Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zo zien windparken op zee eruit op radar.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 11:27 #603017

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658

Bijlage windpark_op_radarscherm.jpg niet gevonden



fototje van een radar/navigatiescherm van een Zeeschip.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 15:33 #603103

grappig, het is wel goed te zien. Deze is W van Oostende?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 16:46 #603126

Ietsie noordelijker: west van westkapelle.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 19:35 #603165

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Het gevaar schuilt hem er in dat je niet heel goed kan zien als er een schip uit het windmolenpark vaart (op hoge snelheid). Ook schepen die (voor jou als waarnemer) achter het windmolen park varen kunnen minder goed waargenomen worden, zoals altijd is het erg belangrijk om een goede uitkijk te houden.

Er zijn ook verschillende safety zones rond de windmolen parken, ik geloof dat de Duitsers 2 mijl als een veilige marge zien maar in Nederland wordt 1 mijl gehanteerd. Bind me niet vast op deze afstanden maar ik weet zeker dat er verschillen zijn, er is een project groep ACCSEAS actief om deze problemen aan de kaak te stellen.

Voor een zeilboot is dit natuurlijk meer dan een veilige maar voor een zeeschip van 365 meter zou je 1 mijl discutabel kunnen noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 20:55 #603178

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Wat mij opvalt is de hoe waanzinig grote echo's die windmolens geven.
Vooral ten opzichte van de anders schepen in de buurt.
En verder hoeveel extra informatie er bij dit display extra gepresenteerd wordt.
De boeien van de veiligheidszones, de ais koersvector van de schepen op de radar en ais informatie en CPA naast de radar. Dan ook nog eens de diepte, de snelheid en koers en de SOG COG.
Het enige wat ik nog mis is de wind.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 21:09 #603191

Tony2920 schreef :
Wat mij opvalt is de hoe waanzinig grote echo's die windmolens geven.
Vooral ten opzichte van de anders schepen in de buurt.
En verder hoeveel extra informatie er bij dit display extra gepresenteerd wordt.
De boeien van de veiligheidszones, de ais koersvector van de schepen op de radar en ais informatie en CPA naast de radar. Dan ook nog eens de diepte, de snelheid en koers en de SOG COG.
Het enige wat ik nog mis is de wind.

Tja... Da's nou een echte radar he? Aan het beeld te zien een Furuno FAR2117 X-band...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 21:27 #603197

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Belerion II schreef :
Tony2920 schreef :
Wat mij opvalt is de hoe waanzinig grote echo's die windmolens geven.
Vooral ten opzichte van de anders schepen in de buurt.
En verder hoeveel extra informatie er bij dit display extra gepresenteerd wordt.
De boeien van de veiligheidszones, de ais koersvector van de schepen op de radar en ais informatie en CPA naast de radar. Dan ook nog eens de diepte, de snelheid en koers en de SOG COG.
Het enige wat ik nog mis is de wind.

Tja... Da's nou een echte radar he? Aan het beeld te zien een Furuno FAR2117 X-band...

Ben er niet zeker van, maar volgens mijn gegevens staat er:
1 Decca Navigatieradar: Bridgemaster MA 180/4
1 Decca-Racal navigatieradar: Bridgemaster E250
1 Navi sailor 3000 navigatiesysteem: Transas
aan boord.
Maar dit kunnen sterk verouderde gegevens zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 21:48 #603203

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Wind kan je ook laten weergeven, dat hebben wij aan boord namelijk wel maar dat ligt aan de aard van je werkzaamheden en of er uberhaupt een windmeter aan boord is. Een kustvaarder bijvoorbeeld kan dit "niet noodzakelijk" geacht worden maar voor een anchor handler is het van groot belang.

Je kan er tegenwoordig voor kiezen om een "overlay van je digitale zeekaart (ECDIS)" te hebben op je Radar scherm, de discussie over het nut hiervan wordt dagelijks gevoerd, maar een brug van een zeeschepen is tegenwoordig "integraal" wat betekent dat alle apparaten met elkaar kunnen lullen en je kan op elk schermpje (Radar / ECDIS / Conning) dus nagenoeg elke informatie krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 22:07 #603211

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Als iemand die wat vaker naar zo'n schermpje kijkt, kan ik zeggen dat hier niet 'veel' informatie op staat hoor, slechts twee ais echo's gelocked.

Wat extra is, zijn de boeien rond de parken. (paarse lijntjes).

Om iets te noemen over de grote echo van die palen, zie op 010 vlakbij de rand, twee ais echo's in het park, waarvan je geen radar echo ziet.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 22:18 #603214

Tony2920 schreef :
Belerion II schreef :
Tony2920 schreef :
Wat mij opvalt is de hoe waanzinig grote echo's die windmolens geven.
Vooral ten opzichte van de anders schepen in de buurt.
En verder hoeveel extra informatie er bij dit display extra gepresenteerd wordt.
De boeien van de veiligheidszones, de ais koersvector van de schepen op de radar en ais informatie en CPA naast de radar. Dan ook nog eens de diepte, de snelheid en koers en de SOG COG.
Het enige wat ik nog mis is de wind.

Tja... Da's nou een echte radar he? Aan het beeld te zien een Furuno FAR2117 X-band...

Ben er niet zeker van, maar volgens mijn gegevens staat er:
1 Decca Navigatieradar: Bridgemaster MA 180/4
1 Decca-Racal navigatieradar: Bridgemaster E250
1 Navi sailor 3000 navigatiesysteem: Transas
aan boord.
Maar dit kunnen sterk verouderde gegevens zijn.

Ik denk dat je gegevens zijn verouderd. Hier een plaatje van het scherm van een FAR2117:

Bijlage FAR2117.jpg niet gevonden



De lay-out lijkt wel heel erg op jou foto... :)

Maar dat maakt verder niet uit. Het is wel grappig om te zien hoe de windmolenparken het radarbeeld beheersen

Mag je de naam/IMO-nummer van het schip noemen?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 22:24 #603216

BartWNL schreef :
Als iemand die wat vaker naar zo'n schermpje kijkt, kan ik zeggen dat hier niet 'veel' informatie op staat hoor, slechts twee ais echo's gelocked.

Wat extra is, zijn de boeien rond de parken. (paarse lijntjes).

Om iets te noemen over de grote echo van die palen, zie op 010 vlakbij de rand, twee ais echo's in het park, waarvan je geen radar echo ziet.

Bart

Die twee "gelockte" targets die je ziet zijn door de gebruiker gemarkeerd. De data van die twee zie je op het rechter deel van het scherm staan: in de ARP/AIS-databox.

Deze parken kunnen soms voor heel rare, soms valse, echo's zorgen. Erg onrustig zo te zien.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 06 mrt 2015 23:16 #603224

Tony2920 schreef :
Wat mij opvalt is de hoe waanzinig grote echo's die windmolens geven.
Vooral ten opzichte van de anders schepen in de buurt.
En verder hoeveel extra informatie er bij dit display extra gepresenteerd wordt.
De boeien van de veiligheidszones, de ais koersvector van de schepen op de radar en ais informatie en CPA naast de radar. Dan ook nog eens de diepte, de snelheid en koers en de SOG COG.
Het enige wat ik nog mis is de wind.
Echo stretch staat aan, die maakt de echo's groter. Zie de "ES 1" links onder.

Furuno radars zijn absoluut mijn favoriet op zee, ik heb nu een JRC aan boord die goed afgesteld is, ook niet verkeerd, maar de menu structuur in deze loop ik vaak in vast.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 07 mrt 2015 00:22 #603234

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Wat betekenen die andere aan/uit parameters: IR en EAV?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 mrt 2015 00:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 07 mrt 2015 07:18 #603241

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Belerion II schreef :
Tony2920 schreef :
Belerion II schreef :
Mag je de naam/IMO-nummer van het schip noemen?

link
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 07 mrt 2015 07:50 #603247

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Verder geen twijfel over mogelijk een FAR2117, de gegevens van de apparatuurlijst in de link zijn verouderd.

IR staat voor interference rejector

filter voor het weg filteren van storing door andere radars.

EAV staat voor echo Averagin

is een filter dat echo's monstert op op echtheid, feitelijk komt het erop neer dat eenmalige echo's niet getoond worden, afhankelijk van de waarde zal een echo meerdere sweeps stabiel moeten zijn om getoond te worden.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2015 07:52 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo zien windparken op zee eruit op radar. 07 mrt 2015 07:54 #603249

ilCigno schreef :
Wat betekenen die andere aan/uit parameters: IR en EAV?

IR staat voor Interferentie Rejection. Radars van andere schepen in de nabije omgeving kunnen een bepaald soort storing veroorzaken. Door dit filter in te schakelen onderdruk je dit soort storingen.

EAV staat voor Echo Averaging. Net zoals bij seaclutter zorgt deze functie voor het onderdrukken van targets die niet bij benadering op dezelfde plek liggen. Het wordt een wel erg technisch verhaal om dat hier nader uit te leggen.

EDIT: Henkvd was me voor... :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 07 mrt 2015 07:56 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl