Aan het begin van het seizoen heb ik een nieuwe marifoon gekocht. Standard Horizon 1600 GX. Geprogrammeerd door de verkoper Kok in Rotterdam met zowel zeestand als atis stand. In laten stellen op ATIS omdat ik op binnenwater vaar.
Heel het seizoen is de marifoon door mij gebruikt echter alleen voor schip naar schip contact. En om wat uit te luisteren als ik in de haven ligt. Ontvangst prima, in Willemsdorp hoorde ik zelfs schepen die een opening van de Botlekbrug vroegen.
Maandagnacht de boot teruggevaren van Willemsdorp naar Leiden, in twee etappes, eerst naar IJsselmonde en om 6 uur naar de Algrabrug.
Ik roep sector Heerjansdam op geen antwoord, vreemd maar kan gebeuren. Ik roep vervolgens op de Oude Maas bij Dordrecht post Dordrecht op, weer geen antwoord. Ik herhaal dit een of twee keer, waarna ik word opgeroepen door een schip van de KLPD waarom ik niet antwoord op post Dordrecht, die mij roept, maar door mij niet wordt gehoord.
Nu had ik geen zin om midden in de nacht op druk water aan de marifoon te gaan sleutelen, maar na aankomst in IJsselmonde toch even de documentatie geraadpleegd. Wat blijkt Kok had keurig een zeestand en een atis stand geprogrammeerd. De marifoon heeft drie sets frequenties USA CANADA en Internationaal. Wat bleek voor de zeestand had men internationaal met atis off gekozen, en voor de atis stand Canada met atis on. Dit om één handeling bij het omschakelen te besparen. Men hoeft alleen maar van Canada naar International te om te schakelen en binnen die setup niets te veranderen. Alleen men was vergeten dat in de Canada setup alle kanalen simplex zijn en niet duplex. Dit verklaarde waarom ik de Posten niet hoorde!
Uiteindelijk heb ik zelf in de marifoon op de internationale setup het vakje Atis on geselecteerd, waarna keurig de vermogensbeperking werkte, en achter alle relevante kanalen op het scherm het woord duplex verscheen. Even uitgeprobeerd met post Maasbruggen. Het omschakelen is nu nauwelijks lastiger, men moet alleen een menu'tje dieper, om in International atis of on of off te zetten.
Toch slordig van Kok, en overigens ook van mij zelf want ik heb de marifoon na aankoop wel uitgeprobeerd in schip schip contanct, maar heb verzuimd een verkeerspost op te roepen om te kijken of alles wel werkt.