Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kaarten.

kaarten. 11 sept 2013 07:33 #436366

ik heb op mijn reisje van nederland naar nu spanje drie typen kaart gebruikt. ten eerste de oude vertrouwde papier, of platte kaart. netjes elke drie uur op een oversteek en elke twee uur in de buurt van land ingetekend. gegevens van mijn hand gps.

op de laptop staat open cpn en seaclear van visit my harbour.
het verschil in die twee laatsten is dat visit my harbour echte kaarten heeft ingescant en dus een weergave geeft als of je adm kaarten gebruikt.
het maar zit er in dat er wel altijd een stick in een usb poort moet en dat heeft zo zijn problemen met te weinig poorten op mijn lapje.

open cpn heeft meer rudimentare kaarten, bovendien wat ouder maar sowhat, er staat wel alles op wat nodig is, maar het zijn geen "echte" kaarten.

op beiden heb ik goede weergave van ais, zeker van wat grotere schepen, de ontvanger ziet ze eerder dan de schipper van de pokerface.
op groot water is nais ontvanger nu dus bijna een must geworden, op het ijselmeer......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 07:53 #436375

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
:laugh: Hier aan boord Zeebeest dezelfde ervaring.
Scherm ais is niet altijd even goed afleesbaar,maar als ik ooit de euvele moed krijg om met Prossie de zee op te gaan,komt er een ais
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 08:14 #436380

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Wij zijn ook volledig om! Natuurlijk blijft papier en persoonlijk opletten nodig, maar alleen al de rust die je in de kuip krijgt omdat je via AIS weergave in de kaart alles ziet aankomen, is goud waard. Natuurlijk, je moet scherp blijven op alles wat NIET op het scherm komt, maar ik durf de stelling aan dat ik meer energie overhoud voor het scannen van de horizon nu ik de meeste schepen al kan zien voordat ik ze had moeten zien.

Ik ga nog verder: Wie nu in de West Europese drukte zonder AIS transponder de zee op gaat, zeker in het donker, is niet verantwoord meer bezig. Dat is een rechtstreeks gevolg van het feit dat alle serieuze scheepvaart nu AIS uitzendt. Heb je dat niet, dan ben je echt de laatste die gezien wordt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 09:03 #436409

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
joostp schreef :
Wij zijn ook volledig om! Natuurlijk blijft papier en persoonlijk opletten nodig, maar alleen al de rust die je in de kuip krijgt omdat je via AIS weergave in de kaart alles ziet aankomen, is goud waard. Natuurlijk, je moet scherp blijven op alles wat NIET op het scherm komt, maar ik durf de stelling aan dat ik meer energie overhoud voor het scannen van de horizon nu ik de meeste schepen al kan zien voordat ik ze had moeten zien.

Ik ga nog verder: Wie nu in de West Europese drukte zonder AIS transponder de zee op gaat, zeker in het donker, is niet verantwoord meer bezig. Dat is een rechtstreeks gevolg van het feit dat alle serieuze scheepvaart nu AIS uitzendt. Heb je dat niet, dan ben je echt de laatste die gezien wordt!

Om te stellen dat je in West Europa, zeker in de nacht, onverantwoord bezig bent als je geen AIS hebt vind ik echt een brug te ver.
Tot voor kort had ik geen AIS en ik zou 'm nog niet hebben als deze me niet was komen aanwaaien.(gekregen)
Dit jaar dus bij mij aan boord voor het eerst, het is en blijft een hulpmiddel.
Het blijft best lastig om de bedoeling van bijvoorbeeld Spaanse vissers te doorgronden.
Voor de kust van Spanje wemelt het van netten en staken, een voortdurende goede uitkijk is er zeer aan te bevelen, voor je weet hang je, daar helpt geen AIS bij.
Ik voel(de) me helemaal niet onverantwoord bezig zonder en heb dat ook nooit zo ervaren.
Bovendien is het zo dat het geen gemeen goed is, slechts voor schepen boven de 15 meter beroeps.
Laatst bewerkt: 11 sept 2013 09:04 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 09:17 #436417

Ik ben erg blij met mijn transponder. Ben maar een klein bootje op de grote boze zee.
Als mijn aanwezighed ook maar 1 keer in mijn zeilleven opgemerkt wordt omdat de transponder mijn positie verzendt kan het een life saver zijn.
Als ik anders niet wordt gezien kan ik eronder liggen.
Het is niet waterdicht en garanties krijg je nooit, het zal allemaal wel.
Maar ik heb wel de rust in m'n donder door de wetenschap dat de ander mij ook electronisch kan zien.

Het enige wat het nu nog kost is 100mA in een uur. Ik heb er geen omkijken naar,hij staat gewoon aan. En heb ik ook een reserve gps.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 09:27 #436425

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
@roozeboos
in Ipswich mag je hem gewoon aan laten staan B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 11 sept 2013 09:27 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 09:32 #436426

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
joostp schreef :
Wij zijn ook volledig om! Natuurlijk blijft papier en persoonlijk opletten nodig, maar alleen al de rust die je in de kuip krijgt omdat je via AIS weergave in de kaart alles ziet aankomen, is goud waard. Natuurlijk, je moet scherp blijven op alles wat NIET op het scherm komt, maar ik durf de stelling aan dat ik meer energie overhoud voor het scannen van de horizon nu ik de meeste schepen al kan zien voordat ik ze had moeten zien.

Ik ga nog verder: Wie nu in de West Europese drukte zonder AIS transponder de zee op gaat, zeker in het donker, is niet verantwoord meer bezig. Dat is een rechtstreeks gevolg van het feit dat alle serieuze scheepvaart nu AIS uitzendt. Heb je dat niet, dan ben je echt de laatste die gezien wordt!

Ben het absoluut niet met je eens want het systeem is absoluut niet 100% veilig als ik dit relatieve woord mag gebruiken. Ik heb zelf ook een transponder maar vissersboten schieten in het donker overal naar toe en zo liggen ze stil en zo varen ze weer en ze zijn maar zelden op AIS te zien. Het blijven de ogen van de stuurman waar ik toch veel meer vertrouwen in heb en zeker ook in het donker. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 11 sept 2013 09:33 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 09:38 #436430

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Het gaat in dit geval niet om zien, maar gezien worden. Hoe meer de 'tegenpartij' er op rekent dat iedereen AIS zendt, hoe groter de kans dat je zonder zo'n ding over het hoofd wordt gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 09:39 #436434

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Heb het niet en heb het nog nooit gemist. Natuurlijk weet je niet wat je mist als je er nog nooit mee gewerkt hebt... :huh:

Het zijn niet zozeer de grote boten waar ik bang van ben, eerder de kleine onvoorspelbare bootjes, zoals hierboven al aangehaald één of andere schaars verlichte Spaanse of Griekse visser. En die zijn er op de Oosterschelde of Noordzee niet veel :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 11 sept 2013 10:35 #436460

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik ben niet zo'n apparatuurfreak maar AIS heeft natuurlijk wel z'n voordelen, met name bij het oversteken van de shipping lanes. Je mag er van uit gaan dat al het verkeer dat de shipping lanes volgt wel AIS heeft. Je oversteek kan daardoor een stuk veiliger geschieden. De instinker blijft natuurlijk het feit dat je er niet op kunt vertrouwen, je zult net die ene 'met zonder AIS' treffen. Maar omdat je van een heleboel schepen weet of je wel of niet op ramkoers zit scheelt dat een hoop gepieker en heb je je hoofd en ogen dus meer vrij om uit je doppen te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 12:14 #437450

ik wil nog even terug komen op wat ik schreef in mijn openingspost.
ik ga voor open cpn voor wat dat programma doet en kan met de ais.heel duidelijk en geeft alles goed aan, inclusief de gegevens die worden meegestuurd. alleen de kaarten zijn erg eenvoudig.

seaclair gebruikt digitale admiralitis kaarten, springt over naar een grotere schaal kaart zogauw je over het randje gaat. zijn niet gratis, maar voor 75 € heb ik alle engelse kaarten tot en met de canarisch. dat is dus bijna gratis. alleen er moet wel altijd tijdens gebruik een stick in de laptop en ais is niet zo goed als open cpn.

verder blijf ik de platte kaart nog steeds het prettigst vinden, is groter, verspringt niet en eh vertrouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 12:23 #437460

sietse-ten schreef :
verder blijf ik de platte kaart nog steeds het prettigst vinden, is groter, verspringt niet en eh vertrouwd.
- Plus dat ik vind dat je een beter overzicht hebt,
- Belangrijke zaken niet direct verdwijnen zodra je wat in of uit zoomed.
- Ik vind het 's nachts prettiger werken op papier dan met de computer,
- Je ziet op de papieren kaart direct hoe oud bepaalde surveys zijn, info die niet beschikbaar is op digitale kaarten,
- Met papier kun je meerdere kaarten naast elkaar leggen om details te vergelijken, of om een grote en kleine schaal tegelijk te zien.
- met papier maak je minder fouten omdat je geen instellingen of filters verkeerd kunt doen.

Als je gaat reizen met de boot, dan vind ik digitale kaarten toch nog steeds geen goede vervanging voor papier, even los van het feit dat een computer of plotter makkelijker stuk gaat dan een stuk papier. stroom uitval hoeven we tegenwoordig niet meer bang voor te zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 sept 2013 12:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 12:42 #437473

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Erikdejong schreef :
stroom uitval hoeven we tegenwoordig niet meer bang voor te zijn.

Toch is stroomuitval wel een angst die met mij meevaart.
Maar ik kan mij dan ook zonder stroom nog redden, inderdaad, papier en zo.

Verder deel ik de conclusie gebruik papier.
Laatst bewerkt: 13 sept 2013 12:59 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 13:11 #437490

ik kreeg net op een druk moment de eerste nacht op de noordzee, druk punt ook nog, een kapotte zekering die en mijn lichten, de stuurautomaat en de laptop ais uitschakelde. was niet definitief, maar toch even ongemakkelijk. vooral de stuurautomaat bij een windje 5. dan is solo echt solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 13:15 #437491

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
sietse-ten schreef :
ik kreeg net op een druk moment de eerste nacht op de noordzee, druk punt ook nog, een kapotte zekering die en mijn lichten, de stuurautomaat en de laptop ais uitschakelde. was niet definitief, maar toch even ongemakkelijk. vooral de stuurautomaat bij een windje 5. dan is solo echt solo.
Dat is inderdaad vervelend, vooral omdat je toch graag wilt weten waarom die zekering eruit ging. Dat kan dan weer wat zoeken in een hooiberg worden.. Of is duidelijk dat er met al die zaken aan meer wordt getrokken dan de zekering aankan?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 15:26 #437550

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Sietse-ten schreef:
ik kreeg net op een druk moment de eerste nacht op de noordzee, druk punt ook nog, een kapotte zekering die en mijn lichten, de stuurautomaat en de laptop ais uitschakelde. was niet definitief, maar toch even ongemakkelijk. vooral de stuurautomaat bij een windje 5. dan is solo echt solo.

Heerlijke oplossing voor solozeilers die een kapotte zekering snel willen vinden: zekeringen met een ledje. Zekering kapot, ledje aan. Zo vervang je ze in 10 seconden...

Ben ik nou de enige die er mee vaart? Ik wil nooit meer iets anders... hier te bestellen: www.rdae.nl/glowfuse-glf3-p-1765.html
Laatst bewerkt: 13 sept 2013 15:30 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 15:57 #437565

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
joostp schreef :
Ben ik nou de enige die er mee vaart? Ik wil nooit meer iets anders... hier te bestellen: www.rdae.nl/glowfuse-glf3-p-1765.html
De enige..? Je moet om te beginnen zekeringhouders hebben die geschikt zijn voor wat ik altijd maar 'auto-zekeringen' noem. Ik denk dat er nog heel wat schakelpanelen zijn waar ouderwetse glaszekeringen in zitten..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 13 sept 2013 16:10 #437570

Maar glaszekeringen zijn toch normaal zo verdeeld dat het 1 zekering per gebruiker is?
En daarbovenop een of meerdere automaten voor een groep/batterij bank?

Op die manier valt er ook niets te zoeken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 sept 2013 16:10 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 14 sept 2013 06:54 #437727

van de stroom uitval, mea culpa.
de vorige eigenaren, laten we het zo stellen, hebben waarschijnlijk nooit s nachts op de noordzee gevaren met wind en boord verlichting. het toplicht was al uit, slechte kabel en ik voer met de lage boordlichten aan. nu bleek dat zowel de boordlichten als de stuurautomaat, voor de automatische zekering, te laag waren gezekerd.


eigenlijk moet ik zeggen dat de voorbereiding in te korte tijd is gebeurt, dus niet alles gecontroleerd. waar anderen 10 jaar :evil: :sick: overdoen heb ik in 6 weken geperst. tja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 14 sept 2013 07:25 #437741

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
sietse-ten schreef :
van de stroom uitval, mea culpa.
Eigenlijk moet ik zeggen dat de voorbereiding in te korte tijd is gebeurd, dus niet alles gecontroleerd. waar anderen 10 jaar :evil: :sick: overdoen heb ik in 6 weken geperst. tja.

En dan nog, als er onderweg niets kapot gaat beschouw ik dat als een Wonder.
De stuurautomaat is bij mij een belangrijke "maat", als je geen windvaan hebt en hij valt uit en je moet nog een "stukkie", dan ben je niet echt gelukkig als je solo vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kaarten. 16 sept 2013 08:16 #438580

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
sietse-ten schreef :
ik kreeg net op een druk moment de eerste nacht op de noordzee, druk punt ook nog, een kapotte zekering die en mijn lichten, de stuurautomaat en de laptop ais uitschakelde. was niet definitief, maar toch even ongemakkelijk. vooral de stuurautomaat bij een windje 5. dan is solo echt solo.



Noorwegen en Engeland, de Monitor windvaan werkte fantastisch. Ook in de golven met 6-7 Bft geen enkel moment van twijfel en geen stroomverbruik. Dat kwam goed van pas. Onze dynamo raakte defect en er kon dus via de motor geen stroom geleverd worden en moesten we vier dagen en drie nachten doen met wat we hadden. 's-Nachts binnengelopen bij Vlieland. De verlichte boeien in al die vaargeulen waren voor onze vermoeide ogen verwarrend, maar gelukkig was er genoeg stroom om de computer nog aan te zetten en OpenCPN wees ons hier (met dank aan Nautin en Escaut) feilloos de weg.
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl