wilweg schreef :
Gregor schreef :
Het gaat nog verder, las ik in een ander artikel, nl. dat ze betonningen en andere markeringen ook alleen zichtbaar willen maken door uitzending van een AIS-gelijkend signaal zodat deze alleen op een schetm te zien zijn en niet meer fysiek aanwezig. Dit alles is in een proeffasr.
Heb je hier een linkje bij?
Toen we destijds, rond 2003, om tafel zaten met RWS, kwam deze grap al boven, dikke pret.
Koffiedik & hypothese;
Ga er van uit dat dit in de (nabij) toekomst of een hybride vorm zeker gaat plaatsvinden, vanwege de enorme kosten besparing.
Alle schepen hebben AIS (noot in het BPR bestaan schepen >20m, en kleine schepen ,20m), punt!!
Stel dat de lichttonnen blijven, maar alle tussenliggende bakens verdwijnen.
Je kan zelfs bedenken dat in de toekomst schepen zonder (goedgekeurde) AIS niet meer in donker in de bijlage-9 gebieden mogen varen.....
Nu mag dat al niet meer met slecht zicht.
bijlage-9 gebieden;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot
aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan
gelegen havens;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet
zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
35. het Zwarte Water;
36. het Meppeler Diep;
En dit is maar een greep.
Hou er maar rekening mee dat het, vroeg of laat, gewoon gaat gebeuren.
Iedereen kan begrijpen dat het verleggen van betonning op het wad natuurlijk zéér efficient kan als Virtuele AIS doelen (Virtual AtoN) vanuit de Brandaris.
Komend voorjaar gaan we de 1e experimenten doen met (virtuele) AtoN's.....
(AtoN =
Aid
To Navigation)