Als het een voor mij onbekend gebied is, dan bestudeer ik de kaarten zorgvuldig, kijk naar wat voor gevaren er op de weg zijn, markeer de kaart met parmenent marker waar ik uit moet kijken, met highlighters markeer ik schuilplekken en goede ankerplekken, ook schrijf ik er naast in welke pilot en op welke pagina er gedetaileerde info over die plek staat. Dat op zichzelf kan al heel wat uurtjes werk zijn. Ik ben nu toevallig de kaarten voor de komende zomer aan het markeren, daar ben ik al 3 volle dagen mee bezig, en ik ben nog niet op de helft. De reis is dan ook wel 8000 mijl lang door slecht gecartografeerd gebied. Ik bekijk onder andere ook sateliet foto's van Google Earth en Bingmaps en vergelijk dat met de kaarten. Dat levert ook veel info op die ik zelf inteken of aanteken in de kantlijn. dat soort foto's geven vaak ook goed aan wat goede ankerplekken zijn en wat niet als je in een gebied met stijle en hoge bergen bent.
Getij kijk ik niet naar als ik nog meer dan 12 uur te varen heb, dat komt toch nooit uit. Wel wil ik van te voren weten of ik rekening moet houden met getij ivm waterdiepte of een aanzienlijke stroom tegen, en dan zorg ik er voor dat de juiste getijde info ook aanwezig is als ik het toch nodig heb.
Als het bekend gebied is dan bereid ik eigenlijk helemaal niets voor. De boot is altijd tiptop in orde en diverse systemen worden met regelmatigheid getest op functioneren, ik kijk vlak voor vertrek nog even naar het te verwachten weer onderweg en zoek even op in de BAZ of vergelijkabre databases of er nog essentiele veranderingen voor het gebied zijn, en ga oppad. Nogmaals, getij kijk ik zelden of niet naar tenzij ik weet dat ik anders niet over een drempel heen kom, of tegen meer dan 4 knopen stroom op moet. Als het een tocht is die langer dan 50 uur gaat duren, dan kijk ik eigenlijk ook niet meer naar het weer, wat komt dat komt en op een dergelijk lange tocht kun je dat toch niet meer vermijden. Daarbij is een weerbericht verder dan 36 uur vooruit toch eigenlijk niet betrouwbaar. het weer dat je op het moment van vertrek hebt kun je goed inschatten.
Voor de noordelijke wateren kijk ik ook altijd nog naar de ijskaartjes van de laatste twee weken en de nieuwste om een idee te krijgen hoe het ijs zich verplaatst.
Om een plan voor de zomer vast te stellen, maak ik veel gebruik van openCPN met de CM93 kaarten om afstanden en daardoor te verwachten zeiltijd in te schatten. Op die manier kan ik de seizoenen beter indelen en afstemmen op de te verwachten weerpatronen en historische ijs data.