Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Weergave positie

Weergave positie 15 feb 2015 18:09 #597400

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Er zijn (met GPS) meerdere manieren om een positie te duiden, bijvoorbeeld:

Graden, minuten, seconden;
Graden, minuten, decimale minuten;
Graden, decimale graden.

Mijn vraag is:
Is er, nationaal of internationaal, in de communicatie met (nood)diensten als kustwacht of KNRM, een bepaalde voorkeursnotatie, om verwarring zoveel mogelijk te voorkomen?

Dat zou dan een reden kunnen zijn om het GPS op die weergave in te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 15 feb 2015 18:37 #597402

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Henk17 schreef :
Er zijn (met GPS) meerdere manieren om een positie te duiden, bijvoorbeeld:

Graden, minuten, seconden;
Graden, minuten, decimale minuten;
Graden, decimale graden.

Mijn vraag is:
Is er, nationaal of internationaal, in de communicatie met (nood)diensten als kustwacht of KNRM, een bepaalde voorkeursnotatie, om verwarring zoveel mogelijk te voorkomen?

Dat zou dan een reden kunnen zijn om het GPS op die weergave in te stellen.


Graden, minuten, decimale minuten; is algemeen maritiem gebruik tegenwoordig, dit wordtb gebruikt door de kustwacht

Graden, minuten, seconden; is nog van voor de tijd van elektronische navigatie middelen.Kustwacht gebruikt dit niet meer.

Graden, decimale graden. is binnen geslopen via Google earth, maar verder nergens in gebruik.

In het Oplan-Sar wordt b.v. dit aan gegeven;
1. SCHIERMONNIKOOG: geografische positie: 53.29,3 Noord 006.08,9 Oost
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 feb 2015 18:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 15 feb 2015 18:40 #597403

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
op deze site staat een hoop uitleg,www.allesovergps.nl/indexcoordinaten.html
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 15 feb 2015 20:18 #597448

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Dank, dat is duidelijk. En 1 decimale minuut = 185 meter is in de praktijk kennelijk nauwkeurig genoeg om een vaartuig, mits drijvend en bij voldoende zicht, te localiseren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 15 feb 2015 23:00 #597526

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Je mag zo veel decimalen opgeven als je wilt, maar over de marifoon duurt dat alleen maar lang. Bedenk dat je op zee, in de tijd dat het duurt om bij je te komen, door wind en stroom al snel afdrijft. Het heeft dus niet zo veel zin om meer dan één decimaal te noemen. En als ik de verhalen van de KNRM zo lees dan zijn ze al lang blij met iemand die zijn/haar positie foutloos en op 1 decimaal nauwkeurig kan doorgeven...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 15 feb 2015 23:25 #597529

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
ilCigno schreef :
Je mag zo veel decimalen opgeven als je wilt, maar over de marifoon duurt dat alleen maar lang. Bedenk dat je op zee, in de tijd dat het duurt om bij je te komen, door wind en stroom al snel afdrijft. Het heeft dus niet zo veel zin om meer dan één decimaal te noemen. En als ik de verhalen van de KNRM zo lees dan zijn ze al lang blij met iemand die zijn/haar positie foutloos en op 1 decimaal nauwkeurig kan doorgeven...

Lijkt mij ook.
Maar wellicht dat bij uitzonderlijke gevallen als mist en man overboord een tweede decimaal kan helpen bij het bepalen van het zoekgebied, rekening houdend met wind en stroom en de tijd die is gepasseerd sinds de melding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 06:36 #597547

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
ilCigno schreef :
Je mag zo veel decimalen opgeven als je wilt, maar over de marifoon duurt dat alleen maar lang. Bedenk dat je op zee, in de tijd dat het duurt om bij je te komen, door wind en stroom al snel afdrijft. Het heeft dus niet zo veel zin om meer dan één decimaal te noemen. En als ik de verhalen van de KNRM zo lees dan zijn ze al lang blij met iemand die zijn/haar positie foutloos en op 1 decimaal nauwkeurig kan doorgeven...

Nu ik er zo over nadenk..........kan ik wel een aardige manier bedenken natuurlijk. Maar wat is eigenlijk DE duidelijke manier?
"53graden,16minuten, 3 decimaal of 3 tiende Noord"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 06:53 #597550

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Henk17 schreef :
Dank, dat is duidelijk. En 1 decimale minuut = 185 meter is in de praktijk kennelijk nauwkeurig genoeg om een vaartuig, mits drijvend en bij voldoende zicht, te localiseren?

Dit is in de lengte en breedte richting anders. De afspraak is dat je alleen je breedte as gebruikt om je passer in te stellen. Die is wereldwijd constant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 07:03 #597553

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
koko schreef :
Nu ik er zo over nadenk..........kan ik wel een aardige manier bedenken natuurlijk. Maar wat is eigenlijk DE duidelijke manier?
"53graden,16minuten, 3 decimaal of 3 tiende Noord"?

"53 graden 16 komma 3 minuten noord" of "53 degree 16 decimal 3 minutes north" lijkt mij het meest logisch. Die decimalen horen bij de minuten, dus ze ook daarbij noemen en niet erna..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 07:07 #597555

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
FMJ schreef :
"53 degree 16 decimal 3 minutes north" lijkt mij het meest logisch. Die decimalen horen bij de minuten, dus ze ook daarbij noemen en niet erna..

Helemaal juist en de gebezigde uitspraak van het KWC.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 08:51 #597575

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Bijna helemaal juist Wadnwind. Het 'Standard Marine Navigational Vocabulary' zegt (zie pagina 5 en 6):

"53 degrees 16 point 3 minutes north"

Al is het wel een beetje spijkers op laag water, het KWC zal vast ook wel weten hoe om te gaan met de term 'decimal'. En alles is beter dan "Onze positie is uhhh, uhhh, ergens voor de kust van Noord-Holland, geloof ik" :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 08:55 #597577

ja dat lijkt me ook duidelijker
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 10:30 #597609

Nog makkelijker is natuurlijk in een noodgeval een GMDSS bericht sturen,Een dat zijn echt niet alleen noodberichten maar kan ook een simpele individual call zijn gevolgd door een gesprek op een ship-to-ship kanaal. Dan zit de positie er vanzelf in . Zelfs in honderdsten minuten.
Bovendien wordt dat dan automatisch in het geheugen van de ontvangende marifoon gezet.Moet de ontvanger natuurlijk wel een DSC marifoon hebben :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 11:46 #597619

Yellow Boat schreef :
Nog makkelijker is natuurlijk in een noodgeval een GMDSS bericht sturen,Een dat zijn echt niet alleen noodberichten maar kan ook een simpele individual call zijn gevolgd door een gesprek op een ship-to-ship kanaal. Dan zit de positie er vanzelf in . Zelfs in honderdsten minuten.
Bovendien wordt dat dan automatisch in het geheugen van de ontvangende marifoon gezet.Moet de ontvanger natuurlijk wel een DSC marifoon hebben :huh:
Ad

Doet DSC dan iets met tienden of honderdsten? Mijn marifoon geeft alleen de minuten weer....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 12:19 #597624

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
ilCigno schreef :
Bijna helemaal juist Wadnwind. Het 'Standard Marine Navigational Vocabulary' zegt (zie pagina 5 en 6):

"53 degrees 16 point 3 minutes north"

Al is het wel een beetje spijkers op laag water, het KWC zal vast ook wel weten hoe om te gaan met de term 'decimal'. En alles is beter dan "Onze positie is uhhh, uhhh, ergens voor de kust van Noord-Holland, geloof ik" :)

Mogelijk. Maar Dover en Portsmouth Coastguard zeggen decimal. Ik neem graag hun uitspraak over, omdat ik het idee heb dat zij deskundiger zijn op gebied van Nautisch Engels dan ik.
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 12:23 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 13:03 #597626

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Nog makkelijker is natuurlijk in een noodgeval een GMDSS bericht sturen,Een dat zijn echt niet alleen noodberichten maar kan ook een simpele individual call zijn gevolgd door een gesprek op een ship-to-ship kanaal. Dan zit de positie er vanzelf in . Zelfs in honderdsten minuten.
Bovendien wordt dat dan automatisch in het geheugen van de ontvangende marifoon gezet.Moet de ontvanger natuurlijk wel een DSC marifoon hebben :huh:
Ad

Doet DSC dan iets met tienden of honderdsten? Mijn marifoon geeft alleen de minuten weer....

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Weliswaar staat de positie om mijn eigen scherm normaliter in hondersten graden( eerste plaatje) maar op de ontvangstpagina van een oproep staat alleen hele graden .
Kennelijk zend de marifoon de tienden en hondersten niet uit, zie tweede plaatje ( te weinig ruimte in het digitale signaal?) .
Tenminste , dat staat in het boekje , wat er staat als je een DSC oproep ontvangt heb ik nog nooit op gelet eigenlijk.
Raar eigenlijk bij een veiligheids systeem.
Ad.

Bijlage Eigenscherm.jpg niet gevonden


Bijlage Ontvangstscherm.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 16 feb 2015 13:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 13:06 #597628

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zij bewust 'decimal' en niet 'point' omdat punten en komma's niet altijd en overal dezelfde betekenis hebben. Dan zou je in het Nederlands 'komma' moeten zeggen en in het amerikaans 'point'… Decimaal dekt beiden af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 14:08 #597639

Ik vraag me af of "point"wel een goede benaming is.
Tot nu toe heb ik altijd bij de scheepsberichten over de marifoon in bijv. Denemarken en Noorwegen altijd "decimal"en nooit "point"gehoord bij positiee vn bijv probleemgebieden.
Maar het kan best zijn dat het overal weer anders is gezien wat in WIKI staat.
en.wikipedia.org/wiki/Decimal_mark
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 14:53 #597650

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Heeft meer met US vs Rest van de Wereld te maken, denk ik.

In de lucht is het en het westen allemaal point nogwat, rest van de wereld doet ICAO-standaard en dat is decimal. Kan me voorstellen dat er een ook een standaard VN-document is mbt maritieme communicatie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 15:06 #597652

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
In de luchtvaart gebruiken ze dus 'point'?
'decimal' zal wel een te lang woord zijn. Ik heb wel eens wat ATC communicatie gehoord, en dat gaat allemaal in een erg rap tempo. Je moet volgens mij speciaal geschoold zijn omdat te kunnen verstaan...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 15:09 #597653

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Yellow Boat schreef :
Weliswaar staat de positie om mijn eigen scherm normaliter in hondersten graden( eerste plaatje) maar op de ontvangstpagina van een oproep staat alleen hele graden.
Is dat wel zo? Ik vermoed dat de positie gewoon in 2 decimale minuten staat vermeld, maar dat niet alles op het scherm past in jouw voorbeeldplaatje.

Dus dat het geel gemarkeerde de breedtegraad is (N 28°33.02') en het groene de lengtegraad, waarbij het '+' karakter aangeeft dat het niet op de regel past en dus nog meer volgt als je verder scrollt.


Bijlage Zeilersforum.nl__Onderwerp_Weergavepositie1_1_2015-02-16_16-06-42.png niet gevonden

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 15:11 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 16:18 #597665

Het gebruik van "decimal" of "point" is al voldoende besproken.

Ik wil nog wel even wijzen op een ander punt uit door WADnWIND genoemde referentie, namelijk het uitspreken van de getallen.
In www.rtna.ac.th/article/Standar...nal%20Vocubulary.pdf staat ook te lezen:

Numbers are to be spoken:
“One-Five-Zero” for 150.
“Two point five” for 2.5.


Dit gaat ook regelmatig mis. Zeker bij mensen met Nederlands als moedertaal is verschil tussen bijvoorbeeld Fifteen en Fifty vaak slecht te horen. Dus altijd de losse cijfers noemen
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 16:18 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 16:31 #597669

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Hen3 schreef :
Yellow Boat schreef :
Weliswaar staat de positie om mijn eigen scherm normaliter in hondersten graden( eerste plaatje) maar op de ontvangstpagina van een oproep staat alleen hele graden.
Is dat wel zo? Ik vermoed dat de positie gewoon in 2 decimale minuten staat vermeld, maar dat niet alles op het scherm past in jouw voorbeeldplaatje.

Dus dat het geel gemarkeerde de breedtegraad is (N 28°33.02') en het groene de lengtegraad, waarbij het '+' karakter aangeeft dat het niet op de regel past en dus nog meer volgt als je verder scrollt.


Bijlage Zeilersforum.nl__Onderwerp_Weergavepositie1_1_2015-02-16_16-06-42.png niet gevonden


Wel wat knullig geprogrammeerd want er is plaats genoeg voor alle cijfers,
als je niet eerst drie spaties zet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 17:17 #597684

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Hen3 schreef :
In de luchtvaart gebruiken ze dus 'point'?
'decimal' zal wel een te lang woord zijn. Ik heb wel eens wat ATC communicatie gehoord, en dat gaat allemaal in een erg rap tempo. Je moet volgens mij speciaal geschoold zijn omdat te kunnen verstaan...

Sorry beroepsdeformatie. Westen is voor mij Noord en Zuid Amerika, daar wordt veelal 'point' gezegd, de rest van de wereld gebruikt 'decimal' want dat is de officiële manier.

Die scholing valt mee hoor, ervaring is genoeg. Als het té snel gaat zijn er twee andere toverwoorden die je kan gebruiken: "say again" die kun je net zo lang herhalen totdat duidelijk is wat er bedoeld wordt. Voor de echt idioot snel sprekende verkeerslijders is er nog een andere variant: "say again SLOWLY" :D gebruik het trouwens regelmatig ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weergave positie 16 feb 2015 17:52 #597689

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
ilCigno schreef :
Bijna helemaal juist Wadnwind. Het 'Standard Marine Navigational Vocabulary' zegt (zie pagina 5 en 6):

"53 degrees 16 point 3 minutes north"

Al is het wel een beetje spijkers op laag water, het KWC zal vast ook wel weten hoe om te gaan met de term 'decimal'. En alles is beter dan "Onze positie is uhhh, uhhh, ergens voor de kust van Noord-Holland, geloof ik" :)

De SMV (Standard Marine Vocabulary) bestaat al jaren niet meer. Dat is nu vervangen door SMCP (Standard Marine Communication Phrases). Daar staat daar "decimal" in.

Voorbeeld;
10 Numbers

Numbers are to be spoken in separate digits:

"One-five-zero" for 150
"Two decimal five" or

11 Positions

11.1 When latitude and longitude are used, these shall be expressed in
degrees and minutes (and decimals of a minute if necessary), North
or South of the Equator and East or West of Greenwich.


www.nnvo.nl/wetten/SMCP-VTS.%2...%20konijn%20NL-E.pdf

Edit
Ik lees net dat Keeszeiler het ook al gepost heeft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 feb 2015 17:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl