nico1 schreef :
Het is zeker een betere oplossing dan via een omvormer.
Dat ligt er maar helemaal aan wat je koopt. Meten == weten. De efficiency van acculaders, step-up converters en inverters kan mijlenver uit elkaar liggen.
Ik zou sowieso nooit een laptop als boord PC gebruiken, maar dat heb ik al veel vaker toegelicht. Een vaste PC aan boord (mini-itx of pico-itx) verbruikt veel minder stroom, kan niet vallen, kost geen plek op de kaartentafel etc. En je kunt hem qua software ook veel schoner houden en daarmee vervalt het argument dat velen tegen een PC hebben tov een plotter: onbetrouwbaar/beheer.
Wellicht is het aan te bevelen om de instrumenten zo in te richten dat niet gelijk de hele "kerstboom" aangaat.
"Kerstboom"? Dat valt toch wel mee? Natuurlijk, een PC (of een moderne plotter) is een "groot"verbruiker, maar juist door goede spullen te kopen houd je het verbruik minimaal. En je noemt ook navigatieverlichting. Juist dat was altijd een grootverbruiker, maar kan tegenwoordig veel zuiniger.
Ik heb 7 jaar geleden een Lopolight tri-color op mijn masttop gezet. Dat betekent dat ik nu tijdens het zeilen op momenten waarop de verlichting aan moet teruggegaan ben van 25 watt (2A) naar 1,5 watt (125mA). Dat geldt ook voor het ankerlicht, van 10 watt terug naar 1 watt. Dat zet zoden aan de dijk!. En die ankerlier die dan bij het ankerop gaan nog geen minuut draait mag dan wel 80A trekken, maar dat is maar een fractie van wat ik heb bespaard door 10 uur lang 9 Watt te besparen met het ankerlicht.
Het verbruik van AIS transceivers valt ook erg mee hoor, ze zenden natuurlijk niet continue. In de specs van de Em-trak staat <200mA, dus gemiddeld zo'n 2,5W. Volgende week heb ik hem, dus dan kan ik dat ook bevestigen. Mijn huidige AIS receiver doet nog veel minder (70mA geloof ik).
Met mijn huidige instrumentarium, marifoon /en/ de nieuwe AIS tranceiver zit ik in totaal op zo'n 600mA, 800mA tot 900mA als de background lighting buiten aan gaat en de helderheid van de schermpjes hoger staat.
Als de PC aanstaat komt daar nog ca 1A bij. Dan nog de koelkast (1A gemiddeld) en wat kleinverbruikers zoals lampjes binnen (allemaal LED) en een waterpompje, etc.
Als je daaraan rekent, met gemiddelde zeildagen van 12 uur, koelkast altijd aan, 's nachts regelmatig het ankerlicht en soms ook de navigatieverlichting, kom ik met mijn bootje, voorzien van een hele "kerstboom" zoals jij het noemt, op zo'n 50Ah/dag aan verbruik. Dat klopt ook wel met de ervaring. En de PC staat lang niet altijd aan tijdens het zeilen, maar soms wordt er wel een telefoon, tandenborstel, scheerapparaat of laptop geladen. Met 220Ah aan boord (gel) kan ik dit dus drie dagen volhouden, zonder te laden. Maar natuurlijk draait er ook nog wel eens een motor dus in de praktijk ben ik veel langer autonoom.
En die 1300Ah van je buurman in drie dagen, tja, dat is ruim 400Ah per dag of ca 5kWh/dag. Dat is het gemiddelde verbruik van een eenpersoonshuishouden. Als je dus op de boot precies hetzelfde doet als thuis dan haal je dat wel. Maar dat zal niet zo zeer aan de instrumenten liggen vermoed ik.