Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: N2K, hoe te beginnen?

N2K, hoe te beginnen? 08 sept 2015 16:48 #659687

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Ik heb een complete set van RM ST60 apparatuur (log, snelheid, wind en stuurautomaat) aan boord die ook gekoppeld zijn, via een mux, aan mijn PC (NMEA 0183). Daarnaast heb ik een DSC marifoon (gekoppeld aan de mux voor de GPS positie) en een Vesper XB 8000 AIS (met zowel NMEA 0183 als N2K aansluitingen). Mijn oude Philips Mk 9 GPS voedt mijn PC maar dit kan ook met de moderne GPS ontvanger van de Vesper.
Ik oriënteer me op N2K en heb op het web een mooi kastje gevonden (EMU van Actisense) om mijn analoge motorinstrumenten te koppelen aan een MFD. Daarnaast leveren zij ook converters om van NMEA0183 N2K te maken maar ook Seatalk om te zetten in N2K.
Vwb uitlezen van de motorinstrumenten, mijn analoge VP paneel moet gereviseerd worden en dat gaat veel geld kosten; kan ik net zo goed gelijk digitaal gaan op een MFD.

Ik zoek vooral ervaringen van mensen die N2K hebben aangelegd en wat je daarvoor nodig hebt (incl de kosten)?
Bvd
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N2K, hoe te beginnen? 08 sept 2015 17:29 #659701

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Voor enige studie en kennis:

www.actisense.com/support/down...twork-downloads.html

of even zoeken naar NMEA2000 info in google...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N2K, hoe te beginnen? 08 sept 2015 20:18 #659762

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Het is mij niet helemaal duidelijk waar je specifiek naar op zoek bent. Op zich is het aanleggen van een NMEA2000 netwerkje vrij rechttoe-rechtaan natuurlijk. Een backbone kabel, wat T-stukjes, wat spur kabels, twee terminators en dan heb je het netwerkdeel klaar. De keuze daarbij is of je de Raymarine variant gebruikt (SeatalkNG) of de meer universele N2K variant. Die onderling volledig compatible zijn maar gebruik maken van andere connectoren. Functioneel maakt het volgens mij niets uit, maar als je Raymarine apparatuur gaat gebruiken dan is SeatalkNG misschien wat makkelijker.

Het vertalen van NMEA0183 en Seatalk1 data naar SeatalkNG / N2K is op zich geen enkel probleem, je hebt alleen wat interfaces nodig. Maak daarvoor eens een schema en deel het hier, dan krijg je zeker zinvolle respons. Een voorbeeld van hoe ik dat gedaan heb vind je in dit draadje. Uiteraard heb jij andere apparatuur en een andere behoefte aan functionaliteit, maar het principe blijft gelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 20:18 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N2K, hoe te beginnen? 08 sept 2015 20:48 #659773

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Ik wil mijn RM apparatuur omzetten naar n2k en koppelen aan de rest. Daarnaast wil ik ook mijn motordata kunnen uitlezen met n2k, alles op zowel de PC als op een MFD.
nu zit alles, muv de motordata, op nmea 0183 via een mux aan elkaar gekoppeld.
ik heb je draadje gelezen maar kan het schema niet zien.
ik zal eens kijken of ik een moois schema kan ontwerpen en uploaden.
Youtube geeft ook veel info over hoe n2k op te zetten etc maar de praktische ervaringen van forum leden lijkt me een stuk beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N2K, hoe te beginnen? 08 sept 2015 20:50 #659774

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Bij ons draait alles, wat betreft navigatie op N2K.
Niet het motor instrumentarium, dat vind ik niet nodig op een zeilboot.
Kijk zelfs nooit op mijn toeren teller en de uren teller werkt niet, helemaal niet belangrijk vindt ik zelf.
De motor uren gaan gewoon handmatig in het logboek.
Dus als motor instrumenten de doorslag moeten geven zou ik er niet aan beginnen.

Wij hebben N2K aangelegd vanwege een stuurautomaat RM EVO 100 in combinatie met een Lowrance plotter en een vesper XB 8000.

Ik heb dus een combi gemaakt van N2K en STNG met de bijbehorende kabeltje,s.
Beide kabel sets zijn prijzig zowel RM als die van Garmin, de laatste zijn de in de handel verkrijgbare "originele" N2K kabeltje,s.
Tijdens de aanleg is mijn voorkeur bij de RM kabel komen te liggen vanwege het ontbreken van de wartel- moeren aan de kabel, dit trekt veel makkelijker door je krappe mantelbuisjes aan boord.

Realiseer je dus dat je veel kabels moet verwijderen en daarvoor in de plaats een N2K/STng backbone moet gaan trekken.
Dat wil niet zeggen dat alle oude bekabeling er uit moet, zoals je zelf al ontdekt hebt zijn er allerlei handige kastjes die analoge of oude 0183 cq ST signalen kunnen omzetten.

Tussen de € 250 en € 300 ben je zomaar kwijt aan backbone en spur kabeltjes en connectors.
Dat is ex de omzet kastje,s.

Is de aanleg het waard geweest, voor mij wel .
Het is even werk maar de installatie is wat betreft bedrading een stuk overzichtelijker geworden en werkt geheel zonder storingen, plug & play, maar dan moet Het er wel eerst even in ;) .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 21:00 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

N2K, hoe te beginnen? 08 sept 2015 20:54 #659777

Wat veel voorkomt is dat mensen hun keuze voor navigatie apparatuur laten bepalen door de populariteit van het merk, niet door wat ze nu daadwerkelijk willen.

Ik adviseer mensen om een avond aan de keuken tafel (of in de kajuit :) ) plaats te nemen en te gaan brainstormen wát je nu eigen wil. Welke informatie wil je waar en hoe tot je beschikking hebben aan boord. Hoe moet het worden gepresenteerd?

Enfin, als je helemaal losgaat komt er aan het eind van de avond een waslijst(je) uit met specificaties. Bij de één is dat een state-of-the-art gelikt navigatie instrumentarium met alle denkbare toeter en bellen. De ander wil slechts bijvoorbeeld een echosounder en een speedlog.
Houdt ook rekening met eventuele uitbreiding in de toekomst.

Afhankelijk van je keuzes en budget, ga je je verdiepen welke fabrikanten aan jou eisen voldoen. Beperk je niet door alleen de populaire merken in een enkele watersportwinkel te bekijken, maar verruim je blik!

Als je dat op een rijtje hebt, dan pas komt eigenlijk de keuze voor NMEA0183 of NMEA2000 en aanverwante bus systemen. Wat WnW ook schrijft, Actisense heeft lezenswaardige stukjes over NMEA2000. Ook de Amerikaanse site panbo.com heeft veel info over NMEA2000.

Waarschijnlijk niet het antwoord wat je zoekt, maar meer kan ik er nu even niet van maken :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl