Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Instrumenten aan boord

Instrumenten aan boord 17 dec 2015 22:38 #690253

Wat moet het worden, B&G of Raymarine of toch iets geheel anders? Ik ga binnenkort alle instrumenten vervangen aan boord en ik nijg naar Raymarine maar ik weet eigenlijk niet waarom, dus ben ik geïnteresseerd naar meningen en ervaringen van anderen.

De basis is er - een stuurautomaat, transducer, windex - maar de bediening en uitlezing is er niet of is oud. Op dit moment kan ik niet eens de diepte zien en dat is toch wel erg onhandig.

Ik ben van plan om het stapsgewijs uit te breiden, eerst multifunctioneel display en bediening stuurautomaat bij stuurwiel. Vervolgens displays boven de kajuitingang (of misschien zelfs op de mast) en tot slot een elektronische kaart.

Budget is niet de belangrijkste drijfveer, het moet vooral goed zijn. Ik ben vooral een recreatieve zeiler, maar af en toe ook een fanatieke wedstrijdzeiler. De boot is 43 ft en er zal regelmatig mee op zee worden gezeild.

Ik ben benieuwd.
Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 17 dec 2015 23:28 #690266

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
EricvdBorn schreef :
bediening stuurautomaat bij stuurwiel.
Eric

Ik heb dat al eerder geschreven bij het stuurwiel is de plek waar je juist geen bediening van de stuurautomaat nodig hebt!
Persoonlijk wil ik daar ook niet te veel displays omdat de stuurman dan de enige is die ze af kan lezen.
Mijn plotter staat onder de buiskap, daarop lees ik alles behalve de wind (met name diepte en snelheid, koers en positie) die zit bb op kajuitschot en de automaat Sb.

Ik heb alle tuig op de rol en regel dus ook solo alles bij de kajuitingang en de schootlieren voor in de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 06:19 #690281

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Waterblok schreef :
EricvdBorn schreef :
bediening stuurautomaat bij stuurwiel.
Eric

Ik heb dat al eerder geschreven bij het stuurwiel is de plek waar je juist geen bediening van de stuurautomaat nodig hebt!
Persoonlijk wil ik daar ook niet te veel displays omdat de stuurman dan de enige is die ze af kan lezen.
Mijn plotter staat onder de buiskap, daarop lees ik alles behalve de wind (met name diepte en snelheid, koers en positie) die zit bb op kajuitschot en de automaat Sb.

Ik heb alle tuig op de rol en regel dus ook solo alles bij de kajuitingang en de schootlieren voor in de kuip.

Helemaal mee eens.
Staand bij het stuurwiel moet ik nu telkens naar beneden kijken voor de instrumenten, dat gaat wel maar is niet handig.
Zit er ook over te denken om een paar repeaters onder de buiskap te zetten, wind koers ed.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 08:17 #690297

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
We hebben de bediening van de stuurautomaat bij het stuurwiel zitten en ik zou nooit meer anders willen.

Dat begint al zodra we uit de box zijn. Mijn vrouw gaat dan voor alles opruimen, ik druk even op auto en ga in de kuip aan de gang. Af en toe kijk ik om me heen en druk +10/-10 afhankelijk van het verkeer om ons heen.

Verder gebruiken we de "Goto cursor" heel erg veel. Al is het maar voor 0,5 mijl, ik zet de cursor op het punt waar ik naar toe wil, druk dan 2x auto. Verder switch ik vaak tussen DTW en XTE.

Bij ons is de stuurautomaat/plotter/instrumenten op de stuurstand echt een soort van extra bemanningslid. Handmatig sturen doen we nagenoeg nooit.

M.b.t. de instrumenten: we hebben alles van Raymarine, en daar ben ik heel tevreden over. Op de plotter na. De bediening daarvan is niet intiutief, en veel te complex. Ook is het scherm niet helder genoeg in felle zon, en bovendien storingsgevoelig.
Als ik alles nog een zou kunnen vervangen zou ik waarschijnlijk niet voor Raymarine kiezen. Als ik een deel moet vervangen is het een no-brainer: Raymarine.

Raymarine is er veel aan gelegen dat je hun spullen koopt, de compatibiliteit met andere merken is zwak te noemen. En dan zeg ik het heel voorzichtig.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 08:19 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 08:43 #690302

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Wij hebben de bediening van de stuurautomaat ook bij het stuurwiel zitten en dat lijkt me ook heel logisch. Als stuurman besluit je op enig moment om de stuurautomaat aan het werk te zetten en dat doe je door op de knop 'auto' te drukken terwijl je de boot met het stuurwiel op koers hebt. Wanneer je eerst het stuurwiel los moet laten om door de kuip richting kajuitingang te gaan om daar ergens de stuurautomaat in te schakelen, is boot inmiddels niet meer op koers.

Dat je bij de kajuitingang instrumenten wilt kunnen aflezen vind ik begrijpelijk. Op zee staan we zelden achter het stuurwiel en zitten we vaak op de kuipbanken. Dan wil je zonder op te staan en achter het stuurwiel te kijken precies zien hoe snel je vaart, je koers en waar je bent. De plotter staat bij ons dan ook onder de buiskap, met al deze informatie.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 08:54 #690304

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
JohnBerg schreef :
Raymarine is er veel aan gelegen dat je hun spullen koopt, de compatibiliteit met andere merken is zwak te noemen. En dan zeg ik het heel voorzichtig.

101% eens!

In andere takken van sport buiten de pleziervaart bestaat het ook niet, niemand kent het. Terwijl alle andere merken ook in zwaardere maritieme takken voorkomen. B.v. in tenders, MOB boten, werkbootjes etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 08:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 09:06 #690307

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Verschillen tussen Raymarine en B&G is meer een kwestie van smaak.
De grootste verschillen zitten in de plotter en het protocol.
Als je geen plotter neemt maar PC/tablet gebruikt, dan zou ik kiezen voor B&G (Navico).

Waar je bediening voor je stuurautomaat moet zitten? In de buurt van je plotter, dus buiten.
Buiten en binnen is wel erg gemakkelijk als je lange trajecten vaart en binnen (ook) een plotter/pc hebt.
Vooral met slecht weer!

Ter info:
Navico levert onder verschillende merknamen:
- Simrad, beroepsvaart
- Lowrance, motorboten en visserij
- B&G voor zeilers
- MX Marine voor GPS ontvangers

De merken gebruiken veelal dezelfde hardware.
De software verschilt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 10:46 #690325

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Hier ook vrijwel alles Raymarine. Is een beetje zo gegroeid en door het protocol zit ik er ook een beetje aan vast. Wat ik prettig vind is dat mijn wat oudere spullen (ST60, Cserie plotter) moeiteloos aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Stekkertje er in/er bij en klaar. De bedrading is ook niet van het type haardikte, maar lekker robuust. En er zijn van allerlei instrumenten te krijgen, maar vooral ook repeaters en multi's. In je navigatiehoek kan je volstaan met 1 scherm en al je data oproepen.

Tegenwoordig is het makkelijk koppelen ook goed geregeld bij de andere merken met het nmea2000 systeem, waarbij je meerdere merken kunt koppelen waarmee het door mij ervaren voordeel van RM een beetje verdwijnt. De tip is dus te letten op makkelijk doorkoppelen, omdat je vanzelf gaat zien dat je de info van buiten ook binnen wil hebben en misschien zelfs ook nog op de mast. Als dat gepaard moet gaan met een hele bos draadjes laat je het wel. Seatalk lus je gewoon door.

Dan blijft voor mij staan de soorten schermen. Diepte, log, wind, dat is er altijd wel. Maar zijn er ook multi schermen die, liefst zelf in te richten, al je data kunnen laten zien? Zo heb ik een ST70 scherm aan mijn systeem gekoppeld. Daarop kan je iets van 8 "pagina's" laten zien, die elk naar eigen smaak zijn in te delen. Zo heb ik een pagina met enkel windgegevens, maar ook eentje die ware en schijnbare wind, sog & spd, cog en heading laat zien. Maar net wat ik voor dat moment nodig heb.
Dan vind ik lettergrootte nog belangrijk, liefst instelbaar.

Verder moet de bediening overzichtelijk zijn. De bemanning moet eigenlijk vrij snel door kunnen hebben hoe iets bedient wordt. Dat je niet steeds hoeft te herhalen wat ze moeten doen, of dat het zo simpel is dat je dat uit je hoofd kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 11:18 #690335

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb in het voorjaar een RM e7 plotter geïnstalleerd (met radar). Schermen zijn veel beter, bediening is hybride (touchscreen of knoppen) en intuïtief. Connectie met ander merk AIS via Nmea0183. Connectie met Android tablet in de kuip via wifi. Er is dus flink wat verbeterd, was wel nodig natuurlijk.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 11:22 #690337

Aan boord van mijn bootje 7 stuks Raymarine ST60 van 2002, beginnen probleemloos aan hun 14e seizoen.
Integratie met andere spullen ervaar ik niet als een probleem: er zijn genoeg instrumenten van Raymarine met een NMEA In en een NMEA-Out. Daarmee integreer je moeiteloos alles, twee kanten op.
Ook Raymarine radar/plotter van 2002, nog steeds helemaal werkend.

Ben er tevreden mee, zeker ook de levensduur en het feit dat er nooit condens in de schermpjes zit. Alles nog leesbaar als op de 1e dag (in 2002 dan, niet écht de eerste dag ;-) )

Enige feature die niet meer werkt is de zeewatertemperatuur. Bekend probleempje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 11:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 11:27 #690339

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Baasklusje schreef :
Enige feature die niet meer werkt is de zeewatertemperatuur. Bekend probleempje.

Heeft die het ooit gedaan dan :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 11:37 #690342

evengoed is er wel heeeeeeeel erg veeeeeel van verkocht volgens mij. Dus doen ze toch ook wat goed.

nb: ik heb mijn raymarine autopilot besturing naast de kajuit ingang zitten. Kan ik dus zittend in de ingang de boot besturen.
ik heb geen buiskap, dus dan is het wel lekker soms om zo een soort van uit de wind te zitten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 11:38 #690344

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Andere overweging kan zijn Garmin: snelse plotter van allemaal. En de nieuwe displays van hun bieden veel instelmogelijkheden, tegen een super laag stroomgebruik (en veel kleuren; naar je eigen smaak in te stellen). Zeker na de overname van Nexus door Gamin, komen de mooie features van Nexus nu 1 voor 1 in de Garmin klokjes en plotter (incl laylines etc.). Zeker een overweging waard. Enige jammere van Garmin vind ik zelf dat het alleen touchscreen is; hybride is met handschoenen aan wel zo handig soms..
(inmiddels heeft Garmin ook een draadloze windvaan; gebaseerd op de techniek van Nexus; zeer nauwkeurige windvaan)

En dan natuurlijk voor de mensen die geen kabeltjes willen trekken: de TackTick (nu: Raymarine wreless) instrumenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 11:39 #690345

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Baasklusje schreef :
Enige feature die niet meer werkt is de zeewatertemperatuur. Bekend probleempje.

Deed het bij mij aan boord ook niet meer, 3 jaar geleden. Een nieuw kabelschoentje loste dat op.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 11:44 #690349

JohnBerg schreef :
Baasklusje schreef :
Enige feature die niet meer werkt is de zeewatertemperatuur. Bekend probleempje.

Heeft die het ooit gedaan dan :P

Jawel, een jaar of 12. Daarna werd de zee snel warmer. Kan eigenlijk wel kloppen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 12:03 #690351

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Vooral opletten dat je goede informatie binnenkrijgt. Er zit een wereld van verschil tussen verschillende sensoren / meet instrumenten. Wat een display laat zien zal nooit beter worden dan het gegeven wat er aan geboden wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 12:22 #690354

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
3Noreen schreef :
Vooral opletten dat je goede informatie binnenkrijgt. Er zit een wereld van verschil tussen verschillende sensoren / meet instrumenten. Wat een display laat zien zal nooit beter worden dan het gegeven wat er aan geboden wordt.

Dat zit 'm eigenlijk alleen nog in de windvaan; bijna alle merken werken met de Airmar 800 triducer voor log/diepte/etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 12:26 #690356

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
3Noreen schreef :
Vooral opletten dat je goede informatie binnenkrijgt. Er zit een wereld van verschil tussen verschillende sensoren / meet instrumenten. Wat een display laat zien zal nooit beter worden dan het gegeven wat er aan geboden wordt.

Goeie!

Er zijn van ik meen Airmar, sensoren met nmea waar veel aandacht is besteed aan allerlei factoren die de precisie aanzienlijk verhogen. Windmeters die de versnelling van de mast (door zeegang) compenseren, compas met gyro, dat soort grappen. Schermpjes met nmea kunnen daar weer mee overweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 12:44 #690362

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
koko schreef :
...

Goeie!

Er zijn van ik meen Airmar, sensoren met nmea waar veel aandacht is besteed aan allerlei factoren die de precisie aanzienlijk verhogen. Windmeters die de versnelling van de mast (door zeegang) compenseren, compas met gyro, dat soort grappen. Schermpjes met nmea kunnen daar weer mee overweg.

De mast snelheid sensoren zijn er alleen maar voor de race spullenboel, niet voor 'gewoon' gebruik, zoas bijvoorbeeld een Raymarine i50/60 setje... Dan ga je naar de Tacktick, Nexus, B&G (maar niet de triton serie), en NKE spullen toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 13:03 #690371

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
De gecombineerde AIRMAR sensoren met wind, kompas, gps etc. hebben een extreem hoge uitval, bij ons rond de 90%. De service van Airmar is matig tot bedroevend.
Ik bedoel dus de PB100, PB150, PB200 serie.

Als ze het doen dan is het goed, maar heel vaak gaat er iets defect bovenin, erg jammer. Soms al binnen een week.

De depthsounder transducers, smarttransducer zoals DT800 zijn weer erg goed!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 13:22 #690375

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Owh.....jammer zeg. Ik vond het zo'n goed concept. 1 ding in je mast en vrijwel alle data beschikbaar. Zonde van hun reputatie, want thru hull maken ze zo'n beetje de wereldmarkt uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 14:43 #690383

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
EricvdBorn schreef :
De basis is er - een stuurautomaat, transducer, windex - maar de bediening en uitlezing is er niet of is oud. Op dit moment kan ik niet eens de diepte zien en dat is toch wel erg onhandig.

Ik ben van plan om het stapsgewijs uit te breiden, eerst multifunctioneel display en bediening stuurautomaat bij stuurwiel. Vervolgens displays boven de kajuitingang (of misschien zelfs op de mast) en tot slot een elektronische kaart.

Eric

Het eerste wat bij me opkomt, is aan te sluiten bij de stuurautomaat. Afhankelijk wat dt er voor een is, kun je gaan kijken of je met dat merk en dat protocol verder kunt.

Alles mbv NMEA 0183 of NMEA2000, of combinaties daarvan aan elkaar knopen KAN ook, maar is duidelijk meer gelazer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 15:13 #690389

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb alles zelf samengesteld op basis van nmea2000 (N2K)
Maretron gps en display, airmar rategyro en combi-log en winsdensor (zonder bewegende delen) En N2k ais en RM (ook N2K) autopilot.
Ik ben geen vriend van de goedkope consumentenmerken als RM: te hoge prijzen voor te weinig, teveel gedonder mee gehad.
Laatst bewerkt: 18 dec 2015 15:14 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 15:43 #690392

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Mijn keuze aan sensoren
-diepte DT800
-Log is erg moeilijk, een Dopler log klinkt in theorie veel belovend. In praktijk hoor je wisselende ervaringen. Voor als nog een duur experiment. Dus toch maar de loggegevens van de DT800 gebruiken met alle bijkomende beperkingen.
-Windmeter is nu een NKE. Bij verlies zou ik nu gaan voor een LCJ capteurs. Ga je op zeker neem je een B&G.
-GPS garmin 19. Goede sog & cog met een kleine standaard deviatie.En geeft ook de magnetische variatie. Daardoor krijg je ook betere stroom en drift gegevens. Voor ankerwacht gebruik ik een Global Top Tech chip omdat die zo te programmeren is dat je weinig loze alarmen krijgt.
-Kompas een Airmar H2183. Lichtjaren beter dan al het andere dat ik tot nu toe gezien heb.

Verder zodra er goed zicht is op een voor mij bruikbare 3D sensor zo’n ding in mijn systeem intrigeren. Met de komst van drone’s zijn die ook steeds bereikbaarder.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instrumenten aan boord 18 dec 2015 17:29 #690415

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
De LCJ-Capteurs windmeter vind ik inderdaad een aanrader.
Geen bewegende delen, dus geen slijtage.
Ik gebuik hem nu 2 jaar naar volle tevredenheid.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl