen en dan alle andere data even aftapt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 juni 2013 21:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 25 juni 2013 09:25 #410398

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Als ik dat eerste deel van de door jou geposte settings zie dan komen er geen wind kompas en dieptegegevens mee. Alleen GPS. Dat klopt dus redelijk met wat ik binnen kreeg.

Er hangen nog een paar AT 10's te knipperen De NMEA out van een is gekoppleld aan het kompas.
Dat brengt de HDG binnen. Nu dus nog de wind.

Ik kom nu tot de conclusie dat niet alle beschikbare data van wind log diepte en kompas op de plotter worden omgzet in NMEA.
Dat impliceert dat de verschillende talkers ieder afzonderlijk dmv AT 10 moeten worden gekoppeld
aan een multiplexer.
Talkers zijn GPS(plotter) Wind, Diepte, Log (NMEA IN in de multiplexer) en 1 Listener ( de stuurautomaat).die aan de NMEA OUT komt.

deel je deze conclusie?
Rest dan de vraag of meerdere talkers op 1 AT 10 kunnen worden aangesloten.

Overigens zit er aan 1 groen knipperende AT 10 (Simnet verbonden dus) een NMEA out kabel met een ronde female stekker. Die is verder los. Ik neem aan dat ik die female stekker er gewoon af kan knippen en een witte gele en bruine draad tegenkom (2 3 5) Kan dan via hyperterminal zien waar die aan is gekoppeld.

We blijven zoeken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 25 juni 2013 15:39 #410531

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
EelskeM schreef :
Als ik dat eerste deel van de door jou geposte settings zie dan komen er geen wind kompas en dieptegegevens mee. Alleen GPS. Dat klopt dus redelijk met wat ik binnen kreeg.

Er hangen nog een paar AT 10's te knipperen De NMEA out van een is gekoppleld aan het kompas.
Dat brengt de HDG binnen. Nu dus nog de wind.

Ik kom nu tot de conclusie dat niet alle beschikbare data van wind log diepte en kompas op de plotter worden omgzet in NMEA.
Dat impliceert dat de verschillende talkers ieder afzonderlijk dmv AT 10 moeten worden gekoppeld
aan een multiplexer.
Talkers zijn GPS(plotter) Wind, Diepte, Log (NMEA IN in de multiplexer) en 1 Listener ( de stuurautomaat).die aan de NMEA OUT komt.

deel je deze conclusie?
Rest dan de vraag of meerdere talkers op 1 AT 10 kunnen worden aangesloten.

Overigens zit er aan 1 groen knipperende AT 10 (Simnet verbonden dus) een NMEA out kabel met een ronde female stekker. Die is verder los. Ik neem aan dat ik die female stekker er gewoon af kan knippen en een witte gele en bruine draad tegenkom (2 3 5) Kan dan via hyperterminal zien waar die aan is gekoppeld.

We blijven zoeken!

Als uit die eene AT-10 alleen kompas komt, zit er ook niet meer informatie op het netwerk?
Ik neem aan dat je dat bekeken hebt met een PC?
Die AT-10 met een ronde stekker is géén AT-10, maar een AT-15 of een AT-44. bedie zijn redelijk onbruikbaar voor NMEA uit of in.
Een AT-15 hoort bij de IS-15 klokken. Een AT-44 is de specifieke interface naar een CX44 of CX54 plotter/radar/etc. Komt allemaal geen NMEA uit of in.

Als het werkelijk een netwerk is moet alles er op verschijnen, anders wordt het kennelijk ook niet aangeboden.

Kijk even op een AT-10 handleiding wat er in kan (via een multiplexer), wel 4800Bd!
Er zijn diverse software versie van de AT-10, dat brak ons vroeger wel eens op.
Op 1 AT-10 kan 1 talker en meerdere listeners!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 25 juni 2013 18:09 #410603

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Ik lees het uit met hyperterminal en WinGPS op de PC.
In WinGpS werd GPS positie zichtbaar en HDG groen(dus actief) en wees de voorliggende koers van het stilliggende schip aan. Heel af en toe was wind ook actief.
Die HDG kwam dacht ik uit de AT 10

In hyperterminal zag ik alleen GPS sentences. GGA en RMB enzo. Die kwamen van de plotter.

Er zitten inderdaad IS 15 klokken op. De IS 15 general manual brengt mij weer wat verder.
Daar wordt gesproken over Roblink kabels. En unidirectional NMEA aansluiting.
wat ik daaruit afleid is dat je de NMEA van 2 IS 15 instrumenten moet gebruiken 1 als NMEA talker en 1 als NMEA listener. Dat impliceert dat ik de NMEA out van de Plotter niet hoef te gebruiken. Denk ik....
Ik ga eens kijken of ik 2 van die Roblink kabeltjes kan vinden om die aan 2 IS 15 klokken en een multiplexer te koppelen. Zijn die kabels trouwens nog verkrijgbaar?

Die AT 15 kan ik dus vergeten. Een AT 44 zal het niet zijn omdat er geen CX aan boord is.

Zaterdag werk ik er verder aan
a. de AT 10 eerst alleen op de hyperterminal. Kijken wat er uit komt
b. als ik een roblink kabel heb ook die met 2 en 5 en 3 en 5 proberen te koppelen en uitlezen op de hyperterm.

En als ik alle data ontvang....dan zullen we in die stuurstand een WiFi multiplexer monteren....en alle overbodige kabels verwijderen....


Wordt vervolgd...Hints blijven welkom
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 18:13 door EelskeM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 21 mrt 2014 18:53 #497950

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Ik ben nu heel zeker dat alle relevante navigatie data van Diepte Log, Kompas, Wind, GPS sensoren aan dat Simnet hangen met de juiste kabels.

Nu wil ik met een AT10 koppelstuk die gegevens naar een (WiFi) multiplexer brengen.
De AT 10 heeft deze draadjes RX+ RX- TX+ TX-

Alvorens verder te investeren, ben ik benieuwd of er ZF ers zijn die hiermee ervaring hebben.
Komen alle data in rap tempo in de PC/tablet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 mrt 2014 10:28 #498076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
EelskeM schreef :
Ik ben nu heel zeker dat alle relevante navigatie data van Diepte Log, Kompas, Wind, GPS sensoren aan dat Simnet hangen met de juiste kabels.

Nu wil ik met een AT10 koppelstuk die gegevens naar een (WiFi) multiplexer brengen.
De AT 10 heeft deze draadjes RX+ RX- TX+ TX-

Alvorens verder te investeren, ben ik benieuwd of er ZF ers zijn die hiermee ervaring hebben.
Komen alle data in rap tempo in de PC/tablet?

AT-10 doet het prima, zelfs in rap tempo, in iedergeval betrouwbaarder dan wifi.

TX draden gebruiken, Ik meen uit m'n hoofd te weten geel/groen.
Wit/bruin is input.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 mrt 2014 14:23 #498110

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Bedankt!
Uit manual AT 10: TX+ is A is geel TX- is B is groen

MMEA OUT Simnet werkt dus prima.

Heb je ook ervaring met NMEA IN naar het Simnet. Om bijvoorbeeld een waypoint naar Simnet (lees CP33) te sturen? Misschien zelfs een hele route?
Laatst bewerkt: 22 mrt 2014 14:29 door EelskeM. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 mrt 2014 16:30 #498134

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
EelskeM schreef :
Bedankt!
Uit manual AT 10: TX+ is A is geel TX- is B is groen

MMEA OUT Simnet werkt dus prima.

Heb je ook ervaring met NMEA IN naar het Simnet. Om bijvoorbeeld een waypoint naar Simnet (lees CP33) te sturen? Misschien zelfs een hele route?

Even de handleiding raadplegen van de AT-10, daar staat het in.
www.chicagomarineelectronics.c...ents/SimNet/AT10.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 mrt 2014 21:04 #498188

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Het grote regelmatig terugkerend misverstand (niet bij jou en nu ook niet meer bij mij) met die AT 10 is dat wordt gedacht dat het ook NMEA 0183 naar NMEA 0183 stuurt. Dat is een onjuiste gedachte.
Die kruisjes onder RX in dat AT 10 manual zetten mij ook nog eens extra op het verkeerde been.

De AT 10 stuurt/converteert alleen maar Simnet (NMEA 2000) naar NMEA 0183 en omgekeerd Welke sentences wel en welke niet vice en versa gaan staat in het manual



Ik ben er uit. Nu nog op zoek naar een simpele NMEA 0183 receiver/transmitter met USB en WiFi .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Simrad CP 33 NMEA IN OUT naar serieel 22 mrt 2014 21:20 #498195

EelskeM schreef :


Ik ben er uit. Nu nog op zoek naar een simpele NMEA 0183 receiver/transmitter met USB en WiFi .
Ahum... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl