Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De trend is gezet. Bron RWS

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 16:25 #574012

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
wilweg schreef :
Gregor schreef :
Het gaat nog verder, las ik in een ander artikel, nl. dat ze betonningen en andere markeringen ook alleen zichtbaar willen maken door uitzending van een AIS-gelijkend signaal zodat deze alleen op een schetm te zien zijn en niet meer fysiek aanwezig. Dit alles is in een proeffasr.
Heb je hier een linkje bij?

Toen we destijds, rond 2003, om tafel zaten met RWS, kwam deze grap al boven, dikke pret.

Koffiedik & hypothese;
Ga er van uit dat dit in de (nabij) toekomst of een hybride vorm zeker gaat plaatsvinden, vanwege de enorme kosten besparing.
Alle schepen hebben AIS (noot in het BPR bestaan schepen >20m, en kleine schepen ,20m), punt!!
Stel dat de lichttonnen blijven, maar alle tussenliggende bakens verdwijnen.

Je kan zelfs bedenken dat in de toekomst schepen zonder (goedgekeurde) AIS niet meer in donker in de bijlage-9 gebieden mogen varen.....
Nu mag dat al niet meer met slecht zicht.
bijlage-9 gebieden;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot
aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan
gelegen havens;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet
zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
35. het Zwarte Water;
36. het Meppeler Diep;

En dit is maar een greep.

Hou er maar rekening mee dat het, vroeg of laat, gewoon gaat gebeuren.

Iedereen kan begrijpen dat het verleggen van betonning op het wad natuurlijk zéér efficient kan als Virtuele AIS doelen (Virtual AtoN) vanuit de Brandaris.
Komend voorjaar gaan we de 1e experimenten doen met (virtuele) AtoN's.....
(AtoN = Aid To Navigation)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 16:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 16:42 #574020

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Ik heb altijd mijn vraagtekens bij dit soort ontwikkelingen. Het maakt je toch meer afhankelijk van een elektronische systeem, dat uit kan vallen.

Lijkt me ook lastig als je aan het kruisen bent op een nauwe Waddengeul. Dat doe ik in ieder geval liever op zicht dan met behulp van een schermpje. Gaat toch minder als dan de helft van de tonnen weg is...

Of ik moet wachten tot Google Glass doorbreekt, kan ik de tonnen op mijn bril zien :laugh:
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 17:12 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 18:18 #574055

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb ook vraagtekens erbij of het wel veiliger wordt met al die systemen VERPLICHT.
Als ik zelf AIS in mijn zeilbootje zou willen hebben , doe ik het omdat ik het zelf zou willen. MAAR zodra DAS de staat der Nederlanden mij gaat verplichten , verrot ik het gewoon zo lang mogelijk..

Het wordt allemaal veel te afhankelijk. Ik navigeer op het Ijsselmeer bijvoorbeeld gewoon nog op papieren-kaart, koers en positie via een simpel GPSje, heb geen AIS en Kaartplotter. Je kan die grote 135er vol met containers beter gewoon aan zien komen varen in het Oostvaardersdiep, dan dat je te veel op de AIS gaat zitten kijken en niet meer voldoende om je heen!

(Neemt niet weg dat ik wel een plottertje zou willen hebben voor het gemakkelijke navigeren in het donker daar. Zie je in een oogopslag waar je bent. Maar het moet geen verplichting worden.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 18:18 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 19:01 #574069

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
wilweg schreef :

Of ik moet wachten tot Google Glass doorbreekt, kan ik de tonnen op mijn bril zien :laugh:

Komt er aan, Seapilote is daar volop mee bezig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 19:04 #574070

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Fly-Tour schreef :
Ik heb ook vraagtekens erbij of het wel veiliger wordt met al die systemen VERPLICHT.
Als ik zelf AIS in mijn zeilbootje zou willen hebben , doe ik het omdat ik het zelf zou willen. MAAR zodra DAS de staat der Nederlanden mij gaat verplichten , verrot ik het gewoon zo lang mogelijk..

Het wordt allemaal veel te afhankelijk. Ik navigeer op het Ijsselmeer bijvoorbeeld gewoon nog op papieren-kaart, koers en positie via een simpel GPSje, heb geen AIS en Kaartplotter. Je kan die grote 135er vol met containers beter gewoon aan zien komen varen in het Oostvaardersdiep, dan dat je te veel op de AIS gaat zitten kijken en niet meer voldoende om je heen!

(Neemt niet weg dat ik wel een plottertje zou willen hebben voor het gemakkelijke navigeren in het donker daar. Zie je in een oogopslag waar je bent. Maar het moet geen verplichting worden.)

Persoonlijk navigeer ik zonder kaart op het ijsselmeer en wat mij betreft mogen ze alle betonnings elementen weghalen op ijsselmeer en wad. Het wordt dan opeens een stuk rustiger.

Dit soort ontwikkelingen zijn geld gestuurd en jij wil niet het bedrag ophoesten om het in stand te houden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 19:07 #574072

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ach, aan zo'n ton kan je nog eens afleiden waar je bent.
Of niet?
Ik wel althans. :unsure:

Wel handig als je weet waar de ondieptes van het EZ liggen! Zonder kardinalen toch wel wat lastig.
En van Enkhuizen naar Marken vond ik het ook wel handig dat er een midvaarwaterton lag, zodat ik wist waar ik was.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 19:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 19:40 #574079

vliegtuigen doen het ook al een tijdje zonder boeien.... alles op electrische/electronische bakens.

in het donker varend kijk ik binnen op de PC-kaart om de blinde tonnen te ontwijken. Liggen soms erg in de weg.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 20:13 #574093

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
WADnWIND schreef :
wilweg schreef :

Of ik moet wachten tot Google Glass doorbreekt, kan ik de tonnen op mijn bril zien :laugh:

Komt er aan, Seapilote is daar volop mee bezig.
En dan ook nog diepte gegevens erin, zeilen als een helderziende :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 20:33 #574101

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja: ik krijg de recon jet komend vroeg voorjaar:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 20:57 #574110

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Ik ben héél benieuwd wat dat gaat brengen Sunday. Of er koppelingen met navigatiesoftware mogelijk zijn bijvoorbeeld. En of de snelheid ook in knopen weer te geven is en dergelijke. De site geeft nog nauwelijks relevante informatie helaas. Maar de potentie is enorm natuurlijk!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 21:18 #574123

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe zo'n AtoN zichtbaar wordt op mijn Standard Horizon 2100 marifoon. Werkt dat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 21:41 #574136

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Baasklusje schreef :
vliegtuigen doen het ook al een tijdje zonder boeien.... alles op electrische/electronische bakens.

in het donker varend kijk ik binnen op de PC-kaart om de blinde tonnen te ontwijken. Liggen soms erg in de weg.

Inderdaad; weg met die drijvende UFO's
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 21:42 #574138

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
wilweg schreef :
WADnWIND schreef :
wilweg schreef :

Of ik moet wachten tot Google Glass doorbreekt, kan ik de tonnen op mijn bril zien :laugh:

Komt er aan, Seapilote is daar volop mee bezig.
En dan ook nog diepte gegevens erin, zeilen als een helderziende :woohoo:

U vraagt, Seapilot draait
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 23 nov 2014 21:44 #574140

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
koko schreef :
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe zo'n AtoN zichtbaar wordt op mijn Standard Horizon 2100 marifoon. Werkt dat!

Mmmm, goede vraag.....

Zodra ik wat weet, vermeld ik het.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 09:14 #574849

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Heb er een stukje over geschreven. Nu maar hopen dat RWS het ook leest.. ;)
keepitsimplesailing.blogspot.n...ais-de-toekomst.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 09:40 #574854

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Het idee dat de navigatie veiliger wordt door AIS verplicht te stellen, heeft enkele tekortkomingen.
1) De positie die het zendende schip verstuurd komt van zijn GPS, en dit GPS systeem is in handen van een externe regering (USA). Deze heeft de mogelijkheid om dit systeem met een druk op de knop uit te schakelen, en ook onnauwkeuriger te maken. ( i.p.v. 10 mtr 100 of 200 mtr afwijking. )
En het kost veel geld om dit in de lucht te houden. De volgende regering zou wel eens kunnen beslissen om dit systeem te privatiseren!
2) Het Europese alternatief, dat al heel lang in ontwikkeling zit is er nog steeds niet, en zal ook veel geld kosten om in de lucht te houden. Maar het zal nauwkeuriger zijn, en onder Europese controle.
Maar dan nog, de positie die uitgezonden wordt is afhankelijk van de GPS ontvanger, en de ontvangst van satelieten. Als de ontvangstantenne slecht geplaatst is of afgeschermd wordt door metaal, een doos, een blik, of als de kabel ( bij externe antennes ) defect is. Op zijn minst een verkeerde positie.
Laat AIS voor grote schepen, en beroepsvaart, en voor mensen die dit nodig hebben wegens de route die ze varen.
De veiligheid die het zogezegd bied, is schijnveiligheid.

Echte veiligheid is een oplettende bemanning,
zowel op de grote schepen als op het plezierjacht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 09:55 #574861

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Uit bovenstaand antwoord spreekt naar mijn mening een (te) groot wantrouwen in de techniek en een eveneens (te) groot vertrouwen in de menselijke oplettendheid.

Natuurlijk kan gps door de Amerikaanse overheid worden uitgezet of onnauwkeurig gemaakt. Als dit gebeurt is het onmiddellijk bekend. Of men het zich nog kan veroorloven gelet op alle Amerikanen die gebruik maken van GPS is maar zeer de vraag. De moderne gps-toestellen ontvangen ook de Russische satellieten en zullen over enige jaren ook het Europese systeem gaan ontvangen. De kans dat alle drie die systemen uitvallen of onnauwkeurig worden is toch beperkt.

Het is even zeer een gegeven dat mensen wellicht altijd oplettend moeten zijn, maar dit niet altijd zijn. Bovendien kunnen ze ook nog afgeleid worden. En zijn de visuele mogelijkheden beperkt. Men kan niet "om een hoekje" kijken en ook niet over b.v. hoge gebouwen heen. De AIS geeft die informatie wel.

Kortom AIS is meer dan schijnveiligheid. Het is een aanvulling op bestaande middelen. Daarmee is nog niet gezegd dat het verplicht moet worden.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 10:04 #574865

beste Tony, ik denk toch werkelijk dat je AIS ontvanger en transponder veiligheid toevoegd ten opzichte van een oplettende bemanning.
Je kan mij niet wijsmaken dat in de praktijk werkelijk 100% van de tijd de horizon strak afgescand wordt door de bemanning.. mijn ervaring is in ieder geval anders.

En je druk op de knop verhaal : 200 meter onnauwkeurigheid? , prima niks aan de hand.
En als Obama de gps helemaal uitzet, nou dat zien we dan wel weer. Lijkt me nogal onzinnig om het hele AIS systeem af te branden omdat ooit de gps uitgezet zou kunnen worden.
We hebben met zijn allen al heel wat jaar veel plezier gehad van de gps!

laat ik me toch weer verleiden tot deze discussie :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 10:10 #574867

Als Obama de gps onnauwkeurig of verkeerd aanwijzend maakt is er wel wat zeer ernstigs aan de hand en zou ik me over hele andere dingen dan over AIS zorgen maken. :evil:
Uitschakelen zou hij uiteraard niet doen want voro zijn leger is de GPS van levensbelang.
Er komt dan alleen een beveiliging in die de nauwkeurigheid alleen voor het leger beschikbaar maakt.
Tenslotte is dat vele jaren ( tot 200) zo geweest.
Ook zal de GPS alleen in crisisgebieden worden beinvloed en dat gebeurt al regelmatig neem ik aan.
Ad
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 10:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 10:15 #574868

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vwb de virtuele boeien: er was hier ooit iemand op het forum die een Layar-overlay met alle boeien had gemaakt. Dan zag je de boeien van de kaart virtueel geprojecteerd in het beeld dat de camera van je smartphone filmde. Als je zoiets combineert met een VR-bril dan ben je er eigenlijk al. Al zijn boeien dan natuurlijk vrij ouderwets, je ziet dan liever gewoon duidelijk het hele gebied waar je aan de grond gaat lopen gemarkeerd / gearceerd dmv een contrastkleur oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 10:32 #574872

FMJ schreef :
Vwb de virtuele boeien: er was hier ooit iemand op het forum die een Layar-overlay met alle boeien had gemaakt. Dan zag je de boeien van de kaart virtueel geprojecteerd in het beeld dat de camera van je smartphone filmde. Als je zoiets combineert met een VR-bril dan ben je er eigenlijk al. Al zijn boeien dan natuurlijk vrij ouderwets, je ziet dan liever gewoon duidelijk het hele gebied waar je aan de grond gaat lopen gemarkeerd / gearceerd dmv een contrastkleur oid.

Zoiets doet de Navionics Platinum versie ook.Alleen is daar de luchtopname (GE of zoiets) de overlay.
Volgens mij staan die virtuele boeien gewoon op de kaart staan met een speciaal (ik ben virtueel of AIS teken erbij?
Wie weet trouwens hoe dat teken er uit ziet?
Ad
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 10:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 11:25 #574883

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
roozeboos schreef :
beste Tony, ik denk toch werkelijk dat je AIS ontvanger en transponder veiligheid toevoegd ten opzichte van een oplettende bemanning.


laat ik me toch weer verleiden tot deze discussie :(
Voor de duidelijkheid, ik vind zeker dat AIS veiligheid toe voegt. Alleen een verplichting voor alle pleziervaart, daar zie ik weinig in...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 26 nov 2014 12:10 #574898

Yellow Boat schreef :
[\
Wie weet trouwens hoe dat teken er uit ziet?

dat stond natuurlijk keurig in de BaZ:

Bijlage Knipsel_2014-11-26-4.png niet gevonden



dat zijn de groene. Er is ook een symbool voor rood, en 4 kardinalen.


en in de altijd up-to-date kaart zie je dit:

Bijlage Knipsel_2014-11-26-3.png niet gevonden

Bijlagen:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 nov 2014 15:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 28 dec 2016 19:26 #795207

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
WADnWIND schreef :
Komend voorjaar gaan we de 1e experimenten doen met (virtuele) AtoN's.....
(AtoN = Aid To Navigation)

Update:
De 1e AtoN's liggen er tijdelijk voor test.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 dec 2016 19:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De trend is gezet. Bron RWS 29 dec 2016 09:30 #795285

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549


Als ik het goed begrepen heb zijn er "echte" Atons. Zie afbeelding van op een
OpenCPN scherm.

Die op hun beurt weer virtuele Atons "uitzetten".

Mogelijk zien die er zo uit op een ENC kaart. Afbeelding 2

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl