Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke AIS?

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 07:25 #419556

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Al die stroomslurpers.........stuurautomaat, koelkast, soms zelfs diepvriezer, navverlichting, navinstrumenten gekoppeld, ais transponder enz, enz, het lijkt erop dat accucapaciteit bij jullie bijkans onbegrensd is.
Nou ja, mijn buurman in de haven heeft ruim 1300 amp, ja 1300 amp 12 volt en binnen drie dagen moet die node aan't infuus of de motor starten anders gaan z'n schermpjes op zwart.

Maar goed, hij zat wel een ijsje te smikkelen toen het zo warm was!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 07:25 #419557

  • Annabel1
  • Annabel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Dus laptop of een tabje binnen (voor zover ik weet is er helaas nog geen OpenCPN beschikbaar voor Android) en AIS-blackbox MET transponder is mijn inziens the way to go.

@sailblue
Hoe breng je de data over naar PC of iPad? Via een multiplexer?
@Ad en Sailblue
Dank voor de tip van de autolader, ga ik zeker proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 07:46 #419564

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Annabel1 schreef :
Dank voor de tip van de autolader, ga ik zeker proberen.

Het is zeker een betere oplossing dan via een omvormer.
Maar ook die autolader gebruikt stroom.
Als je een wat oudere laptop gebruikt kun je wellicht daaraan nog wat sleutelen om die wat minder stroom te laten gebruiken.
(accupack, ssd)
Een nieuw modern netboekje is wellicht een niet te dure investering met veel minder stroomgebruik.
Bedenk ook dat het transpondergedeelte van je AIS veel stroom gebruikt.
Wellicht is het aan te bevelen om de instrumenten zo in te richten dat niet gelijk de hele "kerstboom" aangaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 08:03 #419571

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
nico1 schreef :
Al die stroomslurpers.........stuurautomaat, koelkast, soms zelfs diepvriezer, navverlichting, navinstrumenten gekoppeld, ais transponder enz, enz, het lijkt erop dat accucapaciteit bij jullie bijkans onbegrensd is.
Nou ja, mijn buurman in de haven heeft ruim 1300 amp, ja 1300 amp 12 volt en binnen drie dagen moet die node aan't infuus of de motor starten anders gaan z'n schermpjes op zwart.

Maar goed, hij zat wel een ijsje te smikkelen toen het zo warm was!

Ik vind 3 dagen zonder stroom kunnen met alles aan een uitstekende richtlijn, zeker voor het merendeel van de mensen op dit forum. Al deze apparaten hebben een aan/uit schakelaar. Als je langere oversteken maakt, dan wordt je veel kritischer over gebruik en zolang je maar met een zonnepaneel en windmolen zelfonderhoudend bent (en een extra accu opgeladen buiten het circuit houdt voor geval van nood), wat is er dan op tegen?

Mijn boot heeft een diepvriezer, zit er al sinds 1984 in en ik zie niet in wat daar zo bijzonder aan is. Ik vind het buitengewoon handig - alles blijft veel langer goed en je biertje is kouder. Je hoeft hem niet de hele dag aan te hebben - het is fijn de mogelijkheid te hebben ook al gebruik je hem niet altijd.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 08:18 #419579

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nico1 schreef :
Het is zeker een betere oplossing dan via een omvormer.

Dat ligt er maar helemaal aan wat je koopt. Meten == weten. De efficiency van acculaders, step-up converters en inverters kan mijlenver uit elkaar liggen.

Ik zou sowieso nooit een laptop als boord PC gebruiken, maar dat heb ik al veel vaker toegelicht. Een vaste PC aan boord (mini-itx of pico-itx) verbruikt veel minder stroom, kan niet vallen, kost geen plek op de kaartentafel etc. En je kunt hem qua software ook veel schoner houden en daarmee vervalt het argument dat velen tegen een PC hebben tov een plotter: onbetrouwbaar/beheer.
Wellicht is het aan te bevelen om de instrumenten zo in te richten dat niet gelijk de hele "kerstboom" aangaat.

"Kerstboom"? Dat valt toch wel mee? Natuurlijk, een PC (of een moderne plotter) is een "groot"verbruiker, maar juist door goede spullen te kopen houd je het verbruik minimaal. En je noemt ook navigatieverlichting. Juist dat was altijd een grootverbruiker, maar kan tegenwoordig veel zuiniger.

Ik heb 7 jaar geleden een Lopolight tri-color op mijn masttop gezet. Dat betekent dat ik nu tijdens het zeilen op momenten waarop de verlichting aan moet teruggegaan ben van 25 watt (2A) naar 1,5 watt (125mA). Dat geldt ook voor het ankerlicht, van 10 watt terug naar 1 watt. Dat zet zoden aan de dijk!. En die ankerlier die dan bij het ankerop gaan nog geen minuut draait mag dan wel 80A trekken, maar dat is maar een fractie van wat ik heb bespaard door 10 uur lang 9 Watt te besparen met het ankerlicht.

Het verbruik van AIS transceivers valt ook erg mee hoor, ze zenden natuurlijk niet continue. In de specs van de Em-trak staat <200mA, dus gemiddeld zo'n 2,5W. Volgende week heb ik hem, dus dan kan ik dat ook bevestigen. Mijn huidige AIS receiver doet nog veel minder (70mA geloof ik).

Met mijn huidige instrumentarium, marifoon /en/ de nieuwe AIS tranceiver zit ik in totaal op zo'n 600mA, 800mA tot 900mA als de background lighting buiten aan gaat en de helderheid van de schermpjes hoger staat.

Als de PC aanstaat komt daar nog ca 1A bij. Dan nog de koelkast (1A gemiddeld) en wat kleinverbruikers zoals lampjes binnen (allemaal LED) en een waterpompje, etc.

Als je daaraan rekent, met gemiddelde zeildagen van 12 uur, koelkast altijd aan, 's nachts regelmatig het ankerlicht en soms ook de navigatieverlichting, kom ik met mijn bootje, voorzien van een hele "kerstboom" zoals jij het noemt, op zo'n 50Ah/dag aan verbruik. Dat klopt ook wel met de ervaring. En de PC staat lang niet altijd aan tijdens het zeilen, maar soms wordt er wel een telefoon, tandenborstel, scheerapparaat of laptop geladen. Met 220Ah aan boord (gel) kan ik dit dus drie dagen volhouden, zonder te laden. Maar natuurlijk draait er ook nog wel eens een motor dus in de praktijk ben ik veel langer autonoom.

En die 1300Ah van je buurman in drie dagen, tja, dat is ruim 400Ah per dag of ca 5kWh/dag. Dat is het gemiddelde verbruik van een eenpersoonshuishouden. Als je dus op de boot precies hetzelfde doet als thuis dan haal je dat wel. Maar dat zal niet zo zeer aan de instrumenten liggen vermoed ik.
Laatst bewerkt: 29 juli 2013 08:19 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 08:32 #419581

nico1 schreef :
[
Bedenk ook dat het transpondergedeelte van je AIS veel stroom gebruikt.

Stroom ja maar vermogen (AH) nee hoor.
Dat zenden gebeurt maar iets van elke 20 seconden ( bij een B transponder) en dan nog maar gedurende ongeveer 20 milliseconden.
Het benodigde vermogen ( bijv. voor de zekering) zegt dus helemaal niks over het accuvermogen wat je gebruikt mat de transponder.
Ik denk dat er qua AH uit de accu weinig verschil is tussen een ontvanger en een transponder.
Net zo iets als bij een koelbox.
Mijn Waeco compreorbox heeft een vermogen van bijna 40 Watt nodig maar verbruikt , zelf als het flink warm is maar ongeveer 1/3 daarvan omdat hij slecht 1/3 van de tijd aanslaat.
Daarom heb ik als het erg zonnig is bijna voldoende aan mijn 70 Watt zonnepaneel ( met MPPT regelaar en , gemeten met de accumonitor , maximaal bijna 5 ampère laadstroom)en hoef ik pas na een dag of drie soms aan de walstroom .
En dat met plotter , instrumenten , marifoon , navtex , koelbox , stuurautomaat ( die trouwens als hoij goed staat ingesteld ook maar 10-20% van de tijd even de aandrijving start) en binnenverlichting (LED).
En niet te vergeten af en toe de laptop die trouwens veruit de grootste stroomvreter is .Vandaar dat het gebruiken van een laptop voor navigatie op zee of aais weergave eigenlijk stroomtechnisch een onding is. Dan is inderdaad een tablet al beter waarbij je niet moet vergeten dat de schermgrootte veel invloed heeft op het stroomverbruik net als trouwens bij een plotter ( kijk maar eens op bijv. de Raymarine website naar de verschillende verbruiken voor verschillende maten plotters)
Overigens kan het zonnepaneel momenteel bij volledoige bewolking de laptop nog net bijhouden.

Ad
Laatst bewerkt: 29 juli 2013 08:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 08:34 #419583

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Onno,

Je schip is heel mooi, je uitrusting ook!
Ik begrijp, je schreef het vaker, dat je ervaring nog niet zo enorm groot is.
Je zult het wel gaan ervaren dat de stroomvoorziening een belangrijk item is, althans voor diegenen die daarvan wat minder afhankelijk willen of moeten zijn.
Dat geldt natuurlijk niet voor schippers die zich beperken tot het varen van een "rondje om de kerk"
Een koelkast heeft een compressor, de vriezer vaak nog een separate compressor. Alleen al die twee kun je niet onderhouden met een zonpaneel.
Ik heb er natuurlijk niets op tegen dat men de hele "kerstboom" gebruikt, ik wijs slechts op de beperking ervan.

Zelf heb ik een compressorkoeler met koude_opslag in de koelbox, ja ik houd ook wel van een koel biertje of tijdens de vaart een cola, maar ik schrik toch telkens van het stroomgebruik.(serviceaccu's 2012 totaal 360 amp)
Mijn mastervolt geeft het verbruik weer en het resterend vermogen.
Alle voorzieningen bij mij aan boord zijn separaat in of uit te schakelen, zelfs de dieptemeter gaat uit als het kan.
Laatst bewerkt: 29 juli 2013 08:38 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 08:42 #419586

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nico1 schreef :
O
Een koelkast heeft een compressor, de vriezer vaak nog een separate compressor. Alleen al die twee kun je niet onderhouden met een zonpaneel.

Waarom niet?
Zelf heb ik een compressorkoeler met koude_opslag in de koelbox, ja ik houd ook wel van een koel biertje of tijdens de vaart een cola, maar ik schrik toch telkens van het stroomgebruik.

Dat stroomverbruik is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid warmte die de omgeving afgeeft aan het interieur van jouw koelbox/koelkast interieur. Oftewel: de isolatie. Verder ook het temperatuurverschil tussen interieur en exterieur en de efficiency waarmee de condenser kan werken. En dat laatste is ook van belang, zet dus -- als het even kan -- de compressor+condenser op een zo koel mogelijke plek en niet in het bootinterieur

Vooral vwb de isolatie van de koelruimte valt op de meeste boten nog wel een forse slag te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 09:26 #419603

Yellow Boat schreef :
Inderdaad, ik heb ook zo'n ding.
Kostte iets van 3 tientjes en zet keurig 12 Volt om naar 19 Volt voor mijn Acer laptop bij 4,7 Amp maximaal. Bovendien veel minder ( bijna geen) verlies dan de soms meer dan 50% van een omvormer.
Als je low-budget gaat vergelijken met low-budget wel ja. Ik heb een omvormer aanboord (die ik overigens niet voor een computer gebruik) die een verlies heeft dat nauwelijks tot niet meetbaar is, en zeer zeker beter presteerd dan een 12>19 volt omvormer van 3 tientjes. En ik weet niet wat voor omvormer jij geprobeerd hebt, maar 50% is niet normaal, en echt geen standaard om mee te gaan vergelijken.

Overigens is verreweg de grootste besparing op energie gebruik van de laptop te behalen door deze in te pluggen, en de batterij eruit te halen. Scheelt bijna de helft in verbruik, ook als de batterij vol is.
roelb schreef :
nico1 schreef :
Een koelkast heeft een compressor, de vriezer vaak nog een separate compressor. Alleen al die twee kun je niet onderhouden met een zonpaneel.
Waarom niet?
Inderdaad, gaat bij ons ook prima. Een zonnepaneel van 235WP kan dit prima bij houden, en dan hebben we een koelkast van 120 liter, en een vrizer van 40 liter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 juli 2013 09:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 09:33 #419606

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
En als je de helderheid van het scherm aanpast aan de omstandigheden, bespaar je ook nog eens flink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 10:33 #419637

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
roelb schreef :
nico1 schreef :
O
Een koelkast heeft een compressor, de vriezer vaak nog een separate compressor. Alleen al die twee kun je niet onderhouden met een zonpaneel.

Waarom niet?

Laat ik het anders formuleren:"bij mij niet"

Ik heb momenteel één paneel mono van 90 watt max (een tweede identieke is nog niet gemonteerd), via victron duo regelaar op de accu's 90% gaat naar service, 10% naar start. kabeldiameter 4mm²
Twee x180 watt Nieuwe 2012 service-accu's en mastervolt lader met display.
Het valt mij ook op dat de mastervolt alleen met het schakelpaneel al 0.5
amp trekt als er geen gebruikers aan staan.
Misschien doe ik iets niet goed...., in dat geval graag advies.

Misschien is het nodig om dit deel van de discussie af te scheiden en hier verder te gaan over welke AIS, anders vervuilt het het onderwerp.

Hoewel, mijn AIS is "Comar cbs200", deze staat normaliter op binnenwater uit en is zo ingericht dat het zendgedeelte separaat kan worden in/uitgeschakeld. Ik moet bekennen dat ik niet in de specs heb gekeken naar het verbruik.
Uitgangen serieel, nmea 0183 en 2000, serieel naar netbook via adapter en nmea naar plotter. (Garmin GPSmap 750S)
Uiteraard allen separaat in en of uit te zetten, afhankelijk van de "werkplek".
Laatst bewerkt: 29 juli 2013 10:36 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 10:45 #419646

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nico1 schreef :
Het valt mij ook op dat de mastervolt alleen met het schakelpaneel al 0.5
amp trekt als er geen gebruikers aan staan.

Is dat een omvormer? Die zal altijd wat verbruiken zodra die in bedrijf is, ook zonder verbruikers. Voor een omvormer geldt in kleine installaties ook eigenlijk altijd: alleen maar aan indien nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 10:55 #419654

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
roelb schreef :
Is dat een omvormer? Die zal altijd wat verbruiken zodra die in bedrijf is, ook zonder verbruikers. Voor een omvormer geldt in kleine installaties ook eigenlijk altijd: alleen maar aan indien nodig.

Neen, dat is een lader met display, ik denk trouwens dat het verbruik vooral van het schakelpaneel komt, maar daar branden alleen de leds (rood) verder niets als er geen gebruikers zijn ingeschakeld. Het is een electronisch schakelpaneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 11:09 #419660

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nico1 schreef :
Neen, dat is een lader met display, ik denk trouwens dat het verbruik vooral van het schakelpaneel komt, maar daar branden alleen de leds (rood) verder niets als er geen gebruikers zijn ingeschakeld. Het is een electronisch schakelpaneel.

500mA verbruik is veel, heel erg veel.. De meter erbij, selectief zaken afkoppelen, multimeter er tussen, etc.. Zoeken dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 11:25 #419664

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
roelb schreef :
500mA verbruik is veel, heel erg veel.. De meter erbij, selectief zaken afkoppelen, multimeter er tussen, etc.. Zoeken dus!

Ik zal gaan meten....Om even bij het onderwerp AIS te blijven, de specs van de "Comar cbs 200 AIS" heb ik even op internet opgezocht en deze geeft voor dat apparaat ook een verbruik van 0,5 amp aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 29 juli 2013 18:57 #419776

  • zoef
  • zoef's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
roelb schreef :
nico1 schreef :
Het is zeker een betere oplossing dan via een omvormer.

En die 1300Ah van je buurman in drie dagen, tja, dat is ruim 400Ah per dag of ca 5kWh/dag. .

Accu's kun je beter niet meer dan 50% leeg trekken en minder is beter. Buurman heeft dus "slechts" 200Ah per dag te verstoken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 30 juli 2013 02:17 #419817

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Nico, het zal wel aan mij liggen maar volgens mij zeg je precies hetzelfde als ik. Stroom is belangrijk en je schakelt uit wat je niet nodig hebt of laat het aan als het kan.

Mijn punt is dat het voor de meeste zeilers vrijwel nooit voor zal komen dat hun koelkast of vriezer teveel stroom verbruikt, omdat ze dan alweer aan de stroom liggen of de diesel hebben gebruikt. Daarom denk ik dat je initiële opmerking, waar je wat laatdunkend deed over al die apparaten, niet van toepassing is op de meeste zeilers, maar meer je eigen keuzes reflecteren. Jij wilt liever langer varen met minder stroomverbruik, prima. Anderen kiezen grotere accu's, extra panelen, een generator, of gaan eerder in de haven liggen. Ook prima, toch? Sommigen willen midden op zee een Blu Ray op een 50" scherm kijken. Ik kan daar niet wakker van liggen hoor, moeten ze zelf weten.

Beetje flauw overigens om over mijn gebrek aan mijlen te beginnen. Iedereen begrijpt het concept van accu's. Maar dank voor de complimenten, ik zal het aan Salsus doorgeven. ;)


Onno
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 02:20 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 30 juli 2013 04:28 #419827

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
JazzyO schreef :
Beetje flauw overigens om over mijn gebrek aan mijlen te beginnen. Iedereen begrijpt het concept van accu's. Maar dank voor de complimenten, ik zal het aan Salsus doorgeven. ;)
Onno

Onno, het was zeker niet de bedoeling om laatdunkend te doen over de zeilervaring, als dat zo overkwam dan spijt mij dat.
Maar anderzijds is het zo dat als je wat verder/langer zeilt, je stroom onafhankelijk zou willen zijn. Dat betekent soms dat je vele dagen, soms weken zonder "laadpaal" in de buurt moet voortkunnen. Ook in jouw vaargebied zou dat prettig zijn, als je naar de UK vaart zal een river mooring vaak de oplossing zijn, ook in Bretagne is ankeren in de rivieren vaak een betere optie dan de schreeuwend dure marina's.

Natuurlijk zijn dat keuzes, laat ik het niet hebben over atlantic crossing, de Carieb of nog verder.
Ik realiseer mij best dat het merendeel hier zich beperkt tot het "rondje rond de kerk", er zijn zelfs "havenzeilers" met gebruik van AIS-transponders, maar de problematiek van de stroomvoorziening is wat breder dan hier wordt gesuggereerd.

Ja, ik vind het verbruik van wat ik de "kerstboom" noem aanzienlijk.
Natuurlijk is het te compenseren door meer en zwaardere accu,s, zwaardere alternator, gensets en dat soort oplossingen.
In mijn situatie worstel ik met de "stroomslurpers", kan het nog niet geheel compenseren, maar ben daar wel naar op zoek zonder een gierende windgenerator en zonder teveel lastig plaatsbare zonpanelen.
Een genset of de motor laten stroomdraaien is in mijn situatie en naar mijn idee niet de oplossing.
Dat anderen andere keuzes maken en na drie dagen aan het "infuus" moeten
is hun goed recht.
Ik hoop dat hetgeen ik post niet als denigrerend of laatdunkend wordt gezien, nogmaals, het is geenszins de bedoeling!

Er zitten wat mij betreft meer aspecten aan het onderwerp, je kunt je mogelijk indenken, ik hoop dat in ieder geval, dat er hier zeilers aanwezig zijn die het gebruik van de boot iets anders inrichten dan je zelf voor ogen staat.
Maar ik ben ervan overtuigd dat met de ligplaats van Salzus (ligt deze al in st Helier) vroeg of laat de wens opkomt om langer dan drie dagen zonder bijladen en item wordt.
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 04:51 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 30 juli 2013 15:06 #419973

  • zoef
  • zoef's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Neen, dat is een lader met display, ik denk trouwens dat het verbruik vooral van het schakelpaneel komt, maar daar branden alleen de leds (rood) verder niets als er geen gebruikers zijn ingeschakeld. Het is een electronisch schakelpaneel.

Bedoel je echt "electronisch" schakelpaneel of misschien " elektrisch" ?
In geval van het laatste zou het verbruik wel kunnen kloppen, ik was 0,3A kwijt tot ik 1 van de schakelaar op het paneel voor de lichtjes gebruikte....
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 15:46 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 31 juli 2013 04:10 #420129

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
zoef schreef :
Bedoel je echt "electronisch" schakelpaneel of misschien " elektrisch" ?
In geval van het laatste zou het verbruik wel kunnen kloppen, ik was 0,3A kwijt tot ik 1 van de schakelaar op het paneel voor de lichtjes gebruikte....

Het is een paneel met ledverlichting, relais bediend, verder geen meters die constant bij staan, bij het opnieuw aanzetten van de accuschakelaar staan alle leds gewoon op rood, ik neem aan dat er dan geen stroom op de relais staat, ik ben een redelijke "no know" op dit gebied.
Ik kan wel wat werken met de multimeter en alles nameten, kijken of er toch iets buiten het paneel staat geschakeld, daar houdt het zo'n beetje bij op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl