Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Weergave positie

Weergave positie 16 feb 2015 17:59 #597694

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
@Peter
...Die scholing valt mee hoor, ervaring is genoeg. Als het té snel gaat zijn er twee andere toverwoorden die je kan gebruiken: "say again" die kun je net zo lang herhalen totdat duidelijk is wat er bedoeld wordt. Voor de echt idioot snel sprekende verkeerslijders is er nog een andere variant: "say again SLOWLY" :D gebruik het trouwens regelmatig ;-) ...

en daarna zeggen we; C H E C K !!! :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 18:56 #597708

Hen3 schreef :
In de luchtvaart gebruiken ze dus 'point'?
'decimal' zal wel een te lang woord zijn. Ik heb wel eens wat ATC communicatie gehoord, en dat gaat allemaal in een erg rap tempo. Je moet volgens mij speciaal geschoold zijn omdat te kunnen verstaan...

Nee hoor, luchtvaart gebruikt alleen maar 'decimal' vanuit ICAO standaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 17 feb 2015 07:13 #597806

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
stadjer schreef :
verkeerslijders

Leuk taalgrapje :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 17 feb 2015 08:31 #597823

Tony2920 schreef :
Hen3 schreef :
Yellow Boat schreef :
Weliswaar staat de positie om mijn eigen scherm normaliter in hondersten graden( eerste plaatje) maar op de ontvangstpagina van een oproep staat alleen hele graden.
Is dat wel zo? Ik vermoed dat de positie gewoon in 2 decimale minuten staat vermeld, maar dat niet alles op het scherm past in jouw voorbeeldplaatje.

Dus dat het geel gemarkeerde de breedtegraad is (N 28°33.02') en het groene de lengtegraad, waarbij het '+' karakter aangeeft dat het niet op de regel past en dus nog meer volgt als je verder scrollt.


Bijlage Zeilersforum.nl__Onderwerp_Weergavepositie1_1_2015-02-16_16-06-42.png niet gevonden


Wel wat knullig geprogrammeerd want er is plaats genoeg voor alle cijfers,
als je niet eerst drie spaties zet.

Was me nog niet eens opgevallen.
Maar het kan wel gezien het andere (zender) scherm.


Maar och , maakt mij niks uit zolang mijn marifoon het verder prima doet.
Maar hoe de positie nou echt wordt verzonden en bij de ontvanger aankomt weet ik nog steeds nietwant dit zijn de weergaves op mijn eigen zend en ontvangst scherm.
Ad
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 08:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 17 feb 2015 10:18 #597852

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Tony2920 schreef :
Hen3 schreef :

Bijlage Zeilersforum.nl__Onderwerp_Weergavepositie1_1_2015-02-16_16-06-42.png niet gevonden


Wel wat knullig geprogrammeerd want er is plaats genoeg voor alle cijfers,
als je niet eerst drie spaties zet.
Misschien kan het ID wel 2 karakters meer zijn, zodat de 2 spaties voor de positie alsnog gebruikt worden, ik heb geen idee...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 17 feb 2015 12:23 #597888

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
WADnWIND schreef :
ilCigno schreef :
Bijna helemaal juist Wadnwind. Het 'Standard Marine Navigational Vocabulary' zegt (zie pagina 5 en 6):
"53 degrees 16 point 3 minutes north"

De SMV (Standard Marine Vocabulary) bestaat al jaren niet meer. Dat is nu vervangen door SMCP (Standard Marine Communication Phrases). Daar staat daar "decimal" in.

10 Numbers
Numbers are to be spoken in separate digits:
"One-five-zero" for 150
"Two decimal five" or
Maar na de "or" staat dat je óók "Two point five" mag gebruiken! Beide vormen (point en decimal) zijn dus 'standaard'. En dat sluit weer mooi aan bij de ervaring van Stadjer.

Dat het SMV vervangen is door het SMCP wist ik niet, meestal is dat voor de recreatievaart ook niet zo heel belangrijk. De strekking van beide standaarden is grotendeels hetzelfde.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 12:26 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl