Dames en heren,
Ik volg al een tijdje alle ontwikkelingen rond OpenCPN en uiteraard vanwege mijn beroep zie ik ook hoe steeds meer schepen over gaan op ECDIS (ik moet zelfs binnenkort op cursus)
Aan boord is het prachtig dat er commerciële ECDIS is, wat een gegarandeerde geüpdatet kaart verzorgd en zodat je ten alle tijde compleet bijgewerkte kaarten aan boord hebt. (met bijbehorend prijskaartje!)
Letterlijk met een maar muisklikken staat de updates er op. Kinderlijk eenvoudig maar ook wel eens een beetje jammer. De tijden van dat ik aan boord in de nachtelijke uurtjes de kaarten heb verbeterd en zodoende veel plekken heb leren kennen van naar de papieren kaart kijken lijken voorbij te gaan.
Maar het is ook wel weer fijn dat het zo makkelijk word, m.a.w. geen excuus om met verlopen kaarten rond te varen. Het is namelijk nog al een klus om elke week de NtM's er bij te pakken en alle Admiralty kaarten weer te verbeteren. En dan heb ik het nog niet over de Nautical Pilots (NP's), ALL en ALRS'en
Als hobby zeiler vind ik het natuurlijk ook leuk dat ik een beetje fijn kan navigeren op mijn laptopje, en OpenCPN heeft mijn hart gestolen. (mede forummers hoor ik nogal met slechte tongen over deze software praten en er zijn ook een heleboel enthousiastelingen!). Ik vind het een machtig mooi gratis en zeer intuïtief programma. (Mijn vader kan er goed mee om gaan!)
In Nederland is niet echt goed de mogelijkheid om bijgewerkte kaarten te verkrijgen voor OpenCPN, Stentec houd er een monopoly op na (niks tegen Wouter van Stentec trouwens, zeer aardige man, en hem neem ik niks kwalijk) met hun DKW2 kaarten die je alleen op Windows kan installeren en vervolgens dan alleen in WinGPS en nog een paar andere betaalde software kan gebruiken.
Wel word inmiddels door RWS een set ENC (s57) kaarten uitgegeven, maar die is bedroevend slecht voor het wad en ijsselmeer. RWS ga je schamen!!!
Ik heb wel al alternatief met een gescande kaart en een "GPX boeien bestand" van RWS gewerkt maar dit is natuurlijk minder mooi dan een officieel bijgewerkte kaart. Maar in ieder geval een stuk beter dan de ENC van RWS.
Op zee, ja daar veranderd een boel, velen gebruiken hier commerciële software met BSB kaarten (die op windows wél op OpenCPN werken dmv een plugin) CM93_3, ENC, MapTech kaarten varen.
Waar ik soms van vind dat de update frequentie van deze erg laag ligt!
Er varen ook een aantal op de CM93_2 versie in OpenCPN waar hier op het forum al flink over geklaagd werd omdat dat illegaal is. Deze kaarten uit 2011 zijn natuurlijk inmiddels hopeloos verouderd.
In de ENC kaarten zijn er twee standaarden, de s57 en de s63 waarbij de s57 de open standaard is en deze door de IHO natuurlijk niet gebruikt gaat worden, want dan zou iedereen de kaarten probleemloos kunnen uitwisselen, en geüpdatet kaartmateriaal moet uiteraard betaald worden!
Sinds September 2013 is de nieuwe s63 standaard aangenomen door de IHO en hiermee gloort er hoop op een legale (hopelijk niet te dure) oplossing voor mensen die met OpenCPN willen werken.
Ik vond op het cruisers forum uit Amerika een draadje over een ontwikkelaar die een plugin gaat schrijven voor OpenCPN zodat de nieuwe s63 kaarten gebruikt kunnen worden en er een licentie gekocht kan worden voor kaarten. Werkend op alle platformen! Windows, Mac én Linux!
Het is afwachten wat het dus gaat kosten, en welk prijsmodel er gebruikt gaat worden. In ieder geval blijven je kaarten bruikbaar ook nadat je licentie is verlopen en krijg je alleen geen updates meer.
Leesvoer:
Cruisers forum
o-charts website
IHO standaard pdf