joostp schreef :
Wij zijn ook volledig om! Natuurlijk blijft papier en persoonlijk opletten nodig, maar alleen al de rust die je in de kuip krijgt omdat je via AIS weergave in de kaart alles ziet aankomen, is goud waard. Natuurlijk, je moet scherp blijven op alles wat NIET op het scherm komt, maar ik durf de stelling aan dat ik meer energie overhoud voor het scannen van de horizon nu ik de meeste schepen al kan zien voordat ik ze had moeten zien.
Ik ga nog verder: Wie nu in de West Europese drukte zonder AIS transponder de zee op gaat, zeker in het donker, is niet verantwoord meer bezig. Dat is een rechtstreeks gevolg van het feit dat alle serieuze scheepvaart nu AIS uitzendt. Heb je dat niet, dan ben je echt de laatste die gezien wordt!
Om te stellen dat je in West Europa, zeker in de nacht, onverantwoord bezig bent als je geen AIS hebt vind ik echt een brug te ver.
Tot voor kort had ik geen AIS en ik zou 'm nog niet hebben als deze me niet was komen aanwaaien.(gekregen)
Dit jaar dus bij mij aan boord voor het eerst, het is en blijft een hulpmiddel.
Het blijft best lastig om de bedoeling van bijvoorbeeld Spaanse vissers te doorgronden.
Voor de kust van Spanje wemelt het van netten en staken, een voortdurende goede uitkijk is er zeer aan te bevelen, voor je weet hang je, daar helpt geen AIS bij.
Ik voel(de) me helemaal niet onverantwoord bezig zonder en heb dat ook nooit zo ervaren.
Bovendien is het zo dat het geen gemeen goed is, slechts voor schepen boven de 15 meter beroeps.