Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: is 1 polair diagram voldoende?

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:29 #588491

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ik ben aan het stoeien met een polair diagram en OpenCPN (plugin weather routing).
Voor mijn boot kan ik nergens een polair diagram vinden. Heb er uiteindelijk een kunnen construeren met behulp van de app iPolar. Misschien klopt er geen bal van, maar de getallen zien er min of meer geloofwaardig uit.

Wat ik niet snap is hoe je voor windsnelheden van 2 tot 30 knopen toe kunt met 1 polair diagram.
Ik zou denken dat je voor elk zeilplan (volledig tuig, 1 rif in grootzeil, 2 reven, rif in fok, etc) een apart polair diagram moet hebben.
Maar dat is weer erg onpraktisch als je bijvoorbeeld een tocht wilt plannen met veranderende wind.

Hoe doe je dat?
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:33 #588493

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Je hebt helemaal gelijk!

Voor elke windsterkte en elke zeilvoering moet je een aparte Polair maken. Vervolgens leg je ze allemaal op elkaar om bij een bepaalde windsterkte en koers de ideale zeilvoering te bepalen.

Ik neem aan dat de polair die je normaal afgedrukt ziet, de buitenste contour is van alle zeilvoeringen bij een bepaalde windsterkte.

Is er iemand de WEET hoe dit normaal gesproken zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:38 #588494

Een polar diagram gaat uit van de meest optimale zeilvoering. Soms zie je dat grafisch aangegeven dmv arceringen (rif1+genua, rif2+fok etc). 1 Polar diagram zou dus voldoende moeten zijn.

Hier zelfs een directe output van de VPP berekening die zowel zeilvoering, helling en drift berekend, maar een normale polar plot zoals de meeste programma's gebruiken is slechts een 2D matrix...
Laatst bewerkt: 19 jan 2015 12:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:43 #588495

Het kan in 1 polair.. gegeven de optimale inzet van de beschikbare zeilen..
maar ik kan me ook voorstellen dat je afhankelijk van bemanning en doel (wedstrijd/ toer/ vakantie planning) andere keuzes maakt en dus verschillende polair diagrammen hebt...
je polair kun je vaak uit een meetbrief halen.. die gaat dus uit van de ingemeten zeilen... mis je een spi of gennaker dat meetbrief resultaten aanpassen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:43 #588496

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Nachtvlinder schreef :
Een polar diagram gaat uit van de meest optimale zeilvoering. Soms zie je dat grafisch aangegeven dmv arceringen (rif1+genua, rif2+fok etc). 1 Polar diagram zou dus voldoende moeten zijn.

Dat klopt. Als je een polair diagram hebt, moet je zelf uitvogelen met welke zeilvoering (en trim natuurlijk) die maximum snelheid te behalen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:43 #588497

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Dus je moet één polair diagram samenstellen uit meerdere, die allemaal gemaakt zijn voor een andere zeilvoering.
Je kiest dan bijvoorbeeld tot 18 knopen volledig tuig, 18-24 knopen 1e rif, etc.
OP die manier?
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:46 #588499

Zeilvoering is ook koersafhankelijk!

Je zou de lijntjes -iso-tws lijnen ;) - verschillende kleurtjes kunnen geven.

bv spinnaker=ROOD, rif=groen en alle gebruikelijke combinaties. De resulterende regenboog hartjes hang je dan naast de kaartentafel zodat je kunt zien wat voor zeilvoering je zou moeten hebben.

Hieronder zie je zo'n zeilmapping (waar dit raceteam erg veel tijd in stopt en gebruikt om hun prestaties te optimaliseren/gewoontes in kaart te brengen.
Laatst bewerkt: 19 jan 2015 12:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 12:48 #588500

Het is iets simpeler voor de hobbymatige zeiler ;)
Je polair diagram zegt alleen wat de maximale snelheid is van jouw boot bij een bepaalde windsterkte. In 1 polair diagram zitten alle windsterkten verwerkt.
Dan moet je dus zelf bijhouden welke zeilen je voor welke wind gebruikt. Er zijn dan weer andere grafieken om te bepalen bij welke wind je wel zeil zou moeten voeren voor die maximale snelheid.
Je kan hier extreem veel verder mee gaan, maar dat moet je in dit geval niet willen denk ik.

Simpel gezegd;
Als jij zelf een polair diagram maakt met de zeilvoering zoals jij die bij die wind gebruikt - klopt ie altijd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 13:12 #588507

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
nachtvlinder geeft het mooi met kleurtjes in een tabel weer. je kan hetzelfde doen in een grafisch polair diagram, dan zijn je zeilvoeringen gekleurde cirkels. Ik heb er zo geen voobeeld van bij de hand. In één van de boeken van conny van rietschoten over de flyer meen ik die gezien te hebben. Zal het web eens doorzoeken.
Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 13:19 #588510

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ik begin het te begrijpen.
Dat wordt nog even een klusje, maar de winter is nog niet voorbij...
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 14:21 #588524

Breeveertien schreef :
Het is iets simpeler voor de hobbymatige zeiler ;)
Simpel gezegd;
Als jij zelf een polair diagram maakt met de zeilvoering zoals jij die bij die wind gebruikt - klopt ie altijd ;)

Een polair heeft wel iets met optimaal in de definitie...
Je gebruikt het juist/ ook om inzichtelijk te maken of je wel optimaal zeilt...

Verder in routeringsprogramma's natuurlijk gebruikt om te bepalen wat de optimale route is gegeven de zeilvoering en wind. Je krijgt dan een indicatie over hoelang je er over doet... gaat daarmee ook uit van een praktisch haalbaar optimum dat je realiseert. Wanneer je je schoten nooit voldoende aanhaalt (of juist te veel) haal je als het goed is je polair niet..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 15:13 #588539

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Hum. Volgens mij was de vraag van Taan wat aardser van karakter.

Het antwoord is dus: je kunt t zo gek maken als je zelf wilt.

Of anders gezegd, je kunt jezelf zo gek maken als je zelf wilt.

Wat wilde je bereiken met je polair? En hoe nauwkeurig wilde je dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 16:21 #588562

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Joop66 schreef :
Wat wilde je bereiken met je polair? En hoe nauwkeurig wilde je dat?

Gebruiken voor routeplanning.
Ik ben een toerzeiler; of ik "mijn polair haal" is niet mijn ambitie.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 16:28 #588566

Hoeveel uren/dagen/weken wil je je route vooruit kunnen plannen? Over wat soort tochten heb je het? Rekening houdend met getijdestromen of meer oceaanoversteken?

Ik vraag dit omdat een nauwkeurige polar steeds belangerijker wordt naarmate je verder vooruit wilt simuleren. Alle andere inputs natuurlijk ook ;)

Aangezien je geen planerende/surfende boot hebt denk ik dat je met je generieke iPolar plot wel uit de voeten komt op het IJsselmeer of een Kanaaloversteek, maar voor grotere tochten meer nauwkeurigheid nodig hebt. Is altijd leuk om mee te werken natuurlijk en zal veel inzicht geven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 16:51 #588576

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Nachtvlinder schreef :
Hoeveel uren/dagen/weken wil je je route vooruit kunnen plannen? Over wat soort tochten heb je het? Rekening houdend met getijdestromen of meer oceaanoversteken?

Ik denk aan een oversteek naar Lowestoft bijvoorbeeld, 1 dag vooruit.
Is altijd leuk om mee te werken natuurlijk en zal veel inzicht geven!

Dat is nou precies waar het mij om gaat. Lijkt me gewoon leuk. Als je al die elektronica aan boord hebt, is het ook leuk om te zien wat je ermee kan doen. En je kan er weer veel van opsteken.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 20:31 #588659

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
taan schreef :
Gebruiken voor routeplanning.
Ik ben een toerzeiler; of ik "mijn polair haal" is niet mijn ambitie.
Ook als toerzeiler helpt het als je polair waar je mee werkt goed is, maar dat moet dan niet het polair te zijn wat de boot theoretisch zou moeten halen in een wedstrijd, maar het polair wat je in de praktijk haalt zoals jij met de boot vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 19 jan 2015 21:19 #588670

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Als het goed is moet je bij de tochtplanning ook op kunnen geven dat je denkt bijvoorbeeld dat je de diagramsnelheid lang niet gaat halen.

Tenslotte geeft een polair diagram een verwachtte snelheid onder normale omstandigheden. Zo zit bijvoorbeeld snelheidsverlies door hoge golven vaak niet in het polaire diagram. Als schipper schat je dan hoeveel % van de snelheid je wel denkt te halen.

Als je met 6BF even om een kaap moet met wind tegen stroom moet hakken wil je natuurlijk wel een schatting kunnen maken hoelang je gasten nog moeten wachten op hun welverdiende sherry, of dat je toch maar een alternatieve haven/route kiest ;)

Dus lijkt mij de theoretische snelheid vaak wel de goede. Per zeilvoering moet de schipper maar leren in welke omstandigheid hij welke fractie van de snelheid kan/wil halen.

Grtx, Huub
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is 1 polair diagram voldoende? 20 jan 2015 16:41 #588910

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Kun je niet als basis een bestaande polar nemen die dicht in de buurt van je schip komt? En die dan naar je eigen inzichten en ervaringen veranderen?

Heb ik destijds ook zo gedaan en scheelt een hele hoop werk. Ik had hem op rustig koersen gebaseerd ipv op snelheid.

En dan meer als hint voor de beste routeringen voor een wat langere tocht. Daar had ik bijvoorbeeld de aan de windse snelheden behoorlijk lager gezet. In de praktijk was het af en toe best een geinig resultaat.

Een antizeeziekte polar had ik destijds moeten maken bedenk ik mij nu! :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl