Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
Dan ben je knap slecht op de hoogte.
volgens mij bedoelde roelb een standalone apparaat, niet een tranceiver zonder display. Die uit jouw link is zonder.
Inderdaad, het ging over de opmerking dat ook de data van een standalone apparaat beschikbaar is. De Vesper Watchmate Vision kende ik idd nog niet, maar goed, dan praat je dus over EUR 1300! Daar koop je (ruim) ook een losse transceiver /en/ display voor.
@JazzyO: ik denk dat het met die 6 a 7 jaar wel meevalt hoor. We zitten nu wel in een transitiefase. Met je keuze voor Raymarine apparaten met SeatalkNG (dus NMEA2000) zit je denk ik voor een hele lange tijd veilig. Wel zullen de resoluties omhoog gaan en verwacht ik dat alles over een paar jaar ook (multi)touchscreens zal hebben. Maar qua bus zie ik niet snel beperkingen.
De beperkingen van NMEA0183 waren er al vanaf dag 1, en die kon je toen ook al direct benoemen. Met de keuze voor CAN bij NMEA2000 is denk ik een toekomstvaste oplossing gekozen. Je ziet ook dat vendors die vroeger hun eigen bussysteem hadden allemaal overstappen op NMEA2000. Oke, sommige gebruiken andere connectoren en noemen het SeatalkNG, maar ach, dat is een kwestie van een verloopkabeltje.
Het is wel jammer dat de standaard niet open is, dat zou wellicht meer innovatie geven.
Die i70 schermen kosten trouwens een dikke EUR 500. EUR 569 standaard prijs bij Kniest, Dekker, Correct, etc. En met een -10% actie van Kniest zit je op EUR 513. Dus EUR 700 is wat veel.
En @Hurley Ruud: tja, het spijt me echt, maar ik kan er niets aan afdoen. Sinds 2005 had je moeten weten dat HDMI de de-facto standaard is voor transmissie van beelddata naar TV's en monitoren. Om dan in 2011 iets te kopen wat je daarop moet aansluiten en dat geen HDMI uitgang heeft, tja, dat is dus niet vooruitzien. En dan moet je dus nu niet klagen en jouw ervaring als argument gebruiken om geen networked equipment op een boot te installeren.
Maar jouw ervaring heeft wel degelijk toegevoegde waarde in deze discussie. En zo heb ik het ook gebruikt. Namelijk als voorbeeld dat je dus juist /wel/ rekening moet houden met de toekomst. En dan gaat het in dit geval met name over de aanwezigheid van NMEA2000. Je kunt nu een AIS transceiver (al dan niet met display) kopen zonder NMEA2000 aansluiting, maar je kunt bijna garanderen dat je dan bij de aanschaf van een volgend apparaat dat iets met navigatie doet spijt krijgt van die keuze.
@Annabel: Op basis van je behoeften heb ik wel een advies.
Even samenvattend: je hebt wat diverse apparatuur aan boord. Het klinkt allemaal erg oud. Zoals een shipmate GPS ontvanger. Daarnaast heb je ook een garmin GPS ontvanger. Of het een moderne GPSMAP display is of een losse eTrex zeg je echter niet. Wat voor verdere apparatuur (wind, log, radar, diepte, kompas) je hebt zeg je niet. Ook geef je niet aan wat voor marifoon je hebt en waar deze zijn GPS source vandaan haalt (mits het natuurlijk een DSC marifoon is, maar gezien je vaargebied ga ik daar wel even van uit!). Maar voor de rest van de instrumenten neem ik dan maar even aan dat dat in dezelfde categorie zit als je Shipmate GPS ontvanger: oud en non-networked.
Verder geef je aan een "grote PC" aan boord te hebben die het "1 uur" volhoudt. Ik vermoed dat dit een laptop is aangezien je ook opmerkt geen omvormer te hebben en dat dat de reden is voor het ene uur.
Tot slot geef je aan een iPad te gebruiken als kaartplotter.
In jouw geval verwacht ik dat je op termijn wel eens iets van je instrumenten of apparatuur zou kunnen gaan vervangen. Bijvoorbeeld bij een defect. Of gewoon omdat je van knopjes en nieuwe gadgets houdt. Daar zou ik dus in ieder geval rekening mee houden. In dat geval zou ik ook altijd toewerken naar een moderne situatie.
Maar tegelijkertijd wil je dat het aan je directe wens voldoet: AIS data op je iPad en een AIS transponder zodat je zelf zichtbaar bent.
Je zou bijvoorbeeld de volgende twee apparaten kunnen kopen:
- Em-Trak B100 AIS transceiver met USB, NMEA0183 en NMEA2000.
Prijs: ca EUR 510
URL:
www.em-trak.com/PRODUCTS/Class-B/Class-B.aspx
- Shipmodul Miniplex 2Wi NMEA multiplexer met USB, Wifi, 2xNMEA uit , 3xNMEA in en ondersteuning voor Seatalk.
Prijs: ca EUR 309
URL:
www.shipmodul.nl/nl/miniplex-2wi.html
De Em-trak sluit je dus met zijn NMEA0183 uitgang aan aan de multiplexer. Ook sluit je de rest van je NMEA apparatuur aan op de multiplexer. Je kunt de NMEA uitgangen daarop gebruiken voor je marifoon en wellicht nog andere displays of apparatuur aan boord.
Als je je laptop gebruikt sluit je deze aan op de USB poort van de multiplexer, zodat je alle data van je instrumenten en AIS op je laptop beschikbaar hebt.
Je iPad krijgt de NMEA data (inclusief AIS) wireless van de multiplexer.
Als je in de toekomst iets nieuws koopt voor aan boord kun je ook de NMEA2000 aansluiting van de Em-trak gaan gebruiken. Tot die tijd laat je die aansluiting gewoon ongebruikt.